از شرکتهای کوچک گرفته تا کسب و کارهای بزرگ، تقریباً همه به دنبال راههای تبلیغاتی پربازده هستند تا بتوانند بیشتر سود کنند. با اینکه به اندازه تعداد انگشتان دست، روشهای مختلفی برای بازاریابی و تبلیغات وجود دارد اما انتخاب بهترین روش برای ورود به بازار رقابتی امروز دشوار به نظر میرسد. با این حال، با کمی جستجو میتوان موضوعات جذاب دنیای دیجیتال مارکتینگ را کشف کرد. یکی از موضوعات همیشه داغ، «تبلیغات کلیکی» است. در این بررسی در مورد این روش تبلیغاتی صحبت میکنیم.
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:
تبلیغات کلیکی چیست؟
تبلیغات کلیکی یک استراتژی تبلیغاتی آنلاین است و عموماً با پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته میشوند. بدین معنا که فقط زمانی پول پرداخت میکنید که کاربران روی تبلیغات شما کلیک کنند. برای مثال، شما از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده میکنید تا صفحه فرود (لندینگ پیج) شما در نتایج گوگل نشان داده شود. اگر کاربری روی لینک صفحه فرود شما که با عنوان «Ad» نمایش داده شده است کلیک کند، از شما هزینه کم میشود. بنابراین شما صرفاً برای نمایش آگهی خود پولی نمیپردازید بلکه در صورت انجام یک اقدام از سوی کاربر، پول پرداخت میکنید.
چندین مؤلفه مختلف در تبلیغات PPC وجود دارند که میتوانید با استفاده از آنها کمپین خود را مدیریت کرده و وفاداری مشتری را تقویت کنید. یکی از این مولفههای کاربردی و ارزان قیمت، استفاده از پنل اس ام اس است. درحقیقت، کمپین تبلیغات کلیکی ممکن است به فروش ختم شود اما حفظ مشتری و ارائه خدمات باکیفیت به نحوه مدیریت کمپین بستگی دارد. برای مثال، شما این امکان را دارید از طریق پنل پیامکی به مشتریانی که از محصولات شما خرید کردهاند یا لید هایی که از طریق تبلیغات کلیکی خود جذب کرده اید پیامک بفرستید. بدین وسیله میتوانید ارتباطات تجاری خود را با مشتریانتان قویتر کنید.
انواع تبلیغات کلیکی
انتخاب نوع صحیح تبلیغات PPC میتواند میزان موفقیت کمپین شما را تعیین کند. گزینههای زیادی برای انتخاب پیش روی شما وجود دارد که هر کدام ویژگیهای مخصوص به خود را ارائه میکنند. در ادامه به انواع تبلیغات کلیکی اشاره میکنیم:
جستجوی پولی
جستجوی پولی (Paid search marketing) یکی از رایجترین انواع تبلیغات پرداخت به ازای کلیک است. پلتفرمهایی مانند گوگل ادز (Google AdWords) و بینگ ادز (Bing Ads) تبلیغ شما را به کاربران نشان می دهند که کلمات کلیدی خاصی را جستجو میکنند. شما با انتخاب کلمات کلیدی مربوط به کسب و کار خود و طراحی صفحه فرود مناسب میتوانید کمپین جستجوی پولی خود را راه اندازی کنید.
تبلیغات نمایشی
تبلیغات نمایشی (Display advertising) شامل تبلیغات بنری، تصویری یا متنی هستند که در وبسایتهای مختلف نمایش داده میشوند. این نوع تبلیغات کلیکی مخاطبان خاصی را هدف قرار می دهند. تبلیغات نمایشی به صفحهای از وبسایت شما لینک میشوند. برای مثال، کاربر وی بنر تبلیغاتی کلیک میکند و وارد سایت شما میشود. این روش تبلیغات کلیکی نرخ کلیک کمتری نسبت به جستجوی پولی(paid search) دارد اما میتواند برای ایجاد آگاهی از برند مفید باشد.
تبلیغات شبکههای اجتماعی
پلتفرمهای شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک یا اینستاگرام، کاربران زیادی دارند که میتوانند مشتریان بالقوه شما باشند. تبلیغات PPC در این پلتفرمها میتواند به شما نرخ کلیک بالا را بدهد. به طور کلی، کمپینهای تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی به افزایش آگاهی از محصول یا خدمات شما موثر هستند. از این کانالهای بازاریابی میتوان برای هدف قرار دادن کاربران با علایق خاص استفاده کرد.
تبلیغات ریتارگتینگ
تبلیغات ریتارگتینگ یا هدفگیری مجدد (Retargeting PPC advertising) از کوکیها در مرورگر کاربر استفاده میکند. به این صورت که مشتری به محصول خاصی از وبسایت شما علاقه نشان دهد ولی خرید خود را نهایی نکند. این کاربر در روزهای آینده با ورود به وبسایتهای دیگر ممکن است تبلیغات همان محصول مورد نظر خود را مشاهده کند. هدفگذاری مجدد را میتوان به عنوان بخشی از موارد زیر استفاده کرد:
- کمپینهای تبلیغاتی نمایشی
- کمپینهای تبلیغاتی جستجوی پولی
- کمپینهای تبلیغاتی شبکههای اجتماعی (smm)
- بازاریابی ایمیلی(email marketing)
- اس ام اس مارکتینگ (sms marketing)
بازاریابی وابسته
بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) تبلیغات کلیکی برای تبلیغ محصولات یا خدمات شما استفاده میشود. شما میتوانید یک وبسایت ناشر را پیدا کنید و محصولات خود را در آن وبسایت به فروش برسانید. وبسایتهای ناشر میتوانند شامل موارد زیر باشند:
- موتورهای جستجو
- وبسایتهای مقایسه قیمت
- وبسایتهای محتوای هدفمند
- وب سایتهای پر ترافیک
بازاریابی وابسته از یک مدل پرداخت مبتنی بر عملکرد استفاده میکند. شما هزینه هر اقدامی که از سوی کاربر انجام میشود را پرداخت میکنید. اگر محصولات خود را وبسایت ناشر تبلیغ کنید، تنها در صورتی به وبسایت ناشر پول میدهید که کاربر محصول مورد نظر را خریداری کنید. بازاریابی وابسته به مدیریت مداوم نیاز دارد و ممکن است زمانبر باشد.
تبلیغات یوتیوب
تبلیغات یوتیوب (YouTube ads) قبل از شروع یا در طول نمایش ویدیویی از یوتیوب ظاهر میشوند. انواع مختلفی از تبلیغات یوتیوب وجود دارند که شامل تبلیغات قابل رد شدن، تبلیغات غیرقابل رد شدن، تبلیغات تمام صفحه یا تبلیغات نوار کناری هستند. این روش تبلیغاتی بسیاری محبوب است زیرا 63 درصد از کاربران اینترنت به طور منظم یوتیوب را تماشا میکنند. تبلیغات یوتیوب افرادی را هدف قرار میدهد که اخیراً محصول یا خدمات خاصی را جستجو کردهاند.
مدیریت کمپینهای تبلیغات کلیکی با پنل پیامکی
برای کاربرانی که فقط دوست دارند از طریق پیامک اطلاعات لازم را کسب کنند و نمیخواهند با شما تماس بگیرند یا ایمیل بفرستند، استفاده از پنلهای پیامکی میتواند بهترین راهکار باشد. حتی از طریق پنل میتوانید هر نوع خدماتی مانند نوبت دهی، نظرسنجی، مسابقه، منشی عضویت، تبریکات، هدایا، پاسخگویی خودکار و سایر موارد را در کمپینهای خود مدیریت کنید. برای کسب اطلاعت بیشتر با مشاوران ما در مدیانا تماس بگیرید.