حرفه‌ای‌تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10٪ تخفیف با کد med-voice 

تعریف بازاریابی چیست؟

تعریف-بازاریابی-چیست؟

بازاریابی یا مارکتینگ را باید قلب تپنده کسب و کارهای امروزی دانست چون حیات یک سازمان به وجود این مقوله مهم وابسته است. اگر بازاریابی به درستی فهمیده و اجرا نشود، چگونه می‌توان از عملکرد دیگر قسمت‌های سازمان مطمئن شد؟ اگر قلب نتواند به اندازه کافی خون را به نواحی دیگر بدن انسان برساند، عملکرد کلی بدن مختل می‌شود. درواقع، این مارکتینگ است که به هر بخش از سازمان زندگی می‌بخشد به این دلیل که رابطه مستقیمی با مشتری و کسب درآمد دارد. کسب و کاری که درآمد نداشته باشد، زنده نخواهد ماند. در این بررسی مقاله به طور کامل در مورد بازاریابی و انواع آن می پردازیم.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:

بازاریابی چیست؟

بازاریابی (Marketing) یک اصطلاح تجاری است که کارشناسان آن را به ده‌ها روش مختلف تعریف کرده‌اند. حتی در سطح یک شرکت، افراد ممکن است این اصطلاح را به شکل متفاوتی درک کنند.

دیکشنری کالینز اصطلاح مارکتینگ را به صورت زیر تعریف می‌کند:

«بازاریابی سازماندهی فروش یک محصول است. این مقوله به تصمیم گیری در مورد قیمت محصول، مناطق فروش و نحوه چگونگی تبلیغ محصول مربوط می‌شود.»

انجمن مارکتینگ آمریکا از بازاریابی تعریف زیر را ارائه داده است:

«بازاریابی مجموعه‌ای از فرآیندهایی است که برای ایجاد، ارتباط، ارائه و توزیع پیشنهادت فروش است که مشتریان  را هدف قرار می‌دهد و برای کل جامعه ارزش آفرینی می‌کند.»

اساساً بازاریابی یک فرآیند مدیریتی است که از طریق آن محصولات و خدمات به مشتری معرفی می‌شوند تا جریان درآمدزایی در شرکت ایجاد شود. مارکتینگ شامل تعیین محصول یا خدمات، تعیین تقاضا، تصمیم گیری در مورد قیمت و انتخاب کانال‌های توزیع است.

بازاریابی به فعالیت‌های یک کسب و کار مرتبط با خرید و فروش یک محصول یا خدمات اشاره دارد. این موضوع شامل یافتن نیازهای مصرف کنندگان و تعیین این است که آیا امکان تولید محصول با قیمت مناسب وجود دارد یا خیر.

مارکتینگ حوزه وسیعی از تجارت به شرح زیر را پوشش می‌دهد:

  • نحوه ارتباط کسب و کار با مشتری
  • تحقیقات بازار و روانشناسی مصرف کننده
  • بررسی موثرترین کانال‌های فروش
  • نحوه قیمت گذاری محصولات و خدمات
  • اندازه گیری اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی

هسته اصلی بازاریابی، درک نیاز و ارزش مشتری است. موفقیت بلندمدت یک شرکت به یادگیری نیازهای مشتریان بستگی دارد.

اهداف بازاریابی

مارکتینگ از این جهت مهم است که در میان تمام بخش‌های کسب ‌و کار از جمله توسعه محصول، روش‌های توزیع، فروش و تبلیغات جریان دارد و باعث می‌شود کسب ‌و کار از رویکردی جامع پیروی کند. هدف اصلی بازاریابی برآوردن خواسته‌های مشتریان و کسب سود است. علاوه بر این، چهار هدف دیگر آن عبارتند از:

  • رضایت مشتری: ارضای نیازها، خواسته‌ها و اهداف مشتریان
  • سودآوری: کسب سود برای کسب و کار برای حمایت از رشد پایدار
  • ایجاد تقاضا: تقاضا برای فروش محصولات از طریق برقراری ارتباط با مخاطب
  • توسعه برند: برند سازی برای شرکت جهت متمایز شدن با رقبا

چهار اصل بازاریابی

مارکتینگ مجموع کل فعالیت‌های مربوط به انتقال کالا از فروشنده به خریدار است که بر چهار اصل اساسی استوار می‌باشد. این اصول عبارتند از:

  1.   محصول: پیشنهادی است که شرکت می‌فروشد یا قصد فروش آن را دارد.
  2.   قیمت: مبلغی است که شرکت برای فروش محصول از مشتری دریافت می‌کند.
  3.   مکان: به نقطه فروش اشاره دارد، مکانی که عرضه برای فروش ارائه می‌شود.
  4.   پروموشن: شامل تمام استراتژی‌های ارتباطی بازاریابی برای برقراری ارتباط و ترغیب مشتری به خرید محصول است.

این چهار اصل ستون‌هایی را تشکیل می‌دهند که بازاریابی بر روی آنها استوار است. این اصول جای خود را به عملکردهای اصلی بازاریابی به شرح نیز می‌دهند:

  • توسعه محصول مطابق با نیازهای بازار
  • قیمت گذاری پیشنهادی با پیش بینی تعادل کامل ارزش محصول و ظرفیت پرداخت مشتری، برای به حداکثر رساندن سود
  • استفاده از کانال‌های فروش مناسب برای توزیع محصول
  • ایجاد ارتباط در مورد برند، پیام برند، محصول و پیشنهاد منحصر به فرد فروش (USP)

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی یک شرکت باید تمام اهداف خود را در یک برنامه یکپارچه و جامع ترکیب کند. کسب و کار باید از داده‌های تحقیقات بازار برای ایجاد استراتژی خود جهت فروش محصول استفاده کند. انتخاب درست محصول نیز برای جذب مشتریان هدف و درآمدزایی مهم است.

گرفتن بهترین فرآیند استراتژی بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد که محصولات و خدمات خود را به طور خاص برای مشتریان هدف خود ارائه دهید. یک برنامه بازاریابی موثر و موفق به یک استراتژی خوب بستگی دارد. استراتژی یک شرکت باید با تعیین اهدافی آغاز شود که از اهداف کلی سازمان پشتیبانی کند. سپس باید راهبردی ارائه شود که به این هدف برسد.

استراتژی بازاریابی می‌توان به این صورت تعریف شود:

« استراتژی شامل تحقیق در مورد توسعه محصول یا خدمات، نحوه دسترسی محصول یا خدمات به بازار (کانال‌های فروش و توزیع) و نحوه اطلاع مشتریان از محصولات یا خدمات (ارتباطات) باشد.»

استراتژی همچنین یک موقعیت منحصر به فرد برای محصول یا کسب و کار تعریف می‌کند تا کسب و کار را از رقبای خود متمایز نماید. اساساً، فروش و بازاریابی دست به دست هم می‌دهند تا درآمدزایی افزایش یابد. با این حال، فروش و بازاریابی به شکل متفاوتی به مسائل نگاه می‌کنند. به زبان ساده، بازاریابی بر بازار متمرکز است، در حالی که فروش بر محصول تمرکز دارد.

انواع بازاریابی

19-azar-dakheli-تعریف-بازاریابی-چیست؟

اغلب اوقات موفقیت یا شکست یک کسب و کار نتیجه مستقیم یک استراتژی بازاریابی است. بنابراین انتخاب روش بازاریابی متناسب با محصول و خدمات شرکت از اهمیت حیاتی برخوردار است. به همین دلیل در ادامه به محبوب‌ترین انواع روش‌های مارکتینگ اشاره می‌کنیم:

بازاریابی وابسته (Affiliate marketing)

تبلیغ محصول یا خدمات یک شرکت خاص با تولید محتوا در وبسایت شخصی است.

بازاریابی B2B

 مخاطب هدف شرکت، یک شرکت دیگر است.

بازاریابی B2C

 بازاریابی است که مخاطب هدف شرکت، مردم هستند.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

 جذب آدرس ایمیل مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به سکویی برای معرفی و فروش محصولات و خدمات است.

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

گرفتن شماره تلفن مشتریان بالقوه به عنوان سکویی برای معرفی و فروش محصولات و خدمات است.

بازاریابی دیجیتال (Digital marketing)

 استفاده از یک کانال آنلاین (پولی یا غیرپولی) برای بازاریابی محصولات یا خدمات است.

بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)

 انجام کاری خلاقانه، ارزان و تاثیرگذار برای دستیابی به مشتریان بالقوه است.

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

 جذب مشتریان بالقوه به صورت ارگانیک با ارائه نوعی ارزش مانند تولید محتوای آموزشی است.

بازاریابی برونگرا (Outbound-marketing)

 ارسال پیام‌های تبلیغاتی شما به افرادی است که هنوز علاقه شدیدی به محصول شما نشان نداده‌اند.

بازاریابی ابری (Cloud marketing)

 به معنای استفاده از ابزارها آنلاین به منظور ایجاد یک تعامل دیجیتالی با مشتریان بالقوه است.

کمپین تبلیغات و بازاریابی 360 درجه (360 degree campaign)

 به کارگیری همه عناصر بازاریابی با هدف ارسال یک پیام ثابت از کسب و کار به مشتریان هدف است.

بازاریابی تلفنی (Telemarketing)

 استفاده از برای ارتباط با مشتریان جهت معرفی، فروش و پاسخگویی نسبت به محصولات و خدمات است.

بازاریابی مجدد (Retention Marketing)

 هدف گذاری مجدد و بازگرداندن مشتریانی است که از سایت بازدید کرده‌اند ولی اقدامی انجام نداده‌اند.

بازاریابی صوتی

 استفاده از پلتفرم‌های صوتی مانند پادکست‌ها و دستیارهای صوتی برای افزایش آگاهی در مورد یک محصول یا خدمات است.

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)

 استفاده از ویدئو برای آموزش، معرفی محصول و سایر خدمات در پلتفرم‌های مختلف مانند سایت، یوتیوب و غیره است.

بازاریابی رویدادی (event marketing)

 حضور در رویدادهای خاص مانند نمایشگاه جهت معرفی محصولات و خدمات و برندینگ شرکت است.

بازاریابی مستقیم (Direct marketing)

 تبلیغ مستقیم محصول از طریق کانال‌های مختلف مانند پیامک، ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی است.

بازاریابی حسی (Sensory marketing)

 تحت تاثیر قرار دادن مشتریان از طریق حواس پنج گانه جهت خرید محصول و افزایش فروش است.

بازاریابی چابک (Agile marketing)

 استفاده از اصول روش شناسی چابک مدیریت پروژه‌های مرتبط با بازاریابی است.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (smm)

 تولید و پست کردن محتوا و جذب دنبال کننده برای رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و غیره است.

بازاریابی محتوایی (Content Marketing)

 برنامه ریزی، تولید و انتشار محتوا در کانال‌های مختلف برای جذب مخاطبان ارگانیک است. 

بازاریابی محتوا محور (contextual Marketing)

جذب و حفظ مخاطب از طریق تولید و به اشتراک گذاری مقالات، ویدیوها، پادکست‌ها و سایر رسانه‌های مرتبط است.

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

 دستیابی به مخاطبان هدف در تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها یا هر دستگاه مرتبط دیگری از طریق وبسایت‌ها، ایمیل، پیامک و غیر است.

بازاریابی غیر مستقیم (Indirect Marketing)

 سعی در فروش محصول یا خدمات خاص به صورت مستقیم وجود دارد. تولید محتوا در بلاگ یا شبکه های اجتماعی از این دست بازاریاب هستند.

بازاریابی نوین (Modern Marketing)

 توانایی استفاده از قابلیت‌های کامل کسب و کار برای ارائه بهترین تجربه برای مشتری و در نتیجه رشد است.

بازاریابی تجربی (Experiential Marketing)

 مبتنی بر ایجاد تجربیات به یاد ماندنی و نوآورانه مشتری برای ایجاد ارتباطات عاطفی عمیق بین مشتریان و برند است.

بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing)

 یک روش بازاریابی یک به یک است که بر روی عملکرد مشتریان بالقوه متمرکز است.

بازاریابی دهان به دهان (womm)

 کاربران یک برند تجربیات خود را در مورد یک محصول یا خدمات با دوستان، خانواده و سایر افراد به اشتراک بگذارند.

بازاریابی اجتماعی (Societal Marketing)

 ایجاد، برقراری ارتباط و ارائه ارزش به منظور تأثیرگذاری بر رفتارهای مخاطب به نفع جامعه (سلامت عمومی، ایمنی، محیط زیست و جوامع) است.

بازاریابی برند (Brand Marketing)

 فرآیند ایجاد و رشد رابطه بین یک برند و مصرف کنندگان است.

ریفرال مارکتینگ (referral marketing)

 تشویق پایگاه مشتریان فعلی برای تشویق دیگران به امتحان کردن محصولات شرکت مربوطه برای اولین بار است.

بازاریابی اجازه ای (Permission Marketing)

 به جای فشار وارد کردن به مشتریان، کسب و کار می‌تواند پیشنهادات تبلیغاتی خود را با رضایت مشتریان به آنها ارائه دهد.

اتوماسیون بازاریابی (Marketing Automation)

 مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی و فروش است که توسط داده‌های تولید شده به صورت سیستمی هدایت می‌شود.

بازاریابی قطره ای (Drip Marketing)

 ارسال تعداد محدودی ایمیل یا پیامک برای مخاطبان به صورت خودکار در یک بازه زمانی مشخص است.

بازاریابی مکان محور (Geo Marketing)

 یک استراتژی بازاریابی مستقیم است که از موقعیت مکانی کاربران استفاده می‌کند تا به آنها پیشنهادات تبلیغاتی ارائه دهد.

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing)

 یک تکنیک بازاریابی است که بخش خاصی از بازار (مخاطبان هدف) را هدف قرار می‌دهد.

گوریلا مارکتینگ (Guerrilla Marketing)

شکلی از استراتژی بازاریابی است که یک کسب و کار با استفاده از عنصر غافلگیری یا سایر روش‌های غیر متعارف تبلیغات می کند.

بازاریابی مجدد ( ریمارکتینگ Remarketing)

ریمارکتینگ یکی از انواع استراتژی های بازاریابی دیجیتال است که روی کاربران فعلی کسب و کار شما تمرکز دارد.

نحوه ایجاد برنامه بازاریابی

داشتن یک چارچوب بازاریابی استراتژیک که قابلیت اجرا و قابل پیگیری باشد را پیاده سازی کنید. چنین برنامه‌ای به شما کمک می‌کند فرصت‌ها، استراتژی‌ها و اقداماتی را برای کمک به رشد کسب و کار خود در هر مرحله از قیف بازاریابی خود شناسایی کنید.

به عنوان یک بازاریاب، هر کاری که انجام می‌دهید تحت سه عنصر اعم از فرصت، استراتژی و اقدام قرار می‌گیرد. با داشتن یک برنامه مارکتینگ قوی می‌توانید هر یک از این عناصر را اندازه گیری کنید. درحقیقت، فرآیند بازاریابی یک برنامه استراتژیک است که به شرکت کمک می‌کند تا اهداف مالی خود را تنظیم کند و به آن دست یابد. ایجاد برنامه مارکتینگ می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی پتانسیل بازار برای ورود و فعالیت
  • ارزیابی اهداف فروش و درآمد سازمان
  • شناسایی نیازهای بازار و شناخت مشتریان هدف
  • تولید و ارائه محصولات و خدمات مطابق با نیازهای بازار
  • تدوین استراتژی‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی و تبلیغاتی
  • مدیریت و نظارت بر استراتژی‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی
  • بهینه کردن استراتژی‌ها و کمپین‌ها براساس داده‌های جدید

مفهوم بازاریابی در فروش مکمل

فروش مکمل ‌(Cross-Selling) یکی از روش های نوین مارکتینگ است. این روش زمانی استفاده می‌شود که مشتری محصولات و خدمات مربوط به خرید اصلی خود را به همراه پیشنهادات دیگر مشاهده می‌کند. برای مثال، یک خریدار به دنبال خرید کفش مردانه است. بعد از انتخاب محصول و رفتن به سبد خرید، فروشگاه اینترنتی در کنار محصول اصلی یک یا چند محصول مرتبط مانند جوراب یا واکس کفش را به عنوان پیشنهاد ارائه می‌دهد. این کار فروش مکمل نام دارد.

بازاریابی و بخش بندی مشتریان

بخش بندی مشتری یکی از پیش نیازهای اصلی هر روش مارکتینگ است. عمل تقسیم مشتریان بدین معناست که کسب و کار مربوطه، مشتریان خود را به گروه‌هایی مختلف تقسیم می‌کند. هدف از این کار تصمیم گیری در مورد نحوه ارتباط با مشتریان در هر بخش به منظور به حداکثر رساندن ارتباطات و فروش محصولات مرتبط با نیازهای مشتری هدف است. بخش بندی مشتریان اغلب بر اساس سن، جنسیت، رفتارهای خرید، موقعیت مکانی و سایر موارد انجام می‌شود.

بازاریابی از طریق پنل اس ام اس

بازاریابی از طریق پنل پیامکی نوعی ارتباط است که به شما امکان می‌دهد اعلان‌ها، کمپین‌ها، تبلیغات و موارد دیگر را از طریق پیام‌های متنی برای مشتریان خود ارسال کنید. این روش مارکتینگ را باید سریع‌ترین راه برای ترغیب مردم جهت دیدن پیام‌ها و ارائه بازخورد دانست.

بسیاری از مشاغل ترجیح می‌دهند با استفاده از خدمات پنل اس ام اس با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. بدین دلیل که این روش ارزان قیمت است و کارایی بالایی دارد. درحقیقت، 75 درصد از مردم مایلند پیشنهادات خرید، تخفیف‌ها، فورش ویژه و سایر موارد را از طریق پیامک دریافت کنند. همچنین 64 درصد از مردم تمایل دارند تا کسب و کارها از طریق پیامک با آنها در تماس باشند.

به طور کلی، استفاده از پیامک می‌تواند مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

پیام‌های SMS دارای نرخ باز شدن کلی 98 درصد هستند.

میانگین زمان پاسخگویی به پیامک کمتر از 90 ثانیه است.

مشتریان تمایل دارند خیلی سریع‌تر از ایمیل‌ها به پیام‌های متنی پاسخ دهند.

از آنجایی که پیامک از شبکه تلفن همراه استفاده می‌کند، مشترکین شما برای خواندن پیام‌های متنی نیازی به دسترسی به اینترنت ندارند.

پیام‌های متنی ابزاری عالی برای ارسال یادآوری‌های کوتاه به مشترکین شما هستند.

ایجاد، ارسال و مدیریت پیام‌های متنی از طریق پل اس ام اس آسان و سریع است.

امکان ارسال پیامک براساس کد شهری، پیش شماره، موقعیت مکانی و سایر موارد وجود دارد.

شما از طریق خدمات اس ام اس مارکتینگ مدیانا می‌توانید ارتباطات قوی با مشتریان خود ایجاد کنید و استراتژی‌های بازاریابی خود را تقویت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما به شماره 54968000 021 تماس بگیرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .