ارتباط جوهره مدیریت است که در دنیای تجاری امروز به عنوان یک مهارت بالقوه برای موفقیت کسب و کارها شناخته میشود. درحقیقت، کارکردهای اساسی مدیریت اعم از برنامه ریزی، سازماندهی و هدف گذاری بدون ارتباطات معنایی ندارند. آنچه که در ارتباطات تجاری مهم خواهد بود، نحوه تعامل و دریافت بازخورد مناسب است. ارتباطات همچنین میتواند درونی سازمانی و برون سازمانی باشد. اگر هر دوی این روشهای ارتباطی در یک سازمان به شکل موفقی پیاده سازی شوند، موفقیت کسب و کار تضمین شده است. در این بررسی به طور کامل در مورد اهمیت ارتباطات تجاری صحبت میکنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
ارتباطات تجاری چیست؟
ارتباطات تجاری به انتقال جریان اطلاعاتی بین افراد (دو فرد یا بیشتر) و سازمانها (دو سازمان یا بیشتر) اطلاق میشود. در یک سازمان سطوح مختلفی از سلسله مراتب وجود دارد. هر چه تعداد سطوح بیشتر باشد، کار مدیریت سازمان دشوارتر است. ارتباطات در اینجا نقش بسیار مهمی در فرآیند هدایت و کنترل افراد در سازمان ایفا میکنند.
بهتر است بین مافوق و زیردستان در یک سازمان ارتباط مؤثری وجود داشته باشد. این موضوع برای موفقیت و رشد کسب و کار ضروری است. شکافهای ارتباطی نباید در هیچ سازمانی رخ دهند. ارتباطات تجاری هدفگرا هستند و قوانین، مقررات و خط مشیهای یک شرکت باید به افراد داخل و خارج سازمان ابلاغ شوند. به طور کلی، ارتباطات مبتنی بر تجارت با قوانین و هنجارهای خاصی تنظیم میشوند.
اهمیت ارتباطات تجاری
اهمیت ارتباطات در یک سازمان را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد:
1.ارتباطات با اطلاع رسانی و شفاف سازی وظایف کارکنان، نحوه انجام کار و چگونگی بهبود عملکرد آنها منجر به افزایش انگیزه در آنها میشود.
2.ارتباطات منبع اطلاعات برای اعضای سازمان جهت اتخاذ تصمیم گیری است زیرا به شناسایی و ارزیابی اقدامات سازمانی کمک میکند.
3.ارتباطات نه تنها میتونند هزینهها را کاهش دهند بلکه این امکان را فراهم میکند که سود افزایش پیدا کند.
4.تعاملات شفاهی و نوشتاری به کارکنان کمک میکنند تا به طور جمعی برای دستیابی به اهداف تیمی و سازمانی کار کنند.
5.ارتباطات همچنین نقش مهمی در تغییر نگرش افراد ایفا میکند، به این معنا که یک فرد آگاه نگرش بهتری نسبت به یک فرد کم آگاه خواهد داشت.
6.ارتباطات همچنین به معاشرت بهتر و تقویت ارتباطات کمک میکند. همچنین گفته میشود که بدون ارتباط نمیتوان زنده ماند.
انواع ارتباطات تجاری
افزایش بهرهوری یکی از مزایای اصلی ارتباطات تجاری است. این موضوع زمانی افزایش مییابد که کارمندان همه سطوح، از مدیریت اجرایی گرفته تا کارکنان دورکار، به طور مؤثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. چنین تعاملات موفقی تضمین میکنند که هر کارمند نقشها و مسئولیتهای مرتبط با موقعیت خود را درک میکند. علاوه بر این، ارتباطات موثر در یک محیط کسب و کار امکان تبادل ایدهها و بازخورد مربوط به بهبود عملکرد را فراهم میکند.
ارتباطات مبتنی بر تجارت میتوانند به دو نوع زیر تقسیم شوند:
1- ارتباط شفاهی: تعاملات انسانی مانند جلسات، مصاحبهها، بحثهای گروهی، سخنرانیها و غیره
2- ارتباطات کتبی: ابزارهای مکتوب مانند دستورکارها، گزارشها، راهنماییها و غیره
اشکال مختلف ارتباطات راههایی را برای بهبود بهرهوری و کارایی در اختیار شرکتها و کارآفرینان قرار میدهند. ایجاد یک محیط حمایتی و توانایی برآوردن نیازهای داخلی و خارجی تنها بخشی از مزایای ارتباطات تجاری هستند. تعامل موثر در محیط کسب و کار نیز میتواند به کنترل هزینهها و افزایش سود کمک کند.
ارتباطات کلامی امکان تبادل ایدهها را فراهم میکنند، در حالی که ارتباطات نوشتاری چارچوبی را برای توسعه تیم و رویهها فراهم خواهد کرد. ارتباطات مبتنی بر تجارت معمولاً به اشکال مختلفی از جمله پیامهای شفاهی، الکترونیکی و نوشتاری انجام میشوند. ارتباط کلامی میتواند از طریق تلفن یا به صورت حضوری در طول جلسات و تعاملات رخ دهد.
ارتباطات دیجیتالی شامل ایمیلها و پیامهای فوری از طریق شبکههای اجتماعی و ارسال و دریافت اس ام اس میشوند. نوع نوشتاری اغلب نوع اولیهای از ارتباطات است که هنگام بحث در مورد اشکال مختلف ارتباطات به ذهن خطور میکند. این روش شامل مواد چاپی مانند نامههای رسمی، تبلیغات و یادداشتهای درون سازمانی است.
ارتباطات تجاری از طریق اس ام اس مارکتینگ
استفاده از ارسال پیامک انبوه برای ارتباطات تجاری میتواند به روشهای مختلفی از جمله اعلانها، یادآوریها، نظرسنجیها و موارد دیگر مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، میتوانید خدمات مشتری را بهبود بخشید و هزینههای خود را کاهش دهید.
پیامک برای ارتباطات تجاری مقرون به صرفه و قابل اندازه گیری است. شما این امکان را دارید ارتباطات و تعاملات مصرف کننده را از طریق یک کد کوتاه پیامکی ردیابی کنید. اس ام اس مارکتینگ امکانات بسیار زیاد دارد که فهرست کردن همه آنها تقریبا غیرممکن است. با این حال، در ادامه به برخی از قابلیتهای این روش بازاریابی اشاره میکنیم:
- پیامکهای یادآوری
- اطلاع رسانی
- معرفی و فروش محصولات
- ارائه تخفیفات
- پیامک اخطار
- منشی عضویت
- نوبت دهی
- تبریک روزهای مهم سال
همانطور که قبلتر بیان شد، راههای مختلف برای برقراری، حفظ و تقویت ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی وجود دارد. شما میتوانید از طریق ویدئو کنفرانس یا ایمیل با کارکنان و شرکای تجاری خود تعامل داشته باشید. موثرترین و ارزانترین روش برای ارتباط گرفتن، استفاده از پنل اس ام اس مدیانا خواهد بود. از این پنل میتوانید شیوه ارتباطی سازمان خود را دگرگون کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و گرفتن مشاوره با ما تماس بگیرد.