بیشتر استراتژیهای بازاریابی مدرن از یک رویکرد هدفمند برای دستیابی به مشتریان استفاده می کنند. شرکتها، معمولا تحقیقاتی را انجام میدهند تا بفهمند چه کسی احتمالاً محصولات آنها را میخرد و پس از آن سعی میکنند تبلیغات خود را برای این دسته افراد شخصیسازی کنند. اما اگر تعداد مشتریان یک کسبوکار بسیار زیاد باشند انجام تحقیقات و شخصی سازی تبلیغات امری غیر ممکن خواهد بود. ممکن است اصلا هدف خاصی هم وجود نداشته باشد! برای حل این مشکل بازاریابان، بازاریابی شاتگان را پیشنهاد میکنند.
بیاید با نمونه واقعی اهمیت این نوع از بازاریابی را بررسی کنیم:
AAEM یک آژانس املاک است که به مردم در مورد اجاره منزل مسکونی در منطقه x مشاوره می دهد. مشتریان آژانس املاک AAEM به طور بالقوه هر فرد و خانوادهی اجاره نشین است. برای مورد هدف قرار دادن این جمعیت انبوه، زمان و هزینه زیادی لازم است.
آژانس املاک AAEM به جای صرف هزینه و زمان زیاد، در مجله ای به نام The Official Mover Savings Guide که هر ماه به دو میلیون صاحب خانه ارسال میشود یک آگهی و پیشنهاد رایگان در مورد خدمات جابجایی ارائه داده است. هر کسی که با شرکت تماس میگرفت یا از وبسایت آن بازدید میکرد از این طریق با آنها آشنا شده بود.
حال که با یک نمونه واقعی و استراتژی شاتگان مارکتینگ آشنا شدیم بیاید با تعریف این روش بازاریابی نیز آشنا شوید.
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:
بازاریابی شاتگان چیست؟
بازاریابی شاتگان مجموعه فعالیتهایی برای ایجاد آگاهی در مورد یک محصول در یک گروه بزرگ و غیر اختصاصی است. اما چرا به این روش بازاریابی، بازاریابی شاتگان می گویند؟
Shotgun همان تفنگ ساچمه ای است؛ چرا باید یک استراتژی بازاریابی نام تفنگ ساچمهای داشته باشد؟ تفنگهای ساچمهای بر عکس تفنگ گلوله زنی تعداد زیادی گلوله کوچک را در یک منطقه وسیع شلیک میکند، درست مانند این روش بازاریابی که یک طیف وسیعی از افراد را به صورت پراکنده مورد هدف قرار میدهد اگر بخواهیم عامیانه تر بازاریابی شاتگان را تعریف کنیم بازاریابی شاتگان، تیری در تاریکیست.
انواع بازاریابی شاتگان
بازاریابی شاتگان از انواع مختلفی از تبلیغات برای دسترسی به بیشترین تعداد ممکن از افراد استفاده میکند که این کانالها عبارتند از:
- تبلیغات تلوزیونی، رادیویی
- تبلیغات محیطی مانند بیلبورد
- تبلیغات آنلاین ( تبلیغات در رسانه های اجتماعی)
- روابط عمومی
- ارسال اس ام اس تبلیغاتی انبوه
- برگزاری رویداد و شرکت در نمایشگاه
به طور کلی، هدف استراتژی بازاریابی شاتگان دستیابی به مخاطبان گسترده و ایجاد آگاهی از برند است، با این امید که منجر به افزایش فروش یا جذب مشتری شود.
چه کسبوکارهایی از بازاریابی شاتگان (Shotgun Marketing) باید استفاده کنند؟
همانطور که عنوان کردیم بازاریابی شاتگان شامل مجموعه فعالیتها و استراتژیهایی است که برای جلب توجه یک جمعیت بسیار بزرگ یا متنوع به کار میرود به همین دلیل میتواند برای تمامی مشاغل، چه کسبوکارهای نوپا چه مشاغل بزرگتر به کار گرفته شود.
کسبوکارهای بزرگی مانند کمپانی کوکاکولا از تکنیکهای Shotgun Marketing در بسیاری از کمپینهای خود استفاده میکنند. کوکاکولا محصولات خود را به میلیاردها نفر در سرتاسر جهان عرضه میکند که شامل سن، جنسیت، قومیت با درآمدهای متفاوت هستند. اگرچه کوکاکولا از استراتژیهای بازاریابی هدفمند نیز استفاده میکند، اما اغلب از تبلیغات ساده و عمومی برای تاثیرگذاری بر تمام اقشار جامعه با فرهنگهای مختلف استفاده میکند.
در مقابل یک کسب و کار کوچک مانند یک کافی شاپ محلی نیز از تبلیغات عمومی برای جذب مشتریان متفاوت استفاده کنند.
تفاوت شاتگان مارکتینگ و بازاریابی انبوه چیست؟
بازاریابی شاتگان و بازاریابی انبوه هر دو رویکردهای بازاریابی مبنی بر دستیابی به مخاطبان گسترده هستند. با این حال، چند تفاوت کلیدی بین این دو استراتژی بازاریابی وجود دارد:
- رویکرد: شاتگان مارکتینگ یک رویکرد پراکندهتری دارد که شامل انتقال یک پیام برای مخاطبان گسترده بدون هدف گذاری یا تقسیم بندی خاصی است در مقابل رویکرد بازاریابی انبوه عمدی است.
- مخاطب: بازاریابی شاتگان معمولاً مخاطبان متنوعی را هدف قرار می دهد، بدون توجه به جمعیت شناسی یا توجه به تقسیم بندی مخاطبان. از سوی دیگر، بازاریابی انبوه معمولاً مخاطبان بیشتری را هدف قرار میدهد که ممکن است حداقل بر اساس جمعیت، جغرافیا یا رفتار تقسیم بندی شوند.
- هزینه: بازاریابی شاتگان میتواند هزینه کمتری نسبت به بازاریابی انبوه داشته باشد، زیرا شامل تحقیقات بازار و تقسیم بندی کمتری است. از سوی دیگر، بازاریابی انبوه میتواند گرانتر باشد، زیرا اغلب شامل تبلیغات و تقسیم بندی هدفمندتری است.
- اثربخشی: Shotgun Marketing میتواند کمتر از بازاریابی انبوه موثر باشد، زیرا هدفمند نیست و ممکن است با نیازها و علایق خاص مخاطبان همخوانی نداشته باشد. از سوی دیگر، بازاریابی انبوه می تواند در دستیابی به مخاطبان گسترده با یک پیام یا محصول خاص مؤثرتر باشد.
جمعبندی
در این مقاله به یکی از غیرهدفمندترین روش های بازاریابی، Shotgun Marketing پرداختیم. این روش بازاریابی که وظیفه انتقال پیام کسبوکارها را به طیف گستردهای از افراد دارد بدون توجه به تقسیم بندیهای متفاوت صورت میگیرد. در ادامه به کسبوکارهایی که میتوانند از آن استفاده کنند پرداختیم و در انتها انواع روشها برای پیادهسازی شاتگان مارکتینگ را عنوان کردیم.