بازاریابی بانکی با 6 روش کاربردی و موثر!

6 راه تبلیغات برای بانک

در دنیای پرشتاب امروز، بانک‌ها دیگر صرفا محلی برای ذخیره و سرمایه‌گذاری پول نیستند، بلکه به عرصه‌ای پویا برای تبادل، تجارت و خلق فرصت‌های نو تبدیل شده‌اند. بازاریابی، به عنوان رکن اصلی رونق هر کسب‌وکاری، در نظام بانکی نقشی محوری ایفا می‌کند و در واقع بازاریابی بانکی عاملی کلیدی در جذب مشتریان، جلب اعتماد و ترغیب آن‌ها به تعاملات سودمند با بانک است. در گذشته، بازاریابی در بانک‌ها حول محور شناخت مشتریان، نیازها و شرایط آن‌ها می‌چرخید و با استفاده از شیوه‌های تبلیغاتی متناسب با ساختار سیستم بانکی، به دنبال جلب توجه و تشویق آن‌ها به معاملات بود. بیایید در این مقاله با  6 روش کاربردی و به روز بازاریابی بانکی بیشتر آشنا شویم. 

بازاریابی بانکی چیست؟ 

بازاریابی بانکی فراتر از تبلیغات و فروش خدمات بانکی است. این فرآیند شامل مجموعه فعالیت‌های نظام‌مند و هدفمند برای شناسایی، جذب، حفظ و افزایش مشتریان با ارائه خدمات و تجارب ارزشمند به آن‌ها می‌شود. در واقع، بازاریابی بانکی پلی بین نیازها و خواسته‌های مشتریان و راه‌حل‌های بانکی است که با درک عمیق از بازار و مشتریان، به دنبال ایجاد روابط بلندمدت و سودمند با آن‌ها است. 

تبلیغات برای بانک ها چگونه است

تمرکز بر ساکنان اطراف بانک، یک استراتژی بازاریابی پولساز

در ابتدای مسیر بازاریابی، همه جا صحبت از تمرکز بر ساکنان محلی است. بانک‌ها به عنوان کسب‌وکارهای بومی، بهترین مخاطبان خود را در میان مردم محله‌ی خود می‌یابند. اما به جای کلی‌نگری، بیایید با تمرکز بر مشتریان حوالی شعبه، نتایج بهتری کسب کنیم. سعی کنید دریابید:

  • ساکنان این منطقه چه ویژگی‌هایی دارند؟ 
  • رده سنی، سطح درآمد، وضعیت تاهل، اشتغال و … آن‌ها چیست؟ 
  • نیازهای اصلی این افراد در حوزه خدمات بانکی کدامند؟
  • چه نیازها و خواسته‌هایی در این منطقه وجود دارد که تاکنون به آن‌ها توجه نشده است؟

شاید بپرسید در اختیار داشتن اطلاعات بالا چه کمکی خواهد کرد، بیاید با مثالی این استراتژی را بیشتر باز کنیم: 

فرض کنید در محله‌ای که بانک شما شعبه دارد، مدارس متعددی وجود دارد. می‌توانید با ارسال پیامک تبلیغاتی منطقه ای با موضوع ارائه وام‌های کم‌سود به والدین دانش‌آموزان و یا خدمات مالی مرتبط با شهریه و هزینه‌های تحصیل، نیاز آن‌ها را به بهترین نحو برآورده کنید.

یا در محله‌های با سطح درآمد متوسط، می‌توانید بر وام‌ها و تسهیلات خرید مسکن تمرکز کنید.

و در نهایت، اگر شعبه بانک در منطقه‌ای اداری واقع شده است، ارائه خدمات مربوط به کسب‌وکارها مانند وام‌های خرید تجهیزات و یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند راهگشای جذب مشتریان جدید باشد.

بانکداری دیجیتال، راهکاری برای ماندن در میدان رقابت

در دنیای امروز که شاهد دیجیتالی شدن فزاینده همه چیز، حتی خدمات بانکی، هستیم، نادیده گرفتن بانکداری دیجیتال (ارائه خدمات و محصولات بانکی به صورت آنلاین در هر زمان و مکان) می‌تواند به منزله حذف از گردونه رقابت و از دست دادن مشتریان باشد. شروع بانکداری دیجیتال کار سختی نیست. می‌توان با ارائه امکاناتی مانند کد اعتبار سنجی، رمز دوم، افتتاح حساب، دریافت وام و انجام سایر تراکنش‌ها به صورت آنلاین، در این مسیر قدم برداشت.

مثال: 

بانک مهر نمونه بارزی از یک بانکداری دیجیتال است. این بانک با ارائه امکان صفر تا صد فرآیند دریافت وام به صورت آنلاین (از افتتاح حساب و درخواست وام تا خرید سفته) گامی مهم در جهت تسهیل امور مشتریان برداشته است.

ارتقای ارتباط با مشتری

برقراری ارتباطی مؤثر با مشتریان، نقشی اساسی در افزایش رضایت از بانک و خدمات شما، و در نهایت، ایجاد پایه‌ای از مشتریان وفادار ایفا می‌کند.

استفاده از نرم افزار مدیریت مشتری در بانک ها

۱. به‌کارگیری نرم‌افزار CRM:

نرم‌افزار CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) ابزاری قدرتمند برای ثبت و پیگیری دقیق مشکلات و درخواست‌های مشتریان است. با استفاده از این نرم‌افزار، می‌توانید به طور  یکپارچه به تمامی تعاملات با مشتریان  دسترسی داشته باشید، سوابق آن‌ها را به طور کامل حفظ و در صورت بروز مشکل، به سرعت راه‌حلی مناسب ارائه دهید.

۲. ایجاد ارتباطی همه‌جانبه:

مشتریان توقع دارند که بتوانند از طریق مختلفی با بانک شما ارتباط برقرار کنند. بنابراین خرید پنل اس ام اس و حضور فعال در تمامی کانال‌های ارتباطی، از جمله وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، پیامک و تماس تلفنی، برای پاسخگویی به سؤالات و نیازهای آن‌ها، ضروری است. 

 تمرکز بر تجربه مشتری

در دنیای رقابتی امروز، تجربه مشتری حرف اول را می‌زند. این موضوع در صنعت بانکداری نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ارائه خدمات باکیفیت و ارتقای تجربه مشتری، یکی از بهترین روش‌های بازاریابی برای بانک‌ها به شمار می‌رود. عدم ارائه خدمات باکیفیت می‌تواند به سادگی منجر به از دست دادن مشتریان شود.

ارائه خدمات ویژه به مشتریان، در کنار سایر استراتژی‌های بازاریابی، نه تنها نرخ حفظ مشتری را افزایش می‌دهد، بلکه به ایجاد اعتبار و برندینگ قوی برای بانک شما نیز کمک می‌کند. با این حال، مهم‌ترین کلید جلب و حفظ مشتریان، ارائه خدمات باکیفیت است. مشتریان راضی و وفادار می‌توانند به عنوان بهترین سفیران شما در جذب مشتریان جدید عمل کنند. بنابراین، به جای صرف اتکا بازاریابی پیامکی، تبلیغات و ترفندهای بازاریابی، بر ارائه واقعی ارزش و خدمات به مشتریان نیز تمرکز کنید.

بازاریابی پیامکی بهترین راه برای حفظ مشتری بانک ها

بازاریابی پیامکی، کلید طلایی حفظ مشتری

استفاده از بازاریابی پیامکی به شما کمک می‌کند تا مشتریان خود را حفظ کنید. این روش به دلیل قیمت پنل پیامکی به عنوان یک استراتژی ارزان و بازده بالا برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی در بانک‌ها شناخته شده است. با ارسال پیامک‌های جذاب حاوی خدمات و پیشنهادات ویژه، می‌توانید به‌طور هدفمند به گروهی خاص از مشتریان یا مشتریان محلی پیام برسانید. به علاوه، ارسال پیامک‌هایی با محتوای مناسب مثل تبریک‌ها، پیام‌های اطلاع‌رسانی لحظه‌ای و دعوت‌نامه‌ها می‌تواند مشتریان فعلی را به استفاده مجدد از خدمات شما ترغیب کند.

قدرت روابط عمومی در بانک‌ها

در دنیای امروز، ارتباطات موثر کلید موفقیت هر کسب‌وکاری است. بانک‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برای جذب مشتریان جدید و حفظ وفاداری مشتریان فعلی، لازم است که برند خود را به طور موثر به آن‌ها معرفی کنید. کمپین‌های روابط عمومی ابزاری قدرتمند برای افزایش آگاهی از برند و ایجاد تصویری مثبت از بانک شما در میان مخاطبان هدف هستند.

جمع‌بندی 

در این مقاله از سامانه پیامک انبوه مدیانا به نقش بازاریابی بانکی و تاثیر آن پرداختیم. با استفاده از فناوری‌های نوین و داده‌های مشتریان، بانک‌ها می‌توانند تجارب شخصی‌سازی‌شده و ارزشمندی را به مشتریان خود ارائه دهند و وفاداری آن‌ها را جلب کنند. بازاریابی دیجیتال، هوش مصنوعی و کلان‌داده‌ها ابزارهای قدرتمندی هستند که به بانک‌ها کمک می‌کنند تا مشتریان خود را بهتر بشناسند، نیازهای آن‌ها را پیش‌بینی کنند و خدمات و محصولات متناسب با نیازهای آن‌ها ارائه دهند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .