lbsMobile
lbs tag
با پیامک آنلاین باشید
ارسال پیامک زنده مکان محور 

برندینگ چیست؟ اهمیت برندینگ در کسب درآمد چیست؟

برندینگ-چیست؟-اهمیت-برندینگ-در-کسب-درآمد-چیست؟

یکی از دغدغه ها و سوالات اصلی صاحبان کسب و کارها و مدیران مشاغل مربوط به برندینگ است، اینکه چیست و چه اهمیتی در کسب و کار آن ها دارد؟ همانطور که فرم لب‌ها، بوی عطر و تُن صدای یک فرد ما را مجذوب خود می‌کند، «برندینگ» نیز به همین اندازه در تاروپود مخاطبان یک کسب و کار تنیده می‌شود. برندینگ (branding) در روشی از بازاریابی است که به برند شما شکل می دهد. در اینجاست که ماهیت  برند، طرح لوگو، خدمات مشتری و هر نقطه از تماس برند با کاربر به یک برگ برنده برای شکل گیری کسب و کارها تبدیل می‌شود. در این بررسی در مورد برندینگ و اهمیت آن در کسب درآمد صحبت می‌کنیم؛ اگر به دنبال تعریف یا حتی نحوه برندسازی برای کسب و کارتان میگردید با ما در این مقاله همراه باشید.

برندینگ چیست؟

برندسازی (Branding) فرآیند ایجاد یک درک قوی و مثبت از یک شرکت، محصولات یا خدمات در ذهن مشتری است. کسب و کارها برای آگاهی از برند به ترکیب عناصری مانند لوگو، طراحی، بیانیه ماموریت و یک عناصر ثابت در تمام ارتباطات بازاریابی نیاز دارند تا برند خود را به سر زبا‌ن‌ها بیندازند. برندینگ به شرکت‌ها کمک می‌کند تا خود را از رقبایشان متمایز کرده و یک پایگاه مشتری وفادار ایجاد کنند.

فقط کافیست به شرکت‌های بزرگ دنیا نگاه کنید، برای مثال اپل از طریق عناصر بصری و متنی توانسته ساختاری یکپارچه بین لحن برند و محصولات خود ایجاد کند. هر فردی در هر جای دنیا وقتی به لوگوی اپل نگاه می‌کند، یاد شعار «متفاوت بیندیشید!» می افتد. وقتی مردم به اپل فکر می‌کنند، فقط به یک شرکت فناوری نمی‌اندیشند بلکه با فکر کردن به اپل می‌توانند دیدگاه‌های خلاقانه خود را زنده کنند.

برندسازی ترکیبی از استراتژی‌های بازاریابی است که به افراد کمک می‌کند درباره یک شرکت، یک محصول یا یک شخص به روشی خاص فکر کنند. در حقیقت، تمرکز بر برند به همان اندازه که برای دیزنی، آمازون و فیسبوک ضروری است برای موفقیت و رشد کسب و کار شما نیز اهمیت دارد. توجه به برندینگ را می‌تواند نتایج را رقم بزند:

  • آگاهی از برند را تقویت می‌کند.
  • شما را از رقبایتان متمایز می‌کند.
  • شرکت شما را تعریف می‌کند.
  • به ارتباط با مشتریان در سطح عمیق‌تر کمک می‌کند.
  • معرفی خدمات و محصولات جدید را آسان می‌کند.

انواع روش های برندینگ

1. برندینگ مکان:

روشی از بازاریابی است که امکان ایجاد هویت منحصر به فرد برای شهر، استان یا کشور خاصی را می‌توان با استفاده از آن به وجود آورد. برای درک بهتر بیاید نگاهی به مکان های مشهور بیندازیم شما این مکان ها را تحت چه عنوانی به یاد می آورید؟ شهر پاریس: به عنوان شهر عاشق‌ها و فشن – کشور هند: کشور رنگ و رقص.

2. برندینگ داخلی(Internal branding):

برندسازی همیشه از درون کسب و کارها آغاز می شود؛ هدف این روش برندسازی، افزایش تعامل کارکنان با اهداف شرکت و تقویت حمایت از برند است.

3. نوسازی برند (Rebrand):

ریبرندینگ یا بازسازی برند (Rebrand) فرایند تغییر کامل در کل برند است که مواردی مانند لحن صدا، طرح رنگ، هویت بصری و شخصیت برند را تحت تاثیر قرار می‌دهد

4. برندینگ سازمان:

برندسازی سازمانی روشی از برندسازی است که در آن تلاش می شود تا از طریق کارمندان، منابع انسانی، مدیریت استعدادها و امکانات سازمانی یک کسب و کار بتواند توجه بازار هدف را بیشتر به سمت خود جلب کند.

5. برندینگ مشارکتی(Co-branding):

برندینگ مشارکتی (Co-branding) یک از روش های برندسازی است که در آن برندها برای به دست آوردن نتایج مطلوب با یکدیگر همکاری می کنند.

6. برندینگ دیجیتال(Digital branding):

فرایند برندسازی در فضای انلاین برندینگ دیجیتال نام دارد که مشابه بازاریابی دیجیتال، کانال های مختلفی برای اجرای آن وجود دارد.

7. برندینگ محصول(Product Branding):

اگر محصولی را تولید یا ارائه می دهید مهم ترین دغدغه شما آشنایی مشتریان و همچنین برقراری ارتباط با آن است. برندینگ محصول در واقع استراتژی از برندینگ است که با بهره گیری از هویت برند سعی به معرفی محصولی خاص یا توسعه آن دارد.

8. برندینگ جغرافیایی(Geographical Branding):

بسیاری از کسب و کارهای از این روش برندسازی استفاده می‌کنند تا خدمات خود را  در منطقه ای خاص به مشتریان هدفشان معرفی کنند.

9. پرسونال برندینگ:

دنیای امروز با توجه به ظهور شبکه های مجازی بیشتر این روش بازاریابی به چشم میخورد. پرسونال برندینگ تبلیغ و برندسازی فردی است؛ اشخاص از برندسازی شخصی برای متمایز کردن خود از سایر افراد استفاده می‌کنند.

اهمیت برندینگ در کسب درآمد

7-aban-dakheli-برندینگ-چیست؟-اهمیت-برندینگ-در-کسب-درآمد-چیست؟

یک برند منحصربه‌فرد می‌تواند با ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبایش و کمک به جذب و حفظ مشتریان با هزینه‌ی بسیار کمتر، تاثیر زیادی بر درآمدزایی شرکت بگذارد. در تجارت الکترونیک جایی که شرکت‌های جدید هر روز ظهور می‌کنند، یک برند شناخته شده می‌تواند دارایی ارزشمندی در جذب مشتری و ایجاد سود باشد. صرف نظر از اینکه چقدر زمان و تلاش خود را صرف ایجاد یک برند جذاب می‌کنید، کسب و کار شما از زمان شروع پتانسیل تبدیل شدن به یک برند را دارد.

برای ساخت یک برند باید جوانب زیادی را در نظر بگیرید تا بتوانید به درآمد مورد نیاز خود برسید. شما از طریق داستان گویی، ایجاد روابط و کمپین‌های تبلیغاتی مختلف مانند بازاریابی پیامکی این فرصت را دارید که انتظارات مشتریان خود را شکل دهید و یک پیوند قوی با آنها ایجاد کنید که فراتر از رابطه خرید و فروش است. در حقیقت، شما ابتدا باید به دل و ذهن مخاطبان خود رسوخ کنید و سپس آنها را به خرید تشویق کنید. بدون برسازی نمی‌توانید مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید و درآمدزایی کنید. 

درباره نقش پیامک در برندسازی و تاثیر آن در رشد کسب و کارتان چه می دانید؟ در مقاله ای جداگانه اهمیت این موضوع می پردازیم. 

برندسازی به چه صورت انجام می‌شود؟

برندسازی فرآیند پیچیده‌ای است که نیازمند برنامه ریزی دقیق و رویکردی حساب شده است. ابتدا باید استراتژی برندسازی خود را تعریف کنید. برای این کار باید به بررسی نیازهای کسب و کار و سپس تقاضای بازار بپردازید. ما برای کمک به شما جهت برندینگ و دریافت حمایت از برند ، نکات مهمی را در ادامه آورده‌ایم:

1- مشتریان خود را درک کنید

برای برقراری ارتباط موثر، باید عناصری که بر مشتریان هدف شما تأثیر می‌گذارند را شناسایی کنید و بر روی استفاده صحیح از آنها متمرکز شوید. از خود بپرسید: «کاربران هدف ما چه چیزی می‌خواهند؟ چه چیزی باعث انگیزه آنها می‌شود؟ آنها چه چیزی را در مورد برند ما دوست دارند؟ آنها در چه جمعیت سنی قرار دارند؟ چه مشکلاتی دارند؟ و سوالات بیشتر.» شما با ایجاد «پرسونای مخاطب» می‌توانید گام اول در برندسازی را انجام دهید.

2- شخصیت برند خود را تعریف کنید

ماهیت برند تداعی کننده شخصیت کسب و کار شماست که در آن تجربیات مشتری را ارائه خواهید کرد. این شخصیت به شدت تحت تأثیر اطلاعاتی است که شما در مورد مشتریان هدف خود جمع آوری می‌کنید. «چه لحن صدایی برای کاربران هدف شما مناسب است؟ کدام نوع زبانی بیشترین تاثیر را خواهد داشت؟ چه تصاویری توجه آنها را جلب خواهد کرد؟ مخاطبان هدف ما چه رنگی را دوست دارند؟ و سوالات بیشتر.» شخصیت برند به مانند استایل یک خانم خوش پوش با موهای پرپشت و چتری است!

3- به وعده‌های خود جامه عمل بپوشانید

«وعده نهایی که به مشتریان خود می‌دهید چیست؟ چگونه محصولات یا خدمات شما زندگی آنها را بهتر می‌کنند؟ چگونه می‌خواهید به وعده‌های خود عمل کنید؟» شفاف بودن یکی از مهمترین ویژگی‌های برندینگ است. هر وعده که می‌دهید را عملی کنید زیرا این کار نشان دهنده شفافیت و احترام شما به کاربران است. اگر می‌گویید: «خدمات ما کم هزینه است!» حتماً مقرون به صرفه بودن خدمات خود را در عمل نشان دهید. وعده الکی دادن بزرگترین ضربه را به کسب و کار شما می‌زند.

4- به دارایی‌های بصری خود توجه کنید

خریداران (چه آنلاین و چه آفلاین) محصولاتی که می‌خرند را لمس و احساس کنند، بنابراین تجربه بصری برای آنها بسیار مهم است. دارایی‌های بصری یک برند مانند طراحی وبسایت، فونت‌ها و تایپوگرافی، پالت رنگ‌ها، لوگو و همچنین تجربه بسته بندی و جعبه گشایی (انباکسینگ) اثر شگفت انگیز بر مخاطب دارند. معمولا برای هر یک از این موراد در برند بوک قواعد و قوانینی تعریف شده است. دارایی‌های بصری ابزارهای قدرتمندی برای برندسازی هستند زیرا در خاطر مخاطبان باقی می‌مانند.

برای مثال، روسری آبی نیلی معشوقه شما که به دوربین لبخند زده است، دارایی بصری او محسوب می‌شود که شما را از خود بی‌خود می‌کند!

5- با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید

اکنون آماده هستید تا برندی را که با دل و جان ساخته‌اید را به مخاطبان هدف خود معرفی کنید. این مرحله نیز خود به تنهایی به استراتژی و هدف گذاری نیاز دارد. همچنین باید بودجه مورد نظر خود را تنظیم کنید تا ببینید در کدام کانال‌های بازاریابی توانایی ورود دارید (بازاریابی برند). برای ارتباط موثر با مشتریان و تعامل با آنها از راه‌های زیر اقدام کنید:

  • ساخت وبسایت و ارائه خدمات و محصولات
  • حضور در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام و غیره)
  • تولید محتوا در قالب پست‌های وبلاگ
  • تبلیغات رسانه‌ای چاپی و بازاریابی محیطی
  • دکوراسیون و چیدمان مدرن محل کار
  • بسته بندی شکیل و مناسب برای محصولات
  • راه‌های ارتباطی مانند سیستم پنل پیامکی، تلفن ابری، ایمیل، واتساپ و غیره

6- از مشتریان خود تشکر کنید

چیزی به سادگی تشکر از مشتریان وفادارتان نمی‌تواند به تقویت تصویر برند شما کمک کند. با اجرای برنامه‌های مختلف برای تشکر از مشتریان وفادار خود از آنها قدردانی کنید. برای مثال، تخفیفات ویژه در نظر بگیرید یا به آنها هدیه دهید. با استفاده از خدمات «ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی» از کلیه مشتریانی که از شما خرید کرده‌اند، تشکر ویژه کنید. قدردانی کردن از مشتریان راهی عالی برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان و برندینگ است.

مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) چیست؟

مسئولیت اجتماعی شرکت به سازمان‌هایی اشاره دارد که مسئولیت کارهای خود را نسبت به جامعه بر عهده می‌گیرند. CSR مفهومی است که به موجب آن شرکت‌ها به نگرانی‌های اجتماعی و محیطی در جریان اصلی عملیات تجاری خود اهمیت می‌دهند. مسئولیت اجتماعی شرکت یک مفهوم داوطلبانه است که مسیر تجارت هدایت می‌شود. این مهم فرآیندی است ارزش مشترک را از طریق همکاری با همه ذینفعان به حداکثر می‌رساند و تضمین می‌کند که منافع شرکت‌ها و منافع جامعه در یک مسیر قرار دارند.

کلام آخر

احتمالاً نام شرکت‌های بزرگ را شنیده‌اید اما وجه اشتراک همه آنها چیست؟ پاسخ ساده است: «آنها اهمیت برندینگ را درک می‌کنند.» سازمان‌های بزرگ در ابتدا برندهایی مشهوری در دنیای تجارت نبودند اما توانستند به غول‌های بازار امروز تبدیل شوند زیرا درک کردند که چرا برندسازی به ویژه در مراحل اولیه مهم است.

شما می‌توانید برندسازی برای استارتاپ خود را از همین امروز شروع کنید اما برای ماندن در مسیر به استراتژی، برنامه ریزی و هدف گذاری نیاز دارید. برندسازی یک شبه اتفاق نمی افتد بلکه در طول زمان و با آزمون خطا به سرانجام می‌رسد. به همین دلیل ارتباط سازی با مخاطبان بسیار ضروری است. برای این منظور می‌توانید از خدمات «مدیانا» برای تعامل و ارتباط موثر با مشتریان خود بهره ببرید.

4.6/5 - (10 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .