پلتفرم جامع ارسال پیامک، پیام صوتی و تلفن ابری مدیانا

ریفرال مارکتینگ چیست و چگونه در بازاریابی ارجاعی موفق باشیم؟

2-mehr-ریفرال-مارکتینگ-چیست-و-چگونه-در-بازاریابی-ارجاعی-موفق-باشیم؟

ریفرال مارکتینگ (Referal Marketing) که در فارسی از آن به‌عنوان بازاریابی ارجاعی نام برده می‌شود، یک استراتژی برای بازاریابی است که در آن مشتریان فعلی، اعضای خانواده، دوستان و آشنایان خود را تشویق می‌کنند تا از محصولات یا خدمات یک برند استفاده کنند.

در بازاریابی ارجاعی مشتریان فعلی به سفیران برند تبدیل می‌شوند و با بازاریابی دهان به دهان سعی می‌کنند تا مشتریان جدیدی را برای کسب و کار جذب کنند.

ریفرال مارکتینگ چیست؟

در تعریف ریفرال مارکتینگ یا بازاریابی ارجاعی می‌توان گفت که این نوع از بازاریابی همان بازاریابی دهان به دهان است که کنترل شده است و مشتریان جدید کاملا ردیابی می‌شوند و کسب و کارها به ارجاع‌دهندگان پاداش می‌دهند.

هیچ استراتژی بهتری در بازاریابی از ریفرال مارکتینگ وجود دارد. این بازاریابی یک موقعیت برد-برد-برد است. زیرا:

  • کسب و کار از یک شیوۀ رایگان برای بازاریابی برخوردار می‌شود؛
  • مشتری قدیمی یک اعتبار اجتماعی یا حتی پاداش به‌دست می‌آورد؛
  • مشتری جدید توصیه‌ای قابل اعتماد از دوستان یا اعضای خانواده برای خرید محصول و خدمات دریافت می‌کند.

در حالت ارگانیک (طبیعی) مشتری قدیمی خود باید به توصیه کسب و کار به دوستان و آشنایان بپردازد. اما به‌طور معمول این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین کسب و کارها سعی می‌کنند تا با استراتژی‌هایی مشتریان را به ریفرال مارکتینگ تشویق کنند.

چرا ریفرال مارکتینگ یک شیوه قدرتمند برای جذب مشتریان است؟

انسان‌ها به‌طور ذاتی موجوداتی اجتماعی هستند و علاقه دارند تا تجربیات خود را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند. بنابراین اگر تجربه خوبی داشته باشیم به همه دوستان خود در مورد آن اطلاع می‌دهیم، زیرا عاشق این هستیم که دیگران نیز از تجاربی مطلع شوند که ما از آن لذت برده‌ایم.

به‌طور مشابه، اگر تجربه بدی داشته باشیم سعی می‌کنیم آن را نیز با دیگران به اشتراک بگذاریم. این کار به ما در کاهش درد و ناامیدی کمک می‌کند، همچنین دیگران با یادگیری از شکست‌های ما دیگر آن تجربه را تکرار نمی‌کنند.

اهمیت ریفرال مارکتینگ از اینجا شروع می‌شود که 92 درصد از مصرف‌کنندگان به توصیه‌های افرادی که می‌شناسند، اعتماد دارند. بازاریابی ارجاعی کاملاً طبیعی و بیولوژیک است و بر اساس صفات انسانی اتفاق می‌افتد. حال اگر کسب و کارها بتوانند استراتژی مناسبی برای کنترل آن داشته باشند، از آن برای جذب مشتریان بالقوه استفاده خواهند کرد.

هزینه کم در بازاریابی ارجاعی

ریفرال مارکتینگ، یک شیوه بازاریابی رایگان (Free) برای کسب و کارها محسوب می‌شود. مشتریان یک کسب و کار با استفاده از کانال‌های مختلف به نشر یک آگهی، محصول جدید یا خدمت می‌پردازند.

این نوع از تبلیغات به شدت ظرفیت وایرال شدن (گسترش ویروسی) دارد. مشتریان شما دوستان خود را معرفی می‌کنند، دوستان آن‌ها دوستان‌شان و دوستان‌شان افرادی دیگر و..

این فرآیند اگر به‌درستی برنامه‌ریزی شود هرگز توقف نخواهد داشت. بسیاری از کسب و کارها با اتخاذ استراتژی درست در ریفرال مارکتینگ به درآمد قابل‌توجهی رسیده‌اند.

چگونه مشتریان را به سمت ریفرال مارکتینگ جذب کنیم؟

براساس مطالعات انجام شده حدود 83 درصد از مردم علاقه‌مند هستند تا بازاریابی ارجاعی را انجام دهند اما در عمل 29 درصد به سراغ آن می‌روند. دلیل این موضوع را می‌توان در 2 عامل اساسی زیر دانست:

  1. محصول یا خدمت غیرمنتظره: محصول غیرمنتظره، محصولی است که یک مشکل خاص را بهتر از هر نمونه دیگری حل می‌کند. به‌طور کلی در چنین محصولی نوآوری وجود دارد؛
  2. ارائه داستان جذاب: داستان‌سرایی (Story Telling) یک ابزار مهم برای بازاریابی ارجاعی است. این داستان و قهرمانان آن می‌توانند یک راه مناسب برای انتقال مفاهیم به مشتریان بالقوه باشند.

بنابراین یک کسب و کار برای اینکه ریفرال مارکتینگ را به شکل اصولی اجرایی کند باید به 2 عامل فوق توجه داشته باشد.

استراتژی‌های مهم در ریفرال مارکتینگ

اشتراک‌گذاری تجربه محصول

یک کسب و کار باید راهکارهایی را بیابد که مشتریان به اشتراک‌گذاری تجربه خود بپردازند. به‌عنوان مثال مشتری با نمایش آنباکسینگ یک محصول به دیگران، انگیزه کافی برای خرید به آن‌ها می‌دهد.

در مثالی دیگر فرض کنید یک مشتری با مزایایی که از خرید پنل اس ام اس به‌دست می‌آورد از شرکای تجاری خود می‌خواهد به پیاده‌سازی اس ام اس مارکتینگ در کسب و کارشان بپردازند.

ارائه خدمات استثنایی به مشتریان

مشتریان خوشنود بیشتر به اشتراک‌گذاری محصولات یا خدمات به دیگران می‌پردازند. بنابراین برای موفقیت در ریفرال مارکتینگ باید به دنبال تقویت شاخص رضایت مشتریان باشیم. تقویت پشتیبانی مشتریان و بهبود تجربه آن‌ها در کنار ارائه محصولات متمایز با دیگر نمونه‌های بازار از راه‌های تقویت بازاریابی ارجاعی است.

توجه به تولید محتوای ویروسی

محتوای وایرال ظرفیت زیادی برای دهان به دهان گشتن دارد. بسیاری از کسب و کارهای دیجیتال با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی به تقویت وایران مارکتینگ می‌پردازند.

استفاده از قدرت اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ یک شیوۀ بازاریابی است که در آن افراد تأثیرگذار در یک زمینه خاص به معرفی یک محصول یا خدمت می‌پردازند. این شیوه یک راهکار مناسب برای تقویت بازاریابی ارجاعی است.

ایجاد جامعه‌ای از مخاطبان برند

هر برندی برای استفاده از ریفرال مارکتینگ باید یک اجتماع از مخاطبان را ایجاد کند. استفاده از وبلاگ یا رسانه‌های اجتماعی برای ایجاد بحث‌های مرتبط یا رقابت، موثر است.

سخن پایانی

کسب و کارها برای موفقیت در فرآیندهای بازاریابی خود به سراغ شیوه‌های بازاریابی نوین می‌روند. بازاریابی تجربی، بازاریابی تعاملی، ریفرال مارکتینگ و.. از روش‌های جذاب امروزی برای جذب مشتریان و توسعه بازار کسب و کارها هستند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .