پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

اس ام اس مارکتینگ، کارآمد ترین روش تبلیغات!

اس ام اس مارکتینگ،‌کارآمد-ترین روش تبلیغات

در این گفتگو، صادق محمدی، مدیر عامل مدیانا به تشریح ابعاد مختلف بازار مارکتینگ مبتنی بر پیامک در ایران می پردازد.

کسب‌و‌کارهای کوچک ومتوسط قلب تپنده اقتصاد بسیاری ازکشورها هستند؛ کسب‌و‌کارهایی که می‌توانند باهزینه راه‌اندازی اندک ایجاد واثرگذاری محسوسی روی اقتصاد یک کشورداشته باشند.

اما برای اینکه به مرحله سوددهی واثرگذاری برسند،نیازهای بسیاری دارند که باید به آنها پاسخ داده شود، تبلیغات یکی از نیازهای اصلی آن ها است.

اس ام اس مارکتینگ، کارآمد ترین روش تبلیغات است که از چشم صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ دور مانده و نادیده گرفته شده است، در حالی که فعالیت در این حوزه مانند هاست یکی از نیازهای زیر ساختی همه کسب‌وکارها می باشد.

صادق محمدی، مدیرعامل مدیانا که کار خود را در این حوزه از سال ۹۱ با راه‌اندازی پنل اس‌ام‌اس شروع کرده است، می‌گوید به دلیل دردسرهای ارتباط با شرکت‌های کوچک و متوسط، اس ام اس مارکتینگ از بازار مغفول مانده است، در حالی که اس‌ام‌اس مارکتینگ مانند هاست، از نیازهای زیرساختی کسب‌و‌کارهاست.

مدیانا پس از گذراندن فراز و نشیب‌های بسیار،بیش از یک سال و نیم است که روی ارائه یک راهکار جامع برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط تمرکز دارد؛ راهکاری که تنها به اس‌ام‌اس مارکتینگ ختم نمی‌شود و خدماتی مانند CRM، پوش نوتیفیکیشن، ایمیل‌ مارکتینگ و… را نیز در بر می‌گیرد. اما عدم درک رگولاتور از نیازهای این بخش و همراهی نکردن با کسب‌و‌کارها، مشکلاتی را رقم زده است که محمدی در گفت‌و‌گوی پیش رو درباره آنها صحبت خواهد نمود.

مدیانا از چه زمانی کار خود را شروع کرد و چه فعالیتی انجام می‌دهد؟

ما کارمان را از سال 91 با ارسال پیامک شروع کردیم و در آغاز فعالیت اصلی‌مان پلتفرم ارسال پیامک بود. طی این سال‌ها کارهای دیگری نیز انجام دادیم.

چگونه به یکی از شرکت های دانش بنیان تبدیل شدید؟

به دلیل زبان برنامه‌نویسی و معماری خاص پلتفرم به یکی از شرکت های دانش بنیان تبدیل شدیم.  دانش‌بنیان شدن ما را وارد جامعه‌ای کرده که تازه متوجه قابلیت‌هایمان شدیم. و در آن زمان بود که جدی تر با فاصله از تبلیغات پیامکی به سوی ارائه سرویس های پیامکی رفتیم.

سرویس هایی نظیر OTP ( ارسال کد تایید) که بسیاری از سایت ها و اپلیکیشن ها به منظور دسترسی بهتر و همچنین اطلاع رسانی سریع تر از آن استفاده کنند.

البته این را بگویم که برای حرکت به سمت سرویس، توسعه فنی سختی های زیادی را در پیش داشتیم و نیاز بود تا کل معماری را تغییر دهیم.

در ادامه سرویس پیام صوتی، ایمیل، تلفن دفتر کار مجازی، پوش نوتیفیکیشن و… را به سرویس هایمان اضافه کردیم و پلتفرم‌مان از یک سرویس اس‌ام‌اس مارکتینگ به پلتفرم ارتباط با مشتری تغییر دادیم.

در اصل با توجه به نیازی که در بازار وجود داشت و توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایی که داشتیم، به سمت یک راهکار جامع حرکت کردیم تا پلتفرمی کامل را به کسب‌وکارها ارائه دهیم.

در همان زمان بود که کلاهبرداری‌های اس‌ام‌اسی و فیشینگ و امثالهم شروع شده بود وهمین موضوع باعث شد که بازار به سمت ما بیاید. چون شرکت‌های رقیب ما کم‌کم داشتند سرویس‌هایشان را پایین می‌آوردند و جمع می‌کردند.

به این دلیل که فضای کسب‌و‌کار بسیار حساس شده بود. دائما با پلیس فتا درگیر بودیم و یک رگولیشن عجیب‌و‌غریب اتفاق افتاده بود!

شاهکار آمد و همه خطوط باید احراز می‌شد و… به طور کلی اداره چنین شرکتی، کار عملیاتی سنگینی داشت و در هزینه‌ها بالا رفته بود.

برای آینکه متوجه هزینه‌ها شوید، باید بگویم در حال حاضر ۵۵ نفر در مدیانا مشغول به فعالیت هستند که پرداخت کردن هزینه یک مجموعه با این تعداد، آن هم در یک مقیاس کوچک، واقعاً سخت است. به همین دلیل بعضی‌ از شرکت ها شکست خوردند و حذف شدند و برخی دیگر نیز کسب‌و‌کار خود را تغییر دادند. می توان گفت تقریباً هیچ‌کدام از برندهای معتبری که آن زمان فعالیت می‌کردند، الان وجود ندارند.

مجموعه این اتفاقات، در سال ۹۹ ما را با یک ظرفیت بازار عظیم و آزاد روبه‌رو کرد که نمایندگان توان به دست آوردن آن را نداشتند، به این دلیل که فریلنسر بودند، ظرفیت خاصی داشتند، نمی‌توانستند فاکتور رسمی صادر کنند یا جلسه B2B برگزار کنند و… . به همین دلیل تصمیم گرفتیم جدا از اعطای نمایندگی و توجه به نمایندگان، برند بیزینسی خودمان را توسعه دهیم و مدیانا را با رویکرد جدیدی در حوزه سرویس وارد بازار کنیم.

با این رویکرد در سال ۹۹ شروع به انجام تغییراتی در UI و شکل پلتفرم و… کردیم تا آماده سرویس‌دهی شویم. با یک سال و نیم کار روی زیرساخت فنی و پشتیبانی و منابع انسانی، توانستیم به درستی وارد بازار شویم و برندی معتبر عرضه کنیم که برند کارفرمایی دارد و نیروهای مورد نیاز خود را جذب می‌کند. برنامه‌مان برای سال ۱۴۰۱ این است که مدیانا را بعد از ۱۱ سال به بهتر به بازار عرضه کنیم و بشناسانیم.

چقدر به نیازهای بازار کسب و کارهای کوچک و بزرگ توجه کرده اید؟

مدیانا به سمت ارائه راهکار جامع (Total Solution) در حال حرکت است. در دنیا نیز همین است، اگر سایت‌های بزرگ دنیا در حوزه اس‌ام‌اس مارکتینگ را رصد کنید، متوجه می‌شوید که ایمیل، پیام صوتی، CRM و… چیزی نیست که ابداع ما باشد و در پلتفرم سامانه های آن ها نیز وجود دارد.

وقتی از بازار اس‌ام‌اس تبلیغات انبوه را حذف کنید (که در بسیاری از نقاط دنیا ممنوع است)، سرویس و خدمات زیرساختی می‌ماند.

سرویس اس‌ام‌اس یکی از آپشن‌هاست ولی وقتی در کنار باقی ویژگی‌ها قرار می‌گیرد و مجموعه‌ای از ابزارها را ایجاد می‌کند، می‌تواند مسائل  را در حوزه مارکتینگ حل کند. در این بخش رقیب نداریم یعنی در ایران فعلاً هیچ مجموعه‌ای برای ارائه راهکار جامع ورود نکرده است و ما تا پایان ۱۴۰۱ به این راهکار جامع دست پیدا خواهیم کرد.

همانطور که می دانید اس‌ام‌اس مارکتینگ بد برند شد. شما برنامه‌ای برای بهبود این تصویر دارید ؟

در این باره چند سرفصل وجود دارد. یکی اینکه بخشی از بد برند شدن این حوزه به موضوع خدمات ارزش افزوده برمی‌گردد؛ همان تبلیغات انبوه اپراتورها که مخاطبان را با ارسال پیامک بمباران می‌کردند. ارسال اس‌ام‌اس انبوه (Bulk) در بسیاری از نقاط جهان ممنوع است. همان‌طور که اجازه ندارید ایمیل اسپم برای مردم ارسال کنید، اس ام اس هم از این قاعده مستثنی نیست!

به اعتقاد من بازار اس‌ام‌اس مارکتینگ بسیار بازار بازی بود، زیرا هیچ‌کس به طور مستقیم روی آن نظارتی نداشت. هر کسی می‌توانست سرویسی از اپراتور بگیرد و با آن اس‌ام‌اس انبوه ارسال کند. همین موضوع باعث شد که تخلف اتفاق بیفتد. در نهایت هم به نظرم نیاز را پاسخ ندادیم. وقتی نیازی را پاسخ ندهید، تخلف ایجاد می‌شود.

بازاریابی پیامکی تنها به ارسال پیامک های تبلیغاتی محدود نمی شود! بخشــی اعظمی از اس ام اس مارکتینــگ، سرویس توسعه دهنده ای است که با اتصال به سایت و یا اپلیکیشن ،امکان ارسال پیامک های خودکار را برای صاحبان مشاغل فراهم می کند.

اس ام اس مارکتینگ

بخش دیگر بازاراس ام اس، حفظ مشتری است. به این معنی که مشاغل می توانند با برقراری ارتباط با مشتریان فعلی کسب‌وکار خود، آن ها را به خرید و یا دریافت مجدد خدمات ترغیب کنند؛ چرا که اس ام اس در این مواقع بالاترین ضریب نفوذ و جذابیت را بر مخاطب دارد.

ما می‌گوییم اگر بتوانیم از طریق بازیگران اصلی این حوزه به این بازار رسمیت ببخشیم، به این شکل که مثلاً مدیانا تعهد بدهد که کسب‌و‌کارها به مشتریان خود اس‌ام‌اس می‌دهند و چنانچه تخلفی رخ داد، جریمه‌ها را متقبل می‌شود، می‌توان به‌راحتی ذهنیت ها را درست کرد، با توجه به اینکه ما ساز‌و‌کار لغو ارسال پیامک داریم.

در صحبت‌هایتان به مسئله رگولاتوری اشاره کردید. تنظیم‌گری در حوزه اس‌ام‌اس مارکتینگ چگونه باید اتفاق بیفتد که حقی از کسی ضایع نشود؟

بزرگ‌ترین معضل خط خدماتی است. بر اساس قانون سازمان تنظیم مقررات، مبنی بر اینکه مشترکی که پیام می‌گیرد، باید خودش شماره موبایلش را داده باشد و این امکان را داشته باشد که هر زمان دوست دارد، آن را لغو کند.

قانون کاملا به جاست اما وقتی به قسمت اجرا می‌رسد، می‌بینیم بسیاری از کسب‌و‌کارها عملاً نمی‌توانند خطی را بگیرند که هم این قانون را رعایت کنند، هم بتوانند به مشتریان‌شان پیام بفرستند.

چه دلیلی وجود دارد که یک کسب‌و‌کار رسمی، نتواند یک خط به نام خودش داشته باشد تا سرویسی ارائه دهد؟ چرا این رگولیشن سخت وجود دارد تا کسب‌و‌کارها نتوانند به‌سادگی سرویس بگیرند؟

برای اینکه رگولاتوری، ما را که سرویس ارائه می‌دهیم، به رسمیت نمی‌شناسد. راهکار آنها این است که مسئولیت این کار را به شرکت‌هایی مانند ما بسپارند. ما جواز کسب، مجوز تبلیغات از ارشاد، مجوز محتوا از همان وزارتخانه و مجوز شورای عالی انفورماتیک را داریم. نرم‌افزارمان و سیستم‌مان در سازمان تنظیم ثبت شده است و کسب‌و‌کارمان رسمی است.

اگر اینها هم کافی نیست، ضمانت‌نامه دریافت کنید، مثل مجموعه‌هایی که اینترنت می‌دهند. ما راهکارهایی داریم که اجازه نمی‌دهیم تخلف اتفاق بیفتد، نظارت می‌کنیم و در نهایت هم اگر اتفاقی افتاد، پاسخگو هستیم.

این نکته را تأکید می‌کنم که سرویس اس‌ام‌اس برای کسب‌و‌کار زیرساختی است، مثل هاست و یک سرویس فانتزی نیست. نیاز است تا همه کسب وکارها آن را داشته باشند. اگر دقت کنید برای یک خرید کوچک از سایت هم احراز هویت اس‌ام‌اسی اتفاق می‌افتد. بنابراین باید فکری برای این مشکل کرد.

 

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .