یکی از اولین موضوعاتی که در حوزه بازاریابی با آن آشنا خواهید شد، بخش بندی بازار است. به عبارتی شناخت کامل این موضوع، جزو پایهترین اصل یادگیری است. در خصوص این مورد شما میتوانید موضوعات و کتابهای مختلف و زیادی را پیدا کنید؛ اما ما در این مقاله مدیانا قصد داریم تا از یک دیدگاه دیگر به بخش بندی بازار یا Market Segmentation نگاه بیندازیم. دیدگاهی که به شما در جذب مخاطب تاثیر بهینهای خواهد گذاشت. پس در ادامه ما را همراهی کنید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بخش بندی بازار چیست؟
بخش بندی بازار که به آن تقسیم بندی بازار هم میگویند، در واقع فرآیندی است که در آن شما بازار هدف خود را به دستههای مستقلی تقسیم میکنید. دستههایی که از نظر ویژگیمشابه باشند. البته همانطور هم که نوشتیم، این دسته ها باید مستقل باشند؛ یعنی هیچ ارتباطی نباید بین آنها وجود داشته باشند.
اهداف و مزایای بخش بندی بازار چیست؟
چرا قبل از هر کاری باید بازار هدف را به دسته یا گروه های مختلفی تقسیم کرد؟ مزایای این عمل چیست؟
- تقسیم بندی بازار به منظور شناسایی دقیق گروه هدف انجام میشود. این شناسایی به شما کمک میکند تا بتوانید مدیریت محصول، تدوین استراتژی بازاریابی و برندسازی را متناسب با پرسونای مخاطبان خود انجام دهید.
- این روش به شما در کاهش ریسک و افزایش فروش و در نهایت سودآوری کمک زیادی خواهد کرد. وقتی بدانید که محصول یا خدمات خود را به چه صورت و با چه ابزارهایی تبلیغ و بازاریابی کنید، مسلماَ یازخورد بهتری از مخاطبان اصلی خود دریافت خواهید کرد. همچنین تلاش تیم بازاریابی شرکت شما به سمتی خواهد رفت که منطبق با اهداف شرکتتان باشد.
- مهمترین مزیت بخش بندی بازار، افزایش دامنه جغرافیایی فروش شما است. اینکه شما بعدها میتوانید محصولات یا خدماتی را اضافه کنید که از قبل نداشتهاید تا سود فروش خود را افزایش دهید.
انواع بخش بندی بازار
تقسیم کردن بازار به این صورت نیست که شما به هر شکلی بخواهید، آن را انجام دهید؛ بلکه انواعی دارد. شما به چند صورت زیر میتوانید بازار خود را تقسیم کنید:
تقسیم بندی جغرافیایی
این روش شامل تقسیم بازار و ایجاد گروههایی بر اساس موقعیت جغرافیایی است. نمونه این تقسیمبندی را بارها مشاهده کردهاید: بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای، محصولات خود را بر اساس موقعیتی که هر شعبه در آن است، تغییر می دهد. البته تغییرات شاید جزئی باشند؛ اما همین مسئله می تواند به جذب اعتماد مشتری و افزایش فروش کمک کند. برای مثال، شما در یک شعبه در شمال کشور، بیشتر محصولات مرتبط با استانهای شمالی را مشاهده میکنید؛ اما در شعبه تهران یا شهرهای دیگر محصولات بومی بیشتری مشاهده خواهید کرد.
تقسیم بندی جمعیتی
در این نوع عواملی مانند سن، جنسیت، ملیت، سطح تحصیلات، تعداد اعضای هر خانوار، شغل و میزان درآمد در نظر گرفته میشوند. این مدل از رایج ترین نوع بخش بندی بازار است که بسیاری از برندها و حتی سازمانهای دولتی برای برندینگ و تخمین میزان استفاده از محصولات یا خدمات خود و غیره از آن استفاده میکنند.
تقسیم بندی روانشناختی
در این نوع، بازار هدف بر اساس رفتار، سبک زندگی، نگرش و علایق بخش بندی میشود. این نوع بخش بندی برای گروههای کاری مرتبط با حوزه تناسب اندام یا روانشناسی و همچنین برای اهداف نظرسنجی، مصاحبه و مطالعات موردی بسیار کاربرد دارد.
تقسیم بندی رفتاری
این نوع تقسیم بندی بر رفتار کاربران و به عبارتی مصرف کنندگان تاکید دارد. در این نوع بخش بندی، هدف مدیر بازاریابی این است تا رفتار مخاطبان خود را بعد از اقداماتی مانند جایزه و تخفیف مورد بررسی قرار دهد.
همانطور که در بالا هم نوشتیم، بخش بندی بازار اولین قسمت به عبارتی مهمترین بخش در بازاریابی است. در مقاله بازاریابی چیست، میتوانید اطلاعات کامل تر و دقیق تر و هم نقش شناخت این نوع تقسیم بندی را بهتر درک کنید.
پیامک چگونه تقسیم بندی میشود؟
تمام این مطالب تاکنون را نوشتیم تا شما را با یک نوع تقسیم بندی در مدیریت و ارسال پیامک آشنا کنیم که آن بخش بندی یا به عبارتی تقسیم بندی پیامک است. تمامی تعاریف و انواع و همچنین تکنیکهایی که در این نوع تقسیم بندی مورد استفاده قرار میگیرد، زیرمجموعهای از بخش بندی بازار است.
بخش بندی پیامک به شما کمک میکند تا در قدم اول مخاطبین خود را بر اساس ویژگیهایی از جمله سن، جنسیت، مکان، سابقه خرید و علایق و دیگر موارد مرتبط تقسیم بندی کنید. در نهایت این کار به شما کمک میکند تا پیامهای متنی مرتبطی را برای هر گروه تعیین و ارسال کنید.
روش های تقسیم بندی مشتریان بر اساس پیامک
اصول تقسیم بندی پیامک بر همان جغرافیا، رفتار، سن، جنسیت، شغل و غیره استوار است؛ همان اصولی که در خود بخش بندی بازار وجود دارد. در خصوص تقسیم بندی بر اساس جغرافیا، مطالعه دو مقاله برندینگ جغرافیایی و بازاریابی مکان محور را پیشنهاد میکنیم. همچنین میتوان چند مورد زیر را هم در نظر گرفت:
بر اساس سابقه خرید
در این نوع، تقسیم بندی بر اساس مشتریانی است که دارای سابقه خرید از شما هستند و آنهایی که حتی یک بار برای پرسیدن سوال به شما مراجعه نکردهاند.
در این حالت، شما یک پیام برای گروه اول آماده کنید تا آنها را درگیر برند خود نگه دارید. به عبارتی نشان دهید که شما آنها را فراموش نکردهاید تا آنها شما را فراموش نکنند.
برای گروه جدید هم چندین متن آماده و ارسال کنید. البته این حالت نوعی آزمون و خطاست تا بتوانید بهترین پیام با بازخورد را دریافت کنید.
محصول وب سرویس پیامک مدیانا به شما در انجام صحیح و دقیق این کار کمک زیادی خواهد کرد.
بر اساس درگیری و مشارکت
در این روش، کاربران را بر اساس میزان پاسخی که به پیامهای ارسالی شما دادهاند، تقسیم بندی میکنید. البته ممکن است که روش پاسخ متفاوت باشند: ارسال پاسخ از طریق پیامک، کلیک روی لینک در متن یا تماس مستقیم با شماره موجود در سایت.
در این حالت، شما باید هر شماره را بر اساس میزان پاسخ در گروه های مرتبط قرار دهید. سپس متن و استراتژی متفاوتی برای نوشتن پیامک جدید در نظر بگیرید.
حال سوال اینجاست که چگونه رفتار کاربر را بررسی کنیم؟ لینک ترکر مدیانا محصولی انحصاری است که به شما در دریافت گزارش موفقیت کمپین و میزان مشارکت پیام کمک خواهد کرد.
بر اساس جمعیت شناسی
این رایجترین نوع تقسیم بندی بازار پیامکی است. در این حالت شما میتوانید متن و زمان ارسال پیامک تبلیغاتی را بر اساس موقعیتهایی از جمله سن و شغل کاربران هدف مشخص کنید.
در انتهای همه این تقسیم بندیها شما گروههای متفاوتی خواهید داشت که هر یک دارای ویژگیهای مخصوص به خود هستند. اعضای تعیین شده هر گروه اختصاصی بوده و از ویژگی کلی آن دسته پیروی میکنند.
جمع بندی
بحث بخش بندی بازار خیلی گستردهتر از یک مقاله است و خود دارای دورههای آموزشی خاصی است که مدیران بازاریابی باید به خوبی با آن آشنا باشند. در این مقاله سعی کردیم تا شما یک شناخت کلی از بخش بندی بازار به دست بیاورید. اینکه دانستن این مفهوم چه کمکی به شما در بخش بندی پیامک خواهد کرد.