همانطور که در جغرافیا مرزی وجود ندارد، دنیای برندسازی نیز بیحد و مرز است. وقتی این دو مقوله بیانتها با هم ترکیب میشوند تا برندینگ جغرافیایی را ایجاد کنند، موقعیت مکانی یا لوکیشن به عنوان عنصر اصلی در برندسازی مورد توجه قرار میگیرد. در قلب برندینگ جغرافیایی باید یک روایت قوی وجود داشته باشد که عناصر کلیدی مکان از جمله فرهنگ، تاریخ، آرمانهای آینده جامعه را منعکس کند. هدف نهایی از این روش، ایجاد یک هویت بصری منسجم و حرفهای در بازاریابی و تبلیغات است. در ادامه مطلب به مفهوم برندسازی جغرافیایی میپردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
برندینگ جغرافیایی چیست؟
برندینگ جغرافیایی (Geographical Branding) بدین معناست که میتوان یک مکان، یک منطقه، یک شهر را برندسازی کرد. از تکنیکهای برندینگ و استراتژیهای بازاریابی میتوان برای برندسازی مکان بهره برد و به آن هویت منحصر به فردی بخشید. برندسازی جغرافیایی میتواند احساس تعلق و غرور ساکنان (محله، شهر یا کشور) و کسب و کارها را در یک منطقه خاص تقویت کند.
بسیاری از کسب و کارهای از برندینگ جغرافیایی استفاده میکنند تا خدمات خود را به مشتریان هدفشان معرفی کنند. به ویژه آژانسهای مسافرتی و گردشگری از این روش برندسازی استفاده زیادی میکنند. برای مثال، یک شرکت گردشگری از طریق پنل پیامکی به مشتریان خود اس ام اس زیر را ارسال میکند:
«مرجان عزیز،
به مناسبت روز خلیج همیشه فارس برای شما تخفیف 20 درصدی بلیط هواپیما برای سفر به جزیره قشم در نظر گرفتیم.
برای جزئیات بیشتر کلیک کنید [LINK].»
در این پیامک از برند مکانی «خلیج همیشه فارس» برای ارائه تخفیفات به مشتریان استفاده شده است. یکی دیگر از موفقترین لوگوها برای یک منطقه جغرافیایی خاص که در روح و روان همه جا افتاده است، آرم «عاشق نیویورک هستم!» است. این طرح توسط میلتون گلیزر طراحی به عنوان بخشی از یک کمپین بازاریابی گسترده در دهه 1970 طراحی شده بود. این لوگو ظاهری ساده دارید و هر کسی را یاد شهر نیویورک در آمریکا میندازد.
فرآیند توسعه برندینگ جغرافیایی
برندسازی جغرافیایی ریشه در فرآیند هویت برند دارد. در اصل، یک برند جغرافیایی باید درک و بیانی مشترک از مکان باشد که توسط مجموعهای از محتوای کلامی و بصری (پیامها، طراحی، عکاسی، فیلم و غیره) پشتیبانی میشود تا طیف گستردهای از فعالیتهای ارتباطی منسجم را ممکن کند.
مکانها غرق در تاریخ و فرهنگ هستند و هر کدام اکوسیستم خاص خود را دارند. هر کسی که برندسازی را انجام میدهد باید به تفاوتهای ظریف بین مکانهای مختلف حساس باشد. برندسازی باید حسی که یک منطقه جغرافیایی خاص دارد را برانگیزد، آن حس را تبلیغ کند و درنهایت پیام بازاریابی را به بازدیدکنندگان برساند.
توجه به این نکته حائز اهمیت است که برندسازی مکان باید دو ویژگی اصلی زیر را داشته باشد:
- سادگی: وقتی از سادگی در طراحی صحبت میکنیم، منظور دوری از هرگونه جزئیات و شلوغی است. یک طرح مینیمال گرافیکی میتواند سادگی را تداعی کند.
- هدفمندی: کمپینهای بازاریابی جغرافیایی باید با اهداف طولانی مدت همراه باشند. دستیابی به اهداف کوتاه مدت در کمپینهای برندینگ مکانی غیرممکن است
واضح است که برندینگ جغرافیایی بیشتر برای کمپینهای بازاریابی گردشگری برای مقاصد اصلی تعطیلات، شهرها و کشورها استفاده میشود. برای مثال، دفتر اطلاعات توریستی در پاریس در سال 2016 هویت و لوگوی جدیدی برای خود ایجاد کردد. با گنجاندن برج ایفل در تایپوگرافی به جای حرف «A»، بلافاصله این لوگو به یکی از مهمترین جاذبههای گردشگری در جهان تبدیل شد زیرا ادای احترامی به شهر پاریس است.
پنج اصل برندینگ جغرافیایی
رابرت گاورز، موسس انجمن بین المللی برندسازی مکان (IPBA)، به همراه اریک وانت کلوستر و جرارد ون ککن مجموعهای از اصول را ایجاد کردند که یک کمپین برندسازی جغرافیایی خوب را تعریف میکند. اصول پنجگانه برندینگ جغرافیایی به شرح زیر است:
ویژگیهای خاص
چه چیزی برند شما را منحصر به فرد میکند؟ وقتی از یک مکان جغرافیایی به عنوان یک هویت یک برند صحبت میکنیم، ضروری است که شخصیت منحصر به فرد آن از سایرین متمایز میکند. برای مثال، نیویورک را به دلیل آسمان خراشهایش میشناسند و تهران را با برج آزادی!
اعتبارسنجی
بسیار مهم است که قبل از ارائه تصویری از برند، یاد بگیریم که دیگران در مورد برند ما چه فکر میکنند. همچنین باید به طور واقع بینانهای به میزان اعتبار یک مکان توجه کنیم. به این ترتیب میتوانیم اصیل و وفادار به واقعیت باشیم. اصالت، وفاداری و عشق در پاریس با برج ایفل معنا پیدا میکند.
بیاد ماندنی
اگر اصیل و منحصر به فرد باشید، در نهایت به یاد ماندنی خواهید بود. برند جغرافیایی شما اولین جایی است که به ذهن خطور میکند. لوگوی هواپیمایی ایران ایر همیشه یادآور پرواز و سرستونهای تخت جمشید است. با دیدن این لوگو به قدمت این شرکت هواپیمایی و اصالت آن که از عناصر باستانی تخت جمشید بهره برده است، پی میبریم.
خلق مشترک
اصالت در برندسازی جغرافیایی مبتنی بر اهداف مشترک همه کسانی است که در این فرآیند دخیل هستند. بهترین راه برای توسعه برندینگ جغرافیایی این است که با همه افراد درگیر در پروژه همکاری کنیم. این افراد ممکن است ساکنان یک محله خاص، شهرداریها، سازمانهای دولتی و خصوصی، کسب و کارهای مرتبط و سایر ذینفعان باشند.
مکان سازی
مکان سازی شامل دو ویژگی اصلی اعم از توسعه محصولات و اقدامات استراتژیک است که باید وعدههای برند را پشتیبانی کند. یافتن اهداف مشترک و نقاط توافق بین همه افراد درگیر میتواند شروع توسعه و اقدامات استراتژیک باشد. این استراتژی جامع شامل رویدادها، نوآوریها، سرمایه گذاریها و اقدامات دیگر برای جذب بازدیدکنندگان است.
تاثیر پیامک در برندینگ جغرافیایی
با فرض اینکه رستوران شما در شهرهای تهران، شیراز و اصفهان شعبه دارد، قصد دارید یک کمپین بازاریابی پیامکی را برای شعب خود اجرا کنید. شما میتوانید از دو گزینه موجود در زیر یکی را انتخاب کنید:
- متنهای یکسانی را برای همه مشتریان خود در هر سه شعبه ارسال کنید.
- شما میتوانید براساس مکانی که مشتریان هستند، پیامهای متنی سفارشی ارسال کنید. برای ارسال این مدل اس ام اس پیشنهاد می کنیم تا ارسال پیامک LBS و BTS را بیشتر بشناسید.
دو روش بالا نشان میدهند که گزینه دوم برای مشتریان شما بهتر است. گزینه اول با خطر ناامیدی و افزایش نرخ لغو اشتراک مواجه است زیرا پیام شما مطابق با نیازهای مردمان آن شهر ایجاد نشده است. گزینه دوم برای پیام رسانی مبتنی بر مکان استوار است. درحقیقت، تبلیغات مبتنی بر مکان با استفاده از پیامک انبوه تبلیغاتی روشی برای ارسال تبلیغات متنی برای مشتریان بر اساس موقعیت جغرافیایی آنهاست.
زمانی که با مشتریان خود در مکانهای مختلف سروکار دارید، بازاریابی پیامکی به شما امکان میدهد مخاطبان خود را براساس موقعیت مکانی تقسیم کنید. این کار به شما کمک میکند تا اهداف بازاریابی هر شعبه از رستوران خود را مطابق با نیازهای منطقه تدوین کنید.
کلام آخر
برندینگ جغرافیایی یک لوگو و یک نام تجاری نیست! برندسازی مکان بر ویژگیهای یک محله، منطقه یا شهر استوار است. برندسازی موفق جغرافیایی میتواند یک محله، شهر یا منطقه را به شهرت جهانی برساند و احساس تعلق و غرور ساکنانش را تقویت کند. ما معتقدیم که مشارکت همه ذینفعان، پیش نیاز یک برندسازی جغرافیایی موفق است. برای ایجاد یک همبستگی بزرگ، استفاده از کانالهای بازاریابی مانند بازاریابی پیامکی برای آگاه سازی مخاطبان ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات پنل پیامکی مدیانا با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.