پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی مکان محور یا GEO MARKETING چیست؟

بازاریابی مکان محور یک روش بازاریابی مستقیم است که با دستیابی به مکان مخاطبان اطلاعات و تبلیغات مرتبط با آن مکان برای آنها ارسال می­شود. نتیجه این تبلیغات با توجه به اهمیت لوکیشن دقیق تر و هدفمندتر خواهد بود. در نوع آنلاین آن با استفاده از GPS و گرفتن دسترسی آن در اپلیکیشن ها، موقعیت جغرافیایی مخاطبین رصد می­شود و خدمات به سبک هوشمندانه تری به مخاطبان ارائه می­شود.

مثلا اپلیکیشن های ارائه دهنده خدمات مانند سفارش غذا، با استفاده از دسترسی به موقعیت جغرافیایی کاربران، آنها را سریعتر به رستوران های اطراف خود می­رسانند. همچنین این اپلیکیشن ها برای تبلیغ رستوران های خود به کاربرانی که در آن منطقه حضور دارند پیشنهادهای فوری ارسال می­کنند. با این کار هم کاربران خوشحال تر و راضی تر خواهند داشت و هم کسب و کاری موفق تر، چرا که کمتر آدمی پیدا می­شود که به فکر انتخاب یک رستوران در فرسخ ها دورتر از خود باشد!

چرا مخاطبان از بازاریابی مکان محور استقبال می­کنند؟

اگر شما هم می­خواهید بدانید که چرا بازاریابی مکان محور بیشتر به دل کاربران می­نشیند و بازخورد بهتری به آنها نشان می­دهند باید بدانید که دلایل متعددی وجود دارد اما دلیل اصلی آن توجه فوری به نیاز مخاطب در لحظه است. این تبلیغات باعث می­شود گارد مورد هجمه تبلیغات قرار گرفتن در مخاطبین از بین برود. در ادامه به تعدادی از دلایل این استقبال اشاره می­کنیم:

بازاریابی مکان محور مبنای تجربه شخصی سازی شده به آن ها می­دهد

تمامی مخاطبان یک صدا بر این عقیده هستند که تجربه شخصی سازی شده به تجربه گروهی برتری دارد. با اینکه این امکان به طور ویژه در بازاریابی پیامکی وجود دارد اما این به معنای تبلیغ تک به تک برای افراد نیست. یک نمونه بسیار جالب از تبلیغات به روش ژئومارکتینگ، تبلیغات شیپور در شهرهای مختلف کشور با گویش همان منطقه بود. با قرار دادن این مثال در کنار ارسال پیامک تبلیغاتی، دایره تنوع شخصی سازی در بازاریابی مکان محور را متوجه خواهید شد.

بازاریابی مکان محور در مواقع نیاز به داد آنها می­رسد

تا به حال پیش آمده دغدغه ای داشته باشید و تبلیغاتی مانند غول چراغ جادو ظاهر شود و از دیدن آن ناراحت شوید؟! مسلما خدا را شکر می­کنید که در زمانی که نیازی داشته اید کسی به داد شما رسیده است! کسب و کارها هم که تمام هدفشان از تبلیغات رفع نیاز مشتری است، چه بهتر که بتوانند با استفاده از تبلیغاتی که قابلیت مکان یابی دارد، در لحظه به داد مشتریان برسند.

برای مثال وقتی به محله ای جدید برای سکونت تغییر مکان داده اید و اطلاعی از مراکز خرید اطراف خود ندارید، یک پیامک تبلیغاتی که تخفیف فروشگاه زنجیره ای اطراف شما را اطلاع رسانی می­کند، می­تواند بسیار برای نیاز آن زمان شما کاربردی باشد.

در بازاریابی مکان محور به اطلاعات محرمانه آنها تجاوز نمی­شود

کاربران شخصی سازی تبلیغات را دوست دارند اما اگر پای احتمال دستیابی به داده های آن ها در میان باشد هرگز استقبال نخواهند کرد. تبلیغات بر اساس لوکیشن هیچ اطلاعاتی از مخاطبان را ذخیره نمی­کند و آن ها را مجبور به ثبت نام نمی­کند.

 

چه روش هایی برای استفاده از تبلیغات مکان محور وجود دارد؟

به طور کلی دو مدل تبلیغات مکان محور وجود دارد، آفلاین و آنلاین. هرچند امروزه مناسبات زندگی به گونه ای می­گذرد که بازاریابی آنلاین نتیجه خوبی را در بردارد اما نمی­توان منکر تاثیرگذاری بیلبورد یا بنری با ساختار جذاب شد. البته که تبلیغاتی غیر قابل اندازه گیری مانند بیلبورد و بنر اغلب با هدف آگاهی از برند انجام می­شوند.

  • تبلیغات گوگل ادز(google ads)

تبلیغات گوگل ادز یکی از تبلیغات مکان محور است که این امکان را به شما می­دهد که طبق مناطق جغرافیایی مشتریانتان تبلیغات کنید. برای استفاده از گوگل ادز در ایران محدودیت هایی وجود دارد اما همچنان قابل استفاده است.

  • پوش نوتیفیکیشن (push notification)

کاربران با نصب اپلیکیشن ها اجازه دریافت پیام هایی به صورت پوش نوتیفیکیشن را به اپلیکیشن ها می­دهند. اپلیکیشن ها نیز از این امکان برای اطلاع رسانی و تبلیغات هدفمند استفاده می­کنند.

اگر اپلیکیشن دسترسی لوکیشن را نیز از کاربر دریافت کرده باشد می­تواند طبق لوکیشن مخاطب نیز برای او پیام ارسال کند. اگر صاحب اپلیکیشن هستید و می­خواهید از این امکان استفاده کنید، می­توانید از طریق سامانه نجوا این کار را انجام دهید.

  • ارسال پیامک با پنل پیامک(sms marketing)

با استفاده از سامانه پیامکی چندین راه برای بازاریابی مکان محور وجود دارد که هدفمند عمل می­کنند. ارسال از طریق دکل BTS، ارسال از طریق کد پستی، ارسال از طریق نقشه و ارسال از طریق منطقه که برای اطلاعات بیشتر درباره هر کدام از این روش ها میتوانید به مقاله های مربوط به هرکدام مراجعه کنید.

  • QR CODE

استفاده از QR CODE ها در مراکز خرید و تجاری کمک می­کند مخاطب به سرعت به اطلاعات آن مرکز مانند سایت، شبکه اجتماعی، شماره تماس و .. دسترسی پیدا کند. با تعیین مسیرهای متفاوتی مانند عضویت در باشگاه مشتریان، ارسال عکس از فروشگاه و شرکت در قرعه کشی، نصب اپلیکیشن برای شرکت در قرعه کشی می­توانید مخاطب خود را تشویق به اسکن QR CODE کنید.

  • تبلیغات درون اپلیکیشنی (IN APP)

یکی از تبلیغات موبایلی تبلیغات درون اپلیکیشنی است که در نرم افزارها پخش می­شود. کاربران در بین کار با نرم افزار شاهد این تبلیغات هستند و در صورت تمایل با کلیک روی آن تبلیغ می­توانند به صفحه مرتبط با آن هدایت شوند.

با وجود اقبالی که از سمت مخاطبان به بازاریابی مکان محور وجود دارد، رضایت آنها از کسب و کارها بسیار کم است. مخاطبان از کسب و کارها توقع دارند که محتوای مرتبط تری با توجه به نیاز آنها ارسال کنند. در این جا مشخص می­شود که با توجه به اینکه بازاریابی مبتنی بر موقعیت مکانی آینده ای روشن را در پیش روی خود دارد اما این نیاز وجود دارد که ابزار مناسب برای رفع نیاز مخاطبان انتخاب شود.

بانک شماره تلفن هایی که در سامانه پیامک مدیانا اس ام اس وجود دارد می­تواند یک انتخاب معقول با هزینه ای معقول باشد. تجربه شما درباره استفاده از بازاریابی مکان محور با پنل اس ام اس چه بوده است؟ آن را از طریق کامنت با بقیه دوستان به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .