صحبتهای زیادی دربارۀ بازاریابی محصول و شیوههای آن میشود، اما مسئله مهمتری وجود دارد که بازاریابی محصول توسط چه کسی برنامهریزی و استراتژی آن چیده میشود؟ برای پاسخ به این پرسش مهم شما باید بدانید که مدیر بازاریابی (Marketing Manager) کیست و یک مدیر مارکتینگ چه وظایفی دارد.
مدیر بازاریابی کسی است که استراتژی بازاریابی محصول یک شرکت را تنظیم و اجرا میکند. او با مدیریت بازاریابی (Marketing Management) یک برند، تلاش میکند که محصولات و خدمات بهبهترینشکل به گوش بازار هدف برسند. اگر این فرآیند بهدرستی مدیریت و اجرا شود، میزان فروش و سود شرکت افزایش یافته و در نتیجه به اهداف خود نزدیکتر شده است. در این مقاله مدیر بازاریابی را به شما معرفی میکنیم و شرح وظایف مدیر بازاریابی را بهطور کامل برایتان توضیح میدهیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
مدیر بازاریابی چه نقشی دارد؟
احتمالاً اگر در مورد بازاریابی محصول از افراد مختلف سوال کنید، حتی اگر کامل بلد نباشند، میتوانند توضیحاتی در مورد آن ارائه کنند. اما وقتی صحبت از شغل مدیر بازاریابی (Marketing Manager) سوال کنیم، اغلب نمیدانند که کار او چیست. بهطور کلی یک مارکتینگ منیجر مسئول بازاریابی محصول یک برند (Brand) است. او با در نظر گرفتن بازار و تحقیق از آن، بازار هدف را شناسایی میکند. روندها، رقبا و علایق مشتریان را درک کرده و بر اساس آن استراتژی بازاریابی شرکت را طرحریزی میکند. در مسیر اجرای استراتژی بازاریابی، مدیر مارکتینگ بازخوردها را دریافت کرده و روند را اصلاح میکند. تمام این موارد باعث افزایش فروش و سود کسبوکار میشوند.
مدیریت بازاریابی باید چه تیپ شخصیتیای داشته باشد؟ چه مهارتهای فردیای نیاز دارد؟
مدیران بازاریابی (Marketing Managers) برای رسیدن به یک بازاریابی موفق، باید دارای تواناییها و مهارتهای خاصی باشند، که برخی از این موارد وابسته به تیپ شخیتی آنها است. مهارتهای مدیر بازاریابی عبارتند از:
- تحلیل و تصمیمگیری: مدیر بازاریابی (Marketing Manager) باید مهارتهای تحلیلی و قدرت تصمیمگیری مناسبی داشته باشد. او باید بتوانند در شرایط حساس، بهترین تصمیم را بگیرد.
- مدیریت زمان و بودجه: یک مدیر بازاریاب خوب باید بتواند منابع شرکت شامل بودجه، زمان و همکاران را بهخوبی مدیریت کند.
- مهارتهای ارتباطی: این توانایی در مراحل مدیریت بازاریابی (Marketing Management) کمک میکند که کمپینهای تبلیغاتی و رویدادهای (Events) مختلف بهخوبی برگزار شوند.
- مهارت شنیدن: یک مدیر بازاریابی موفق باید گوش شنوا داشته باشد. این مسئله باعث میشود که بتواند صدای همه از جمله مشتریان و کارمندانی که مستقیم با مخاطب هدف در ارتباط هستند، را بشنود.
- روانشناسی: مارکتینگ منیجر باید بداند که که روانشناسی چه تأثیری بر رفتار مشتریان و مصرفکنندگان دارد.
- توانایی تمرکز: مراحل بازاریابی محصول پیچیدگیهای خاص خودش را دارد و یک مدیر بازاریاب موفق باید بتواند در تمام مراحل تمرکز داشته باشد.
- علاقه: آخرین و مهمترین ویژگی مارکتینگ منیجر این است، که باید به کار و برند خود علاقه داشته باشد. علاقه و باور به خود در برندسازی محصول اهمیت زیادی دارد.
یک مدیر بازاریابی چه وظایفی دارد؟
مدیر بازاریابی (Marketing Mnager) نقطۀ مرکزی فروش یک شرکت است. اوست که موفقیت بازاریابی محصول یک کسبوکار را تعیین میکند. یک مارکتینگ منیجر وظایفی دارد که باید آنها را بهبهترینشکل انجام دهد. وظایف مدیر مارکتینگ باتوجه به اندازه و شکل کسبوکار تغییر میکنند؛ و مهمترین آنها عبارتند از:
1. برنامهریزی برای آینده
یک مدیر بازاریابی باید برای فروش محصولات در درازمدت برنامه داشته باشد. این برنامه باید شامل موارد زیر باشد:
- استراتژی کلی بازاریابی محصول
- بازبینی در محصولات
- سیاستهای فروش
- بودجهبندی بازاریابی و فروش
- بازخوردگیری
- و …
2. مشاورهدادن به مدیران عالی شرکت
یک مارکتینگ منیجر موفق باید مدیران شرکت را از روند گذشته، حال و آیندۀ بازاریابی مطلع کند. او در موارد مختلفی به آنها مشاوره میدهد، تا تمام امکانات شرکت در مسیر رسیدن به اهداف استراتژی بازاریابی قرار بگیرند؛ و کمبودها و نقصها برطرف شود.
3. انتخاب کارمندان حوزۀ بازاریابی و فروشندگان
یکی از شرح وظایف مدیر بازاریابی، قرار دادن افراد مناسب در جای درست است. او باید بتواند که مهارتهای مورد نیاز هر پست را بهدرستی درک کند و افرادی را انتخاب کند که بهخوبی نیازهای شغلی آن پست را برطرف کنند. بنابراین مارکتینگ منیجر باید دانش کافی برای انتخاب این افراد را داشته باشد.
4. آموزشدادنِ کارمندان فروش
یکی از وظایف مدیر بازاریابی موفق همکاری با دپارتمان آموزش در راستای برگزاری کلاسهای مفید برای کارمندان فروش جدید و فعلی است. این آموزش هیچوقت نباید متوقف شود، چونکه نیاز به رشد و آموزش کارمندان همیشه وجود دارد. بعضی از مواردی که باید در این آموزشها حتماً قرار بگیرد، عبارتند از:
- عملکردهای شغلی
- سیاستهای شرکت
- مشتریان و بازار هدف
- استراتژی بازاریابی شرکت
- بیان اهداف
- روشهای بازاریابی
- و …
5. تشویق کارمندان فروش
مدیر بازاریابی در کنار ایجاد فضایی صمیمی بین کارکنان، در زمان مناسب آنها را تشویق یا جریمه میکند. هیچیک از این دو مورد نباید بهشکلی باشد، که افراد احساس برتری یا جداشدن از مسیر اهداف شرکت را داشته باشند. بنابراین هدف از این کار ایجاد هماهنگی بهتر در مسیر رساندن محصولات به دست مشتریان هدف و افزایش سود است.
6. شکلدهی به سازمان بازاریابی و فروش
یکی از مسئولیتهای مدیر بازاریابی ترسیم شکل کلی سازمان فروش شرکت است. بنابراین او باید بر اساس نیازهای بازاریابی بتواند نمودار کلی سازمان فروش را ترسیم کند. این نمودار باید دارای این جنبهها باشد:
- روابط عمودی با مدیران عالی
- افقی با سطوح میانی و دپارتمانهای دیگر
- عمودی با بخشهایی که مستقیم با مشتری در ارتباط هستند
درضمن مدیر بازاریابی باید هر کدام از این بخشها را به درونی و بیرونی تقسیم کند و برای این کار از روابط عمومی شرکت کمک بگیرد.
7. هماهنگی بین کارکنان
یکی دیگر از مسئولیتهای مارکتینگ منیجر این است، که در بخشهای مختلف بازاریابی و فروش، افرادی را بهعنوان مدیر بخش انتخاب کند. این افراد باید دارای خصوصیاتی باشند، که با ایجاد هماهنگی بین کارکنان آن بخش، باعث بالارفتنِ بازدهی گروه شوند.
8. کنترل و شرح وظایف کارکنان
مدیران بازاریابی موفق باید شرح وظایف کارکنان هر بخش را بهوضوح تعیین کنند. این مسئله باعث میشود که بین تیمهای مختلف ناهماهنگی درست نشود؛ و هرکدام بهبهترینشکل در مسیر اهداف بازاریابی محصول گام بردارند.
9. طراحی بهترین استراتژی بازاریابی
یکی از مواردی که کارایی مدیر مارکتینگ موفق را نشان میدهد، طرحی است که برای استراتژی بازاریابی محصول میریزد. مهمترین عنصر بازاریابی، داشتن یک استراتژی بازاریابی دقیق و مناسب است. دیگر وظایف مدیر بازاریابی زیرمجموعۀ این بخش هستند. بنابراین او باید خطمشی کلی بازاریابی شرکت را مشخص کند. استراتژی مدیر مارکتینگ تعیین کنندۀ موارد زیر است:
- نوع محصولات
- روش توزیع
- میران تبلیغات
- شرایط پرداخت
- روشهای قیمتگذاری
- و …
10. برگزاری جلسات هماهنگی
یک مدیر بازاریابی خوب مدام در حال برگزاری جلسات با گروهها و افراد مختلف شرکت برای هماهنگی است. این جلسات ممکن است برای موارد زیر برگزار شوند:
- تعیین نوع تبلیغات
- تهیۀ بودجه
- تعیین و درک وضعیت
- ایجاد انگیزه در کارکنان
- و …
برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی چه مهارتهایی را در خود تقویت کنیم؟
برای تبدیل شدن به یک مدیر بازاریابی مهارت و تجربه های زیادی را باید کسب کنید اما مهمترین آنها عبارتند از:
- تقویت ارتباطات
- توانایی بودجه بندی
- یادگیری فنون مذاکره
- رهبری تیم و تفویض وظایف
- برنامه ریزی و اجرا
سخن پایانی
مدیریت بازاریابی یکی از مهمترین مشاغلی است که از دلایل موفقیت یا شکست برندسازی یک شرکت محسوب میشود. بنابراین یک مدیر مارکتینگ موفق باید از وظایفش آگاه باشد و مهارتهای لازم برای انجام آنها را داشته باشد. البته ذکر این نکته اهمیت دارد که مهارتهای مورد نیاز و وظایف یک مارکتینگ منیجر را فقط بر اساس نوع شرکت و اندازۀ آن میتوان تعیین کرد. به همین خاطر اگر کسبوکاری دارید و یا یک مدیر بازاریابی هستید، باید مواردی را که گفتیم با شرکت خودتان هماهنگ و شخصیسازی کنید. انجام درست تمام این مراحل بسیار اهمیت دارد، چونکه بازاریابی محصول یکی از مهمترین اقدامات هر کسبوکاری است. یکی از بهترین شیوههای بازاریابی استفاده از بازاریابی پیامکی است. برای بهرهمند شدن از بهترین امکانات این نوع از بازاریابی، میتوانید همین حالا از پنل پیامکی مدیانا استفاده کنید.