پلتفرم جامع ارسال پیامک، پیام صوتی و تلفن ابری مدیانا

7 مهارتی که یک مدیر بازاریابی موفق باید داشته باشد

مهارت های مدیر بازاریابی

مدیر بازاریابی نقش مهمی در شناساندن هویت برند به بازار و کاربران هدف دارد. او کمپین‌های بازاریابی را طراحی و اجرا می‌کند تا مردم را به خرید محصولات و استفاده از خدمات ترغیب کند. مدیر بازاریابی از انواع مهارت‌های سخت و نرم برای انجام وظایف خود استفاده می‌کند. مهارت‌های مدیر مارکتینگ در موفقیتش تاثیر زیادی دارد، زیرا او با استفاده از این مهارت‌ها به دیگران نشان می‌دهد که چطور می‌تواند یک برند را از هیچ به همه چیز برساند. در این بررسی به 7 مهارت یک مدیر بازاریابی موفق اشاره می‌کنیم.

مهارت‌های مدیر بازاریابی

مهارت‌های مدیر بازاریابی (Marketing Manager) شایستگی‌ها و توانایی‌های فردی است که به یک مدیر مارکتینگ کمک می‌کنند در صنعت خود موفق شود. مدیران بازاریابی برای انجام وظایف خود به مهارت‌های سخت و نرم نیاز دارند. برخی از مهارت‌های مدیر بازاریابی به‌ طور طبیعی به وجود می‌آیند، در حالی که توسعه برخی مهارت‌های دیگر به زمان نیاز دارد. در ادامه به دو بخش اصلی در مهارت‌های مدیر مارکتینگ اشاره می‌کنیم:

1- مهارت‌های سخت (hard skill)

مهارت‌های سخت (hard skill) معمولاً نیازمند تلاش برای به دست آوردن هستند، زیرا معمولاً دانش فنی یا تخصص صنعت را شامل می‌شوند. یک نمونه از یک مهارت سخت می‌تواند توانایی ارزیابی و بررسی بهترین کانال‌های بازاریابی برای یک شرکت با خدمات خاص باشد. برای مثال، مدیر بازاریابی که در یک کسب و کار فعال در حوزه خدمات کاشت مو کار می‌کند، براساس دانش اولیه خود تشخیص می‌دهد که استفاده از پنل پیامک تبلیغاتی به عنوان یک کانال بازاریابی موثر و کم هزینه جهت تبلیغات می‌تواند بسیار موثر باشد.

2- مهارت‌های نرم (soft skill)

مهارت‌های نرم (soft skill) اغلب مواردی هستند که افراد تمایل طبیعی به آن دارند. این مهارت‌ها معمولاً با تعامل با افراد دیگر مرتبط هستند. نمونه ‌ی از مهارت نرم برای یک مدیر بازاریابی، توانایی مدیریت مسالمت آمیز تعارضی و اختلاف نظری است که در بین اعضای تیم او ایجاد می‌شود. هر دو مهارت سخت و نرم برای موفقیت یک مدیر بازاریابی ضروری هستند. مهارت‌های سخت به مدیران بازاریابی کمک می‌کنند تا کارهای پیچیده را انجام دهند، در حالی که مهارت‌های نرم به آنها در مدیریت و رهبری تیم یاری می‌رساند.

مهارت‌های برتر مدیر بازاریابی

مدیر بازاریابی موفق

مدیران بازاریابی در حین ایفای نقش خود از مهارت‌های مختلفی استفاده می‌کنند. دو مهارت اصلی را معرفی کردیم، اکنون به پنج مورد دیگر اشاره می‌کنیم:

1- مهارت‌های رهبری

مدیران در هر صنعتی مسئول رهبری یک تیم و ایجاد انگیزه در آنها برای رسیدن به یک هدف خاص هستند. مدیران بازاریابی اغلب ملزم به نظارت و تسهیل فعالیت‌های چندین بخش و دفاتر مختلف خواهند بود. مدیران بازاریابی باید بتوانند اهداف مشترکی را تعیین کرده و هر تیم را در جهت رسیدن به آن اهداف راهنمایی کنند. مهارت‌های رهبری برای مدیران بازاریابی شامل موارد زیر هستند:

  • تعیین اهداف استراتژیک
  • ایجاد انگیزه در کارکنان برای عملکرد خوب
  • راهنمایی اعضای تیم با تجربه کمتر
  • واگذاری وظایف به سایر کارمندان

2- مهارت‌های فنی

حوزه بازاریابی نیاز به مقداری تخصص و تجربه فنی دارد. کارکنان بخش بازاریابی از نرم افزارها، ابزارها و تجهیزات تخصصی برای طراحی، ساخت و توزیع مواد بازاریابی استفاده می‌کنند. مدیران بازاریابی باید حداقل درک اولیه‌ای از نحوه عملکرد فناوری در بخش خود و نحوه استفاده از آن داشته باشند. از آنجایی که فناوری به سرعت توسعه می‌یابد، این مهم اغلب مستلزم آموزش مداوم و تلاش مداوم است. مهارت‌های فنی برای یک مدیر بازاریابی شامل موارد زیر هستند:

  • بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو با استفاده از کلمات کلیدی
  • نوشتن و ارسال ایمیل و ارتباطات انبوه
  • ایجاد و ویرایش صفحات گسترده و برنامه‌های دیجیتال
  • ارزیابی و ویرایش وبسایت‌ها و پروفایل‌های رسانه‌های اجتماعی

3- مهارت‌های سازمانی

مهارت‌های سازمانی برای هر کسی که چندین کار یا چندین پروژه را به طور همزمان مدیریت می‌کند مفید هستند. مدیران بازاریابی غالباً مجبورند در مورد کارهای متعدد تصمیم گیری کنند که همه این کارها ممکن است در حال توسعه باشند. مهارت‌های سازمانی به مدیر بازاریابی کمک می‌کنند تا ضرب الاجل‌های قابل دستیابی را ایجاد و اجرا کند، به برنامه‌های پیچیده پایبند باشد و اطلاعات مهم را پیگیری کند. سازماندهی در محل کار همچنین به مدیران بازاریابی اجازه می‌دهد تا استرس را کاهش دهند و وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند. نمونه‌هایی از مهارت‌های سازمانی برای مدیران بازاریابی عبارتند از:

  • هماهنگی رویدادها و جلسات
  • ثبت و بایگانی اطلاعات و مدارک
  • ایجاد برنامه‌های استراتژیک برای پروژه‌های بزرگ
  • کمک به اعضای تیم برای انجام به موقع تکالیف

4- مهارت‌های ارتباطی

مدیران بازاریابی با طیف وسیعی از افراد از جمله همکاران خود، اعضای تیم و پایگاه مشتریان شرکت ارتباط برقرار می‌کنند. مدیران مارکتینگ باید بتوانند ایده‌ها، انتظارات و درخواست‌ها را به طور واضح و مؤثر بیان کنند. آنها باید هم در ارتباطات سازمانی و هم در ارتباطات بین فردی برتر باشند، به این معنی که باید بتوانند اطلاعات را هم در گروه‌های بزرگ و هم در مکالمات فردی به اشتراک بگذارند. مدیران بازاریابی اغلب از مهارت‌های ارتباطی زیر استفاده می‌کنند:

  • همکاری با تیم خود برای تصمیم گیری
  • ایجاد ارتباط با مشتریان
  • گوش دادن و پرداختن به بازخوردها و انتقادات
  • نوشتن بیانیه مطبوعاتی یا خلاصه فصلی

5- مهارت‌های خلاقانه

بازاریابی از بسیاری جهات یک تلاش خلاقانه است. مدیران بازاریابی باید بتوانند راه‌های منحصر به فرد و جالبی برای فروش محصولات یا تبلیغ برند ایجاد کنند. این موضوع شامل توانایی ارائه ایده‌های اصلی و ابداع روش‌هایی برای تحقق بخشیدن به آنها است. برای موفقیت در این صنعت، مدیران بازاریابی باید بتوانند توجه مخاطبان خود را به خود جلب کنند. مهارت‌های خلاقانه برای یک مدیر بازاریابی شامل موارد زیر هستند:

  • ایده‌های طوفان فکری با طراحان گرافیک و هنرمندان
  • ارزیابی جذابیت زیبایی شناختی مواد بازاریابی
  • ابداع روش‌های خلاقانه برای تبلیغ و توزیع محصولات
  • برنامه ریزی و اجرای رویدادها و فعالیت‌های تبلیغاتی

راه‌های تقویت مهارت‌های مدیر مارکتینگ

چندین مرحله مهم وجود دارند که یک مدیر بازاریابی می‌تواند برای بهبود این مهارت‌ها و رشد حرفه‌ای خود انجام دهد. این مراحل به شرح زیر هستند:

  1. به دنبال فرصت‌های رهبری باشید: یک مدیر موفق نیاز به تمرین دارد. مدیران بازاریابی می‌توانند داوطلب شوند یا فرصت‌های رهبری را برای کسب تجربه عملی و افزایش شایستگی خود بخواهند.
  2. یک مربی پیدا کنید: یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای بهبود مهارت‌های مدیریتی، تقلید از رهبری است که شما او را تحسین می‌کنید. جست‌وجوی الگویی که بتواند به شما مشاوره دهد و به سؤالات شما پاسخ دهد، می‌تواند بر توانایی شما برای موفقیت تأثیر بگذارد.
  3. به انتقاد گوش کنید: اغلب شنیدن و فکر کردن در مورد انتقادات می‌تواند دشوار باشد. با این حال، درک و یادگیری از بازخورد یکی از بهترین راه‌ها برای برای رشد و بهتر شدن است. از انتقادات نترسید، زیرا هیچکس کامل نیست!

مهارت‌های مدیر بازاریابی در محل کار

مدیران بازاریابی در درجه اول از مجموعه مهارت‌های خود برای تشویق بهره وری و ایجاد انگیزه در تیم خود استفاده می‌کنند. در ادامه به چند نکته مهم برای استفاده موثر از مهارت‌های مدیر بازاریابی در محل کار اشاره می‌کنیم:

  • برند را به خوبی معرفی کنید: یکی از اهداف اولیه مدیران بازاریابی این است که کارفرمای خود را به طور مثبت و دقیق در تمام مطالب بازاریابی معرفی کنند. مدیران بازاریابی می‌توانند از مهارت‌های خلاقانه و فنی خود برای تعیین بهترین روش بازاریابی هویت یک برند برای عموم مردم استفاده کنند.
  • نیازهای مشتری را در نظر داشته باشید: مدیران بازاریابی همچنین برای جذب مشتریان جدید و جلب رضایت مشتریان وفادار تلاش می‌کنند. آنها می‌توانند از مهارت‌های ارتباطی خود برای یافتن آنچه مشتریان می‌خواهند استفاده کنند و در مورد اینکه چه نوع کمپین بازاریابی متناسب با نیازهای آنها است، به توافق برسند.
  • به تیم انگیزه بدهید: مدیران مارکتینگ اغلب وظیفه دارند یک یا چند تیم از افراد را مدیریت کنند. آنها می‌توانند از مهارت‌های رهبری و سازمانی خود استفاده کرده تا اعضای تیم خود را تشویق کنند تا پتانسیل‌های خود را شناسایی نمایند تا به اهدافشان برسند.

مسئولیت‌ها و وظایف مدیر بازاریابی

فعالیت‌های روزمره که همه مدیران بازاریابی باید انجام دهند عبارتند از:

  • مدیریت کمپین‌های بازاریابی برای سازمان
  • تعیین و توسعه بودجه و برآورد هزینه‌ها و اهداف
  • ارائه ایده‌های خلاقانه با اهداف استراتژیک
  • تهیه یک نقشه راه برای تبلیغات و پیشبرد فروش
  • تعیین کانال‌های توزیع کالا و خدمات
  • پیاده سازی استراتژی و تاکتیک‌های بازاریابی مبتکرانه برای انواع کانال‌ها
  • مدیریت روابط عمومی و رسیدگی به مشکلات داخلی و خارجی
  • اطمینان از ارسال پیام مناسب به مخاطبان مناسب در زمان مناسب
  • همکاری با بخش‌های تبلیغاتی شرکت برای شروع کمپین‌ها
  • انجام تحقیقات بازار برای یافتن راه‌های جدید، درک نیازها و علایق مشتری

کلام آخر

مدیران بازاریابی می‌توانند استراتژی، تولید محتوا و بودجه بندی را در توسعه کمپین‌های بازاریابی مدیریت کنند. آنها همچنین ممکن است بر تیمی از بازاریابان نظارت کنند تا کارها به درستی اجرا شوند. درحقیقت، هر کسب و کاری به یک مدیر بازاریابی نیاز دارد تا بتوانید سمت و سوی استراتژی های مارکتینگ خود را هدفمند پیش ببرد. شما به عنوان یک مدیر مارکتینگ می‌توانید از خدمات پیامکی مدیانا برای تعامل موثر با مخاطبان هدف خود بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما تماس بگیرید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .