پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی آشناسازی چیست؟ معرفی مفهوم Affiliate Marketing

بازاریابی آشناسازی یا affiliate marketing چیست

بازاریابی آشناسازی از ساده‌ترین راه‌ها برای کسب درآمد آنلاین است. در این بازاریابی نه نیازی به تولید محصول و ارائه خدمت است نه ذخیره و ارسال ابزار و کالا؛ جالب‌تر این‌که نیازی به فروش واقعی هم وجود ندارد. پس آیا کلاهبرداری و تقلبی در کار است؟ در این مقاله با مفهوم یکی از پیشروترین انواع بازاریابی به نام افلیت مارکتینگ آشنا می‌شویم و مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم. در پایان نیز برای افرادی که مایل به انجام چنین کاری هستند، توصیه و پیشنهادی خواهیم داشت.

افیلیت مارکتینگ چیست؟

در ایران ترجمه‌های مختلفی برای این نوع بازاریابی صورت گرفته است: بازاریابی وابسته، همکاری در فروش، فروش پورسانتی، بازاریابی آشناسازی. هرکدام از این ترجمه‌ها بنابر یکی از ویژگی‌های این بازاریابی پیشنهاد شده و یا از واژه Affiliate برابرسازی شده است. تفاوتی که این مفهوم مثلاْ با پیامک مارکتینگ دارد این است که در نگاه نخست همه متوجه آن می‌شوند، اما افلیت مارکتینگ نیاز به توضیح معنا دارد. این‌که چرا آشناسازی بیش از دیگر واژه‌ها ماهیت این نوع بازاریابی را تعریف می‌کند به این دلیل است که فروش پورسانتی و بازاریابی وابسته، صورتی از شکل قدیمی‌تر این بازاریابی است که در آن، میان بازاریاب و صاحب کالا قرارداد بسته می‌شد و همکاری در فروش نیز گمان هم‌سطح بودن را میان بازاریاب و صاحب کالا تقویت می‌کند. در حالیکه آشناسازی اشارة صریح‌تری به ماهیت این بازاریابی مدرن است.

بازاریابی آشناسازی فرآیند کسب کمیسیون از طریق تبلیغ محصول شخص دیگر (یا شرکت) است. شما محصولی را که دوست دارید و باور دارید که می‌توانید برای آن مشتری دست‌وپا کنید، پیدا می‌کنید، آن را به مخاطبان خود توصیه می‌کنید و با هر معرفی منجر به فروش، بخشی از سود را کسب می‌کنید. این شبیه به یک فروشنده است که پورسانت دریافت می‌کند، اما تفاوت آن با بازاریابی پورسانتی قدیمی این است که شما برای شرکت کار نمی‌کنید، قرارداد رسمی نمی‌بندید، کالا دریافت نمی‌کنید؛ درعوض با فرستادن یک مشتری جدید به شرکت از آنها جایزه می‌گیرید.

 

بازاریابی افلیت یا آشناسازی چگونه کار می‌کند؟ بازی برد، برد، برد

بیایید به جزئیات نحوه عملکرد بازاریابی آشناسازی بپردازیم. سه بازیگر اصلی در ترتیبات این بازاریابی وجود دارد:

فروشنده: صاحبان کسب‌وکار یا تولیدکنندگانی که می‌خواهند از طریق فرایند آشناسازی فروش محصولات خود را افزایش دهند.

مشتری: مخاطبان بالقوة فروشنده که باید مسیری برای ارتباط آنها با فروشنده ایجاد شده و به جایگاه خریدار وارد شوند.

آشناساز: افرادی که با زیرساخت‌هایی که در اختیار دارند می‌توانند مشتری را با فروشنده آشنا کنند و از این رهگذر سود خود را دریافت کنند.

چگونه افلییت مارکتینگ کنیم

وقتی بازاریابی آشناسازی به روش صحیح انجام شود، می‌تواند یک برد-برد-برد باشد. با توصیة آشناساز، مخاطب یک محصول، دوره، یا ابزار می‌تواند وارد فرایند یادگیری شود. از مسیر آشناساز، صاحبان کسب‌وکار مشتریانی به دست می‌آورند که در صورت عدم وجود آشناساز هرگز آنان را به دست نمی‌آوردند. بنابراین اصل محوری در بازاریابی آشناسازی یک چیز است: اعتماد مخاطبان. هنگامی که مخاطبان به این باور برسند که آشناساز بهترین محصول را توصیه می‌کند و به دنبال تقلب نیست، به آشناساز اعتماد می‌کنند و در نهایت، هر سه طرف در روابط بازاریابی آشناسازی سود می‌برند.

در این روش شما به عنوان صاحب یک وب‌سایت پرترافیک، یک اینفلئونسر پرمخاطب یا فردی با قابلیت فعال کردن زیرساخت برای بازاریابی آشناسازی، لینک فروش محصول یا خدمات شرکتی که از این بازاریابی پشتیبانی می‌کند را در وب‌سایت یا شبکه اجتماعی خود قرار می‌دهید. میتوانید برای آن تبلیغات اس ام اس یا سایر انواع تبلیغ را به کار بگیرید تا مخاطب بیشتری پیدا کنید. بنا بر تعداد کلیک، هر فروش، هر لید، نمایش و کلیک آگهی یا روش‌های دیگر درصدی به عنوان معرف مشتری دریافت می‌کنید.

مزایا و معایب افلیت مارکتینگ یا بازاریابی آشناسازی

مانند هر امر دیگری، بازاریابی آشناسازی مزایا و معایب خود را دارد. برای بازاریابی هوشمندانه افراد نیاز دارند تا بتوانند از فرصت‌های موجود بهترین استفاده را ببرید و از جنبه‌های منفی احتمالی پرهیز کنند.

 

جوانب مثبت بازاریابی آشناسازی؛ ریسک پایین، فروش بالا

ارزان‌قیمت و مقرون به صرفه: پیوستن به اکثر برنامه‌های آشناسازی رایگان است و با ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین ابزارها می‌توان فرایند آشناسازی را آغاز کرد.

عدم نیاز به پاسخگویی: آشناساز مجبور نیست محصولاتی را تولید، ذخیره، یا ارسال کند و این به معنای دردسر و مسئولیت کم‌تر است. مسئول و پاسخگوی اصلی فروشنده است. اگرچه اصل اعتمادپذیری مسئولیتی است که متوجه آشناساز است اما این‌جا پیش‌فرض ما بر آن است که محصول به درستی انتخاب شده است.

ریسک کم: آشناساز مالک محصول نیست، بنابراین اگر مشتری خرید نکند چیزی را از دست نمی‌دهد.

پتانسیل درآمد غیرفعال: در بازاریابی آشناسازی پتانسیل درآمد غیرفعال افزایش می‌یابد.

آزادی عمل: آشناساز تا زمانی که به اینترنت دسترسی دارد می تواند در هر زمان و از هر مکان به فعالیت خود ادامه دهد.

عملکردمحوری: این نوع بازاریابی بر عملکرد طرف‌ها متکی است و در آن از پیش‌خرید یا وعده‌های پوچ و شعاری خبری نیست. وقتی عملکرد خرید از طریق آشناسازی اتفاق بیفتد، آشناساز سود خود را دریافت می‌کند.

فروش سریع و مستقیم: آشناسازی به فرایند فروش، سرعت و نظم می‌بخشد. فروشنده مستقیم به خریدار متصل می‌شود و سود واسطه این اتصال را می‌پردازد بدون آنکه اقدام به تبلیغات فراگیر و گسترده کرده باشد.

افزایش شهرت: وقتی آشناسازی در مسیر درست حرکت کند به اعتبار و شهرت فروشنده و آشناساز منجر می‌شود. این ارتباط دوسویه به تقویت برند هر دو کمک می‌کند.

افلییت مارکتینگ چه مزایا و معایبی دارد

جوانب منفی بازاریابی آشناسازی؛ عدم کنترل محصول و بازار

زمان‌بر بودن: بازاریابی آشناسازی یک راه‌حل سریع نیست، به‌ویژه برای تازه‌کارها تولید مقدار ترافیک مورد نیاز برای به دست آوردن درآمد قابل توجه ممکن است زمان ببرد.

عدم کنترل محصول: آشناساز کنترل و مدیریتی روی کیفیت محصول یا خدمتی که توصیه می‌کند ندارد و این ممکن است برند آشناساز را تحت مخاطره قرار دهد.

عدم کنترل بازار رقابت: آشناسازی بر رقابت متکی است و ممکن است رقبا با ایجاد کمپین‌های موثر و ارائه تخفیف‌های بالا شما را به راحتی از عرصه خارج کنند.

یافتن مشتریان جدید: یکی از مسائلی که آشناسازها با آن مواجه می‌شوند از دست دادن مشتریان است. چرا که مشتری برای بار دوم به احتمال زیاد وارد سایت اصلی می‌شود و آشناساز را دور می‌زند.

عدم پایبندی برخی فروشندگان به اخلاق حرفه‌ای: در حالی که اکثر شرکت‌هایی که کمیسیون‌های آشناسازی را ارائه می‌کنند، پایدار و پایبند به اخلاق حرفه‌ای هستند، شرکت‌های مشکوکی نیز وجود دارند، که برخی از آن‌ها ممکن است به تعهدات خود پایبند نمانند.

خطر ربودن لینک: فضای آنلاین مخاطرات خاص خود را دارد و از جمله هکرها، اسپمرها و ترافیک‌دزدها که آشناسازها را هدف قرار می‌دهند و علاوه بر ایجاد کلیک‌های تقلبی، کمیسیون‌ها را می‌دزدند.

 

توصیه‌ای برای آشناسازهای تازه‌کار

ابتدا با مخاطبان خود رابطه برقرار کنید. شما روی چه طیفی از مخاطبان می‌توانید تأثیر بگذارید؟ پس از بررسی مخاطبان، محصولی را شناسایی کنید که با نیازهای مخاطبان شما مطابقت داشته باشد. سپس خودتان از محصول استفاده و آن را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که واقعا چیزی است که ارزش توصیه به مخاطبان‌تان را دارد، به این ترتیب خطر سوء استفاده از اعتماد آن‌ها را به صفر می‌رسانید. از طریق یک پست وبلاگ یا مطالعه موردی در وب‌سایت یا کانال یوتیوب‌تان به مخاطبان خود مدرک معتبر نشان دهید که محصول، آنچه را که وعده می‌دهد انجام می‌دهد. سپس – و فقط در این حالت – می‌توانید شروع به توصیه محصول برای مخاطبان خود کنید. این رویکرد نیازهای مخاطبان شما را در اولویت قرار می‌دهد و شما را برای موفقیت در بازاریابی آشناسازی آماده می‌کند. صبور باشید و اعتماد بسازید.

انواع روشهای بازاریابی آشناسازی

همچنین با توجه به این که رقابت در بازاریابی افیلیت بسیار داغ است، شما می‌توانید از تبلیغات هدفمند و مقرون به صرفه برای بالابردن برند خود در این بازار استفاده کنید. یکی از انواع تبلیغات سامانه اس ام اس انبوه در پنل پیامکی است که از طریق آن می‌توانید مجموعه‌ای از گروه‌ها را از نظر جغرافیایی، وضعیت حضور آنلاین در یک محل، سن و جنس، مشاغل و صنف شناسایی کنید و هم‌زمان لینک یا متن تبلیغاتی خود را برای آنها ارسال کنید.

شما با خرید پنل ارسال پیامک می‌توانید از قابلیت‌های ویژه آن برای تبلیغ برند آشناسازی خود یا لینک‌هایی که درصد بالاتری از درآمد را برای شما در پی دارند استفاده کنید. قابلیت‌هایی که هر کدام می‌توانند گروه و هدف خاصی از مشتریان را مخاطب قرار دهند و به سایت شما هدایت کنند.

همچنین پیشنهاد نمایندگی مدیانا نیز شاید برای شما جالب توجه باشد. برای اطلاع از چگونگی همکاری و راه‌های کسب درآمد به لینک نمایندگی اس ام اس سر بزنید.

 

 

افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های موثر بازاریابی در سراسر دنیاست که برای همه طرفهای حاضر در آن منفعت به همراه دارد. در این مقاله توضیح دادیم که بازاریابی آشناسازی چیست و کسب و کارها چگونه می‌توانند از آن بهره ببرند. مزایا و معایب آن را بررسی کردیم تا آشناسازها با آگاهی کامل از نقاط قوت و ضعف آن وارد این بازاریابی شوند عملکرد خود را بهبود بخشند.

5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .