سادهترین کار در یک کمپین تبلیغات پیامکی، ارسال است. امروزه کاربران و بازاریابان با استفاده از پنل پیامکی به آسانی میتوانند به ارسال پیامک بپردازند، اما آنچه در این میان اهمیت دارد این است که چه متنی بفرستیم؟ به چه کسانی بفرستیم؟ برای چه تعدادی بفرستیم؟ و این سوال کلیدی که در چه زمانی بفرستیم؟ موفقترین کمپینرهای پیامکی کسانی هستند که با استفاده از تجربه و دادههای بهروز، زمان درست و مناسب ارسال پیام تبلیغاتی را به دست آوردهاند. در این مقاله به ارایه دادهها و بیان نکات و پیشنهادهایی درباره بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی میپردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
چرا انتخاب زمان درست برای تبلیغات اهمیت دارد؟
تعیین زمان درست برای ارسال پیامک تبلیغاتی به این دلیل اهمیت دارد که قرار است هزینهای که برای تبلیغات میپردازیم برای ما مفید و نتیجهبخش باشد. امروز اکثر بازاریابان و صاحبان کسبوکارها از پنل پیامک استفاده میکنند چون از نتایج تبلیغات پیامکی آگاهند. بنابراین همان طور که روی متن ارسالی فکر میکنیم و میکوشیم مخاطبان دقیق خود را از بانک مشاغل انتخاب کنیم، باید زمانی را برای ارسال انتخاب کنیم که بیشترین بهرهوری را برای ما داشته باشد. انتخاب زمان مانند تیغ دو لبه است. زمان درست ارسال، میتواند مخاطب پیام را به مشتری تبدیل کند و انتخاب نادرست زمان به راحتی یک مشتری را از فهرست مشتریان حذف کند. ارسال در زمان نادرست میتواند نشان تجاری شما را تحت تاثیر قرار دهد. اصل اول در ارسال پیامک تبلیغاتی این است که بدانیم پیامهای متنی تجاری با متنهای معمولی که با دوستان و خانواده به اشتراک میگذاریم متفاوت است.
تعیین زمان مناسب ارسال پیامک تبلیغاتی با آزمون و خطا
ما در ادامه مقاله پیشنهادهایی برای روز و ساعتهای بهتر برای ارسال پیامک تبلیغاتی خواهیم داشت، اما این مهم است که بدانید هیچ کس بهتر از شما نمیتواند زمان مناسب برای ارسال پیامتان را به شما بگوید. چون مخاطب ما ربات و ماشینهایی با برنامهریزیهای یکسان نیستند، انسانهایی با عادات و سلیقهها و برنامهها و سبک زندگیهای متفاوت هستند. برخی سحرخیزند و پیامهای اول صبح را ترجیح میدهند، برخی موقع ناهار پیامهایشان را چک میکنند و برخی بعد از شام. آیا میتوان برای این افراد یک نسخه واحد نوشت؟ نه. بنابراین چیزی به عنوان زمان طلایی ارسال وجود ندارد.
اما شما میتوانید زمان مناسب برای ارسال را با آزمونی کمهزینه پیدا کنید. بر اساس شغلی که دارید، بنا بر کالایی که میفروشید یا خدمتی که ارایه میدهید، در ساعات متفاوتی از یک روز وسط هفته پیامکهای تعاملی به تعداد محدودی از مشتریانتان ارسال کنید. برای نمونه، اگر فروشگاه آنلاین دارید، تخفیفی در ساعات متفاوت روز بفرستید و نتیجه را بررسی کنید. یا یک نظرسنجی طراحی کنید و زمانی که استقبال بهتری میشود را در نظر بگیری. بر اساس ورودیهایی که خواهید داشت میتوانید تاحدودی به واکنش بهتر اکثر مشتریان در ساعت خاص اعتماد کنید. چند آزمون دیگر میتواند به روز و ساعت بهتر برای ارسال اس ام اس انبوه به شما کمک کند.
بهترین زمان برای ارسال پیامکهای تبلیغاتی
احتمالا در برخی سایتها با پاسخهای متفاوت به سوالاتی مانند «چه ساعتی پیامک تبلیغاتی بفرستیم؟»، «بهترین موقع برای ارسال اس ام اس چه زمانی است؟» یا «چه روزهایی برای تبلیغات پیامکی مناسب است؟» مواجه شدهاید. دلیل این تفاوتها این است که در ایران تاکنون تحقیق مستقلی در این باره انجام نگرفته و آن چه در سایتها میخوانید ترجمه از مقالات مختلف و گاه قدیمی خارجی است. اما چند ماه پیش در اواسط سال 2023، نتیجه پژوهشهای ده سایت بزرگ ارایه دهنده خدمات پیامکی در جهان منتشر شد که یکی از موارد مورد بررسی در آن، زمان مناسب ارسال پیامک تبلیغاتی بود. در ادامه به چکیدهای از دادههای این پژوهشها، تغییریافته بر اساس تفاوت روزهای تعطیل در ایران میپردازیم.
بهترین ساعت برای ارسال پیام کوتاه چه زمانی است؟
بهترین ساعت ارسال اساماس تبلیغاتی، ساعت 12 ظهر است. چه در روز کاری و چه آخر هفته، اکثر مردم در این ساعت بیدار و فعال هستند و بنابراین دسترسی به آنها بسیار آسانتر است. ساعتهای بعدی 2 بعدازظهر و بین 6 تا 8 عصر هستند.
بدترین ساعتها برای ارسال پیامهای متنی بازاریابی چه زمانی است؟
این سوالی است که تقریبا همه جواب آن را میدانند. ارسال پیامک از ساعت 10 شب تا 8 صبح برای مخاطبان و مشتریان، کاری است که فقط از دست دشمن شما برمیآید. از ارسال پیامهای متنی بازاریابی در ساعات شلوغی ترافیکی در شهری مانند تهران در ساعات 8 تا 9 صبح و 4 تا 6 بعد از ظهر نیز پرهیز کنید. این البته جزء پیامهای آزاردهنده دستهبندی نمیشود، بلکه پیامی است که ممکن است با پیامهای تلنبارشده بعدی، قابلیت تاثیر خود را از دست بدهد.
بهترین روز برای ارسال پیام کوتاه تبلیغاتی چه روزی است؟
بهترین روز برای ارسال اس ام اس تبلیغاتی روز سهشنبه است. یک روز وسط هفته که تمامی مشاغل فعال هستند و مشتریان شما به تعطیلات آخر هفته نزدیک میشوند. بر اساس این بررسی ها، سه روز مناسب برای ارسال پیامک، سهشنبه، چهارشنبه و پنجشنبه است. ترتیب بهترین روزهای هفته برای کمپینهای پیامکی از بهترین به بدترین: سهشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه، یکشنبه، دوشنبه، جمعه، شنبه.
بدترین روز برای ارسال پیامکهای بازاریابی چه روزی است؟
بدترین روز برای ارسال کمپینهای بازاریابی متنی، شنبه است. دلیلش این است که در همه جای جهان روز اول هفته، کشدارترین و خستهکنندهترین و شلوغترین روز کاری است. هنگامی که به مخاطبین خود پیامک میفرستید، باید تا حد امکان مطمئن باشید که آنها از نظر ذهنی آرام و پذیرا هستند.
بهترین ساعتها برای ارسال پیامک در روزهای هفته کدام است؟
بر اساس دادههای مربوط به بهترین زمانها و روزهای هفته برای ارسال پیامکهای انبوه، ساعتها در روزهای زیر به ترتیب اولویت پیشنهاد شده است:
- سهشنبه ساعت 2 بعد از ظهر
- چهارشنبه ظهر
- پنجشنبه ساعت 7 بعد از ظهر
- پنجشنبه بین ساعت 10 الی 11 صبح
- پنجشنبه ظهر
- یکشنبه ساعت 2 بعد از ظهر
- یکشنبه ساعت 18:30
- سهشنبه بین ساعت 1 الی 2 بعد از ظهر
- پنجشنبه ساعت 10 صبح
در اعیاد و تعطیلات مناسبتی پیامک تبلیغاتی بفرستیم؟
این از آن مواردی است که با ریسک همراه است و نیاز به احتیاط از جانب شما دارد. از ارسال پیامک تبلیغ فروش و عرضه خدمات در اعیاد خودداری کنید. گرچه ممکن است ارسال یک متن جذاب برای تبریک روز عید به مشتریانتان مشکلی نداشته باشد اما همین هم پیشنهاد شدهاست که در روزهای قبل از عید ارسال شود.
نکاتی درباره زمانبندی ارسال پیامک تبلیغاتی
برای بهبود کمپینها و ارتقا استراتژیهای فروش بیشتر علاوه بر انتخاب زمان مناسب، برخی زمانبندیها نیز لازم است. استفاده از زمانبندی شخصیسازی شده بر اساس نوع کالا یا خدمات برای یادآوری به مشتری از مواردی است که تا 18 درصد مشتریان را افزایش داده و تا 13 درصد منجر به خرید مجدد شده است. ارسال کد تخفیف خرید قهوه دو هفته پس از فروش؛ یادآوری برای خرید خوراک برای حیوان خانگی قبل از اتمام آن؛ و یادآوری پیامکی به مشتری آرایشگاه در وقت مناسب از نمونههای این زمانبندی است. همچنین ارسال پیامک سپاسگزاری از خرید مشتری بین 2 تا 12 ساعت پس از آن، میتواند در القا حس خوب به مشتری و ترغیب او به خرید مجدد موثر باشد. پنل پیامکی مدیانا ابزارهایی را در اختیار شما قرار میدهد تا در زمان مناسب به مخاطبان هدف خود برسید. با ویژگیهایی مانند زمانبندی پیامهای متنی و بانک مشاغل و فهرست مشترکین، تمام منابعی را که برای ارتباط با مشتریان خود نیاز دارید در اختیار خواهید داشت. اگرچه پیشنهاد ما استفاده از خطوط خدماتی اختصاصی است، اما شما میتوانید برای ارسال پیامک انبوه با سیم کارت شخصی خود نیز اقدام کنید.
تعیین زمان مناسب برای ارسال پیامک تبلیغاتی در حد انتخاب متن و مخاطب اهمیت دارد. بنا بر رفتارشناسی اکثریت مردم در یک جامعه میتوان پیشنهادهایی برای ساعات و روزهای بهتر و مناسبتر در کمپینهای پیامکی ارایه داد. اما این وظیفه بازاریابان و مدیران کمپینهاست که بر اساس نوع کالا و خدماتی که موضوع تبلیغ آنهاست و همچنین شناخت نسبی از مشتریان بالقوه خود بتوانند استراتژی زمانی بهتری انتخاب کنند. در این مقاله به اهمیت تعیین زمان مناسب ارسال پیامک تبلیغاتی پرداختهایم و بر اساس نظرسنجیها و پژوهشهایی که صورت گرفته است ساعات و روزهای مناسب برای ارسال را پیشنهاد دادهایم.