تمامی خدمات مربوط به بازاریابی و تبلیغات آنلاین به منظور دستیابی به هدف از پیش تعیین شده است. هیچ کسی برای کاری که نتیجهای ندارد، هزینه پرداخت نمیکند. این مسئله دغدغه نیست؛ بلکه حق هر مشتری است که به ازای هزینه پرداختی، حداقل نتیجه دلخواه را ببیند. حال سوال اینجاست که آیا روشی برای مدیریت این مسئله وجود دارد؟ پاسخ مثبت است و بهترین روش مدیریت آن، بازاریابی عملگرا (Performance Marketing) است؛ اما این نوع مارکتینگ چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد؟ برای دانستن پاسخ،خواندن ادامه این مقاله مدیانا را توصیه می کنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
بازاریابی عملگرا چیست؟
بازاریابی عملگرا یا پرفورمنس مارکتینگ که البته با نام بازاریابی عملکرد را هم شناخته می شود، نوعی از دیجیتال مارکتینگ است که در آن مشتری بعد از رسیدن به هدف مورد نظر خود و بر اساس توافق انجام شده، هزینه را پرداخت میکند.
چرا زیر شاخهای از دیجیتال مارکتینگ است؟ برای اینکه به راحتی میتوان نتیجه اقدامات انجام شده در این دیجیتال مارکتینگ را به راحتی ردیابی و ارزیابی کرد. برای همین یکی از بحثهای اصلی در بازاریابی دیجیتال، پرفورمنس مارکتینگ است که برای خود دورههای مجزا و تخصصی دارد.
اگر بخواهیم به طور خلاصه این بازاریابی را تعریف کنیم، میتوان گفت که در این نوع، تبلیغ دهنده هزینه را بر اساس عملکرد تعریف شده میپردازد. در مقابل و در حالت سنتی و معمولی، فرد تمام مبلغ را در ابتدا باید پرداخت میکند؛ حالا ممکن است که جواب دهد یا خیر.
انواع کانال بازاریابی عملگرا
در بالا هم نوشتیم که پرفورمنس مارکتینگ قابل اندازه گیری است؛ اما به شرطی که در کانال درست اجرا شود. در ازای انجام درست این کار است که میتوان میزان موفقیت یا شکست عملکرد را اندازه گیری کرد. حال این کانالها شامل چه مواردی است؟
تبلیغات بنری
همان تبلیغاتی که شما در فید شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و همچنین در سایتای مختلف از جمله خبرگزاریها مشاهده میکنید. البته در این نوع تبلیغات، جایگاهی به مدت مشخص خریداری میشود. اینکه جایگاه برای سایت ارزش آفرینی میکند یا خیر، تا اتمام قرارداد باید صبر کرد. نکته مهم اینجاست که شما به راحتی میتوانید میزان خروجی از این نوع ادزها را مشاهده و بعد بر اساس آن، ارزیابی کنید که آیا ادامه این روند به نفعتان است یا خیر؟
تبلیغات بومی
در وبسایتهایی مانند یوتیوب، در هنگام پخش یا بعد از اتمام نمایش فیلم، ویدئوهای مشابه به شما نشان داده خواهد شد. همچنین در بعضی سایتها بر اساس موقعیت جغرافیاییتان تبلیغاتی نشان داده میشوند. به عبارتی در این نوع شما تارگت شدهاید. این روش در حال حاضر محبوبیت زیادی زیادی نسبت به بقیه دارد؛ چون ادزها به صورت انحصاری برای مخاطب هدف نشان داده میشوند.
بازاریابی محتوا
نوعی مهم و جامع است که شما از طریق تولید محتوای باکیفیت و انتشار آن در شبکههای اجتماعی یا وبسایتهای مرتبط، می توانید مخاطبین هدف خود را جذب کنید.
چندین روش بازاریابی محتوا شامل موارد زیر هستند:
- فرومها
- وبسایتهای نشر آزاد محتوا مانند ویرگول
- شبکههای اجتماعی
- پست مهمان
- رپورتاژ
- ارسال اس ام اس
احتمالاَ با ارسال اس ام اس انبوه تعجب کردهاید؛ اما باید گفت که در حال حاضر یکی از بهترین , تاثیرگذارترین روشهای بازاریابی محتوا است که شما میتوانید به صورت مستقیم با کاربران هدف خود در ارتباط باشید. البته در ادامه این روش و ارتباط آن را با بازاریابی عملگرا بیشتر توضیح خواهیم داد.
شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی دیگر یک شبکه عادی نیستند. در حال حاضر، خیلی از کاربران از انواع شبکهها برای ایجاد فروشگاه و تبلیغات استفاده می کنند. مهمترین مزیت، دسترسی راحت به کاربران هدف است. مزیتی که شاید تا الان بسیاری از دیگر کانالها نتوانستهاند تا به آن دسترسی پیدا کنند. همچنین اینکه امکان ارتباط مستقیم از جمله از طریق کامنت برای کاربران وجود دارد.
تبلیغات گوگل
این نوع تبلیغات که نیاز به معرفی ندارد. شما چندین عبارت تعریف می کنید و بعد بر اساس میزان کلیک روی سایتتان از هزینه پرداختی کم میشود. البته روشهای دیگری هم دارد؛ اما بهترین و کاربردی ترین، همین نوع تبلیغات است. البته این روش ممکن است که شما در دستیابی به نتیجه دچار مشکل کند. برای اینکه تعدادی از رقبا روی لینک کلیک کنند تا از شارژ شما کم شود. برای همین باید خیلی هوشمندانه این قضیه را بررسی کرد.
عوامل اندازه گیری نتایج بازاریابی عملگرا
مشتری تا زمانی به نتیجه مورد نظر نرسد؛ پرداختی نخواهد داشت. اگر هم پرداخت کند، تمدید قرارداد خود بر اساس نتیجه فعالیت های قبلی است. حال پرسش اینجاست که این نتیجه را باید چگونه اندازه گیری کرد:
- (Cost per thousand impressions (CPM): هزینای است که تبلیغ کننده به ازای هزار بازدید پرداخت میکند.
- Cost per click (CPC): هزینهای است که مشتری به ازای هر کلیک روی لینک و وارد شدن به سایت پرداخت میکند.
- Cost Per Sales (CPS) : هزینه زمانی پرداخت میشود که منجر به فروش شده باشد. افلیت مارکتینگ نوعی از این تبلیغات است.
- Cost Per Leads (CPL): در این نوع، هزینه زمانی پرداخت می شود که کاربر در سایت یا خبرنامه ثبت نام کند.
- Cost Per Acquisition (CPA): در این حالت، زمانی که کاربر هدف، اقدام خاصی مانند اشتراک گذاری در سایت یا شبکه های اجتماعی خودش را انجام دهد، هزینه پرداخت خواهد شد.
نقش بازاریابی پیامکی در بازاریابی عملگرا
بازاریابی عملگر بر نتیجه استوار است و همانطور هم که در بالا هم نوشتیم که بازاریابی پیامکی از انواع بازاریابی عملگرا است؛ اما چگونه میتوان از این روش برای بازاریابی عملگرا استفاده کرد؟
- شما میتوانید با قرار دادن لینک در متن پیامک، کاربران را تشویق به کلیک یا ضربه روی آن و ورود به صفحه کنید. بعد از با استفاده از قابلیت لینک ترکر میتوانید میزان تعامل کاربران را اندازه گیری کنید.
- با استفاده از پیامک میتوانید پرسشنامه یا نظرسنجی ارسال کنید. حال این نظرسنجی میتواند از طریق لینک یا ارسال پاسخ از طریق همان پیامک باشد. البته دقت کنید که باید کاربران به درستی انتخاب شوند تا بتوانید از نتیجه آن برای بهبود عملکرد بازاریابی عملگرا استفاده کنید.
- با پنل اس ام اس با قابلیت ارسال پیامک خودکار میتوانید پاسخگویی به مشتریان خود را بهبود ببخشید. در حقیقت مشتری حضور مداوم شما را همیشه تجربه کرد و از این رو رضایت او بیشتر خواهد شد.
حال نقش بازاریابی پیامکی در پرفورمنس مارکتینگ چیست؟
- پیامک میتواند تعامل شما با کاربرانتان را بهبود ببخشید. البته بهتر است که شخصی سازی پیامک را در نظر بگیرید. هرچه هر پیامک شخصی سازی شود، پاسخ بهتری از کاربر دریافت خواهید کرد. برای مثال، نظرسنجی را میتوانید از طریق شخصی سازی انجام دهید. بعد از هر اقدام کاربر یا شرکت در کلاس یا خرید او، لینک نظرسنجی بر اساس فعالیت قبلی کاربر ارسال کنید.
- با قرار دادن لینک در متن پیامک میتوانید میزان بازدید صفحه خاص را بیشتر کنید. از آنجا که پیامک به صورت مستقیم ارسال میشود، شانس کلیک روی آن بیشتر خواهد شد.
- پیامکهای تبلیغاتی بیشتر از انواع دیگر باعث افزایش فروش خواهند شد. موضوع این پیامهای کوتاه میتواند تخفیف، معرفی محصول جدید یا خدمات جدید باشد. البته خیلی مهم است که به نگارش پیامک تبلیغاتی دقت کنید. از آنجا که هزینه ارسال اس ام اس نسبت به بقیه روشها کمتر است، برای همین اس ام اس مارکتینگ یک روش کم هزینه در تبلیغات به حساب میآید.
جمع بندی
پیامک فقط دیگر یک ابزار ساده اطلاع رسانی نیست؛ بلکه میتواند بهترین وسیله برای تعامل دوطرفه با کاربران و از همه مهمتر تشویق کاربران برای اقدام عملی باشد. در این مطلب سعی کردیم تا همین مساله و ارتباط و نقش اس ام اس در بازاریابی عملگرا را به شما نشان دهیم. مدیانا با داشتن سیستم پنل پیامکی قوی با ویژگیهای خاص و منحصر به فرد به شما کمک میکند تا بتوانید بهترین بازخورد و نتیجه را به دست بیاورید. برای دریافت مشاوره فقط کافی است تا با مدیانا تماس بگیرید.