پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

روابط عمومی آنلاین چیست؟ مزایا

روابط-عمومی-آنلاین-چیست؟-مزایا

فضای آنلاین با انقلابی که در ارتباطات ایجاد کرد، راهی را پیش روی کسب و کارها قرار داد تا آنها بتوانند صدایشان را به شکلی واضح‌تر به گوش مخاطبان خود برسانند. به عبارتی، فضای دیجیتال یک دنیای کاملاً جدید از فرصت‌های عالی را برای مشاغل باز کرد که در عصر رسانه‌های سنتی تصور نمی‌شد. اما حوزه‌ای که در آن فضای آنلاین توانست با کاربر بیش از هر زمان دیگری ارتباط بگیرد، روابط عمومی آنلاین بود. با توجه زیاد مردم به دنیای آنلاین برای جستجوی اطلاعات و خرید محصولات، روابط عمومی اکنون به نیروی محرکه ارتباطات تجاری در دنیای دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده است. برای شناخت مزایا و انواع روابط عمومی آنلاین، ادامه مطلب را بخوانید.

روابط عمومی آنلاین چیست؟

روابط عمومی آنلاین (Online Public Relation) عنوانی برای توصیف فرآیندهای مربوط به ارتباط یک سازمان با مردم و رسانه‌ها از طریق کانال‌های ارتباطی دیجیتال است. برای درک راحت این مفهوم، بیایید به تفاوت بین روابط عمومی سنتی و دیجیتال را بپردازیم:

  •  روابط عمومی سنتی بر ایجاد آگاهی از برند برای مشتریان از طریق آثار چاپی (روزنامه، مجلات و غیره)، رادیو و تلویزیون متمرکز است.
  •  روابط عمومی اینترنتی بر ایجاد آگاهی از برند  توسط وبسایت، سئو، تبلیغات کلیکی، شبکه‌های اجتماعی و سایر استوار است.

هر دو در هسته خود هدف یکسانی دارند که شامل ایجاد آگاهی از برند و ایجاد یک تصویر مثبت از سازمان برای مشتری است. اما تفاوت اصلی بین روابط عمومی سنتی و آنلاین در نوع استراتژی است. داشتن استراتژی خوب به منابع و ابزارهای خاص نیاز دارد. برای مثال، روابط عمومی سنتی از طریق معرفی محصولات یا خدمات در مجلات، سعی در جلب توجه مخاطب دارد. در این روش معمولاً از تلفن به عنوان ابزار ارتباطی استفاده می‌شود.

همه چیز در روابط عمومی آنلاین به صورت دیجیتالی است. برای مثال، شما از طریق تولید محتوای وبلاگ برای مخاطبان هدف خود ارزش آفرینی می‌کنید. در این روش از ابزارهای آنلاین برای ارتباط با مشتری استفاده می‌شود. یکی از ابزارهای مهم در روابط عمومی اینترنتی، استفاده از پنل اس ام اس است. شما از طریق پنل پیامک می‌توانید نسبت به بازخورد مشتریان از محصولات، نظر سنجی، ارائه پیشنهادهای فروش، یادآوری کردن و بسیاری کاربردهای آنلاین دیگر استفاده کنید. همچنین پنل پیامکی به عنوان یک کانال بازاریابی قوی است زیرا ارتباط با مشتری از طریق این روش بسیار سریع و راحت‌تر از روش‌های حضوری است.

روابط-عمومی-آنلاین

هدف از روابط عمومی آنلاین

هدف اصلی روابط عمومی اینترنتی، جذب مشتریان جدید و ارتقای کسب و کار با ارائه محتوای ارزشمند به مخاطبان هدف است. این نوع روابط عمومی به تقویت برندسازی نیز کمک شایانی می‌کند. شما با ایجاد یک تصویر مثبت از برند خود، می‌توانید بین شرکت خود و مشتریان بالقوه‌تان اعتماد ایجاد کنید. اعتماد سازی باعث می‌شود تا کاربران عادی به مشتریان وفادار شما تبدیل شوند.

مطلب پیشنهادی: برندسازی با پیامک 

اگر مشتریان از نحوه عملکرد کسب و کار شما راضی باشند و احساس کنند که به نظارتشان اهمیت می‌دهید، نه تنها دوباره از محصولات و خدمات شما استفاده می‌کنند بلکه برند شما را به دیگران نیز معرفی خواهند کرد. بعد از این که نام برند شما دهان به دهان منتقل شد (بازاریابی دهان به دهان)، امکان همکاری با سرمایه گذاران، حامیان مالی و همکاری با ناشران میسر می‌شود. به خصوص ناشران که شامل رسانه‌های خبری و روزنامه نگاران هستند، به شما در تقویت برند کمک زیادی خواهند کرد.

مزایای روابط عمومی آنلاین

اینترنت تأثیرعمده‌ای بر عقاید و تصمیمات مردم دارد. فرض کنید، کاربری به نام «مرجان» در تصمیم گیری برای انتخاب کرم ضد آفتاب مشکل دارد. او در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کند تا اطلاعات کاملی در مورد کرم ضد آفتاب پیدا کند. مرجان به احتمال زیاد عوامل مختلفی از جمله قیمت و نظرات مشتریان قبلی را در نظر می‌گیرد اما تصمیم نهایی او وابسته به اطلاعاتی است که در مورد یک محصول خاص می‌خواند.

اگر اطلاعات کمی در مورد نحوه عملکرد محصول پیدا کند، احتمال زیادی وجود دارد که آن محصول را خریداری نکند. برای اینکه یک کسب و کار فعال در حوزه آرایشی، مرجان را تشویق به خرید کرم ضد آفتاب از وبسایتش کند، باید اطلاعات دقیق، قابل اعتماد و به روزی را در مورد محصول خود ارائه دهد. این مهم تنها از طریق یک روابط عمومی آنلاین موثر قابل دستیابی است.

مشتری نمی‌تواند از طریق روابط عمومی سنتی در مورد قیمت، نظرات، بررسی‌ها و اطلاعات کامل یک محصول یا خدمات اطلاعات کسب کند. در چنین حالتی، مشتری مجبور است از طریق تماس تلفنی با کسب و کار ارتباط بگیرد. همین امر باعث صرف زمان و هزینه اضافی می‌شود. اما روابط عمومی اینترنتی به کاربر هر آنچه که نیاز دارد را تنها با چند کلیکی ارائه می‌دهد.

انواع روابط عمومی آنلاین

روابط عمومی آنلاین را می‌توان به دو بخش عمده از جمله بازاریابی اینترنتی سنتی و بازاریابی رسانه های اجتماعی تقسیم کرد. بازاریابی آنلاین سنتی شامل استفاده از وبلاگ‌ها، بیانیه‌های مطبوعاتی، جستجوی پولی، رپورتاژ آگهی و سایر کانال‌های ارتباطی است. 

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی به ایجاد و مدیریت حساب‌های مربوط به لینکدین، اینستاگرام، توییتر، فیس بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی است. همچنین اینفلوئنسر مارکتینگ هم در بخش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی گنجانده می‌شود. بسیاری کسب و کارهای امروزی از هر دوی این روش‌ها برای توسعه برند، فروش محصولات و ارتباط با کاربر هدف استفاده می‌کنند. اما استفاده از روش مناسب به اهداف سازمان، مقدار بودجه و نوع محصول یا خدمات بستگی دارد.

راهنمای پیاده سازی استراتژی روابط عمومی آنلاین 

تصمیم گرفته‌اید که یک کمپین روابط عمومی آنلاین برای کسب و کار خود راه اندازی کنید. برای اطمینان از موفقیت کمپین، داشتن یک استراتژی روابط عمومی دیجیتال موثر مهم است. مانند هر استراتژی بازاریابی دیگری، بهتر است اهداف کمپین را مشخص کنید. اهداف شما می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • ارزش‌ها و تخصص کسب و کار شما چیست؟
  • برای راه اندازی کمپین چقدر بودجه دارید؟
  • مخاطبان هدف شما احتمالاً به چه نوع موضوعات و محتوایی علاقه مند هستند؟
  • مشتری شما از این کمپین به چه اهدافی دست می‌یابد؟
  • کسب و کار از این کمپین به چه اهدافی می‌رسید؟
  • آیا می‌خواهید آگاهی از برند را افزایش دهد یا به تعداد یا فالوورهای خود بیفزایید؟
  • نحوه اندازه گیری کمپین چگونه خواهد بود؟ (گرفتن بازخورد)

بعد از پاسخ به این سوالات می‌توانید کمپین خود را شروع کنید. ما یادتان باشد که مهمترین مرحله از کار شما، پرسونای مخاطب است. بدین دلیل که پرسونا به شما در مورد اهداف، نوع محصولات، مقدار بودجه و رویکردهای فروش اطلاعات زیادی می‌دهد.

کاربرد پیامک در روابط عمومی آنلاین

نقش روابط عمومی ایجاد آگاهی و جلب اعتماد مصرف کنندگان است. ایجاد یک داستان متقاعد کننده در مورد برند و محصولات شما بسیار مهم است. با این حال، مشکل اکثر برندها این است که پوشش رسانه‌ای کافی ندارند! بدین معنا که از نظر آنلاین به خوبی دیده نمی‌شوند و مشتریان داستان برندشان را نمی‌دانند.

کمپین‌های روابط عمومی آنلاین باید شامل یک استراتژی همه کاناله باشند. شما برای دیدن شدن و جلوی چشم بودن، نیاز دارید تا در وبسایت و شبکه‌های اجتماعی فعال باشید. درحقیقت، کاربران باید شما را در کانال‌های مختلف بازاریابی پیدا کنند. در این میان، پیامک به هدایت ترافیک به سمت محتوای مرتبط در مورد برند شما کمک می‌کند.

ارسال پیامک انبوه برای اطلاع رسانی به مشتریان، سریع‌ترین راه ارتباطات است. در محتوای پیامک می‌توان یک لینک از صفحات سایت یا شبکه‌های اجتماعی برای ایجاد ترافیک و افزایش بازدید استفاده کرد. حتی این امکان برای شما وجود دارد که اس ام اس خود را براساس کد شهری، پیش شماره موبایل، جنسیت و سایر موارد به کاربران هدف ارسال کنید.

پیامک به شما در ایجاد ارتباط قوی با مشتری و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی مربوط به روابط عمومی آنلاین کمک می‌کند. برای استفاده از خدمات پیشرفته و کامل پیام رسانی از طریق پنل پیامکی، با تیم پشتیبانی مدیانا تماس بگیرید.

2.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .