پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

نقش پیامک در برندسازی چیست؟

نقش پیامک در برندسازی

رویکرد و دیدگاه کسب وکارها در خصوص پیامک تبلیغاتی بیشتر به صورت ارسال انبوه آن به افراد مختلف در یک حوزه خاص بوده است. این دیدگاه یا بهتر بگوییم، این نوع فعالیت چند مشکل اساسی داشت؛ هزینه زیاد، اسپم شدن شماره و دریافت بازخورد کم. در حقیقت از آنجا که هیچ برنامه ریزی پشت این فعالیت وجود نداشت، برای همین مدیران شرکت‌ها نمی‌توانستند تا به نتیجه مورد نظرشان برسند و پیامک را یک روش تبلیغاتی بیهوده و هزینه بر تلقی می‌کردند. در صورتی که در دنیا، استفاده از پیامک از روش‌های اصولی برندسازی به حساب می‌آید. جمله‌ای که شاید برای شما جدید نباشد؛ اما نقاط تاریک زیادی برایتان دارد. برای همین در این مطلب نقش پیامک در برندسازی را نوشته‌ایم تا با دید بهتر و بازتری به این مسئله نگاه کنید.

برندسازی چیست؟

در خصوص برندینگ، تعریف ساده‌ای وجود دارد: هر وقت در هر جا و هر زمانی صحبت از برند شما بود، یعنی توانسته‌اید که برندسازی را به خوبی انجام دهید. البته رسیدن به این مرحله کار ساده‌ای نیست و نیاز به فعالیت مستمر و حرفه‌ای دارد؛ آن هم در چنین شرایطی که رقبا بسیار بیشتر و فعالیت و رشد کسب وکار سخت‌تر هم شده است. پیشنهاد می‌کنیم که مقاله برندینگ چیست را مطالعه کنید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید.

مزایا و نقش پیامک در برندسازی

حال به بررسی موضوع اصلی یعنی نقش پیامک در برندسازی و مزایای آن می‌پردازیم. البته قبل از اینکه بخواهیم مزایای آن را بنویسیم، بد نیست که نگاهی به آمار ارسال پیامک و استفاده از موبایل در ایران بندازیم:

  • بر اساس آمار منتشر شده سازمان تنظیمات مقررات و ارتباطات رادیویی، میزان ارسال و دریافت پیامک از طریق هر یک از اپراتورها در هر سال متوسط حداقل 1 میلیارد و 200 میلیون است.
  • میزان ضریب نفوذ گوشی در جامعه حداقل 60% است. البته عددهای مختلفی در منابع معتبر نوشته شده است که ما میزان متوسط را برای شما نوشته‌ایم.

حال با این دو آمار قصد مطرح کردن چه چیزی را برای شما داریم: میزان استفاده از پیامک در کشور. با توجه به اینکه اکنون شاهد افزایش استفاده از گوشی هستیم (تقریبا بیشتر جمعیت هدف کشور دارای حداقل یک مدل گوشی ساده هستند)، پیامک راه معمولی برای ارتباط به حساب می‌آید. در واقع نمی‌توان گفت که کسی از اس ام اس استفاده نمی‌کند.

9-aban-dakheli-نقش پیامک در برندسازی چیست؟

اس ام اس متفاوت با پیامرسان ها

استفاده از پیامرسان هم به صرفه و هم بهتر است. در این خصوص شکی نیست؛ اما چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • همه افراد امکان استفاده از پیامرسان های رایج را ندارند (دسترسی نداشتن به اینترنت یا فیلترشکن)
  • اطلاع رسانی سازمان‌ها، شرکت‌ها و فروشگاه‌ها به افراد از طریق پیام کوتاه است. در همه جای دنیا چنین چیزی وجود دارد.

حال مزایا و نقش پیامک در برندسازی چیست؟

راهی سریع برای ارتباط با مشتریان

برندسازی زمانی به وجود می‌آید که شما با مشتریان خود ارتباط مداوم داشته باشید. البته نه مانند پیامک‌های تبلیغاتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای که بعضی از آن‌ها به جای برندسازی برای جذب، در دور کردن کاربر موفق تر بوده‌اند.

بر اساس آمارهای جهانی ثبت شده، دو دوران کرونا، میزان استفاده از گوشی موبایل به 13 ساعت در روز افزایش پیدا کرد. در حقیقت گوشی همراه به جزو وسایل جدانشدنی تبدیل شده است. برای برخی هم ابزار کارشان است. پس ارسال پیام تبلیغاتی یا هر نوع دیگر، جزو اولین پیام‌هایی که توسط کاربران خوانده شود. این می‌تواند بهترین و سریع‌ترین راه در برندسازی باشد.

سایت McKinsy آمار نظرسنجی را منتشر کرده که نشان از افزایش تعامل با مشتریان از طریق پیامک را می دهد. همچنین اینکه متوسط حدود 40 درصد کاربران پیامک های تبلیغاتی ارسال شده را باز کرده‌اند. البته این به شرطی است که اس ام اس برای اساس اصول و برنامه ارسال شوند.

امکان ایجاد راه ارتباطی دو طرفه

پیامک دیگر راه یک طرفه ارتباطی نیست. در گذشته، شرکتی پیام کوتاهی را ارسال می‌کرد و توقع این را داشت که بعد از آن تعداد زنگ‌ها افزایش پیدا کند. توقعی که هیچ وقت عملی نشد و نخواهد هم شد.

برای اینکه شما هم در این دام نیفتاید، باید پیام کوتاه را به صورتی بنویسید و ارسال کنید که امکان برقراری از طرف مقابل هم وجود داشته باشد. در حقیقت گیرنده بتواند با ارسال پاسخ امکان ارتباط داشته باشند. پنل های جدید چنین امکانی را به وجود آورده‌اند.

کم هزینه و آسان بودن

واژه برندسازی این تصور را در ذهن افراد به وجود می‌آورد که باید فعالیت‌های زیاد و هزینه بری انجام دهند؛ اما پیامک مثال نقض این مساله است. شما خیلی راحت می‌توانید از طریق پنل‌های موجود، متن پیامک خود را بنویسید و بعد از تنظیم دیگر موارد از جمله زمان ارسال و شماره‌های انتخابی، آن را ارسال کنید. این روش نیازی به آموزش خاصی ندارد و همه کارها به راحتی توسط خودتان قابل انجام و پیگیری است. البته نوشتن متن اس ام اس مهم است و برای این کار حتماَ باید از یک کارشناس محتوای مسلط به تبلیغ نویسی کمک و راهنمایی بگیرید.

 بهبود خدمات

یکی از موارد مهم در بهبود عملیات برندینگ، بهینه کردن خدمات است. البته این بهینه کردن خدمات چندین معنا می‌تواند داشته باشد که یکی از آن‌ها دریافت سریع نظر مشتریان و اطلاع رسانی در خصوص مراحل انجام کار است. نمونه‌های این مدل بسیار زیاد است؛ برای مثال، شما وقتی از دیجی کالا، محصولی را خریداری می‌کنید، مراحل خرید و اطلاعات لازم ارسال از طریق پیامک ارسال می‌شود.

مورد دیگر از نقش پیامک در برندسازی و بهبود خدمات امکان انتخاب خدمات از طریق پیامک است. نمونه کوچک چگونگی عملیات آن شبیه به خرید شارژ از طریق شماره گیری باشد. اینکه شما با شماره گیری و ارسال اعداد مربوط، می‌توانید خدمات مورد نظر خود را دریافت کنید. برای مثال، اگر قصد شارژ گوشی را دارید باید عدد 6 را ارسال کنید.

مزیت دیگر این روش دریافت بازخورد از مشتریان است. چنین قابلیتی در پنل بعضی شرکت‌ها وجود دارد. البته اگر بخواهیم نمونه ساده‌ای را مثال بزنیم، همان پیامک‌هایی است که در آخر آن عبارت «برای لغو عدد 11 را ارسال کنید» نوشته شده است. البته موردی که متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها به آن توجه ندارند.

چگونه از پیامک در برندینگ استفاده کنیم؟

فقط دانستن نقش پیامک در برندسازی کافی نیست؛ بلکه باید که چگونگی استفاده از آن بدانید. مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، شامل توجه به موارد زیر است:

  • بهتر است که از شماره خاص و همنام با شرکت خود استفاده کنید. هر فردی در طول روز به حدی با انواع شماره‌های مختلف مواجه می‌شود که بعد از دریافت یکی از آن‌ها بدون توجه به محتوا، حذف خواهد کرد. پیامک های جناب روحانی، رئیس جمهور سابق، را یادتان است که با نام Rouhani ارسال می شد؟ منظور ما دقیقاَ همین سبک پیام است.در مقاله جداگانه به این نوع ارسال یعنی ارسال پیامک با نام تجاری پرداختیم. 
  • با برنامه ارسال کنید. در غیر اینصورت هیچ تفاوتی با ارسال پیامک‌های انبوه نخوهد داشت. اینکه بدانید هر SMS را چه زمانی، با چه پیامی، به چه تعداد و در نهایت به چه گروهی ارسال کنید، اهمیت زیادی دارد.
  • از پنل هایی استفاده کنید که قابلیت رهگیری نتایج ارسال را داشته باشد. به عبارتی بازخورد پیام‌های خود را بتوانید دریافت کنید. علاوه بر این قابلیت دریافت پاسخ را هم داشته باشد.

نقش پیامک در برندسازی دارای تاثیرغیرمستقیم اما زیاد است؛ البته به شرطی که اصول آن رعایت شود. در این مطلب شما را علاوه بر مزایای ارسال پیام کوتاه در برندینگ، با چند نکته مهم آشنا کرده ایم. مدیانا در این راه با معرفی پنل‌پیامک در چگونگی ارسال و دریافت بیشترین بازخورد کمک خواهد کرد. فقط کافی است تا اطلاعات خود را در فرم مشاوره رایگان وارد کنید تا همکاران با شما تماس بگیرند.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .