پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

نوسازی برند چیست و چگونه برند خود را نو کنیم؟

نوسازی برند

نوسازی برند اغلب برای یک کسب و کار همان چیزی است که افراد برای نوسازی خانه خود انجام می‌دهند. همه ما دوست داریم رنگ دیوارهای اتاق خوابمان را بعد از مدتی تغییر دهیم یا آشپزخانه منزل خود را بزرگ‌تر کنیم. نوسازی برند هم چنین ماهیت دارد، شما برند خود را نو می‌کنید تا جلوه‌ای تازه به آن ببخشید؛ اما نوسازی برند دقیقاً چیست و چگونه می‌توان برند خود را نو کرد؟ در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم.

نوسازی برند چیست؟

نوسازی برند (Brand Refresh) یک بازسازی کامل نیست! تغییرات درگیر در نوسازی برند اغلب جزئی هستند، اما تفاوت اساسی در هویت بصری برند ایجاد می‌کنند. این مهم در ارزش‌ها، اهداف یا شخصیت برند تاثیر می‌گذارد. اگر در تلاش برای دستیابی به مشتریان جدید هستید یا می‌خواهید کمی نشاط به کسب ‌و کار یا برندتان تزریق کنید، نوسازی برند را انجام دهید.

این روش یک راه کم ریسک برای رشد مجدد و تغییر موقعیت کسب و کارتان در بازار هدف است .وقتی شما نوسازی برند را انجام دادید، این امکان را از طریق راه‌های ارتباطی مانند پنل پیامکی به مشتریان خود پیام بفرستید و تا آنها لحن جدید برند شما آشنا شوند. بنابراین، می‌تواند درک کرد که نوسازی برند تنها به عناصر ظاهری مربوط نمی‌شود، بلکه رابطه مستقیم با ارزش های سازمانی و ارتباط شما با کاربران هدف دارد.

تفاوت نوسازی برند با بازسازی برند

ریبرندینگ یا بازسازی برند (Rebrand) یک تغییر کامل در کل برند است که مواردی مانند لحن صدا، طرح رنگ، هویت بصری و شخصیت برند را تحت تاثیر قرار می‌دهد.؛ اما همانطور که بیان کردیم، نوسازی برند تغییرات کوچکی مانند باز طراحی لوگو را شامل می‌شود. سردرگمی بین این دو مفهوم تا حد زیادی مانع از ایجاد انسجام هویت بصری در برند شما می‌شود. پس ابتدا باید ویژگی‌های هر کدام را استخراج کنیم که طبق جدول زیر است:

ویژگی‌های نوسازی برند ویژگی‌های بازسازی برند
به روز رسانی لوگو یا طرح‌های بصری ایجاد یک شخصیت کاملاً جدید
تغییر شعار شرکت اتخاذ یک لحن جدید از صدا
تغییر پالت رنگی انتخاب ارزش‌های جدید
به روز رسانی و تقویت مواد بازاریابی همسو کردن برند با بازار هدف متفاوت
امتحان کردن یک فونت جدید بازنگری کل تصویر برند یا کسب و کار

اهمیت نوسازی برند

برندهایی که بازار را رهبری می‌کنند، نیاز دارند گاهی اوقات خود را تقویت کنند تا از رقبا جلوتر باشند و به جذب مشتریان جدید ادامه دهند. نوسازی برند به عنوان راهی کم خطر  برای ارتباط مجدد با هویت برند و دستیابی به مشتریان جدید است. نوسازی مانند ایجاد یک مدل جوان‌تر و شیک‌تر از برند است. بهتر است به بوتاکس شدن فکر کنید، شما با زدن بوتاکس می‌توانید تازه‌تر و جوان‌تر به نظر برسید و از ایجاد چروک‌های جدید در پیشانی و اطراف چشم‌های خود جلوگیری کنید.

به طور کلی، دلایل شما برای نوسازی برند می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • برای حفظ و تقویت ارزش‌های اصلی کسب و کار
  • ارتباط با مشتریان جدید یا ارتباط مجدد با مشتریان فعلی
  • برای ارتباط مجدد کارکنان با ارزش‌ها و شخصیت برند
  • معرفی مجدد برند و کسب و کار به بازار و جذب مشتریان جدید
  • برای نمایش تصویر، هویت و پیام منسجم‌تر از برند

نحوه نوسازی برند

در مقایسه با ریبرندینگ که در آن به بررسی‌های زیاد و گسترده نیاز دارد، نوسازی برند به تحقیقات محدود اما دقیق، کمی تجزیه و تحلیل رقبا و یک خلاصه خلاقانه از روند کار نیاز دارد. در ادامه به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید چک لیست قوی برای نوسازی برند ایجاد کنید:

نحوه نوسازی برند

1- تحقیقات گسترده انجام دهید

هر نوع برنامه برای توسعه برندسازی قبل از اجرا نیاز به تحقیق دارد و این موضوع در مورد نوسازی برند هم صادق است. کسب و کارها و برندها باید در مورد بازار هدف خود تحقیق کنند، چه  پیشنهادهای منحصر به فردی می‌توانند ارائه کنند و چه تغییراتی ممکن است به آگاهی بیشتر از برند کمک کند. کسب و کارها می‌توانند سوالات زیر را از خود بپرسند:

  • آیا برندسازی ما همچنان به اهداف اولیه خود می‌رسد؟
  • آیا برندینگ ما همچنان با نیازهای بازار مطابقت دارد؟
  • چه چیزی موفقیت یک برند را نشان می‌دهد؟

  2- موقعیت برند خود را بررسی کنید

ممیزی برند ابزار قدرتمندی برای هر کسب و کاری است. ممیزی برند به معنای بررسی موقعیت و جایگاه کسب و کار در بازار فعلی است. اگر احساس می‌کنید ارتباط شما با مشتریانتان قطع شده یا درصد فروش شرکت افت کرده است، روش‌های نقشه برداری ذهنی مانند ممیزی می‌توانند ایده‌های کاملاً جدیدی را به شما ارائه دهند که می‌توانند سازماندهی و تجزیه و تحلیل شوند.

در ممیزی، سعی کنید حوزه‌های اصلی زیر را آنالیز کنید:

  • آیا رقبای اصلی ما تکامل یافته‌اند؟ چگونه؟
  • کسب و کار ما چه وعده‌هایی را انجام نداده است؟
  • وبسایت شرکت چگونه به نظر می‌رسد؟ آیا هدفی را دنبال می‌کند؟
  • برند ما چه نقاط وقت و ضعفی دارد؟
  • ترندهای فعلی و آینده در صنعت ما چیست؟

  3- پرسونای مشتری را توسعه دهید

یک دلیل رایج برای نوسازی برند، ارتباط با مشتریان جدید یا ارتباط مجدد با مشتریان فعلی است. از زمان آخرین نوسازی که برای برند خود انجام داده‌اید، یقیناً امیدها، نیازها و خواسته‌های مشتریان شما تغییر کرده‌اند. بنابراین ارزش این را دارد تا پرسونای مخاطب را از دوباره ارزیابی کنید تا مطمئن شوید که برند شما می‌تواند با تغییرات به وجود آمده مطابقت داشته باشد. پس سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا اولویت‌ها و سلایق مشتریان ما تغییر کرده‌اند؟
  • مشتریان ما اکنون به چه چیزهایی نیاز دارند؟
  • آیا می‌توانیم به مشتریان کاملاً جدید دست پیدا کنیم؟ اگر چنین است، آنها چه کسانی هستند؟ چه خواسته‌هایی دارند؟ چگونه می‌توانیم نیازهای آنها را برآورده کنیم؟

4- موقعیت برند و نحوه پیام رسانی خود را ارزیابی کنید

هنگامی که پاسخ سوالات فوق را دریافت کردید، برند شما باید جایگاه خود را بر اسا نیازها و خواسته‌های مشتریان برآورده کند. به عبارتی، برند باید زبان مشتریان با آنها صحبت کند تا مشتریان را متقاعد سازد که از محصولات و خدماتش استفاده کنند. برندها باید سوالات زیر را از خود بپرسند:

  • آیا پیام ما نیاز به بروزرسانی دارد؟
  • چگونه می‌توانیم مطمئن شویم که پیام‌های ارسال شده به مشتریان جدید، باعث از دست رفتن مشتریان فعلی نمی‌شود؟
  • چگونه می‌توانیم مطمئن شویم پیام‌های ما با شخصیت برند، ارزش‌های کسب و کار و وعده‌هایی که ارائه می‌دند ارتباط برقرار می‌کند؟
  • چگونه پیام ما واضح‌تر و بلندتر از رقبا باشد؟

5- هویت بصری خود را ارتقا دهید

در بیشتر مواقع، نوسازی برند بر هویت بصری تمرکز می‌کند که منعکس کننده هرگونه تغییر داخلی است که ممکن است کسب و کار متحمل شده باشد. وقتی صحبت از یک هویت بصری می‌شود، باید همه چیز منحصر به فرد و خاص باشند. شباهت‌ها باعث نمی‌شود که برند شما از رقبا متمایز شود، بلکه تمایزها هستند که شما در خاطر مشتریان باقی نگه می‌دارد.

عناصر طراحی برای در نظر گرفتن در هویت بصری شامل موارد زیر هستند:

  • لوگوی برند
  • سبک طراحی
  • تایپوگرافی (فونت)
  • تکسچر (بافت)
  • پالت رنگی

هر گونه تجدید هویت بصری باید شخصیت، وعده‌ها و ارزش‌های برند را منتقل کند، بنابراین از تحقیقات به دست آمده از مراحل قبل برای هدایت تصمیمات جدید در طراحی استفاده کنید. سایر عناصری که باید در نظر گرفته شوند، شامل زمان و هزینه صرف شده است. همچنین تغییرات بصری باید در تمام کانال‌های بازاریابی از جمله وبسایت، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و حتی بازاریابی پیامکی گسترش یابد. حالا این سوالات را از خود بپرسید:

  • آیا هویت بصری داستان برند را بازگو می‌کند؟
  • آیا هویت بصری ارزش‌های برند را بیان می‌کند؟
  • آیا هویت بصری مورد پسند است یا ناپسند (ممکن است نیاز به تحقیقات بازار داشته باشد)
  • آیا هویت بصری برای بازاریابی ماهیت اجرایی دارد؟
  • آیا هویت بصری مشتریان جدید را جذب می‌کند؟
  • آیا هویت بصری برای شما و مشتریانتان الهام بخش است؟

6- تغییرات برند خود را نمایش دهید

در نهایت، زمان آن رسیده است که برند جدید خود را به دنیا نشان دهید. برای این کار می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • راهنمای برند یا برند بوک که توضیح می‌دهد چگونه عناصر به روز شده با اهداف کلی برند همسو می‌شوند.
  • استفاده از تغییرات برند در سربرگ و دیگر آثار چاپی موجود در داخل شرکت به معرفی عناصر جدید کمک می‌کند.
  • تامین دارایی‌های به روز شده برای کارکنان سازمان که شامل فایل‌های مربوط لوگوی جدید و بسته‌های فونت هستند (به ویژه برای طراحان گرافیک).
  • طراحی مجدد وبسایت، طراحی مجدد شبکه‌های اجتماعی و هرگونه مواد بازاریابی که در هویت برند را نشان می‌دهند.

کلام آخر

اگر بین نوسازی برند و بهبود کارایی، بهره وری یا افزایش مشتریان رابطه‌ای دیدید، به زودی نتایج مثبت تغییرات مربوط به برند خود را از نزدیک لمس خواهید کرد. نوسازی یک برند به کسب و کارها کمک می‌کند تا گرد و غبار را از روی ظاهر و ماهیت برند خود پاک کنند و رنگی جدید به آن بدمند. این موضوع به قدری مهم است که امروزه بسیاری از شرکت‌های بزگ دست به تغییرات عمده در برند خود می‌زنند. اگر می‌خواهید صدای برند خود را به شکلی موثرتر به گوش مخاطبان خود برسانید، از خدمات پیامکی مدیانا بهره‌مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم مشاوران ما تماس بگیرید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .