آخرین باری که تجربیات خود را با دوستانتان به اشتراک گذاشتید بهخاطر دارید؟ ممکن است رفتن به رستوران یا مغازه جدیدی بوده باشد که بهتازگی باز شده است یا وسیلهای که بهتازگی خریدهاید. چه در مورد آن صحبت کنید یا توییت کنید، این هیجان برای صحبتکردن در مورد آن و یا توییت کردن چیزی است که بازاریابی دهان به دهان (بازاریابی Word of Mouth) را هدایت میکند.
این روزها، 64 درصد از مدیران بازاریابی معتقدند تبلیغات دهانبهدهان مؤثرترین شکل بازاریابی است. درحالیکه همه ما درباره بازاریابی دهان به دهان شنیدهایم و آن را به طور مکرر تجربه کردهایم، هنوز راههای زیادی برای پیشبرد استراتژی دهانبهدهان شما وجود دارد. در ادامه، نکاتی در مورد این استراتژی بازاریابی قدرتمند را ارائه میدهیم. با ما همراه باشید تا در مورد این بازاریابی مؤثر بیشتر بدانید.
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:
بازاریابی ارجاعی یا دهانبهدهان چیست؟
بازاریابی دهان به دهان (WOMM) شامل هر روشی است که مردم درباره برند، محصولات یا خدمات شما با دیگران صحبت میکنند؛ همچنین شامل هر اقدامی میشود که شما برای تشویق مردم در بهاشتراکگذاری تجربیات خود از برند شما و توصیه آن به دیگران انجام میدهید. معمولاً تبلیغات شفاهی ناشی از تجربه مثبت است که شخصی از برند شما داشته است. تبلیغات دهانبهدهان نهتنها مقرونبهصرفه، بلکه بسیار ارزشمند است.
مزیت بازاریابی دهان به دهان چیست؟
بازاریابی دهان به دهان به دلیل سطح بالای اعتماد آن از دیگر روش های بازاریابی متمایز است. معمولاً توصیههای شفاهی از سوی دوستان، اعضای خانواده و سایر افراد نزدیک به فرد ارائه میشود. وقتی کسی میبیند که یکی از دوستان یا اعضای خانوادهاش در مورد یک برند خاص با اشتیاق حرف میزند، احتمال اقدام به خرید او بسیار بیشتر است؛ این به این دلیل است که توصیههای همتایان بسیار ارزشمند است.
بر اساس گزارشها، 92 درصد از مردم به معرفی شفاهی افرادی که میشناسند، بیش از همه تبلیغات دیگر اعتماد دارند؛ بهعلاوه، به لطف رسانههای اجتماعی، آنچه کسی به اشتراک میگذارد در چند ثانیه به میلیونها نفر میرسد و تبلیغات شفاهی فقط پس از یک تعامل متوقف نمیشود- یک نفر به دیگری میگوید و دیگری به کسی دیگر و این زنجیره همچنان ادامه دارد. با هر اشتراکگذاری، ارسال مجدد یا باز توییت، بازاریابی دهان به دهان بهصورت تصاعدی رشد میکند.
تبلیغات دهانبهدهان چقدر موفق است؟
این آمارها نشان میدهند که استفاده از بازاریابی دهان به دهان چقدر امکان دارد موفقیتآمیز باشد:
- 83 درصد از آمریکاییها میگویند توصیههای دهانبهدهان افرادی که میشناسند، احتمال خرید یک محصول یا خدمات خاص را بیشتر میکند.
- طبق آمار، مشتریانی که دوستانشان محصولی را به آنها معرفی کردهاند، 4 برابر بیشتر احتمال خرید دارند.
- وقتی صحبت از محصولاتی که خریداری کردهاند به میان میآید، 74 درصد از مردم تبلیغات دهانبهدهان را عاملی کلیدی در تصمیم خرید خود میدانند.
روشهای مؤثر تبلیغات دهانبهدهان چیست؟
برای انجام تبلیغات دهانبهدهان و ارتباط با مشتری راههایی وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.
دریافت نظرات
شما میتوانید تبلیغات دهانبهدهان را به روشهای مختلفی اجرا کنید. یکی از بهترین راهها، دریافت نظرات مثبت مشتریان است. اکثریت 90٪ از مردم قبل از تصمیمگیری در مورد بازدید یا عدم بازدید از یک کسبوکار نظرات را میخوانند، و 72٪ فقط پس از خواندن نظرات مثبت، خرید را انجام میدهند. بهعلاوه، نقدهای خوب به تأیید اجتماعی برند شما کمک میکند و شهرت آنلاین شما را افزایش میدهد که باعث میشود بیشتر دیده شوید و افراد بیشتر درباره شما صحبت کنند.
اینفلوئنسر مارکتینگ
با اینفلوئنسر مارکتینگ، میتوانید مزایای محصولات خود را در صفحات رسانههای اجتماعی افراد مشهور نشان دهید. اینفلوئنسرها میتوانند به شما کمک کنند محصول خود را تبلیغ کنید، مخاطبان بیشتری را جذب کنید و دنبالکنندگانشان را تشویق به خرید کنید.
ارسال پیامک
پیامک یک راه قدرتمند برای ارتباط با مشتریان و حفظ آنها است. از پیامک استفاده کنید تا نهتنها مشتریان فعلی خود را حفظ کنید، بلکه افراد و کسبوکارهای جدیدی را به سمت خود هدایت کنید. اگر فروش ویژهای دارید مشتریان خود را از طریق پنل پیامک باخبر سازید، آنها این خبر را به خانواده، دوستان و همکاران خود منتقل میکنند. بعد از هر خرید پیام تشکر برایشان بفرستید. دهانبهدهان یک ابزار قدرتمند است و پیامک این امر را با ارتباط فوری ترویج میدهد.
اهمیت ارسال پیامک در بازاریابی دهان به دهان چیست؟
سادهترین راهحل معمولاً بهترین است. گاهی اوقات کلید موفقیت در بازاریابی دهان به دهان از طریق پیامک این است که از مشتریان خود بخواهید که این خبر را منتشر کنند. این روزها ارسال پیامک آسان است. در ادامه به دلایل اهمیت ارسال پیامک برای بازاریابی دهان به دهان اشاره میکنیم:
- ابزار سریع و مستقیم برای ارتباط برقرار کردن با مشتری است.
- میتوانید اطلاعات بیشتری در مورد مشتریهای خود کسب کنید.
- تعامل و دلبستگی مشتری را افزایش میدهد.
- روشی کمهزینه است.
- امکان ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی در ارسال با پنل پیامک وجود دارد.
کلام آخر
اگر کسبوکاری دارید و یا قصد دارید کسبوکاری راه بیندازید بازاریابی دهان به دهان را فراموش نکنید. بازاریابی دهان به دهان نقش مهمی در تجارت شما دارد. سعی کنید مشتریان خود را راضی نگه دارید تا بر سرزبانها بیفتید! راههای مختلفی برای جذب و حفظ مشتری وجود دارد که ارسال پیامک راهی قدرتمند برای این هدف است. شما میتوانید با ارسال هوشمندانه پیامک، مخاطبان خود را پیدا کرده، آنها را حفظ و تبدیل به مشتریان وفادار کنید. پلتفرم پیامک مدیانا ابزاری جـامـع است تا به شما کمک کند ارتـباطی مؤثر و موفق با مشتریان خود داشته باشید. اگر میخواهید کسبوکار خود را گسترش داده و مشتریان خود را حفظ کنید از مدیانا کمک بگیرید.