پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی مخفیانه یا پنهان چیست؟ 

بازاریابی-مخفیانه

همه فکر می‌کنند یک استراتژی بازاریابی زمانی موفق می‌شود که محصولات در جلوی چشم مشتریان نمایش داده شوند. اما بازاریابی مخفیانه معادلات را تغییر داده است! هم اکنون برخی از شرکت‌ها از این شیوه بازاریابی استفاده می‌کنند تا محصولات خود را به گونه‌ای تبلیغ کنند که مصرف کنندگان متوجه آنها نشوند. رابطه‌ای که بین مشتری و کسب و کار از طریق بازاریابی مخفیانه ایجاد می‌شود، تعاملی قوی و بلند مدت خواهد بود. بدین دلیل که مشتری با ابزار علاقه شخصی به سمت برند تمایل پیدا می‌کند. برای درک عمیق‌تر این روش بازاریابی ادامه مطلب را بخوانید.

بازاریابی مخفیانه چیست؟

stealth marketing

بازاریابی مخفیانه یا پنهان (Stealth Marketing) نوعی بازاریابی غیرمستقیم است که محصولات و خدمات را به مردم بدون اینکه آنها متوجه شوند تبلیغ می‌کند. این روش بازاریابی رویکردی ظریف برای تبلیغ محصولات یا خدمات دارد که هم به صورت فیزیکی و هم در حوزه دیجیتال مارکتینگ قابل اجرا است.

بگذارید بر درک بهتر بازاریابی پنهان یک مثال بیاوریم:

«شما در حال مشاهده فیلمی در تلویزیون هستید. در یک فیلم دو نفر کنار میز نشسته‌اند و در حال صحبت در مورد مسائل بیزینسی هستند. سپس گارسون دو لیوان اسپرسو استارباکس را روی میز می‌گذارد. شما به سرعت متوجه طرح و رنگ لوگوی استارباکس می‌شوید. »

هدف اصلی بازاریابی پنهان، فروش فوری و مستقیم نیست بلکه هدف نهایی ایجاد کنجکاوی و هیجان در بین مصرف کنندگان است. اگر بازاریابی پنهان به صورت موثر و برنامه ریزی شده انجام شود، آگاهی از برند را افزایش می‌دهد و منج به فروش بالا می‌شود. شرکت‌های بزرگ اغلب از این نوع بازاریابی برای انتشار اطلاعات یک محصول استفاده می‌کنند.

بازاریابی مخفیانه اغلب از طریق افراد مشهور، قرار دادن محصول در محیطی خاص، استفاده از اینفلوئنسرها (اینفلوئنسر مارکتینگ) و ساخت ویدیوهای ویروسی انجام می‌شود. اما مشتریانی که از طریق بازاریابی مخفیانه جذب برند می‌شوند را باید از طریق روش‌های موثر مانند پنل پیامکی در کسب و کار حفظ کرد. داشتن تعامل قوی با مشتری برگ برند یک سازمان خواهد بود. شما از طریق پنل پیامکی می‌تواند از مشتری خود بابت خرید تشکر کنید، تخفیفات هیجان انگیز خود را معرفی کنید و مشتریان را به شرکت در نظرسنجی تشویق کنید.

 

مقاله پیشنهادی: نمونه پیامک تشکر از خرید 

مزایای بازاریابی مخفیانه

در این بخش به فواید و مزایای بازاریابی پنهان می پردازیم.

  • ایجاد علاقه قبلی: این روش بازاریابی با جلب توجه مخاطب هدف و برانگیختن کنجکاوی، هیجان و میل عمیق به محصول، علاقه قبلی را در بین مردم ایجاد می‌کند. این مزیت به شرکت کمک می‌کند تا از محصول سود کوتاه مدت به دست آورد.
  • معرفی محصول بدون تبلیغ: بازار مملوء از تبلیغات متعدد است، همین امر باعث شده تا به سختی بتوان توجه مخاطبان را جلب کرد. با این حال، بازاریابی مخفیانه می‌تواند به طور غیرمستقیم و از طریق روش‌های نوآورانه به جلب توجه مصرف کنندگان کمک کند.
  • ایجاد آگاهی از برند: تأثیر یک محصول در ذهن مصرف کننده از طریق بازاریابی پنهان امکان پذیر است. آگاهی از برند را افزایش می‌دهید. سپس مردم جذب نام برند شما می‌شوند که در نهایت منجر به وفاداری مشتری خواهد شد. مشتری وفادار کسی است که همیشه از شما خرید می‌کند.
  • صرفه جویی در هزینه‌ها: تکنیک‌های بازاریابی پنهان مقرون به صرفه هستند. به طوری که دیگری نیازی نیست یک کسب و کار هزینه‌های غیرضروری برای تولید محتوا پرداخت کند. در عوض، کسب ‌و کارها می‌توانند در بخش‌های دیگر مانند پیامک انبوه تبلیغاتی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و وبسایت و سئو سرمایه گذاری کنند.

بازاریابی-مخفیانه-یا-پنهان-چیست؟

معایب بازاریابی پنهان

در کنار تمامی مزایا جوانب منفی برای انواع امور وجود دارد که بازاریابی مخفیانه از آن مستثنی نیست. 

  • آسیب رساندن به هویت برند: گاهی اوقات، بازاریابی پنهان می‌تواند برای برند نتیجه معکوس داشته باشد و شهرت برند را تهدید کند. اگرچه بازاریابان از این روش برای ایجاد یک تصویر مثبت از برند استفاده می‌کنند اما زمانی که مصرف کنندگان از قصد واقعی برند مطلع شوند (فریب دادن مشتری)، این موضوع باعث تخریب هویت برند می‌شود.
  • انجام اقدامات غیر قانونی: فعالیت‌های بازاریابی که مصرف کنندگان را گمراه کرده و اطلاعات دروغین را منتشر می‌کنند، توسط قانون مجازات می‌شوند. به مثال سالن آرایش فکر کنید. اگر شما بفهمید که برند تولید کننده لاک، فقط محصولات باکیفیت خود را به سالن‌ها می‌دهد و به عموم خریداران محصولات بی‌کیفیت می‌فروشند، این موضوع از نظر قانونی قابل پیگیری است.
  • عدم توجه مردم: بازاریابی پنهان به خودی خود موضوعی مخفیانه است اما اگر استراتژی آن به درستی اجرا نشود، ممکن است محصول شما به طور کامل مخفی بماند. به همین دلیل است که این روش بازاریابی نیز به بررسی و دقت فراوان دارد. شما باید محصول را به شکلی ظریف در جلوی دید مشتری قرار دهید، طوری که او نفهمد که در حال تبلیغ هستید.

انواع بازاریابی مخفیانه

انواع مختلفی از بازاریابی پنهان وجود دارند که بازاریابان از آنها برای تبلیغ محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. در ادامه به انواع رایج بازاریابی مخفیانه اشاره می‌کنیم:

جایگذاری محصول

جایگذاری محصول شکل بسیار رایج از بازاریابی پنهان است که به نمایش یک محصول یا خدمات خاص در برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و سایر اشکال رسانه‌ای اشاره دارد. بازاریابان محصولات خود را در چنین رسانه‌هایی به نمایش می‌گذارند تا مخاطبان زیادی را هدف قرار دهند. شرکت‌ها می‌توانند محصولات خود را در ویدئوها و تبلیغات توسط بازیگران و اینفلوئنسرها به نمایش بگذارند. مصرف کنندگان این نوع بازاریابی را مثبت می‌دانند زیرا می‌توانند به طور طبیعی با محصول ارتباط برقرار کنند.

بررسی محصولات

این روش شامل بررسی یا بازخورد مصرف کنندگان در مورد محصولاتی است که آنها امتحان کرده‌اند یا از دیگران شنیده‌اند. بررسی محصولات می‌تواند به صورت نظر دادن یا پرسش و پاسخ باشد. امروزه بسیاری از وبسایت های فروشگاهی یگ بخش با عنوان نظرات مشتریان دارند که در آن کاربران در مورد مشخصات محصول نظر خود را ثبت می‌کنند. این امر باعث می‌شود افراد کنجکاو به آنچه که دیگران در مورد محصول گفته‌اند توجه کنند. این نوع بازاریابی بسیار ظریف عمل می‌کند و مردم اغلب متوجه ماهیت تبلیغاتی آن نمی‌شوند.

جنجال ساختگی

کسب و کارها عمداً در مورد برخی محصولات و خدمات به صورت آنلاین جنجال درست می‌کنند تا توجه مردم را جلب نمایند. برای مثال، برندهایی که از شخصیت‌های مشهور که به مبارزه با بی‌عدالتی اجتماعی برخاسته‌اند برای تبلیغ محصولات خود به صورت پنهانی استفاده می‌کنند. برای مثال، نایک عکس کالین کپرنیک (ورزشکار معروف فوتبال آمریکایی) برای تبلیغات خیابانی خود استفاده کرد.

 

مقاله پیشنهادی: انواع روش های بازاریابی 

 

استفاده از بازاریابی پیامکی در بازاریابی مخفیانه

ممکن است از خود بپرسید که پیامک در کمپین بازاریابی پنهان تاثیر ندارد اما اشتباه می‌کنید! شما می‌توانید از پیامک به صورت موازی در بازاریابی خود بهره ببرید. به این صورت که اگر می‌خواهید محصول جدید خود را به صورت پنهان تبلیغ کنید، بازاریابی پیامکی ارسال کنید. در متن پیام به محصول یا برند خود اشاره نکنید و فقط کافیست یک موضوع جذاب را بیان کنید. برای مثال، شما فروشنده دزدگیر خودرو هستید، در پیامک خود می‌توانید عبارت زیر را بنویسید و به مشتریان خود ارسال کنید:

«فیلم دزدیدن خودروی گران قیمت در منطقه 5 تهران! روی لینک کلیک کنید.»

اکثر کاربران روی لینک کلیک می‌کنند زیرا موضوع جالبی را بیان می‌کنید. سپس کاربران فیلمی که خودتان درست کردید را مشاهده می‌کنند. شما در فیلم نشان می‌دهید که خودرویی که دزدگیر برند شما را ندارد، خیلی سریع به سرقت می‌رود اما سرقت خودرو با دزدگیر شما امکان پذیر نیست. بنابراین به راحتی می‌توانید از طریق بازاریابی پیامکی توجه کاربران را جلب کنید و محصول خود را بفروشید. پس اگر به دنبال مکملی برای انجام بازاریابی پنهان برای کسب و کارتان هستید، از تیم مشاوره مدیانا مشاوره بگیرید.

جمع بندی 

در این مقاله تعریفی را برای بازاریابی پنهان به شما ارائه دادیم؛ گفتیم که بازاریابی مخفی، نوعی از بازاریابی غیر مستقیم است که با ایجاد علاقه عقبلی در مخاطبان و کاهش هزینه های تبلیغات، آگاهی از برند را برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت. روش های مختلفی را مانند جایگذاری محصول، بررسی بازخوردها و جنجال های ساختگی را به شما آموزش دادیم. در انتها مثالی را برای نحوه استفاده از پیامک را در بازاریابی مخفی برای شما آوردیم. امیدواریم بتوانید از این مقاله در جهت رشد کسب و کار خود استفاده کنید.

برایمان در بخش نظرات بنویسید که برای جا گذاشتن نام و محصولات خود در ذهن مشتریان چه برنامه ای دارید و از چه استراتژی استفاده می کنید؟

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .