انتخابات در کشور ما سابقهای بیش از 110 سال دارد و در همه این سالها اصول ثابت و مشخصی برای تبلیغات انتخاباتی ایجاد شده است. رقابتهای انتخاباتی همواره شور و حال خاصی را در شهرها به همراه دارد و صحنه رقابت باعث گرم شدن این حس و حالها و توجه بیشتر مردم به انتخابات میشود. در این مقاله به معرفی راهکارها و ایدههایی میپردازیم که بر بستر اصول و روشهای پیشین پیریزی میشود و گاه تفاوت اصلی را رقم میزند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
نقش ایدههای خلاقانه در تبلیغات موثر انتخاباتی
انتخابات همواره دو قوه عقلانیت و احساس مخاطبان را به کار میگیرد. به همین دلیل در تبلیغات انتخاباتی باید محتوا و مضامینی ایجاد و طراحی شود که هم عقلانیت مخاطبان را درگیر کند و هم احساس آنان را برانگیزد. محتوایی که هردوی این شرایط را داشته باشد موثرترین محتوا در تبلیغات است. در تمام سالهایی که در ایران انتخابات برگزار شده است اصول ثابتی مانند تشکیل ستاد، معرفی نامزد، برنامهها و دیدگاههای او از طریق کانالهای مشخص تبلیغات حضوری و میدانی به کار گرفته شدهاند. در سالهای اخیر با ورود اینترنت و تغییر فضای تبلیغات، ایجاد سایت و بهرهگیری از فضای مجازی نیز به اصول ثابت تبلیغات انتخابات تبدیل شده است.
درواقع، اکنون این کانالهای تبلیغاتی جزء پیشفرضهای تبلیغات است و عدم وجود هر یک باعث اختلال در تبلیغات میشود. اما تفاوت در جایی رقم میخورد که بر بستر این کانالها بتوان ایدههایی را طراحی کرد و به پیش برد که توان جلب توجه و مشارکت بیشتر مردم و ایجاد تمایز بین نامزدها را داشته باشد. در زیر به نمونههایی از این ایدههای خلاقانه اشاره میشود اما این نکته قابل اهمیت است که ایدههای نوین باید با توجه به ساختار و بافت فرهنگی و اجتماعی هر شهری مطرح و عملیاتی شوند. ستادها میتوانند پنل پیامکی ویژه انتخابات را فعال کنند تا به کارکردهای این پنل در پوششدهی به ایدههای خلاقانه دسترسی داشته باشند.
فضای مجازی؛ بهکارگیری میکرو اینفلئونسرها
بهروزترین ابزاری که اکثر مخاطبان هدف را در دسترس ستاد تبلیغاتی قرار میدهد فضای مجازی و شبکههای اجتماعی است. درواقع تفاوت اینجا رقم میخورد. تولید محتوای جذاب و آگاهیبخش در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها، استفاده از رباتهای تلگرامی برای ارائه اطلاعات و برنامهها، برگزاری لایو و ساخت کلیپهای کوتاه و انتشار آن در فضای مجازی پیامدهای مثبتی خواهد داشت. اما یک ایده جذاب در این زمینه بهکارگیری مجموعه بزرگی از میکرو اینفلئونسرها در حوزه انتخابیه است. در اینجا کاربرانی که بین 3 تا 10 هزار فالوئر در اینستاگرام دارند میتوانند با تبلیغ محتوای شما، تاثیر بسیاری در سطح حوزه انتخابیه داشته باشند.
تبلیغات محیطی؛ شهر در خدمت شعار تبلیغاتی
تبلیغات محیطی جزئی جداناپذیر از تبلیغات انتخاباتی است. برای این منظور تنها نباید به چاپ بنر و پوسترهای کلاسیک اکتفا کرد، طراحی پوستر و بیلبوردهای خلاقانه و استفاده از روشهای نوین تبلیغات محیطی مانند بیلبوردهای دیجیتال، تی بورد، لمپوست، ماکت بورد، بیلبوردهای سه بعدی، بیلبوردهای وینیل، بیلبوردهای تعاملی، بیلبوردهای معطر، بیلبوردهای واقعیت افزوده و بیلبوردهای هنرمندانه از این جمله هستند. بهویژه وقتی شعار اصلی کمپین از طریق این نوع تبلیغات ارائه شود. به عنوان نمونه، امروزه بسیاری از کلانشهرهای ما با مشکل آلودگی مواجه هستند. شعار «هوای تازه» و تبلیغ آن در قالب تبلیغات محیطی بسیار موثر است.
تبلیغات تعاملی – تفریحی؛ هدفگذاری غیرمستقیم و ماندگار
باید پذیرفت که بخشی از تبلیغات انتخابات از مسیر برنامههای شاد و تفریحی میگذرد. امروزه که بسیاری از مردم رغبت چندانی به حضور در برنامهها و جلسات تخصصی را ندارند، یک برنامه شاد و مفرح که در آن به شکل غیرمستقیم نامزد موردنظر تبلیغ میشود نتایج خوبی به همراه دارد. دو هفته قبل از انتخابات یک مسابقه بزرگ با قرعهکشی و جوایز نفیس برگزار کنید و معرفی برندگان را در مراسم جشنی که در یک شب از هفته تبلیغات برگزار میکنید انجام دهید. برای ارسال مسابقه میتوانید از پنل پیامک و قابلیت ارسال لینک در پیامک استفاده کنید. شب مراسم با برگزاری برنامههای شاد و تفریحی میتوانید نامزد خود را به عموم مردم به شکلی ماندگار معرفی کنید.
تبلیغات مکتوب؛ ایدههای نو در قدیمیترین کانال تبلیغی
تبلیغات نوشتاری و مکتوب از جمله قدیمیترین نوع تبلیغات به شمار میرود که همچنان کارایی و تاثیر قابل توجهی دارد. بسیاری از مردم همچنان در تبلیغات، مخاطب جدی بروشورهای معرفی نامزد و برنامهها و دیدگاههای او در یک برگه پشتورو هستند. بنابراین علاوه بر چاپ بروشور با محتوای موثر و فرم جذاب میتوان در هفته تبلیغات به چاپ یک روزنامه نیز فکر کرد. روزنامهای تکبرگی که هر روز در ستونهای مختلف وقایع روز شهر و ستادهای انتخاباتی را منتشر میکند و با زبان ساده و حتی طنز به رخدادها واکنش نشان میدهد. انتشار اخبار کاندیدای مورد حمایت روزنامه و معرفی او در کنار سایر محتواها تاثیر زیادی خواهد داشت.
تبلیغات حضوری؛ ساختن ارتباط و تعامل موثر
هنوز که هنوز است هیچ چیز جای تبلیغ رودررو و زبانی را نمیگیرد. گفتوگو اصل اساسی در ساختن ارتباط و تعامل است و در تبلیغات انتخاباتی یکی از موثرترین نوع تبلیغات به شمار میرود. در واقع اغلب افرادی که با این تبلیغات برخورد میکنند به رای دادن به نامزد متقاعد میشوند. چرا که افراد به طور معمول نسبت به تبلیغات غیرحضوری گارد دارند و آن را آمیخته با ترفندهای تصویری میدانند. برگزاری همایش، میتینگ، پرسش و پاسخ و جلسات تعامل با اقشار مختلف یکی از موثرترین شیوهها در انتخابات است. از طریق بانک شماره موبایل مشاغل در پنل پیامکی، معلمان منطقه را به گفتوگو در ستاد دعوت کنید و دیدگاههای نامزد نمایندگی مجلس درباره طرحهای کلان در حوزه وزارت و فرهنگیان را با آنان در میان بگذارید.
تبلیغات پیامکی؛ استفاده از قابلیتهای متنوع سامانه اس ام اس
استفاده از تبلیغات پیامکی سالهاست که در تبلیغات انتخاباتی رواج دارد و از نظر بسیاری از فعالان سیاسی و کمپینرهای سیاسی از جمله کانالهای موثر و پربازده در تبلیغات است. اما پنلها فقط برای ارسال پیامک انبوه به کار نمیروند و قابلیتهای دیگری نیز دارند که به هدفمند کردن تبلیغات یاری میرساند. ارسال پیام صوتی نامزد به مخاطبان، ارسال بر اساس نقشه و بهکارگیری اهداف مختلف با ارسال اس ام اس تبلیغاتی منطقهای، ارسال به تفکیک سن و جنس، به عنوان مثال پیام ویژه برای رای اولیها و محتواهای مرتبط برای زنان، ارسال زنده به افراد حاضر در مناطق مختلف، و همچنین امکان نظرسنجی و ارسال بر اساس مشاغل و اصناف و پاسخگویی خودکار به پیامکها از جمله کاربردهای متنوع و موثر پنلهای پیامکی در انتخابات است.
خلاقیت، کلید موفقیت در جلب توجه و مشارکت مردم در انتخابات است. ایدههای نو و نشان داده سک ستاد توانمند و مدرن با برنامههای جذاب بخشی از یک تبلیغات موثر است. در این مقاله به اهمیت و ضرورت خلاقیت و نوآوری در انتخابات پرداختیم و نشان دادیم که چگونه میتوان با طرح ایدههای نوین در کانالهای سنتی و پرمخاطب تمایز بین نامزدها را برجستهتر کرد و به افزایش اثربخشی تبلیغات یاری رساند.