پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

اشتباهات رایج در طراحی لوگو – 10 اشتباهی که در طراحی لوگو نباید مرتکب شوید

اشتباهات طراحی لوگو

مهم‌ترین جلوۀ بصری برند شما، و معمولاً اولین چیزی که دربرابر چشم مخاطبان‌تان قرار می‌گیرد، لوگوی شماست. بنابراین مرتکب نشدن اشتباه در طراحی لوگو روی اولین برداشت مشتریان از برند شما، نقشی اساسی دارد. به‌همین‌خاطر اشتباهات رایج در طراحی لوگو، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری را به برندینگ شما وارد کند. یک لوگوی خوب، نشان دهندۀ هویت برند شماست؛ و بیان‌گر این است، که شما چه نقشی در بازار هدف‌تان دارید. برخی گمان می‌کنند، که سپردن طراحی لوگو به یک طراح گرافیک کافی‌ست؛ اما نکتۀ مهم این است، که طراحی یک لوگوی خوب، باید با استراتژی برندسازی شما ادغام شود. برای این‌که بدانید چگونه یک لوگوی متمایز و موفق داشته باشید، در این مقاله به 10 اشتباه پرتکرار طراحی لوگو پرداخته‌ایم، که ممکن است در طراحی لوگو مرتکب شوید:

1. سپردن طراحی لوگو به یک آماتور

اغلب افرادی که مشاغل جدیدی را راه‌اندازی می‌کنند، وقت و هزینۀ زیادی را به تجهیزات مربوط به کارشان اختصاص می‌دهند؛ اما هنگامی که نوبت به طراحی لوگو می‌رسد، هزینه کردن را کار اشتباهی می‌دانند. حتی بسیاری از کسب و کارها سعی می‌کنند، از قالب‌های آمادۀ سایت‌ها استفاده کنند؛ که انتخاب بسیار نادرستی است. برخی از اصلی‌ترین دلایلی، که باعث می‌شوند لوگوی شما مبتدی به‌نظر برسد، عبارتند از:

  • با سپردن طراحی لوگو به افرادی که کار را با سرعت بالایی انجام می‌دهند، بخواهید در وقت و هزینۀ خود صرفه‌جویی کنید.
  • در بین دوستان و آشنایان‌تان کسی را سراغ دارید، که کمی با طراحی آشنا است، و کار را به او می‌سپارید تا کلاً هزینه‌ای نپردازید.
  • در انتخاب طراح اشتباه می‌کنید؛ برای مثال به مغازۀ خدمات کامپیوتری محله می‌روید و کار را به او می‌سپارید.
  • ازطریق وب‌سایت‌هایی که هزینۀ پایینی می‌گیرند، اقدام می‌کنید. (این وب‌سایت‌ها اغلب توسط افراد آماتور اداره می‌شوند.)

تمام مواردی که ذکر شد، می‌تواند به برند شما صدمات بزرگی را وارد کند. یک مدیر حرفه‌ای باید بتواند برای طراحی لوگوی برند خود بهترین گزینه را انتخاب کند. نقطۀ مقابل اشتباهاتی که ذکر شد، این است که شما با تحقیق و صرف وقت کافی، یک استودیوی طراحی و طراح لوگوی حرفه‌ای را انتخاب کنید، و برای این کار هزینۀ معقولی را درنظر بگیرید. این کار مزایای زیر را برای‌تان به‌همراه دارد:

  • یک لوگوی منحصربه‌فرد و به‌یادماندنی خواهید داشت.
  • از لوگوی‌تان راضی خواهید بود؛ و درنتیجه مجبور نمی‌شوید که آن را تغییر دهید. چراکه تکرار طراحی لوگو نه‌تنها برای‌تان هزینۀ مجددی به‌همراه دارد، بلکه ممکن است در نگاه مشتریان‌تان جلوۀ نامناسبی داشته باشد.
  • طول عمر لوگوی شما بیش‌تر خواهد شد، و به این زودی‌ها نیاز به طراحی دوباره نخواهید داشت.
  • مهم‌تر از همه این‌که لوگوی شما حرفه‌ای به‌نظر می‌رسد؛ و این مسئله بیان‌گر حرفه‌ای بودن شماست.

2. تکیه کردن بر کلیشه‌ها

تکیه دادن بر کلیشه‌ها یکی دیگر از اشتباهات رایج در طراحی لوگو است. ممکن است گمان کنید که هر شکل کلی‌ای که در‌حال‌حاضر معروف شده و مورد استقبال قرار گرفته است، برای شما می‌تواند گزینۀ مناسبی باشد. اما به یاد داشته باشید، که هر چیزی که مدتی مُد می‌شود، با گذشت زمان به کلیشه بدل خواهد شد. یک لوگوی خوب نباید تاریخ انقضا داشته باشد، و این امر تنها با نادیده گرفتن گرایشات روز و کلیشه‌ها ممکن است. مهم‌ترین وظیفۀ یک طراح لوگو، خلق اثری ماندگار و منحصربه‌فرد است؛ بنابراین عبور کردن از روند کلی بازار فعلی طراحی لوگو می‌تواند بهترین اقدام باشد. به‌همین‌خاطر در انتخاب یک طراح حرفه‌ای، حتماً به‌سراغ کسی بروید که از روندهای متداول بازار آگاه است و همیشه دانش خود را به‌روز نگه می‌دارد.

3. استفاده از تصاویر رستری

طراحان گرافیک از فرمت‌های مختلفی برای طراحی لوگو بهره می‌‌برند. دو نوع اصلی و مهم فرمت‌ها در جهان گرافیک، عبارتند از:

  • رستر (Raster): فایل‌های رستری براساس پردازش پیکسلی تولید می‌شوند؛ درنتیجه اگر روی آن‌ها بزرگنمایی (Zoom) کنید، با تصویری شطرنجی مواجه خواهید شد.
  • وکتور (Vector): نحوۀ شکل‌گیری وکتورها براساس پردازش بُرداری است، که شامل خط‌ها، شکل‌های هندسی و فرمول‌های ریاضی می‌شود. این طرح‌ها به‌خاطر این‌که براساس فرمول‌های پیچیده‌تری تولید می‌شوند، درصورت بزرگنمایی هیچ‌گونه افت کیفیتی نخواهند داشت.

روش استاندارد در طراحی لوگو استفاده از نرم‌افزارهایی است که خروجی‌شان براساس پردازش برداری ارائه می‌شود؛ مانند ادوبی ایلاستریتور (Adobe Illustrator) و کورل دراو (Corel Draw). از آن‌جایی که وکتورها براساس فرمول‌های ریاضی دقیق تولید شده‌اند، کیفیت بصری خود را در اندازه‌های مختلف حفظ می‌کنند. نقطۀ مقابل روش استاندارد، استفاده از رسترهایی است، که توسط نرم‌افزار ادوبی فوتوشاپ (Adobe Photoshop) طراحی شده‌اند. در طراحی لوگو، به‌هیچ‌وجه طرح‌های پیکسلی توصیه نمی‌شوند؛ چراکه ممکن است در هنگام تغییر سایز و یا در اثر تکثیر دچار افت کیفیت شوند. بنابراین حفظ کیفیت بصری لوگو در هر ابعادی که به مخاطبان ارائه می‌شود، ضروری است. استفاده از وکتورها برای‌تان مزایای زیر را به‌همراه دارد:

  • تغییر ابعاد و اندازۀ لوگو بدون هیچ‌گونه تغییر در کیفیت آن.
  • ویرایش دوبارۀ لوگو را برای دفعات بعد آسان می‌کند.
  • برای انتشار در رسانه‌های مختلف، بسیار مناسب‌تر از یک رستر است.

4. استفاده از تصاویر استوک

یک طراح لوگو نباید از تصاویر استوک استفاده کند. منظور از تصاویر استوک (Stock)، آن دسته از طرح‌ها و عکس‌های آماده و باکیفیتی است، که در برخی وب‌سایت‌ها به‌صورت رایگان یا با مبلغ ناچیزی برای استفادۀ طراحان قرار گرفته است. این اشتباه رایج طراحی لوگو معمولاً توسط صاحبان کسب و کارهایی که می‌خواهند لوگوی‌شان را خودشان طراحی کنند، و یا توسط طراحان تازه‌کاری که با قوانین کپی‌رایت آشنا نیستند، رخ می‌دهد. اگرچه استفاده از تصاویر استوک جرم نیست، اما وجود آن‌ها در لوگوی شما، ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. در این زمینه دو نکتۀ مهم وجود دارد:

  • طراحی لوگو باید منحصربه‌فرد و هنر اصل (Origignal Art) باشد.
  • مجوز استفاده از طرح و تمام مواد کاربردی استفاده شده در آن باید فقط در اختیار برند شما باشد.

درنتیجه استفاده از تصاویر استوک، هر دو مورد بیان شده را نقض می‌کند. چراکه وقتی از یک تصویر استوک استفاده می‌کنید، قطعاً آن تصویر توسط فردی دیگر در نقطۀ دیگری از جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس طرح شما دیگر منحصربه‌فرد نیست. ازطرفی تشخیص تصاویر استوک در یک لوگو کار آسانی است، چراکه آن‌ها آن‌قدر مورد استفاده قرار گرفته‌اند، که برای ما آشنا به‌نظر می‌رسند.

5. طراحی شخصی

طراحی لوگو

منظور از طراحی لوگوی شخصی این است، که طراح لوگو به‌جای درنظر گرفتن نیازها و استراتژی‌های برند شما، براساس علایق شخصی خود لوگوی‌تان را تولید کند. این اشتباه آن‌قدر فاحش است و خودش را در یک لوگو نشان می‌دهد، که می‌توانید آن را از فرسنگ‌ها دورتر هم تشخیص دهید. یک طراح خوب وقتی یک فونت جدید یا مواردی این‌چنینی را پیدا می‌کند، اول از همه از خود می‌پرسد، که آیا این‌ موارد برای لوگو و هویت برند شما، مناسب است یا خیر. برای مثال ممکن است یک فونت تایپوگرافی فانتزی برای یک تجارت جدی مانند دفتر وکالت مناسب نباشد. 

اشتباه دیگری که برخی از طراحان لوگو مرتکب می‌شوند، این است که امضای شخصی خود را در لوگو قرار می‌دهند. این امضای شخصی می‌تواند نام‌شان، لوگوی‌شان و یا حتی یک سبک بصری خاص باشد. یک طراح خوب، هیچ‌گاه خودش را به یک برند تحمیل نمی‌کند، و تمرکز او روی نیازهای مشتری است.

6. پیچیدگی زیاد

یک مثال خوب برای بیان این اشتباه رایج طراحی لوگو، اثر انگشت است. وقتی روی اثر انگشت‌تان بزرگ‌نمایی کنید، با مجموعه‌ای پیچیده از خطوط مواجه خواهید شد. اما به‌محض این‌که از آن فاصله بگیرید، تمام ریزه‌کاری‌ها ازدست خواهد رفت. درمورد طراحی لوگوی یک برند هم دقیقاً همین مطلب صادق است. اگر لوگوی شما دارای پیچیدگی زیادی باشد، هنگامی که در ابعاد کوچک منتشر می‌شود، عملاً جزئیات خود را ازدست می‌دهد، و چیزی که باقی می‌ماند شبیه لکه و یا یک اشتباه گرافیکی به‌نظر می‌رسد.

هرچه یک لوگو جزئیات زیادی داشته باشد، بیننده برای درک آن باید نکات بیش‌تری را در ذهنش پردازش کند. یک لوگوی جذاب باید به‌راحتی در خاطر مخاطب شما نقش ببندد، و مهم‌ترین اصل برای رسیدن به این هدف، سادگی است. به لوگوهای برندهای معروف دقت کنید، اکثر آن‌ها بسیار ساده‌اند، و با انتشار در ابعاد مختلف، دچار هیچ مشکلی نمی‌شوند.

7. متکی بودن به رنگ

این یک اشتباه رایج است، که لوگوی شما برای تأثیرگذاری، فقط بر رنگ متکی باشد. برخی طراحان اصلاً از رنگ استفاده نمی‌کنند، و بعضی دیگر کلاً روی رنگ تمرکز دارند؛ که هردوی این‌ها اشتباه است. رنگ باید آخرین تصمیمی باشد که یک طراح لوگو می‌گیرد؛ بنابراین باید کارش را به‌صورت سیاه و سفید شروع کند. گاهی برندها مجبورند لوگوی‌شان را در رنگ‌های مختلفی به‌کار ببرند، دراین‌صورت اگر به یک رنگ خاص وابسته باشد، عملاً پیام اصلی آن با تغییر رنگ ازدست خواهد رفت.

8. ضعف در انتخاب فونت

انتخاب فونت (Font) مناسب، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که یک طراح لوگو باید بگیرد. این اشتباه ممکن است، حتی باعث شکست برند شما شود. فونتی برای شما مناسب است، که با سبک کلی لوگو و همین‌طور فلسفۀ شغلی شما، هماهنگ باشد. اگر شکل کلی لوگو با فونت‌تان سازگار نباشد، ممکن است این‌دو هرکدام به‌طور جداگانه جلب‌توجه کنند، که مخاطب را در پردازش تصویر دچار مشکل می‌کند؛ و او نمی‌تواند تشخیص دهد که دقیقاً باید بر کدام‌یک تمرکز کند. بنابراین اگر فونت شما با استایل لوگو هماهنگ نبوده، و بیان‌گر ویژگی‌های کلی برندتان نباشد، کل پیام لوگو ازدست می‌رود. این اشتباه معمولاً به دو دلیل رخ می‌دهد:

  • کسی که طراحی را به او سپرده‌اید، شما و اهمیت کارتان را جدی نگرفته است.
  • طراح در کارهایش برای فونت اهمیت چندانی قائل نیست.

9. استفادۀ بیش‌ازحد از فونت‌های مختلف

اگر از فونت‌های مختلف بسیاری استفاده کنید، مانند این است که قصد دارید یک آلبوم عکس را به فردی نشان دهید. همان‌طوری که یک شخص باید وقت زیادی را صرف کند و تک‌تک عکس‌ها را جداگانه ببیند، در این‌جا هم مخاطب‌تان باید هر یک از فونت‌ها را تک‌تک در ذهنش بررسی کند. روش استاندارد در طراحی لوگو، استفادۀ حداکثر دو فونت متفاوت است. این امر باعث می‌شود، که لوگوی شما خواناتر شده، و درنتیجه شناخت برندتان آسان‌تر شود.

10. کپی کردن از دیگران

آخرین مورد، بزرگ‌ترین اشتباه در طراحی یک لوگو است. کپی‌برداری از لوگوی دیگران، که متأسفانه بسیار رایج شده است، ضربۀ مهلکی را به مراحل برندینگ شما وارد می‌کند. همان‌طور که گفتیم، هدف اصلی یک لوگو، بیان هویت کسب و کار شماست. بنابراین اگر لوگوی‌تان شبیه شخص دیگری باشد، دیگر هویت مستقلی نخواهید داشت. کپی‌برداری در طراحی لوگو، هم به برند شما آسیب می‌زند، و هم برای خود طراح بدنامی را به‌همراه خواهد داشت.

سخن پایانی

اگرچه طراحی لوگوی جذاب تنها یکی از گام‌های برندینگ شما است، اما در شکل‌دهی هویت بصری برندتان نقشی اساسی را ایفا می‌کند؛ و یکی از ابعادی است، که روی پیروزی و یا شکست برندتان اثرگذار است. اگر برای مرتکب نشدن اشتباهات رایج طراحی لوگو وقت، انرژی و هزینۀ کافی را درنظر بگیرید، لوگوی شما می‌تواند به یکی از عناصر فرهنگی ماندگار در ذهن مخاطبان هدف‌تان تبدیل شود. درنتیجه این امر مستقیماً بر آیندۀ برند و کسب درآمدتان تأثیرگذار است. در مسیر رسیدن به این هدف و داشتن یک بازاریابی مطلوب، مشاوران ما پنل پیامکی مدیانا همراه شما هستند، و می‌توانید همین حالا با ما تماس بگیرید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .