در جشنواره تابستانی پنل‌های پيامڪی، همراه مدیانا باشید.
مهلت استفاده تا 31 شهریور 

بازاریابی تعاملی چیست؟

در چند سال گذشته، کمپین‌های تبلیغاتی دیگر تاثیرگذاری خود را نداشته‌اند، زیرا مخاطبان به دنبال پیام‌های بازاریابی هستند که کاملا شخصی‌سازی شده باشند و با توجه به نیازهای آن‌ها ارائه شوند. به همین دلیل کسب و کارها به دنبال پیاده‌سازی استراتژیی به نام بازاریابی تعاملی (Interactive Marketing) رفته‌اند. شیوه‌ای که سعی دارد تا مشتریان را با پیام‌های سفارشی شده به سمت محصولات یا خدمات بکشاند.

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی، به‌عنوان یک شیوه بازاریابی رویداد محور (Event-Driven) یا مبتنی بر محرک شناخته می‌شود. این شیوه یک تاکتیک بازاریابی است که براساس واکنش مستقیم به اقدامات، رفتار، ترجیحات، انتظارات یا خواسته‌های مشتریان شکل می‌گیرد. بازاریابان تعاملی بر پایۀ آن چیزی که از مشتری مشاهده می‌کنند به او پیشنهاداتی را ارائه می‌دهند.

این روش بازاریابی از ابتدا در تبلیغات دیجیتال مورد توجه قرار گرفت. زیرا در بازاریابی سنتی آگهی‌ها به‌صورت یکنواخت و در یک مسیر مشخص به تمامی مخاطبان عرضه می‌شدند. اما در فضای دیجیتال که امکان دسترسی به داده و ایجاد تغییر در شیوه‌های مارکتینگ و تبلیغات وجود داشت، امکان به کارگیری بازاریابی تعاملی بیشتر فراهم بود.

آشنایی با مزایای بازاریابی تعاملی

یک کسب و کار از انواع شیوه‌های بازاریابی برای دستیابی به بازارهای جدید و مشتریان بالقوه استفاده می‌کند. اما سوالی که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود این است که چرا باید از بازاریابی تعاملی استفاده کرد. این نوع از بازاریابی دارای مزایای است:

  • تمرکز بر روی تعامل یک به یک و ارتباط با مشتری به‌صورت مستقیم؛
  • نمایش میزان اهمیت علایق و نیازهای مشتریان برای کسب و کار؛
  • امکان اعتمادسازی در مشتریان؛
  • تولید محتواهای هدفمند با توجه به نیاز مخاطب؛
  • افزایش نرخ تعامل مخاطب با محتواهای شخصی‌سازی شده در بازاریابی تعاملی؛
  • اجرای رویکرد مشتری محوری به جای رویکرد محصول محوری.

محتوای تعاملی چیست و چه تفاوتی با محتوای ایستا دارد؟

برای اینکه بازاریابی را به‌صورت تعاملی اجرا کنیم، نیاز به ابتکار داریم. اگر مخاطب تعامل بیشتری داشته باشد به نتایج جالبی می‌رسیم. برای اینکه بتوانیم این شیوه بازاریابی را پیاده‌سازی کنیم باید به سراغ محتواهای پویا برویم.

محتوای پویا یا محتوای تعاملی (Interactive Content) یک محتوای دارای ارزش افزوده است که مخاطب را جذب کرده و به آن‌ها امکان تعامل با یک کسب و کار را می‌دهد. محتوای تعاملی یک مکالمه دوطرفه بین بازاریابان و مخاطبان است.
در طرف مقابل محتواهای پویا، محتواهای ایستا قرار دارند که کاربران از آن‌ها به‌صورت منفعلانه استفاده می‌کنند (مانند پست‌های وبلاگ، کتاب الکترونیکی یا پست‌های رسانه‌های اجتماعی).

انواع بازاریابی تعاملی

برای اجرای بازاریابی تعاملی در یک کسب و کار انواع استراتژی مطرح می‌شود:

  • داستان‌سرایی تعاملی (Interactive Storytelling)

بازاریابان با داستان‌سرایی سعی می‌کنند تا محتواهایی پویا و تعاملی را برای مخاطبان خود ایجاد کنند. استفاده از صفحات فرود پیشرفته با تقسیم‌بندی متن، اینفوگرافیک‌های تعاملی، قرار دادن کلیپ‌های ویدیویی یا صوتی و.. به بازاریاب برای ایجاد تعامل با مخاطب کمک می‌کند.

2-    محتواهای شخصی‌سازی شده (Personalized Content)

در بازاریابی تعاملی با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و به دست آوردن بینش در مورد جمعیت، جنسیت، داده‌های جغرافیایی و.. به ارائه محتوا پرداخته می‌شود. به‌عنوان مثال برای ارسال پیامک انبوه می‌توان محتواهای تعاملی را بر اساس جغرافیا یا شغل افراد شخصی‌سازی کرد تا نرخ تبدیل بهتری از اس‌ام‌اس مارکتینگ به دست آید.

3-    اطلاعات لایه‌ای (Layered Information)

در بازاریابی تعاملی، آموزش به مشتریان در اولویت قرار دارد. بازاریابان با روشی هوشمندانه به‌صورت لایه‌ای و تدریجی به مخاطبان خود اطلاعاتی را می‌دهند. بازاریابان، داستان‌های برند را در قالب محتواهایی دقیق به مخاطبان خود عرضه می‌کنند.

4-    تعامل دو طرفه

مهمترین تمایز در بازاریابی تعاملی با سایر روش‌های بازاریابی، تعاملات دو طرفه است. ابزارهای تعاملی مختلفی در حال حاضر وجود دارد. به‌عنوان مثال در پنل اس ام اس که توسط مدیانا عرضه می‌شود، امکان ارسال و دریافت پیامک وجود دارد. بدین شکل می‌توان محتواهای تعاملی را از طریق پنل پیامکی در اختیار مخاطب قرار داد و بازخورد مناسب را دریافت کرد.

چالش‌های بازاریابی تعاملی

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که بازاریابان در بازاریابی تعاملی با آن مواجهه هستند، عدم دسترسی مردم به ابزارهای تعاملی است. از طرفی دیگر، بازاریابان نیز به تمامی داده‌های مشتریان دسترسی ندارند.

علی‌رغم تمامی چالش‌ها در این زمینه، خوشبختانه امروزه ابزارهای عمومی زیادی مانند پنل‌های ایمیل مارکتینگ، تلفن ابری، چت تصویری، تبلیغات نیتیو و.. در اختیار بازاریابی تعاملی قرار گرفته است. چنین پلتفرم‌هایی به بهبود تجربه مشتری کمک زیادی می‌کنند.

مراحل پیاده‌سازی بازاریابی تعاملی

برای اجرای یک کمپین موفق بازاریابی تعاملی، توجه به مراحل زیر ضروری است:

  1. تقسیم‌بندی بازار: قرار نیست همۀ روش‌های تعاملی برای تمامی مشتریان مناسب باشند. با شناخت پرسونای خریدار، نوع مناسبی از محتواهای تعاملی را در اختیار آن‌ها قرار دهید؛
  2. شناسایی محرک‌ها: طراحی یک دعوت به اقدام مناسب (Call To Action) در محتواهای تعاملی نقش مهمی دارد؛
  3. طراحی پاسخ‌های شخصی‌سازی شده: یکی از مهمترین مراحل بازاریابی تعاملی، شخصی‌سازی فرایندها برای مشتریان است. این شخصی‌سازی باید یک تجربه منحصربه‌فرد را براساس نیازهای مشتریان ایجاد کند؛
  4. ایجاد انگیزه: محتواهای تعاملی باید توانایی انگیزه‌بخشی به مخاطبان را داشته باشند؛
  5. مقیاس‌پذیری: بسیاری از کمپین‌های بازاریابی که توسط یک آژانس دیجیتال مارکتینگ طراحی می‌شوند در مقیاس بزرگ اجرا می‌شوند. برای تحقق بازاریابی تعاملی در مقیاس بزرگ و شخصی‌سازی محتواها از ابزارهای زیر استفاده می‌شود:
    1. چت‌بات‌ها؛
    2. بصری‌سازی داده‌ها و اینفوگرافیک‌ها؛
    3. ویدیوهای تعاملی؛
    4. استفاده از واقعیت مجازی و افزوده.

سخن پایانی

برای رشد یک کسب و کار باید از شیوه‌های مختلف بازاریابی استفاده کرد. بازاریابی تعاملی یک استراتژی مناسب برای شخصی‌سازی فرایندهای دیجیتال مارکتینگ است. این رویکرد موجب بهبود نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در بیزینس‌ها خواهد شد.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .