دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال از روشهای بازاریابی مدرن محسوب میشود که با استفاده از ابزارهای دیجیتال سعی در برندسازی و بهبود فروش کسب و کارها دارد. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ با ارائه مجموعهای از خدمات، فرآیندهای بازاریابی را برای کسب و کارها بهبود داده و هزینههای کمپینهای تبلیغاتی را به شدت کاهش میدهد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟
با رشد فناوری، گسترش شبکههای اجتماعی و توسعه وبسایتها، کسب و کارهای بسیاری برای بازاریابی محصولات یا خدمات خود به سراغ ابزارهای دیجیتال رفتهاند. هر چند دیجیتال مارکتینگ یک بستر مناسب برای شرکتها است، اما بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط که دانش فنی یا بودجه کافی را برای تشکیل تیمهای دیجیتال مارکتینگ ندارند با مشکل مواجهه میشوند.
از همینرو، در سالیان اخیر مفهوم آژانس دیجیتال مارکتینگ در بین کسب و کارهای آنلاین مطح شده است. در چنین آژانسی، تیمهای مختلفی حضور دارند و خدمات مارکتینگ را از مرحلۀ مشاوره، ایدهپردازی، اجرا، کنترل و بهبود را پیادهسازی میکنند.
یک آژانس دیجیتال مارکتینگ به کسب و کارها کمک میکند تا فرآیند بازاریابی با سرعت و دقت بیشتری انجام شود، اشتباهات کاهش یافته و در هزینههای مارکتینگ صرفهجویی شود.
آشنایی با اهداف آژانس دیجیتال مارکتینگ
آژانسهای دیجیتال مارکتینگ سعی دارند تا با استفاده از ابزارهای مختلف، محصولات یا خدمات را به مخاطبان هدف یک برند معرفی کنند. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برای دستیابی به چنین هدفی، راهکارهای متعددی را دنبال میکند:
بازارشناسی و تحقیقات بازار
آژانسها با شناسایی مخاطبان، بازار و رقبا به کسب و کارها بهترین گزینه را برای بازاریابی معرفی میکنند. بهعنوان مثال ممکن است در یک کسب و کار خاص، اینستاگرام مارکتینگ راهکار مناسبی برای جذب مشتریان بالقوه باشد. اما در کسب و کار دیگری اس ام اس مارکتینگ برای جذب مشتری از ظرفیت بیشتری برخوردار باشد.
بازارسازی
همیشه بازاریابی کار سادهای نیستT بهطوری که ممکن است یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفهای برای دستیابی به بازارهای هدف به سراغ بازارسازی برود. در چنین شرایطی با تبلیغات، نیاز مخاطبان به یک محصول یا خدمات خاص به آنها یادآوری میشود. نقش آژانسهای دیجیتال در برندسازی و معرفی محصول، از تبلیغات سنتی بسیار بیشتر است.
سنجش بازار و کمپینهای تبلیغاتی
یکی از مهمترین وظایف یک آژانس دیجیتال مارکتینگ، سنجش عملکرد کمپینهای تبلیغاتی و فعالیتهای مرتبط با مارکتینگ در یک کسب و کار است. بهعنوان مثال یک آژانس با استفاده از آمار موجود در پنل اس ام اس، به ارزیابی نحوۀ پشتیبانی از مشتریان میپردازد. آژانسها با استفاده از پیامکهای نظرسنجی دورهای و ارزیابی میزان رضایت از مشتریان به تقویت ارتباط آنها با کسب و کارها میپردازند.
چرا باید به سراغ آزانس دیجیتال مارکتینگ برویم؟
سوال مهمی که برای بسیاری از صاحبان کسب و کارها ایجاد میشود این است که فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ خود را به آژانسها بسپارند یا خود یک تیم داخلی ایجاد کنند؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر یک کسب و کار توان مدیریت تیمهای فنی دیجیتال مارکتینگ را دارد و بودجه لازم را در این زمینه در اختیار دارد، بهتر است به سراغ تشکیل تیم داخلی برود. اما اگر توان فنی یا بودجه لازم در یک شرکت برای مدیریت فعالیتهای بازاریابی وجود ندارد، بهتر است به همکاری با آژانسهای دیجیتال مارکتینگ پرداخته شود.
مهمترین ابزارهای مورد استفاده در آژانسها
آژانس دیجیتال مارکتینگ برای دستیابی به اهداف مدنظر مشتریان خود از ابزارهای پیشرفته مختلفی استفاده میکند. استفاده از این ابزارها برحسب نوع پروژه و شرایط کسب و کار تعیین میشود. از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در آژانسها عبارتاند از:
- ایمیل مارکتینگ: استفاده از ابزارهای ارسال ایمیل انبوه تبلیغاتی و تحلیل آنها به آژانسها کمک میکند تا مشتریان بالقوه را به سمت کسب و کارها جذب کنند؛
- پیامک تبلیغاتی و تلفن ابری: استفاده از اس ام اس تبلیغاتی در ایران یک ابزار مهم برای جذب مخاطب است. همچنین تلفن ابری که بر بستر اینترنت راهاندازی میشود به صاحبان کسب و کارها کمک میکند تا بدون نیاز به کار فیزیکی با مشتریان خود ارتباط موثر برقرار کنند؛
- ابزارهای ارتباط با مشتری: آژانسهای دیجیتال مارکتینگ با استفاده از نرمافزارهای CRM به بهبود ارتباط با مشتریان یک کسب و کار میپردازند و بدین شکل نرخ جذب و حفظ مشتریان را افزایش میدهند؛
- تبلیغات اینترنتی: استفاده از ابزارهای تبلیغاتی مانند گوگلادز است یا تبلیغات نیتیو در کنار سئو و بازاریابی شبکههای اجتماعی به آژانسها کمک میکند تا کانالهای متفاوتی را برای بازاریابی و یافتن مشتریان جدید در اختیار بگیرند؛
- تحلیل داده: داده نقش حیاتی در موفقیت یک کمپین دیجیتال مارکتینگ دارد. آژانسهای تبلیغاتی با استفاده از ابزارهای تحلیلی به بهبود کمپینها برای دستیابی به نتایج بهتر میپردازند.
چگونه یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مناسب را بیابیم؟
اگر تصمیم گرفتهاید که فعالیت بازاریابی دیجیتال خود را برونسپاری کنید، حتما به نکاتی باید توجه کنید. انتخاب یک آژانس مناسب تاثیر زیادی بر روی موفقیت یک کسب و کار دارد. برخی از این نکات:
- داشتن تجربه کافی و نمونه کار مرتبط آژانس؛
- اعتبار کافی آژانس و پاسخگو بودن در مقابل عملکرد؛
- دریافت بریف (Berif) از کارفرمایان توسط آژانس به هدف شناسایی دقیق نیازمندیهای کسب و کار؛
- تهیه و ارائه سند بودجهبندی فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ برای دستیابی به اهداف کسب و کار؛
- ارائه گزارشهای دقیق از نحوه انجام فعالیتها به هدف ارزیابی عملکرد آژانس دیجیتال مارکتینگ.
سخن پایانی
همکاری با یک آژانس دیجیتال مارکتینگ حرفهای به کسب و کارها کمک میکند تا خیلی سریع به اهداف تجاری خود دست پیدا کنند. قبل از انتخاب یک آژانس، بهطور دقیق به بررسی عملکرد آنها در پروژههای مشابه قبلی بپردازید تا یک گزینۀ مناسب را برای پیادهسازی فعالیتهای بازاریابی خود انتخاب کنید.