شرکتی از طریق «پنل اس ام اس» به مشتریان خود پیامی با این عبارت فرستاد: «شرکت … برای حمایت از زلزله زدگان شهر … تصمیم گرفت تا آب معدنی رایگان اهدا کند.» امروزه شرکتها تنها مسئول تولید و فروش محصولات و کالاهای خود نیستند بلکه نسبت به جامعه خود نیز تعهد دارند. به این تعهد و توجه کسب و کارها «مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)» میگویند.
بر اساس یک نظرسنجی اخیر، 70 درصد از مصرف کنندگان میخواهند بدانند که برندهای محبوبشان در مورد مسائل اجتماعی و زیست محیطی چه کاری میکنند. حتی 46 درصد از کاربران در هنگام تصمیم گیری برای خرید به مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی توجه زیادی دارند. سازمان شما در رابطه با مسئولیت اجتماعی شرکت چه میکند؟ در این بررسی به طور کامل در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت صحبت میکنیم.
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:
مسئولیت اجتماعی شرکت چیست؟
مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility) یک مدل کسب و کار است که در آن شرکتها از نظر اجتماعی نسبت به کارکنان، سهامداران، مشتریان و عموم مردم پاسخگو هستند. مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت در دهه 1960 تحت انگیزه جامعه مدنی متولد شد. این مفهوم شرکتها را وادار میکند تا تأثیر استراتژیها، فعالیتها و مدیریت خود را بر محیط زیست و جامعه در نظر بگیرند.
شرکتهایی که به مسئولیت اجتماعی علاقه دارند، فقط به سود خود فکر نمیکنند. در عوض، این سازمانها به صورت آگاهانه در مورد تأثیری که بر کل جامعه خود میگذارند فکر میکنند. ملاحظات مربوط مسئولیت اجتماعی باید از طریق همه ذینفعان از جمله مدیران، کارکنان، مشتریان، تامین کنندگان، پیمانکاران فرعی، سهامداران و غیره در نظر گرفته شوند.
مزایای مسئولیت اجتماعی شرکت
دلایل مختلفی برای پذیرش مسئولیت اجتماعی توسط شرکتها وجود دارند. ابتکارات CSR یک شرکت علاوه بر داشتن مزیت برای جامعه، میتوانند مزایای زیر را نیز ارائه دهد:
جذب و حفظ کارکنان
کارکنان به طور فزایندهای مایلند برای سازمانهایی کار کنند که اهداف آنها با ارزشهایشان همخوانی داشته باشد. در نظرسنجی در سال 2022 نشان داده شد که از هر پنج کارمند، دو نفر شغل خود را رد میکنند زیرا اهداف شرکت مورد نظرشان با ارزشهای آنها همخوانی ندارد. در همین حال، کسانی که از تأثیرات اجتماعی و زیست محیطی کارفرمای خود راضی هستند، تمایل بیشتری دارند در شغل خود بمانند.
محرکی برای رشد
طبق یک مطالعه در سال 2020، شرکتهایی که موقعیت اجتماعی را به صورت هدفمند اجرا کردند، در یک دوره 12 ساله 175 درصد رشد را تجربه کردند. در مقایسه، شرکتهایی که از موقعیت اجتماعی سود نبرده بودند، تنها 70 درصد رشد داشتند. به طور کلی، پذیرش CSRمیتواند تأثیر زیادی بر موفقیت بلند مدت یک شرکت داشته باشد.
بهبود ادراک برند
امروزه، مصرف کنندگان از کسب و کارهایی خرید میکنند که آنها را مسئول ایجاد تغییرات اجتماعی میدانند. مشتریان میخواهند از شرکتهایی حمایت کنند که میتوانند اعتبار اجتماعی خود را نشان دهند. در ذهن مشتریان امروزی، یک شرکت خوب مانند یک انسان خوب می ماند. انسان خوب کسی است که مسئول کارهای خود باشد و به بیرون از خود اهمیت دهد.
جذب سرمایه گذاران
داشتن یک موضع روشن در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت به سرمایه گذاران نشان میدهد که سازمان به منافع بلند مدت و همچنین کوتاه مدت فکر میکند. به علاوه، سرمایه گذاران اغلب از معیارهای محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) برای تعیین کمیت کسب و کارها برای سرمایه گذاری استفاده میکنند که ارتباط نزدیکی با CSR دارد.
صرفه جویی در هزینه
اجرای اقدامات CSR نیاز به سرمایه گذاری اولیه دارد و ممکن است فوراً از نظر مالی نتیجه ندهد. با این حال، میتواند در درازمدت از طریق مواردی مانند افزایش وفاداری مشتری و کاهش فرسایش، در پول صرفه جویی کند. در حقیقت، این زمان است که مشخص میکند یک سازمان در قبال جامعه خود چه رفتاری داشته است.
انواع مسئولیت اجتماعی شرکت
اقدامات CSR گسترده هستند و شما میتوانید هر زمینه از مسئولیت اجتماعی را طبق نیازهای سازمانی خود را انتخاب کنید. در ادامه به چند کانال مختلف از مسئولیت اجتماعی شرکت اشاره میکنیم:
1- تلاشهای زیست محیطی
اکثر کسب و کارهای صنعتی تولید کننده کربن هستند، در نتیجه برداشتن گامهایی برای کاهش ردپای کربن میتواند بخش بزرگی از مسئولیت اجتماعی شرکت شما باشد. برای این کار باید زنجیره تامین خود را بررسی کنید تا هر مرحله، فرآیند یا موادی که میتوانند سازگارتر با محیط زیست باشند را شناسایی کنید. همچین ممکن است در مورد موضوعاتی مانند درباره عملیات بازیافت در دفتر مرکزی خود سیاستهایی را تدوین کنید.
2 کارهای بشردوستانه
بسیاری از شرکتها مسئولیت اجتماعی شرکت را با کمکهای مالی به جامعه انجام میدهند. این مهم میتواند درون سازمانی و بیرون سازمانی باشد. برای مثال، سایتی از طریق «وب سرویس ارسال پیامک» به مشتریان خود پیام میدهد که به دلیل گرانی بازار، میتوانند محصولات آنها را با نصف قیمت خریداری کنند. همچنین شرکت میتواند خدمات مالی به کارکنان خود ارائه دهد. برای مثال، شرکتها به کارکنان خود برای انجام کارهای حرفهای که از مهارتهای خاصشان استفاده میکند، پول اضافه میدهند.
3- شیوههای کار اخلاقی
همه شرکتها باید با شیوههای کار اخلاقی از جمله پرداخت دستمزد منصفانه به کارکنان و اطمینان از دسترسی آنها به حقوق قانونیشان آشنا باشند. با این حال، فراتر رفتن از آنچه قانون کار تدوین کرده است، راه خوبی برای نشان دادن مسئولیت اجتماعی شرکت شماست. این مهم ممکن است شامل ارائه مزایای اضافی به کارکنان مانند پاداش، حقوق زایمان یا مرخصی پریودی بانوان عزیز باشد.
4- امور داوطلبانه
داوطلب بودن به این معناست که فرد یا شرکت وقت خود را برای رویدادهای اجتماعی و سایر اهداف خیرخواهانه به مردم صرف میکند. برخی از شرکتها به کارمندان خود روزهای بیشتری مرخصی میدهند تا کار داوطلبانه انجام دهند، در حالی که برخی دیگر برنامههای داوطلبانه گستردهتری را سازماندهی میکنند. علاوه بر انجام کارهای خوب برای جامعه میتواند به برندینگ و موقعیت شما در میان توده مردم کمک زیادی دارد.
کلام آخر
سازمانهایی که درگیر مسئولیت اجتماعی شرکت هستند، در برابر بحرانها بهتر مقاومت میکنند زیرا به خوبی میتوانند ریسکهای مربوط به فعالیتهای خود کنترل کنند. CSR به کسب و کارها کمک میکند تا چیزی بیش از خرید و فروش را ببینند. تغییرات آب و هوایی، نابرابری اقتصاد، و سایر چالشهای جهانی که جوامع را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار میدهند، شرکتها را وادار کردهاند که هدفمند باشند و به سود جامعه فکر کنند. اگر شما هم خود را شرکتی مسئول میدانید، همیل امروز مسئولیت اجتماعی را در سازمان خود پیاده کنید. نقطه شما میتواند ارسال اس ام اس به مشتریان از طریق «پیامک انبوه تبلیغاتی» مدیانا باشد.