پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی اومنی چنل: مسیر افزایش 1000 درصدی بازدهی تبلیغات!

توضیح بازاریابی اومنی چنل

در دنیای امروز، مشتریان از طریق طیف گسترده‌ای از کانال‌ها با کسب‌وکارها ارتباط برقرار می‌کنند. این کانال‌ها می‌توانند شامل وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات تلویزیونی، ایمیل، تلفن، پیامک و موارد دیگر باشند. بهترین بازاریابی، مسیری است که در خدمت فروش بهتر و برندینگ مناسب قرار گیرد که بازاریابی همه‌کاناله یا اومنی چنل از جمله این نوع بازاریابی است. در این مقاله به معرفی بازاریابی اومنی چنل، اهمیت آن و بررسی مزایا و کارکرد آن می‌پردازیم.

بازاریابی اومنی چنل یا همه‌کاناله چیست؟

بازاریابی اومنی چنل  (Omnichannel Marketing) یک رویکرد بازاریابی است که به دنبال ایجاد یک تجربه یکپارچه برای مشتریان در تمام کانال‌های بازاریابی است. این استراتژی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مشتریان را در طول سفر خرید خود همراهی کنند و تعاملات معناداری با آنها ایجاد کنند. در بازاریابی اومنی چنل، تمام کانال‌ها به یکدیگر متصل هستند و اطلاعات مشتریان در بین آنها به اشتراک گذاشته می‌شود. این امر به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا دید کاملی از مشتریان داشته باشند و تعاملات شخصی‌سازی شده‌تری با آنها ایجاد کنند.

برای مثال، یک کسب‌وکار می‌تواند از تبلیغات نمایشی برای آگاهی‌بخشی از برند خود استفاده کند. سپس، می‌تواند از تبلیغات هدفمند برای هدایت مشتریان به وب‌سایت خود استفاده کند. در نهایت، می‌تواند از اس ام اس مارکتینگ برای برقراری ارتباط با مشتریان و فروش محصولات یا خدمات خود استفاده کند.

بازاریابی همه‌کاناله چه اهمیت و کارکردی دارد؟

طبق آمار، 87 درصد از شرکت‌ها تصور می‌کنند که بازاریابی همه‌کاناله برای موفقیت کلی برندهایشان ضروری است. در دنیای دیجیتال امروزی، برای فروش محصولات، ارائه خدمات و بستن یک معامله به چندین نقطه تماس با مشتری خود نیاز دارید. شما می‌توانید با مخاطبان هدف خود در فروشگاه، در وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی، در چت بات و غیره تعامل داشته باشید. با بازاریابی همه‌کاناله می‌توان به جای کانال‌های ارتباطی، بر تجربه مشتری تمرکز کرد. این نوع بازاریابی مشتریان را در اولویت قرار می‌دهد. این بدان معناست که شرکت‌ها تجربه کاربری خود را بهبود می‌بخشند، پیشنهادات خود را شخصی‌سازی می‌کنند و از پشتیبانی لازم در فروشگاه و فروش آنلاین اطمینان می‌یابند. در نتیجه، مشتریان راضی می‌شوند و شرکت‌ها پایگاه مشتریان خود را افزایش می‌دهند، وفاداری مشتریان را تقویت می‌کنند و درآمد را افزایش می‌دهند.

تعریف اومنی چنل مارکتینگ

یکی از قابلیت‌ها و امکانات سامانه پنامکی ارسال پیامک زمان‌دار است که از طریق این قابلیت می‌توان زمان ارسال پیامک را مدیریت کرد و مبنای محکمی برای ارتباط و تعامل پایدار با مشتریان فراهم ساخت.

بازاریابی همه‌کاناله با بازاریابی چندکاناله چه تفاوتی دارد؟

تفاوت اصلی بین بازاریابی اومنی چنل و بازاریابی چندکاناله (Multichannel Marketing) در این است که بازاریابی اومنی چنل بر ایجاد یک تجربه یکپارچه برای مشتریان تمرکز دارد. در حالی که بازاریابی چندکاناله تنها بر استفاده از چندین کانال مختلف تمرکز دارد. در بازاریابی همه‌کاناله کارآفرینان مشتریان را در قلب کسب و کار خود قرار می‌دهند و از کانال‌های متعدد و پیام‌های شخصی‌سازی شده استفاده می‌کنند تا به طور موثر مشتریان بالقوه را به سمت خود هدایت کنند. این استراتژی مستلزم ارایه یک تجربه یکپارچه و ثابت به مشتریان است و برای رسیدن به این هدف، برندها از کانال های مختلفی استفاده می کنند. اما در بازاریابی چندکاناله یک برند پیام مشابهی را از طریق چندین کانال ارایه می‌دهد. یک برند، محتوا، تبلیغات، پیشنهادات و اخبار یکسانی را در همه کانال‌ها به اشتراک می‌گذارد، بدون اینکه تجربه‌ای ثابت برای سرنخ‌ها و مشتریان فراهم کند.

بنابراین، بازاریابی همه‌کانالی با هدف اطمینان از تجربه‌ای یکپارچه و ثابت است که به هدایت مشتری بالقوه در قیف فروش شما کمک می‌کند. در مقابل، بازاریابی چند کانالی با هدف گسترش دامنه برند و جذب مخاطبان جدید است. با بررسی هزینه ارسال پیامک صاحبان کسب‌وکارها درمی‌یابند که پنل پیامکی ابزاری است که می‌تواند هم در بازاریابی چندکاناله و هم در بازاریابی همه‌کاناله به کار گرفته شود و نتایج سایر کانال‌ها را تکمیل کند و بهبود بخشد.

بازاریابی اومنی چنل چه مزایایی دارد؟

بازاریابی همه‌کاناله به دلیل مزایای زیادی که هم برای خریداران و هم برای فروشندگان به همراه دارد، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. 50 درصد از مشتریان همزمان می‌خواهند امکان خرید آنلاین و تحویل در فروشگاه را داشته باشند. در ادامه به مزایایی بازاریابی همه‌کاناله به صورت تیتروار اشاره می‌شود:

  • افزایش آگاهی از برند
  • افزایش نرخ تبدیل
  • افزایش وفاداری مشتری
  • جذب مشتریان جدید
  • تعامل بیشتر با مشتری
  • بهبود تجربه مشتری
  • پشتیبانی آنی از مشتری
  • فروش و درآمد بسیار بالا
  • بهبود ارزش طول عمر مشتری
  • رشد و ارتقا کسب‌وکار

چگونه تبلیغات و بازاریابی اومنی چنل را به بهترین شکل اجرا کنیم؟

هنگامی که یک تجربه خرید بی‌نظیر و راحت را برای مشتریان خود در کانال‌های متعدد فراهم می‌کنید، در ازای آن، مزایای زیادی را دریافت خواهید کرد. برای بسیاری از شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکار سوال اصلی این است که چه طور باید شروع کرد؟ اگر هنوز استراتژی بازاریابی همه‌کاناله را اجرا نکرده‌اید، مسیر شروع کار در ادامه آمده است.

مطمئن شوید که درک عمیقی از مخاطبان هدف خود دارید

پرسونای خود را بشناسید

مشتریان شما چه کسانی هستند؟ چه کانال‌هایی را ترجیح می‌دهند؟ پاسخ را از منابع مختلف گردآوری کنید تا شخصیت و نیاز مشتریان خود را به دقت بشناسید. این به شما کمک خواهد کرد تا در انتخاب کانال‌های مناسب و ایجاد پیام‌های شخصی سازی شده به بهترین نحو عمل کنید.

کانال‌های مناسب کسب‌وکارتان را شناسایی کنید

همه کانال‌ها یکسان نیستند و ممکن است هر کانالی برای کسب‌وکار شما مناسب نباشد. ارزیابی کنید که کدام کانال‌های دیجیتال و فیزیکی با ترجیحات مخاطبان و هویت برند شما هم‌سو هستند. رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی پیامکی، اپلیکیشن‌های موبایل، وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های فیزیکی کانال‌های رایجی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

داده‌های مشتری و فناوری خود را یکپارچه کنید

برای اجرای یک استراتژی همه‌کاناله موفق، باید فناوری یکپارچه‌سازی داده‌ها را به خدمت بگیرید. داده‌های مشتری باید به طور یکپارچه بین ابزارها و سیستم‌های بازاریابی مختلف شما جریان یابد. نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می‌تواند به این امر کمک کند. همچنین، ابزارهای اتوماسیون بازاریابی را برای ساده‌سازی ارتباطات و ارایه پیام‌های ثابت در نظر بگیرید.

در پیام‌رسانی و نام تجاری خود ثبات داشته باشید

مشتریان شما باید فورا برند شما را تشخیص دهند، چه در وب‌سایت شما باشند، چه در حال خواندن پیامک یا بازدید از یک فروشگاه فیزیکی. در عین حال، محتوای خود را برای هر کانال تنظیم کنید و مخاطبان خود را برای پیام‌های شخصی تقسیم‌بندی کنید. شخصی‌سازی تجربه مشتری را افزایش می‌دهد که نرخ تبدیل بهتری را به همراه دارد.

اطمینان حاصل کنید که اطلاعات مشتریان محافظت می‌شود

مدیریت حریم خصوصی مشتری و امنیت داده‌ها در عصر دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردار است. اطمینان حاصل کنید که در مورد مقررات مربوطه و بهترین شیوه‌ها برای حفاظت از اطلاعات مشتریان و مخاطبان خود آگاه باشید.

استراتژی‌های بازاریابی را اندازه‌گیری و بهینه‌سازی کنید

نتایج استراتژی‌های بازاریابی همه‌کاناله خود را به طور مداوم زیر نظر داشته باشید. شاخص‌های کلیدی عملکرد مانند نرخ تبدیل، حفظ مشتری و ارزش طول عمر مشتری باید ارزیابی‌های شما را راهنمایی کنند. تست‌های A/B  را برای امتحان رویکردهای مختلف انجام دهید و سپس کمپین های خود را بر این اساس بهینه کنید.

تهیه گزارش از استراتژی های مارکتینگ

با استفاده از امکان ارسال لینک در پیامک می‌توانید مشتریان را به ثبت نظر و بیان دیدگاه‌شان درباره محصولات و خدمات فرابخوانید.

استارباکس، نمونه موفق بازاریابی همه‌کاناله

فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف استارباکس که به شکل حضوری پذیرای مشتریان است در سایر کانال‌ها مانند وب‌سایت و اپلیکیشن موبایل نیز با مشتریان خود همراهی می‌کند. از آن‌جایی که مردم در حال حاضر بیشتر از تلفن‌های خود برای سفارش استفاده می‌کنند، این برند یک برنامه تلفن همراه با چندین ویژگی ایجاد کرد تا مشتریان بتوانند در مکان‌های خاصی به آسانی پیش خرید و پرداخت کنند. به این ترتیب، مشتریان این برند دیگر نیازی نیست پس از یک روز سخت در محل کار، فقط برای گرفتن یک فنجان قهوه مورد علاقه خود در صف طولانی منتظر بمانند. آن‌ها می‌توانند از قبل سفارش دهند و به محض رسیدن به فروشگاه، قهوه آن‌ها آماده خواهد بود.

بازاریابی اومنی چنل به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مشتریان را در طول سفر خرید خود همراهی کنند و تعاملات معناداری با آنان بسازند. رویکردی که هم تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد و هم منجر به افزایش فروش می‌شود. در این مقاله به معرفی بازاریابی اومنی چنل و بیان اهمیت و مزایایی آن پرداختیم و راهکارهایی برای اجرای این بازاریابی ارایه کردیم.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .