بازاریابی تلفنی فقط شامل تماس گرفتن با کاربران مختلف نیست. بلکه اقدامات مهمتری وجود دارند که به هر مدیر کسب وکاری کمک میکند تا بتواند فرآیند بازاریابی قبل از شروع و بعد از تماس را مدیریت کند. متاسفانه این موردی است که کمتر مدیر مجموعهای به آن دقت میکند. البته خوشبختانه برای این چالش راهکاری وجود دارد. راهکاری که مدیانا به طور اختصاصی برای شرکتهای بازرگانی و فروشگاهی در نظر گرفته است و میتوان آن را بهترین سیستم تلفنی برای بازاریابی تلفن همراه به حساب آورد. پس در ادامه ما را همراهی کنید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
راه اندازی مرکز تماس در داخل یا بیرون شرکت؟
مرکز تماس در واقع مکانی است که کارمندان بخش بازاریابی تلفنی در آنجا جمع میشوند و اقدام به تماس گرفتن با دسته مشتریان احتمالی میکنند یا به تماسهای ورودی پاسخ میدهند. البته بعضی شرکتها اقدام به برون سپاری مرکز تماس خود توسط شرکت ثالث یا دورکاری کارمندان خود میکنند. اینکه شما کدام یک از این دو روش را انجام میدهید نسبت به مدیریت تماسها اهمیت کمتری دارد. در واقع اگر بهترین کارمندان فروش را هم داشته باشید و نتوانید فرآیند را به خوبی مدیریت کنید، نتیجه دلخواه خود را به دست نخواهید آورد.
پس باید چه کار کرد؟
استفاده از تلفن ابری
بهترین راهکار استفاده از تلفن ابری و امکانات مرتبط با آن است تا بتوانید به راحتی تماسهای ورودی و خروجی خود را مدیریت کنید.
اجازه بدهید تا یک مشکل رایج را در بازاریابی تلفنی فعلی را شرح دهیم:
یک شرکتی به اسم الف از طریق سیستم بازاریابی تلفنی اقدام به معرفی و فروش محصولات یا خدمات خود میکند. در حال حاضر بیشتر شرکتها کارمندانی را استخدام میکنند تا علاوه بر تماس با شمارههای به دست آمده از روشهای مختلف، به تماسهای دریافتی هم پاسخ دهند.
اما این روش چه مشکلاتی را به همراه دارد؟
- هر شرکت باید چند کارمند (حداقل دو نفر) را استخدام کند. استخدام این افراد نیاز به پرداخت حقوق، بیمه و غیره دارد. جدا از آن باید برای هر شخص یک میز، کامپیوتر و تلفن جداگانه تهیه کرد. موردی که هزینهبر هستند.
- سیستمی جامعی و دقیقی برای مدیریت تماسها وجود ندارد. منظورمان گزارش کارمندان نیست؛ بلکه چگونگی مدیریت تماسهای ورودی و دسته بندی دقیق مشتریان بر اساس ویژگیهای خاص است.
- بارها پیش میآید که کارمندان باید اطلاعات بیشتری از محصول یا خدمات به افراد تماس گیرنده ارسال کنند. به دلیل نبود سیستمی برای مدیریت، امکان فراموشی وجود دارد. همچنین بارها پیش آمده که کارمند شماره موبایل را به اشتباه وارد کرده است.
- گاهی کارمندان به دلیل نبود سیستم مناسب، در طول یک هفته حداقل دو بار با یک شخص تماس گرفتهاند. از همه بدتر اینکه دو کارمند مختلف چنین کاری انجام دادهاند. به احتمال زیاد با این مسئله در هنگام نظرسنجی برخورد داشتهاید. اینکه محصولی را خریداری کردهاید و دو کارمند با فاصله زمانی کوتاه به شما برای دریافت نظرسنجی در خصوص کیفیت تماس گرفتهاند. چنین اقدامی میتواند وجهه شرکت را خراب کند.
- در کنار پرداخت مبلغ برای خرید تجهیزات فیزیکی، باید هزینه تلفن را هم اضافه کرد.
این موارد تنها بخشی از مشکلات بازاریابی تلفنی به صورت سنتی است؛ اما استفاده از تلفن ویپ بسیاری از موارد بالا را برطرف میکند.
تلفن ویپ چیست؟
تلفن ویپ سیستمی است که بر پایه اینترنت کار میکند. در این حالت شرکتها به جای استفاده از تلفن و پرداخت هزینههای مربوط به کابل کشی، از بستر اینترنت استفاده میکنند. برای بهره بردن از سیستم ویپ باید یک سرور مجازی تهیه کرد و تمامی خطوط داخلی به آن وصل شوند. یک نرم افزار جامع هم وجود دارد که در آنجا میتوان داخلی هر کارمند را ثبت کرد که در صورت انتخاب کد داخلی از طرف کاربر، تلفن کارمند مرتبط زنگ خواهد خورد. در مقاله تلفن VoIP به طور کامل در خصوص این سیستم توضیح دادهایم؛ اما در ادامه مزایای این سیستم برای بازاریابی تلفنی را نوشتهایم.
مزایای تلفن ویپ برای بازاریابی تلفنی
بهترین سیستم تلفنی برای بازاریابی تلفن استفاده از سیستم VoIP است؛ اما چرا:
- در حالت عادی، هر کارمندی که بخواهد با دسته مشتریان احتمالی تماس بگیرید، باید هزینه تلفن را پرداخت کند. هرچه تعداد تماس بیشتر باشد، هزینه پرداختی هم افزایش خواهد داشت. در صورتی که با استفاده از ویپ، فقط هزینه اینترنت پرداخت خواهد شد و به تعداد تماس ارتباطی نخواهد داشت.
- سیستم ویپ دارای نرم افزاری است که امکان مدیریت تماسها را به کارمندان میدهد. همچنین یک نرم افزار مادر هم وجود دارد که مدیر میتواند شمارههای داخلی را تعریف کند. این مسئله میتواند هزینه کابل کشی، خرید دستگاه تلفن و دیگر تجهیزات مرتبط را بسیار کاهش دهد. از این رو تمامی فرآیندها از طریق نرم افزار انجام میشود. البته بعضی شرکتها که از قبل دستگاه تلفن داشتند، تمایلی به حذف سیستم قبلی ندارند و از این رو ترجیح میدهند تا در کنار ویپ از تلفنهای خود استفاده کنند. باید گفت که این مسئله میتواند هزینه اجرایی بیشتر کند.
- احتمال قطعی یا اختلال در تماس دیگر وجود ندارد. فقط باید اینترنت شما از نوع پرسرعت باشد.
- در سیستم ویپ میتواند چندین شماره از جمله موبایل تعریف کرد. به این صورت با هر تماس، موبایل کارمند زنگ خواهد خورد. این ویژگی باعث میشود تا کارمندان در هر جا و زمانی بتوانند به تماسها پاسخ دهند و از این رو فعالیت آنها محدود به حضور در شرکت نخواهد بود.
- همانطور که در بالا هم نوشتیم، یکی از چالشهای سنتی بازاریابی تلفنی، تماس چندباره با یک مشتری است. از آنجایی که این سیستم با استفاده از یک نرم افزار انجام و مدیریت شود، به راحتی میتوان با نرم افزارهای دیگر مرتبط کرد و تمامی تاریخچه تماس در هنگام شماره گیری یا تماس کاربر در لحظه نشان داده شود. برای مثال، این مورد در شرکتهای عرضه کننده خدمات اینترنتی کاربرد زیادی دارد. هر زمانی که شما تماس بگیرید، تاریخچه تماس شامل شکایت، نوع خرید و غیره در همان لحظه برای اپراتور نشان داده خواهد شد. به این صورت دیگر لازم نیست تا شما از اول تمامی موارد را توضیح دهید.
کاهش هزینه استخدام کارمند
امکان اتصال به داخلی مورد نظر در سیستم سانترال قدیمی هم وجود دارد؛ اما سانترالها دارای محدودیت هستند. در صورتی که در نرم افزار ویپ چنین چیزی وجود ندارد. شما میتوانید چندین داخلی برای هر بخش تعریف کنید. هرچقدر مبلغ بیشتری بپردازید، میتوانید تعداد خطوط داخلی را افزایش دهید. اما مهمترین مزیت استفاده از این سیستم، ایجاد پیام صوتی گویا است که این مسئله میتواند علاوه بر افزایش تجربه کاربری، در کاهش هزینه استخدام و تعداد تماسهای اضافی موثر باشد.
برای مثال، در حالت عادی اگر شخصی بخواهد از ساعت باز بودن و آدرس شرکت شما مطلع شود، باید با اپراتور تماس میگرفت. منتظر ماندن برای اتصال به اپراتور یا پاسخگو نبودن اپراتور در شرایط خاص باعث منصرف شدن مشتری احتمالی جدید میشد. با استفاده از سیستم ویپ میتوان یک پیام صوتی با یک شماره داخلی تعریف کرد. در این صورت، کاربر وقتی آن شماره را گرفت، پیام صوتی پخش شود. این سادهترین و ابتداییترین نمونه است. شما میتوانید برای هر نوع اطلاعات دیگر هم چنین کاری را انجام دهید.
استفاده از تلفن ابری مدیانا
برای استفاده از سیستم ویپ باید یک سرور مجازی تهیه کنید. هزینه خرید این سرور کم نیست؛ از طرفی باید اقدامات مربوط به خرید تجهیزات را هم انجام داد. برای جبران این مشکل، استفاده از تلفن ابری پیشنهاد میشود. یکی از محصولات تخصصی مدیانا، تلفن ابری بر پایه اینترنت است؛ اما این تلفن ابری چه مزایایی دارد؟
نداشتن نیاز به خرید سرور ویپ
شما دیگر نیازی به خرید سیستم سرور ندارید. در تلفن ابری، پنلی به شما داده میشود. این مسئله باعث کاهش هزینه خرید و نگهداری سرویس میشود. از این رو، مدیریت مجموعه تمرکز خود را بیشتر بر افزایش کیفیت سیستم بازاریابی تلفنی قرار دهد.
استفاده از پنل اس ام اس
در کنار سیستم ابری، پنل اس ام اس به شما داده میشود. با استفاده از این پنل میتوانید انواع پیامهای مرتبط را به صورت انبوه و البته مدیریت شده ارسال کنید. تفکیک گروه هدف بر اساس ویژگیهایی از جمله سن، جنسیت و نقشه گوگل است. به این صورت میتوانید به مخاطب هدف خود پیامکها را ارسال کنید.
پیام صوتی
پیام صوتی هم از دیگر محصولات مدیانا است. با استفاده از این قابلیت میتوانید بدون اتکا به کارمندان خود و انجام فعالیتهای تبلیغاتی زیاد، پیامهای تبلیغاتی خود از پیشنهادها و یادآوریها را به مخاطبان هدف خود ارسال کنید. به این صورت که یک پیام صوتی آماده کرده و وقتی با کاربری تماس گرفته شود، آن پیام به صورت خودکار اجرا شد. این مسئله میتواند هم هزینه استخدام را کاهش دهد و هم اینکه در صورت تهیه نمونه باکیفیت، بازخورد بهتری دریافت کرد. از طرفی میتوان پیام صوتی را برای گروهی از کاربران اجرا کرد که از قبل و از طریق لینک ترکر به پیامها پاسخ مثبت دادهاند.
جمع بندی
بهترین سیستم تلفنی برای بازاریابی تلفنی در واقع سیستمی است که به شما امکان مدیریت تماسها به صورت کاملاَ بهینه را میدهد. در این مطلب، ما به شما سیستمی را معرفی کردهایم که علاوه بر افزایش کیفیت در مدیریت تماسهای خروجی و ورودی، امکان استفاده از ویژگیهای حرفهای دیگر مانند ارسال پیام صوتی یا لینک ترکر و آن هم با کاهش هزینه تماس را میدهد. به نظر شما، چنین سیستمی کارآمدتر از حالت سنتی نیست؟
اگر شما هم به دنبال چنین سیستمی، با مدیانا تماس بگیرید. مدیانا دارای سیستمی برای یکپارچه سازی ارتباط با مشتریان است تا شما بتوانید با ابزارهای مختلف با گروه هدف خود ارتباط موثر برقرار کنید. ما در کنار شما هستیم تا بتوانید بهترین سیستم تلفنی را برای بخش بازاریابی تلفنی پیاده سازی و اجرا کنید.