پلتفرم جامع ارسال پیامک، پیام صوتی و تلفن ابری مدیانا

بازاریابی تلفنی چیست؟+ 5 نکته کاربردی

بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یکی از روش های مستقیم و ابتدایی برای معرفی محصولات و خدمات است.صاحبین کسب و کارها با استفاده از آن می توانند جامعه هدف خود را تحت تاثیر قرار دهند و آن ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. با توجه به اینکه بازاریابی تلفنی تاریخچه ای حدود یک قرن دارد اما بسیار از بازاریابان قدرت آن را دست کم می گیرند.

در این مقاله در ابتدا به تعریف بازاریابی تلفنی می پردازیم و در ادامه به شما آموزش می دهیم که چگونه از این نوع بازاریابی استفاده کنید تا بیشترین اثرگذاری را در کسب و کار شما داشته باشد. بازاریابی تلفنی با توجه به دسترسی راحت به تلفن و این که تمامی افراد حداقل یک تلفن همراه یا ثابت دارند امکان اثر بخشی بیشتری نسبت به سایر روش های بازاریابی دارد.

بازاریابی تلفنی چیست؟

هر موقعه که از بازاریابی تلفنی صحبت می شود معمولا افراد جملاتی که بارها و بارها پشت تلفن را تکرار کرده اند را به یاد می آورند.

  • نه ممنونم نیازی به …. ندارم
  • ممنونم احتیاجی نداریم

باید بگوییم یکی از دلایلی که بازاریابی تلفنی دست کم گرفته می شود همین ذهنیت است. آیا واقعا این ذهنیت درست است؟ – خیر

برای همه ی ما پیش آمد که بعد از مدتی، دقیقا در زمانی که به محصول و … نیازمند شدیم به دنبال شماره تماس یا ردپایی از آن کسب و کار گشته ایم و اگر خوش شانس بودیم شاید با کلی سرچ آن را پیدا کردیم.

بازاریابی تلفنی یک راهکار عالی برای آگاهی از برند است. شاید در لحظات اولیه اثرات خود را نشان ندهد اما در بلند مدت تاثیر گذار خواهد بود. ترکیب تله مارکتینگ با سایر روش های بازاریابی میتواند بر شدت و قدرت آن بیفزاید.

بازاریابی تلفنی (Telemarketing) چیست؟

بازاریابی تلفنی روش برقراری ارتباط با مشتریان از طریق تماس است. در Telemarketing، افراد آموزش دیده در این حوزه که به آن ها بازاریاب نیز گفته می شود، با برقراری ارتباط از طریق تماس، مشتریان را به خرید یا دریافت خدمات و محصولات ترغیب می کنند.

با توجه به عملکرد و حوزه این دسته از بازاریابی می توان گفت که بازاریابی تلفنی به دو شکل مورد استفاده قرار می گیرد:

  • B2B یا Business-to-Business
  • B2C یا Business-to-Consumer

تماس بازاریابان می تواند به مصرف کنندگان (B2C) یا کسب و کارهای مختلف ( B2B) باشد.

انواع بازاریابی تلفنی

امروزه با امکان ارسال پیام صوتی، بازاریابی تلفنی را به صورت دیگری نیز تقسیم می کنند.

  • پیام صوتی
  • تماس اپراتور

بازاریابی تلفنی چگونه صورت می گیرد؟

کسب و کارها معمولا به دو صورت به بازاریابی تلفنی می پردازند:

Outbound ( بازاریابی برونگرا)

در این روش کسب و کارها با جمع آوری لیستی ازشماره تلفن های پرسونا خریدار و مخاطبان هدف  با آن ها ارتباط برقرار می کنند و آن ها را به دریافت خدمات و محصولات ترغیب می کنند.

Inbound ( بازاریابی برونگرا)

در بازاریابی بیرونگرا تبلیغات از طریق سایر کانال ها مانند تلوزیون، پاپ اپ سایت، فرم مشاوره، پیامک، ایمیل و… به دست مخاطبان می رسد و بازاریاب تلفنی منتظر پاسخگویی و دادن اطلاعات به مشتریان بلقوه است.

 اصول بازاریابی تلفنی

  1. جلب توجه مشتری
  2. ایجاد علاقمندی به محصولات
  3. ارائه راهکاری برای رفع نیازها
  4. ترغیب و اقدام به خرید

برای شروع بازاریابی تلفنی چه اقدامی لازم است؟

در بازاریابی تلفنی مانند سایر روش های مارکتینگ پیش از هر چیزی باید هدف خود را مشخص کنید. در بازاریابی تلفنی می خواهید به چه هدفی برسید؟

باید بدانید که در حین برقراری ارتباط با مشتریان آن ها چه کسانی هستند، چه اخلاقیاتی دارند و به دنبال چه هستند. اگر بخواهیم به صورت دقیق تر از خود سوال بپرسیم باید بگوییم که: پرسونای خریدار ما چه کسانی هستند؟

در مرحله بعدی شما با شناخت دقیق مخاطبان، می توانید دریابید که آن ها چه نیازهایی دارند و چگونه می توان آن ها را متقاعد به خریدکرد.

لیستی از نیازهای مخاطبان، سوالات احتمالی را تهیه کنید و به آن ها پاسخ دهید تا آمادگی کافی را برای پاسخگویی به سوالات مشتریان و ارائه راهکارهایی برای رفع نیازهای مخاطبان داشته باشید.

نکات گفتگو در بازاریابی تلفنی

  1. در ابتدای تماس، مشتری در حال انجام فعالیت دیگری است و تمرکز کافی برای گوش دادن به معرفی شما را ندارد. در نتیجه در همان ابتدا مکالمه، توجه مشتری را به سوی خود جلب کنید.
  2. چرا مشتریان باید از محصولات و خدمات شما استفاده کنند؟ ویژگی و تمایز محصولات شما در چیست؟ آن ها را به مشتریان عنوان  و مشتری را به برند و محصولات خود علاقمند کنید.
  3. مهم ترین قسمت و طلایی ترین زمان بر جلب نظر مخاطب، زمان ارائه راهکار برای نیازهای اوست. نقاط ضعف و خواسته های مشتری را هدف قرار داده و برای آن راهکاری ارائه دهید.
  4. آن ها را ترغیب به انجام عملی کنید. برای آن ها فایل راهنمای خرید ارسال کنید، کد تخفیف ارائه دهید تا مشتری در همان لحظه خرید کند. فراموش نکنید در انتهای تماس از مشتریان و زمانی که به شما اختصاص داده اند تشکر کنید.

تکنیک های بازاریابی تلفنی

صدا بسیار مهم است!

بر خلاف سایر روش که با رنگ و زیبایی های بصری مشتریان را می توان جذب کرد در Telemarketing، کیفیت صدا، شیوایی و تن مناسب امکان برقراری و ادامه دار بودن مکالمه را تضمین میکند.

  • پیش از هر چیزی صدا در کنترل کنید.
  • سرعت صحبت کردن شما باید مناسب باشد.
  • تند یا آهسته حرف زدن هر دو باعث عدم تمرکز و پایین آمدن تمایل برای گفتگو می شود.
  • تن صدای شما باید صمیمانه و در عین حال با احترام باشد.
  • کلمات را کامل ادا کنید.

از کلمات و عبارت کلیدی و تاثیرگذار استفاده کنید

در بازاریابی تلفنی نباید از بار کلمات برای انتقال حس مثبت و صمیمت قافل شد. این عبارات می توانند در حین مکالمه به شما کمک کنند:

  • خیلی عالیست!
  • قطعا همینطور است.
  • من به شما اطمینان می دهم
  • اطمینان داشته باشید که …
  • باعث افتخار است
  • به شما اطلاع میدهم
  • با هم در ارتباط هستیم
  • ممنونم
  • سپاسگزارم که وقت گذاشتید

از ارسال پیام صوتی قافل نشوید

همانطور که عنوان شد امروزه یکی از روش هایTelemarketing روبوکال یا پیام صوتی است. با استفاده از این روش می توانید در زمان کارمندان خود صرفه جویی کنید. این یک راهکار کاربردی برای ایجاد آگاهی از برند است.

روش ارسال پیام صوتی بسیار راحت است. با ضبط صدا و انتخاب بازار هدف در پنل اس ام اس می توانید پیام کسب و کار خود را به طیف گسترده ای از مشتریان بلقوه برسانید. دربرخی از بسته های پنل اس ام اس مدیانا امکان ارسال پیام صوتی وجود دارد کافیست تا امکانات هر بسته را مشاهده کنید.

استفاده از تلفن ابری بهترین روش است

بازاریابی تلفنی همانطور که از اسم آن مشخص است وابسته به تلفن است. برای برقراری ارتباطی حرفه ای و با کیفیت به جای استفاده از تلفن های ثابت یا سایر سرویس های هزینه بر می توانید با کمترین هزینه از تلفن ابری استفاده کنید.

  • امکان انتقال تماس ها به سایر واحدها
  • صف تماس
  • بدون نیاز به سخت افزار
  • هزینه پایین

بدون محدودیت مکانی و زمانی و…. از ویژگی های تلفن ابری است. در دو مقاله جداگانه به اهمیت استفاده از شماره تلفن ابری برای کسب و کارها و ایجاد مرکز تماس ابری پرداختیم. در صورت علاقه آن ها را مطالعه کنید.

برگ برنده،ترکیب بازاریابی تلفنی و پیامکی!

در مقاله بهترین روش تبلیغات پیامکی در سال 1401 عنوان کردیم که دیگر استفاده از یک کانال برای تبلیغات نمی تواند اثر بخشی لازم را داشته باشد و برای باقی ماندن در بازار رقابت باید از تمامی ظرفیت های موجود در بازار برای تبلیغات و ارتباط با مشتریان استفاده کرد. پیامک و تماس می توانند مکمل خوبی برای هم باشند تا بر قدرت بازاریابی بیفزایند.

شما می توانید برای بازاریابی برونگرا ابتدا از پیامک برای جلب توجه مشتریان استفاده کنید و به وسیله تماس آن را ترغیب به خرید کنید. همچنین می توانید برای خرید و اقدام به عمل در انتهای تماس های تلفنی برای مخاطبین پیامک حاوی لینک ارسال کنید تا به راحتی اقدام به خرید کنند. در صورتی که مشتریان تمایلی به خرید نداشتند با اجازه آن ها می توانید پیامکی به عنوان کارت ویزیت الکترونیک ارسال کنید تا در صورت لزوم و نیاز به محصولات به شما رجوع کنند.

کلام آخر

در این مقاله به بازاریابی تلفنی، روش ها و اهمیت به کارگیری آن پرداختیم. در ادامه راهکار هایی را برای موثرتر کردن کمپین های بازاریابی تلفنی به شما عنوان کردیم.

تجربه خود را از بازاریابی تلفنی با ما به اشتراک بگذارید و اگر از ترکیب بازاریابی پیامکی و تلفنی برای کسب و کار خود استفاده می کنید تجربیات خود را با ما و همراهان پنل اس ام اس مدیانا به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .