«مشتری خود را بشناسید!» این جمله در قلب هر استراتژی بازاریابی مشتری محوری قرار دارد. پرسونای خریدار معمولاً برای توصیف مشتریان مختلف استفاده میشود که مخاطب اصلی محصولات یا خدمات شما هستند. شناخت انواع مشتریان میتواند بینش درستی را برای کمک به بهبود تجربه مشتری، ایجاد وفاداری یا ارائه پشتیبانی قوی در زمان مناسب ارائه دهد. بنابراین برای اینکه بتوانید در بازار موفق عمل کنید، نیازی دارید که مشتریان هدف خود را به خوبی بشناسید. ما در این بررسی به انواع مشتریان و نحوه تاثیرگذاری بر آنها میپردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
6 نوع مشتری مختلف و نحوه تاثیرگذاری بر آنها
هر مشتری متفاوت است و نیازها و علائق مخصوص به خود را دارد. به همین دلیل، شناخت مشتریان میتواند به ما کمک کند تا آنها را در دستههای مختلف تقسیم کنیم. به این کار «بخش بندی مشتریان» میگویند. اما قبل از آن بهتر است به سراغ معرفی انواع مشتریان برویم که یک نیاز ضروری به ویژه در حوزه دیجیتال مارکتینگ است.
1- مشتریان جدید
مشتریان جدید کسانی هستند که به تازگی و برای اولین بار به پایگاه مشتریان شما ملحق شدهاند. هنگامی که یک مشتری جدید اولین خرید خود را انجام میدهد، نسبت به هر زمان دیگری، تمایل بیشتری به دریافت پیام از سوی شما دارد. خریدارانی که برای اولین بار خرید میکنند نیازهای منحصر به فردی دارند.
چگونه به مشتریان جدید تاثیر بگذاریم:
- یک پیامک خوش آمدگویی میتواند به مشتریان جدید شما این احساس را دهد که مورد احترام و قدردانی قرار گرفتهاند.
- مشتریان جدید اغلب برای یادگیری نحوه استفاده از محصول یا خدمات شما به کمک نیاز دارند. به آنها راهنمایی لازم را از طریق سایت و تین پشتیبانی خود ارائه دهید.
- از طریق پیامک میتوانید نظرات مشتریان جدید خود را نسبت به محصولی که خریداری کردهاند، جویا شوید.
2- مشتریان بالقوه
مشتریان بالقوه در واقع هنوز مشتری نیستند! آنها در حال جمع آوری اطلاعات و بررسی گزینههای خود قبل از تصمیم گیری برای خرید هستند. از آنجایی که آنها هنوز خریدی انجام ندادهاند، هنوز در وسط قیف فروش ایستادهاند. این چیزی است که مشتریان بالقوه را از بازدیدکنندگان معمولی وبسایت جدا میکند.
چگونه به مشتریان بالقوه تاثیر بگذاریم:
- به طراحی زیبا و تجربه کاربری (UX) وبسایت خود اهمیت دهید. سپس هر عنصری که ممکن است گیج کننده را حذف کنید تا مشتری به راحتی در صفحات سایت حرکت کند.
- به پیشنهاد فروش منحصر به فرد، تخفیفهای ویژه و سایر عوامل که بر قیمت محصولات یا خدمات شما موثر هستند را اجرا کنید. ارائه یک قیمت رقابتی به مشتریان بالقوه کمک میکند تا شما را به رقبا ترجیح دهند.
- اگر مشتری بالقوه شما فرم تماس را پر کردهاند، در سریعترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهید. مشتریان بالقوه به پاسخگویی سریع اهمیت زیادی میدهند زیرا قصد خرید و استفاده از خدمات را دارند.
3- مشتریان آنی
مشتریان آنی در یک لحظه تصمیم میگیرند تا خرید خود را نهایی کنند. چنین مشتریانی بدون توجه به قیمت و تنها بر اساس احساسات درونی و علاقه شدید خود به محصول، اقدام به خرید میکند. این مشتریان اغلب قشر ثروتمند جامعه را تشکیل میدهند که محصول مورد نظر خود را بدون توجه به قیمت و بررسیهای دیگر خریداری میکنند.
چگونه بر مشتریان آنی تاثیر بگذاریم:
- خریداران آنی برای یک خرید آسان و لذت بخش ارزش قائل هستند. هرچه مراحل خرید کمتر باشند، این مشتریان احساس راحتتری دارند. بدین دلیل که می خواهند به سرعت به محصول مورد نظر خود برسند. برای مثال، پنجره پاپآپ را از صفحات لندینگ خود حذف کنید.
- هنگامی که بدانید مشتریان آنی چه محصولی را دوست دارد، بهتر است از پیشنهاد فروش مکمل استفاده کنید. مشتری آنی همانطور که عاشق محصول اصلی است، هر کاری انجام میدهد تا کیفیت، دوام و ظاهر محصول اصلی را بهبود ببخشد. بهترین مثال، میتواند خرید قاب برای گوشی موبایل باشد.
4- مشتریان تخفیفی
مشتریان تخفیفی نقطه مقابل مشتریان آنی هستند. آنها میدانند چه میخواهند و ارزش محصول شما را تشخیص میدهند اما حاضرند زمان و تلاش زیادی را برای یافتن بهترین معامله صرف کنند. در نهایت، آنها از پرداخت هزینه کامل خودداری میکنند. ایجاد وفاداری در میان مشتریان تخفیفی دشوار است زیرا آنها توجه زیادی به تخفیفات و خدمات پس فروش ما دارند.
چگونه بر مشتریان تخفیفی تاثیر بگذاریم:
- اکثر متقاضیان تخفیفی از تحقیق لذت میبرند، بنابراین اطلاعات واضح و کاملی در مورد محصول و شرایط خرید ارائه دهید.
- مشتریان تخفیفی بیشترین درصد مشتریان را به خود اختصاص میدهند. پس سعی کنید تخفیفات خود را در تمام روزها سال داشته باشید.
- قبل از اینکه تخفیف محصول شما تمام شود، با یک پیشنهاد جدید یا تمدید تخفیف، مشتریان خود را خوشحال کنید.
5- مشتریان عصبانی
هر کسب و کاری تجربه رویارویی با مشتریان عصبانی را داشته است. در حالی که ممکن است رسیدگی به امور این مشتریان دشوار باشد اما آنها منبع ارزشمندی برای بازخورد هستند. شکایات مشتریان عصبانی میتواند نقصهای اساسی در محصول، خدمات یا فرآیندهای شما را که تاکنون پنهان بودهاند را آشکار کنند.
چگونه بر مشتریان عصبانی تاثیر بگذاریم:
- مطمئن شوید که تیم پشتیبانی شرکت شما نسبت به چگونگی رفتار با خریداران عصبانی به خوبی آموزش دیدهاند. غافلگیر شدن در برابر یک مشتری عصبی میتواند عملکرد تیم پشتیبانی شما را زیر سوال ببرد.
- یکی از مؤثرترین راهها برای کنترل مشتری عصبانی این است که صدای آنها را بشنوید. سعی کنید مسائل را از دید آنها ببینید تا بتوانید مشکل را حل کنید.
- ارائه یک بازخورد مناسب نسبت به نیاز مشتری عصبانی مهم است. برای مثال، اگر مشتری از بسته بندی محصول ناراضی است، محصول را برگردانید و در یک بسته بندی شکیل دوباره به مشتری بدهید.
6- مشتریان وفادار
مشتریان وفادار را باید برگ برنده هر کسب و کاری دانست. آنها عاشق برند و محصولات شما هستند. اگر خوش شانس باشید، مشتریان وفادار شما هر جا که باشند سعی میکنند برند شما را تبلیغ کنند. با این حال، وفاداری مشتری هرگز نباید نادیده گفته شود. ارتباط طولانی مدت با مشتری نیازمند تلاش زیادی است.
چگونه بر مشتریان وفادار خود تاثیر بگذاریم:
- ارائه یک تخفیف وفاداری یا جایزه میتواند به تقویت یک رابطه طولانی مدت با مشتریان وفادار کمک زیادی کند.
- از مشتریان وفادار بازخورد بخواهید. از تجربه آنها مطلع شوید و بپرسید چگونه از محصولات شما استفاده میکنند. سپس از دادههای به دست آمده برای جذب مشتریان جدید استفاده کنید.
تاثیرگذاری قوی بر انواع مشتریان از طریق پنل اس ام اس
پیامک یک روش بازاریابی است که هدفش ایجاد وفاداری در مشتری است. این استراتژی اساساً براساس ارسال «پیام مناسب در زمان مناسب» تدوین میشود تا حداکثر اثرگذاری را داشته باشد. درحقیقت، پیامک میتواند یک جزء کلیدی برای بخشهای ارتباط با مشتری باشد. شما میتوانید از طریق پنل اس ام اس به خدمات زیر دسترس داشته باشید:
- ارسال اعلانها: یادآوری زمان جلسه، چک کردن ایمیل، نهایی کردن سفارش، معرفی محصولات جدید و غیره
- پیامهای خصوصی: ارسال پیامک برای تشکر از خرید یا تبریک گفتن تولد یا رویداد خاص دیگر
- نظرسنجیها: کسب بازخورد از مشتری نسبت به محصولات، خدمات و به طور کلی عملکرد سازمان
- پیشنهادات: فروش ویژه، ارائه جوایز، کد وفاداری، بسته تخفیفی و بسیاری خدمات دیگر جهت ارائه پیشنهاد ویژه
خدمات اس ام اس مارکتینگ مدیانا به شما امکان میدهد تا با ارسال پیامهای هدفمند و مؤثر به مشتریان خود به صورت مستقیم دسترسی پیدا کنید. شما از طریق این پنل میتوانید نرخ تبدیل بالایی را به دست آورید و کاربران عادی خود را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید.