پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

راهنمای استعلام نمره منفی گواهینامه با پیامک و سامانه راهور

روش فهمیدن نمره منفی گواهینامه از طریق اس ام اس و سامانه راهور

اکثر رانندگان لااقل برای یک بار تجربه تخلف رانندگی و دریافت پیامک نمره منفی گواهینامه را دارند. شاید خیلی از ما ندانند که تاثیر و نتیجه این نمره منفی چیست و چگونه می‌توان از آن استعلام گرفت. در این مقاله به معرفی نمره منفی و نتایج آن می‌پردازیم و راه‌های استعلام آن را از طریق ابزارهای مختلف پیامکی و آنلاین بررسی خواهیم کرد. همچنین به نحوه پاک کردن این امتیازهای منفی نیز نگاهی خواهیم انداخت.

نمره منفی گواهینامه چیست و به چه جرایمی تعلق می‌گیرد؟

جریمه نمره منفی گواهینامه یکی از انواع جرایمی است که به رانندگانی تعلق می‌گیرد که جریمه نقدی برایشان اهمیتی ندارد. اینجا دیگر «خلاف کردم که کردم، پولش رو می‌دم!» جواب نمی‌دهد چرا که در این شیوه، وسیله نقلیه جریمه نمی‌شود، بلکه جریمه به شکل یک امتیاز منفی در سیستم راهنمایی و رانندگی برای گواهینامه راننده ثبت می‌شود. سیستم راهنمایی و رانندگی بیش از 170 تخلف را ثبت و شناسایی کرده است که برای این موارد سه نوع جریمه اعمال می‌شود: جرایم نقدی، توقیف خودرو و نمره منفی گواهینامه. برای 20 مورد از تخلفات نمره منفی لحاظ می‌شود که در جدول زیر این تخلفات و جرایم آن را می‌بینید.

نوع تخلف نمره منفی وسایل نقلیه شخصی نمره منفی وسایل نقلیه عمومی و سنگین
انجام حرکات نمایشی مانند دور درجا 8 10
عبور از چراغ قرمز 5 10
سبقت غیرمجاز در مسیر دوطرفه 5 10
رانندگی در حال مستی و مصرف مخدر 10 20
حرکت دنده عقب در بزرگراه و آزادراه 5 7
تجاوز از سرعت مجاز بین 30 تا 50 کیلومتر در ساعت 5 10
تجاوز از سرعت مجاز بیش از 50 کیلومتر 10 15
حرکت مارپیچ 3 5
عبور از محل عبور ممنوع 4 6
تجاوز به چپ از محور راه 5 9
عبور وسیله نقلیه از پیاده‌رو 5 7
دور زدن در محل ممنوع 3 5
عدم رعایت حق تقدم 4 6
استفاده از موبایل در سرعت بالای 60 کیلومتر 3 5
نقص فنی موثر یا نقص در سامانه روشنایی خودرو در شب 3 6
عدم رعایت مقررات حمل و نقل مواد خطرناک 8 8
رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیشتر از زمان مجاز 7
عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه مانند استفاده از عینک، سمعک و… 3 7
عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم عبور محصلین یا پلیس مدرسه 3 5
عدم رعایت مقررات حمل بار 5 8

 

یکی از قابلیت‌های ویژه پنل اس ام اس در تبلیغات پیامکی ارسال پیامک منطقه‌ای است که از طریق آن می‌توان مخاطبان حاضر در یک محدوده خاص را مخاطب قرار داد. این پیامک هم به صورت زنده قابل اجراست و هم بنا بر ساکنان و افراد شاغل در منطقه.

نمره منفی گواهینامه برای رانندگان چه پیامدهایی دارد؟

نمره‌ منفی گواهی‌نامه پیامدهایی برای رانندگان دارد که آن‌ها را ملزم به رعایت جدی‌تر قوانین راهنمایی و رانندگی می‌کند. نمره منفی می‌تواند موجب توقیف سه ماهه و شش ماهه گواهینامه و حتی باعث باطل شدن آن شود. این علاوه بر جریمه نقدی است که فرد هر بار باید بابت تخلف خود بپردازد.

  • وقتی جمع نمره‌های منفی گواهینامه فرد به ۳۰ برسد، گواهینامه او به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود و پس از این زمان با پرداخت ۶۰ هزار تومان جریمه به نفع خزانه عمومی می‌تواند آن را آزاد کند.
  • اگر فرد پس از آزاد کردن گواهینامه خود، دوباره تخلف کند و نمرات منفی او به ۲۵ برسد، این بار برای ۶ ماه اجازه رانندگی نخواهد داشت و باید با پرداخت جریمه‌‌ی ۹۰ هزار تومانی گواهینامه خود را آزاد کند.
  • تکرار تخلفات در مرحله‌ سوم باعث باطل شدن گواهینامه فرد می‌شود. این بار ۲۰ نمره منفی کافی است تا گواهینامه فرد باطل شود و به مدت یک سال اجازه رانندگی نداشته باشد. فرد پس از یک سال دوباره باید در کلاس‌های راهنمایی و رانندگی شرکت کند و مجددا گواهینامه بگیرد. جریمه بار سوم ۱۵۰ هزار تومان است.

روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه

با دانستن این مقدمات اکنون زمان آن است که ببینیم آیا نمره منفی گواهینامه داریم یا نه؟ برای استعلام نمره منفی روش‌های مختلفی وجود دارد که در زیر به بیان هر یک و روش انجام آن می‌پردازیم.

نحوه استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق پیامک

برای استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق SMS یا پیامک باید شماره گواهینامه خود را به‌صورت انگلیسی به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید. پاسخ شما به‌صورت تعداد نمرات منفی برایتان ارسال می‌شود و در صورتی که نمره منفی نداشته باشید هم در یک پیامک به شما اطلاع داده می‌شود.

چگونگی فهمیدن نمره منفی با پیامک

شما همچنین می‌توانید روش‌های دریافت خلافی خودرو از طریق پیامک را نیز امتحان کنید.

نحوه استعلام نمره منفی گواهینامه از سامانه راهور

اگر به اینترنت دسترسی دارید بهترین روش برای استعلام نمره منفی گواهینامه ورود به سایت راهور و گرفتن استعلام از آن است. این سامانه پایه و مبنای سایر برنامه‌های استعلام‌گیری از نمره منفی گواهینامه است. فقط توجه داشته باشید که پیش از آغاز اقدامات زیر مدارک شناسایی خود را در دسترس داشته باشید چون باید در سامانه سخا ثبت‌نام کنید. نحوه گرفتن استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق سامانه راهور، طبق مراحل زیر می باشد:

  • ابتدا، به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی به نشانی اینترنتی rahvar120.ir وارد شوید.
  • در میانه سایت روی گزینه استعلام نمره منفی کلیک کنید.
  • برای استفاده از این خدمت باید در سامانه سخا ثبت‌نام کرده باشید. اگر رمز سخا ندارید کافی است روی آیکون ثبت نام کلیک کنید.
  • مراحل ثبت نام را مرحله به مرحله انجام دهید.
  • سامانه به شما رمز عبور می‌دهد و شما بار دیگر با وارد کردن کد ملی و رمز عبور وارد بخش استعلام شوید.
  • شماره گواهینامه را وارد کنید.
  • روی گزینه استعلام کلیک کنید. نمره شما در این بخش اعلام می‌شود.

چگونگی فهمیدن نمره منفی از سامانه راهور

یکی دیگر از قابلیت‌های پنل پیامکی امکان تنظیم زمان ارسال پیامک است که در قالب ارسال پیامک زماندار می‌توانید پنل خود را برای اوقات مختلف تنظیم کنید.

استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق چند سایت و اپلیکیشن دیگر

اپلیکیشن‌ها و سایت‌های دیگری نیز وجود دارند که شما می‌توانید از طریق آن‌ها با پرداخت هزینه و به‌صورت آنلاین استعلام نمره منفی گواهینامه بگیرید. در زیر به چند نمونه اشاره می‌شود.

استفاده از اپلیکیشن پلیس من: در این اپلیکیشن بسیاری از خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی تعریف شده است. پس از دانلود این برنامه وارد گزینه راهور شوید که خدماتی چون استعلام تخلفات رانندگی، نوبت‌دهی اینترنتی شماره‌گذاری، آخرین وضعیت گواهینامه، گزارش تخلف حمل و نقل عمومی، نمره منفی و وضعیت پلاک را در آن مشاهده می‌کنید. این روش هزینه 5200 تومانی دارد.

برنامه قبضینو: پس از ورود به این سایت، روی سه خط سمت راست بالای صفحه کلیک کنید تا خدمات آن را ببینید. سپس از بین گزینه‌ها نمره منفی گواهی‌نامه را انتخاب کنید. توجه کنید که برای استفاده از این روش نیاز دارید در سایت ثبت نام کرده باشید؛ سپس با وارد کردن شماره موبایل، کد ملی و شماره گواهینامه استعلام خود را انجام دهید.

سایت و برنامه‌ی پیشخوان ۲۴: در این سایت وارد دسته‌بندی سرویس‌ها شوید و از قسمت خدمات خودرو و موتور، گزینه‌ی نمره منفی را انتخاب کنید. سپس با وارد کردن شماره گواهینامه، کد ملی و شماره تلفن همراه استعلام را انجام دهید.

همچنین سایت و برنامه‌های دیگری مانند آیتول، فرمون، خودرویار و… نیز در دسترس رانندگان قرار دارد که می‌توانند از طریق آن به صورت آنلاین اقدام به گرفتن استعلام نمره منفی گواهینامه خود کنند.

ارسال پیامک همچنان یکی از موثرترین کانال‌های تبلیغاتی است که صاحبان کسب‌وکار با استفاده از خطوط مختلف مانند خط خدماتی می‌توانند با پایین‌ترین هزینه به تبلیغات بپردازند.

نحوه اعتراض به نمره منفی گواهینامه

برای اعتراض به نمره منفی گواهینامه رانندگی باید با در دست داشتن مدارک و مستندات لازم، به یکی از واحدهای اجراییات کشور مراجعه کنید و اعتراض خود را کتبا ثبت کنید. هیچ یک از سایت‌ها و برنامه‌های موجود روش اعتراض آنلاین ندارند.

چگونگی اعتراض به امتیاز منفی گواهینامه

مدارک مورد نیاز برای ثبت اعتراض به نمره منفی گواهینامه:

  • اصل گواهینامه رانندگی
  • تکمیل فرم درخواست اعتراض به نمره منفی گواهینامه
  • ارایه قولنامه یا وکالت نامه یا هر سند قانونی که نشانه فروش وسیله نقلیه باشد.
  • ارایه اسناد و مدارک لازم جهت اثبات دلیل و اعتراض به نمره منفی​ گواهینامه رانندگان

اعمال نمره منفی در گواهینامه یکی از راه‎هایی است که قانونگذار برای جدی گرفتن هرچه بیشتر قوانین راهنمایی و رانندگی در پیش گرفته است. به همین دلیل لازم است که رانندگان هر از گاهی از روش‌هایی که در این مقاله درباره آنها توضیح داده شد به گرفتن استعلام از نمره منفی گواهینامه اقدام کنند تا اگر جایی به اشتباه نمره منفی برای آن‌ها درج شده بود بتوانند اعتراض خود را اعلام کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .