مهمترین اهداف هر کسبوکاری، دیده شدن در میان مشتریان بالقوه است. با توجه به میزان دسترسی امروز مردم به اینترنت و بر اساس آخرین آمار از سال 2020، کاربران فضای انلاین در سال 2019 به طور میانگین 2 ساعت و 24 دقیقه در را تنها در شبکههای اجتماعی سپری کردهاند. این آمار بر سال 2023 چیزی حدوده 4 برابر است. دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال، به روش بازاریابی در فضای آنلاین گفته میشود که امروز به علت افزایش حضور افراد در آن از سوی کسب وکارها بسیار طرفدار پیدا کرده است. در بسیاری از کسبوکارها از دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک روش موثر برای جذب، تعامل و همچنین فروش استفاده میکنند.
اگر هنوز با بازاریابی دیجیتال و انواع روشهای دیجیتال مارکتینگ را نمیشناسید تصمیم گرفتیم در این مقاله به تمامی سؤال های شما درباره دیجیتال مارکتینگ پاسخ دهیم. بنابراین با تعریف دیجیتال مارکتینگ چیست؟ شروع میکنیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
برای این که بتوانید خدمات یا محصولات خود را در معرض دید مشتریان خود قرار دهید و آگاهی تجاری برندتان را افزایش دهید، باید از بازاریابی یا همان مارکتینگ (Marketing) استفاده کنید. در دورههای مختلف، ابزارها و روشهای متفاوتی برای بازاریابی وجود داشت که با دیجیتالی شدن بیشتر کسبوکارها روشهای مارکتینگ نیز به آن سمت سو هدایت شد. دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) روش بازاریابی در فضای دیجیتال و آنلاین است و شامل تمام فعالیتهای بازاریابی است که از طریق بستری به نام اینترنت صورت میگیرد. این فعالیتها عبارتند از به کارگیری موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی، ایمیل در جهت جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان سابق.
دیجیتال مارکتینگ به تعریف هاب اسپات (HUBSPOT):
“در تعریف هاب اسپات دیجیتال مارکتینگ شامل هرگونه فعالیت بازاریابی است که با استفاده از دستگاههای الکترونیکی و به همراه اینترنت صورت میگیرد. در این روش کسب و کارها از کانالهای دیجیتال مانند موتورهای جستجو، شبکههای اجتماعی و… برای ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل استفاده میکنند.”
دیجیتال مارکتینگ چگونه به شما کمک میکند؟
تصور کنید که یک محصول خیلی با کیفیت و کاربردی تولید کردهاید، اما به هنگام فروش، کسی نیست که از شما محصولاتتان را بخرد. یا بدتر از آن، شما نمیدانید که به چه کسانی باید محصولات خود بفروشید. در این مواقع مارکتینگ یا بازاریابی، به شما کمک میکند تا اگاهی تجاری از برند خود را افزایش دهید و همچنین محصولاتتان را در معرض دیدن مخاطبین مورد نظرتان قرار دهید.
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال که به آن آنلاین مارکتینگ نیز گفته میشود، به شکلدهی ارتباط میان مشتریان بالقوه و محصولات یک بیزینس گفته میشود که با وسایل دیجیتال و در فضای اینترنت انجام میشود. این روش بازاریابی علاوه بر این که شامل ایمیل مارکتینگ و استفاده از رسانههای اجتماعی برای فروش میشود، پیامهای چند رسانهای و اس ام اس مارکتینگ نیز جزو روشهای دیجیتال مارکتینگ به شمار میروند.
به ویژه زمانی که یک کمپین تبلیغاتی با وسایل دیجیتالی و اینترنت همراه میشود، به آن دیجیتال مارکتینگ گفته میشود. امروزه این نوع روش بازاریابی، برای تمامی کسبوکارها الزامی است، تا بتوانند در نبرد بیرحمانه دنیای تجارت زنده بمانند. در نظر داشته باشید که استفاده از دیجیتال مارکتینگ، ضامن پیروز شدن شما نیست اما اگر درست استفاده شود میتواند کمک شایانی به موفقیت برندتان بکند.
تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی
بزرگترین تفاوت بازاریابی دیجیتال و سنتی کانالهایی است که هرکدام برای دستیابی به مخاطب استفاده میکنند و نقاط تعامل با مشتریان است. بازاریابی دیجیتال فرآیند استفاده از استراتژی های دیجیتال برای دستیابی به مشتریان از طریق اینترنت است.
کانال های تبلیغات دیجیتال عبارتند از:
- بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
- بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی (SMM)
- پرداخت به ازای کلیک (PPC)
- افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing)
- تبلیغات نیتیو
- اتوماسیون بازاریابی و فروش
- ایمیل مارکتینگ(Email Marketing)
- بازاریابی درونگرا(Inbound Marketing)
- محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر (Sponsored Content)
- دیجیتال مارکتینگ افلاین
بازاریابی آنلاین روشی مقرون به صرفه برای دستیابی به تعداد زیادی از مشتریان بالقوه و افزایش فروش است. بازاریابی آفلاین استفاده از روش های بازاریابی سنتی مانند:
- چاپ
- تبلیغات رادیویی
- آگهی تلویزیونی
- بازاریابی پیامکی
- پست مستقیم
این شامل قرار دادن تبلیغات در روزنامه ها، مجلات و سایر نشریات و همچنین توزیع بروشور و سایر مطالب برای مشتریان بالقوه است. بازاریابی روشی موثر برای دستیابی به طیف وسیعی از مخاطبان است و می توان از آن برای افزایش آگاهی از برند استفاده کرد.
دیجیتال مارکتینگ B2B یا B2C به چه معنا است؟
بیزینسهای B2C به کسبوکارهایی گفته میشود که محصولات یا خدمات به مشتریان ارائه میشود. از طرفی دیگر در کسبوکارهای B2B، مشتریان شما کسبوکارهای دیگری هستند که از خدمات یا محصولاتتان استفاده میکنند. به عنوان مثال شما موتور خودرو تولید میکنید و به شرکتهای معروف خودرو در حجم انبوه میفروشید.
دیجیتال مارکینگ در هر دو نوع کسبوکار B2B و B2C موثر است و مدیران هر نوع شرکتی میتوانند از روشهای دیجیتال مارکتینگ استفاده کنند. در ادامه این بخش با تفاوت میان دیجیتال مارکتینگ در بیزینسهای B2B و B2C آشنا میشوید:
- کسبوکارهای B2B به داشتن پروسههای طولانی فروش تمایل دارند که برای محقق شدن این موضوع باید بر روی روابط میان خود و مشتریان کار کنند. در کسبوکارهای B2C مشتریان تمایل دارند پیامها و پیشنهادهای کوتاه دریافت کنند.
- کسبوکارهای B2B بیشتر بر پایه اطلاعات دقیق و منطق پایهریزی میشود. در صورتی که در کسبوکارهای B2C، بیشتر بر روی احساسات مشتریان تمرکز میشود.
تفاوت بازاریابی دیجیتال با روشهای سنتی آن
تفاوتهای زیادی میان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی سنتی وجود دارد که مهمترین آن، رسانههایی هستند که توسط آنها پیام شرکت منتقل میشود. به عنوان مثال در بازاریابی سنتی، از رسانههای سنتی مانند روزنامه برای تبلیغات استفاده میشد، اما در دنیای امروزی از رسانههای اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده میشود.
دیجیتال مارکتینگ از هر روش نوینی استفاده میکند تا در روزهایی که تقریبا همه افراد بالغ دنیا یک گوشی هوشمند دارند، در معرض دیدن مردم و مشتریان بالقوه قرار بگیرند. از این رو بازاریابی دیجیتال اهمیت بیشتری نسبت به بازاریابی سنتی دارد. جالب است بدانید استفاده از انواع اتوماسیون بازاریابی مانند پنل پیامکی در میان کسبوکارهای نوین بسیار رواج پیدا کرده است.
انواع کانالهای دیجیتال مارکتینگ
- بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)
- بازاریابی محتوا (Content Marketing)
- بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی (SMM)
- پرداخت به ازای کلیک (PPC)
- افیلیت مارکتینگ (Affiliate marketing)
- تبلیغات نیتیو
- اتوماسیون بازاریابی و فروش
- ایمیل مارکتینگ(Email Marketing)
- بازاریابی درونگرا(Inbound Marketing)
- محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر (Sponsored Content)
- دیجیتال مارکتینگ افلاین
نقش دیجیتال مارکتینگ در شرکتها چیست؟
- دیجیتال مارکتینگ به آگاهی از برند کسبوکارها کمک میکند.
- باعث ایجاد رابطه بهتر با مشتریان و همچنین بهبود چشماندازهای کسبوکارها میشود.
- به دیده شدن در SERP موتور جستجو کمک میکند و باعث افزایش فروش میشود.
- در نهایت نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را برای کسبوکارها به وجود میآورد.
معرفی برخی کانالهای بازاریابی دیجیتال
کانالهای دیجیتال مارکتینگ، همان روشهایی هستند که بیزینسها با استفاده از آن، پیامها و تبلیغات خود را به گوش مشتریان میرسانند. به عنوان مثال رسانههای اجتماعی و بازاریابی محتوایی، از کانالهای دیجیتال مارکتینگ هستند. برخی دیگر از کانالهای بازاریابی دیجیتال به شرح زیر هستند.
ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی کانالهای دیجیتال مارکتینگ است امکان نگه داشتن ارتباط با مشتریان را فراهم میکند. شما میتوانید با ارسال ایمیلهای شخصیسازی شده به همراه پیشنهاد اختصاصی مشتریان بالقوه خود را به سمت کسبوکارتان بکشانید. بازاریابی ایمیلی و بازاریابی پیامکی شباهتهای زیادی در اجرای استراتژی خود به هم دارند. این دو کانال در کنار هم بیشترین و بهترین بازدهی را خواهند داشت.
سئو مارکتینگ
سئو مارکتینگ، از بهترین کانالهای دیجیتال مارکتینگ است که معمولا با بازاریابی محتوا Content marketing مکمل میشود. پستهایی که در سطح اینترنت هستند، میتوانند به شیوهای نوشته شوند که احتمال دیده شدن آنها توسط کاربران بیشتر شود. تمامی روشهایی که برای بهتر دیده شدن یک پست در فضای مجازی انجام میشود را سئو گویند. به زبان سادهتر باید گفت که اگر سئو خوبی داشته باشید، احتمال دیده شدن شما به نسبت رقبا بیشتر میشود و در سرچهای اول موتورهای جستجو مانند گوگل دیده میشوید.
پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی
از دیگر کانالهای موثر دیجیتال مارکتینگ، باید به پلتفرمهای اتوماسیون بازاریابی اشاره کرد. به عنوان مثال شما میتوانید با پنل اس ام اس و ارسال پیامک انبوه به مشتریان، آنها را از پیشنهادات و محصولات جدید خود آگاه کنید. در این روش میتوانید بر روی ریتنشن مارکتینگ نیز تمرکز کنید و افرادی که پیش از این از شما خرید کردهاند را به خرید مجدد ترغیب کنید. نمونه متن پیامک ریتنشن را میتوانید در این لینک مشاهده کنید.
بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی (SMM)
بازاریابی رسانههای اجتماعی (SMM) به جذب مخاطبان هدف یا آگاهی از برند از طریق وبسایتها یا اپلیکیشن شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، تویتر، فیسبوک، اینستاگرام و…. اشاره دارد.
پرداخت به ازای کلیک (PPC)
تبلیغات کلیکی یک استراتژی تبلیغاتی آنلاین است و عموماً با پرداخت به ازای کلیک (PPC) شناخته میشوند. بدین معنا که فقط زمانی پول پرداخت میکنید که کاربران روی تبلیغات شما کلیک کنند.
افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing)
افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی وابسته یکی از پرطرفدارترین مدلهای بازاریابی حال حاضر است که صاحبان مشاغل بهمنظور افزایش فروش و شناخته شدن برند خود از آن استفاده میکنند. بازاریابی وابسته نوعی روش تبلیغاتی در بازاریابی دیجیتال است که در آن صاحبان کسبوکار به شخص ثالثی مبلغی را میپردازند تا در ازای آن ترافیک منتهی به خدمات و محصولات کسبوکار را افزایش دهند.
بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
بازاریابی موبایلی از جدیدترین روش های بازاریابی دیجیتال است که با اهداف مختلفی صورت می گیرد. معمولا هدف اکثر این کمپین ها مشخص است. برخی از این کمپین ها به منظور افزایش آگاهی از برند راه اندازی می شوند. در برخی دیگر، هدف حفظ و افزایش طول عمر مشتری و وفاداری آن است. گاهی هم از کمپین های موبایل مارکتینگ به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی تبلیغات استفاده می شود.
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
در بازاریابی درونگرا یا ربایشی محتوای دیجیتال برای هدف قرار دادن جامعه آمار خاصی تولید میشود و همچنین هدف تولید این محتوا بر طرف کردن نیاز مشتریان است.
روابط عمومی آنلاین
روابط عمومی آنلاین (Online Public Relation) عنوانی برای توصیف فرآیندهای مربوط به ارتباط یک سازمان با مردم و رسانهها از طریق کانالهای ارتباطی دیجیتال است.
محتوای حمایت شده (Sponsored Content)
محتوای حمایت شده (Sponsored Content) توسط اینفلوئنسرها، وبسایتها یا ناشران دیگر ایجاد و به اشتراک گذاشته میشود.
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی، مجموعه ای از روش ها است که بدون اصرار و اجبار، کاربران را تبدیل به مشتریان دائمی می کند. بازاریابی محتوایی راهکاری است که خود کاربر با احساس نیاز یا بازاریابی FOMO ترغیب به خرید محصول می شود.
دیجیتال مارکتر کیست؟
دیجیتال مارکتر یا بازاریابان دیجیتال کسانی هستند بر اساس هدف و بودجه و به منظور افزایش آگاهی برند یا جذب مشتریان جدید از کانالهای بازاریابی انلاین استفاده میکنند. در یک کسب و کار کوچک یا استارتاپ ممکن است یک دیجیتال مارکتر تمامی مسئولیتهای بازاریابی دیجیتال را برعهده داشته باشد و در سازمانهای بزرگتر برای هریک از کانالها متخصصین مجزایی وجود داشته باشند.
چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟
اگر علاقمند به یادگیری بازاریابی دیجیتال و فعالیت آژانس دیجیتال مارکتینگ را دارید باید با مهارتهای کلیدی زیر آشنایی پیدا کنید:
- خلاقیت
- توانایی ارائه نتایج
- اصول و پایههای بازاریابی
- توانایی در مدیریت زمان
- آشنایی با ابزارهای دیجیتال
- آگاهی از روند بازار و اخبار این حوزه
- آشنایی با حوزههای کلیدی بازاریابی
- تدوین، پیاده سازی استراتژی و برنامهریزی
آموزش دیجیتال مارکتینگ
برای آموزش و یادگیری دیجیتال مارکتینگ میتوانید وبلاگ مدیانا را دنبال کنید و آموزشهای ارائه شده استفاده کنید.
برای استفاده از منابع خارجی میتوانید از سایت های زیر استفاده کنید:
- Social Media Today
- HubSpot
- HubSpot Academy
- Neil Patel
- Search Engine Journal
- Moz SEO Learning Center
- SEMRush
- Copyblogger
چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است؟
- این روش بازاریابی انواع و ابزارهای متنوعی دارد.
- بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفهتر از روشهای سنتی بازاریابی است.
- در مقابل روش سنتی دیجیتال مارکتینگ قابل اندازهگیری و تحلیل است.
- امکان تغییر استراتژی دیجیتال مارکتینگ ساده و کم هزینهتر است.
- نرخ تبدیل و کیفیت سرنخها در دیجیتال مارکتینگ بیشتر است.
- در بازاریابی دیجیتال امکان برقراری تعامل دو طرفه وجود دارد.
ارتباط مستمر با مشتریان با مدیانا
بازاریابی دیجیتال در عصر فناوری، یک لازمه است تا بتوانید در میان مخاطبین خود شناخته شوید. از آنجایی که درصد زیادی از شهروندان، بیشتر اوقات فراغت خود را با گوشیهای هوشمند خود میگذرانند، فرصت عالی پیش آمده است تا بتوانید از طریق این وسایل، آگاهی برندتان را افزایش دهید. دیجیتال مارکتینگ مزایای مختلف مانند هزینه پایین تبلیغات و دسترسی بالای مخاطبین دارد. اگر میخواهید دسترسی یکپارچهای به مشتریان خود داشته باشید تا ارتباط خوبی میان برند خود و ایشان شکل دهید، ما به شما پلتفرم مدیانا را پیشنهاد میکنیم. این پلتفرم تمامی ابزارهای مورد نیاز برای ارتباط با مشتریان را در اختیار شما قرار میدهد. ابزار هایی مانند پنل پیامک تبلیغاتی و تلفن ابری از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیستند اما می توانند در بهبود و موفقیت آن موثر باشد.
سوالات متداول
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
دیجیتال مارکتینگ فعالیتهای تبلیغاتی و بازاریابی در فضای دیجیتال به منظور جذب مخاطبان و بهبود فروش و شناخت برند است.
دیجیتال مارکتینگ چه کمکی به کسبوکارها میکند؟
دیجیتال مارکتینگ به کسبوکارها کمک میکند تا با استفاده از فناوریهای دیجیتال، مخاطبان بیشتری را به دست آورده و در نتیجه فروش خود را افزایش دهند و در بازار رقابتی موفق شوند.
تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی چیست؟
تفاوت اصلی بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی در این است که بازاریابی دیجیتال از فناوریهای دیجیتال برای جذب و ارتباط با مخاطبان استفاده میکند، در حالی که بازاریابی سنتی بر اساس روشهای سنتی مانند تبلیغات روزنامه و تلویزیون انجام میشود.
دیجیتال مارکتر کیست؟
دیجیتال مارکتر فردی است که از راههای دیجیتالی مانند تبلیغات اینترنتی، بازاریابی ایمیل، سئو و سایر استراتژیهای بازاریابی در جهت پیش برد اهداف کسبوکار استفاده میکند.
آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟
آژانس دیجیتال مارکتینگ یک شرکت است که به کسبوکارها کمک میکند تا از راههای دیجیتال برای تبلیغات، بازاریابی، افزایش فروش و بهبود دسترسی مشتریان استفاده کنند.
2 پاسخ
کانال های دیجیتال مارکتینگ تبلیغات ادز و … هم میشه ?
سلام دوست عزیز
بله حوزه دیجیتال مارکتینگ کانال های زیادی داره در مقالات بعدی به انواه این کانال ها می پردازیم