کسب و کار شما برای بقا به ابزارهای بازاریابی دیجیتال نیاز دارد چرا که استفاده از این ابزارها باعث میشود تا از رقبای خود یک گام جلوتر باشید. به این موضوع فکر کنید که در مکانی گمشدهاید و نمیتوانید راه خود را پیدا کنید. اگر در این شرایط یک گوشی هوشمند داشته باشید، از طریق گوگل مپ میتوانید زندگی خود را نجات دهید. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نیز نقش ناجی را برای کسب و کار شما بازی میکنند زیرا به شما مسیر مشخصی را نشان میدهند. از طریق این ابزارها میتوانید هر مرحله از فعالیتهای بازاریابی خود را آنالیز و مدیریت کنید. برای شناخت انواع ابزارهای بازاریابی دیجیتال ادامه مطلب را بخوانید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
انواع ابزارهای بازاریابی دیجیتال
انواع مختلفی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ وجود دارند که هر کدام بسته به نوع کسب و کار و حوزه فعالیت شما، ویژگیهای متفاوتی را در اختیارتان قرار میدهند. اما در ادامه 6 حوزه اصلی که از ابزارهای بازاریابی دیجیتال به وفور استفاده میکنند را معرفی میکنیم:
1- بهینه سازی موتور جستجو
بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) قوانین سئو برای بهبود رتبه وبسایت شما در نتایج موتورهای جستجوی استفاده میکند. هدف از سئو ایجاد یک بستر رقابتی برای آگاهی از برند، جذب مشتریان هدف و فروش محصولات است. سئو شامل یکسری الگوریتمهاست که توسط موتورهای جستجو مانند گوگل اعمال میشود تا براساس آن به وبسایتها جهت قرارگیری در رتبهها برتر امتیاز دهد. ابزارهای مربوط به سئو جهت تحقیق کلمات کلیدی، بررسی رقبا، لینک سازی، تعداد بازدیدها، نرخ پرش و سایر موارد استفاده میشوند.
برخی از ابزارهای محبوب سئو عبارتند از:
- Semrush
- Moz
- Ahrefs
- SpyFu
2- بازاریابی پیامکی
بازاریابی پیامکی فرآیند ارسال پیامهای تبلیغاتی به مخاطبان هدف است. هدف این پیامها اطلاع رسانی به مشتریان در مورد یادآوریها، پیشنهادات تبلیغاتی و سایر موارد است. اما برای استفاده از قابلیتهای مختلف پنل پیامکی باید از ابزار مخصوص استفاده کنید. برای این منظور میتوانید از پنل اس ام اس مدیانا برای مدیریت و نظارت پیامهای خود استفاده کنید. از قابلیتهای این پنل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
معمولاً از نرم افزار بازاریابی پیامکی برای موارد زیر استفاده می شود:
- در ارسال کدهای تخفیف
- ارائه پیشنهادات فروش
- اعلانها و یادآوریها
- برنامه ریزی پیامها بر اساس تاریخ و زمان
- تنظیم پاسخهای خودکار
- برگزاری مسابقات و نظرسنجی
- معرفی محصولات جدید
- ارسال پیام براساس کد شهری، جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی و سایر موارد
مقاله پیشنهادی: انواع روش های بازاریابی
3- بازاریابی محتوا
کانتنت مارکتینگ شکلی از بازاریابی برای انتقال محتوای مرتبط از جمله تصاویر، متون، انیمیشنها و موارد دیگر برای تحت تاثیر قرار دادن کاربران است. هدف بازاریابی محتوا کمک به کسب و کارها برای ایجاد وفاداری به برند، ارائه اطلاعات ارزشمند و کمک به مصرف کنندگان برای خرید محصولات شرکت از طریق تولید و انتشار محتوا در وبسایت و شبکههای اجتماعی است. ابزارهای مربوط به این بخش برای ارزیابی، نظارت و مدیریت امور مربوط به تولید و به اشتراک گذاری محتوا استفاده میشوند.
برخی از ابزارهای محبوب بازاریابی محتوا عبارتند از:
- Buzzsumo
- HubSpot
- Airtable
- Trello
4- بازاریابی رسانههای اجتماعی
بازاریابی رسانههای اجتماعی شکلی از بازاریابی است که بر پلتفرمها و اپلیکیشنهای شبکههای اجتماعی تمرکز دارد. کسب و کارهای از اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین و سایر موارد برای آگاهی برند، معرفی محصولات و فروش تبلیغات استفاده میکنند. معمولاً بازاریابی رسانههای اجتماعی یک کمپین دیجیتالی است که سازمانها از ابزارهای تجزیه و تحلیل دادهها برای پیگیری پیشرفت و موفقیت کمپین استفاده میکنند. آنالیز عملکرد پیج معمولاً شامل تعداد لایک، کامنت، بازدید و سایر موارد است.
برخی از ابزارهای محبوب بازاریابی رسانههای اجتماعی عبارتند از:
- Buzzsumo
- Buffer
- Hootsuite
- WordPress
5- اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش بازاریابی مبتنی بر تبلیغات مستقیم توسط افراد مشهور در شبکههای اجتماعی است. کسب و کارهای از اعتبار اینفلوئنسرها برای آگاهی از برند، معرفی محصولات و جذب فالوورهای بیشتر استفاده میکنند. ابزارهای این روش بازاریابی جهت بررسی عملکرد و اثربخشی محتوا تولید شده توسط اینفلوئنسر در قبل و بعد از کمپین تبلیغاتی است.
برخی از ابزارهای محبوب بازاریابی تأثیرگذار عبارتند از:
- Upfluence
- HypeAuditor
- Fourstarzz Media
- Heepsy
6- بازاریابی موبایلی
از بازاریابی موبایلی برای دستیابی به مشتریان هدف از طریق گوشی همراه است. در مقایسه با بازاریابی آنلاین سنتی، بازاریابی تلفن همراه اغلب به پیامهای متنی، وبسایتهای واکنشگرا (ریسپانسیو) و اپلیکیشنها برای جذب کاربران متکی است. این روش بازاریابی محبوبیت زیادی دارد زیرا نزدیک به 70 درصد از کاربران از گوشی همراه استفاده میکنند.
برخی از ابزارهای محبوب بازاریابی تلفن همراه عبارتند از:
- Buffer
- SEMRush
- AdMob
- Boostfy
7- بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی مستقیم ایمیلی (EDM)، یک روش بازاریابی آنلاین است که اطلاعات ارزشمندی را از طریق ایمیل برای کاربران هدف ارسال میکند. بازاریابی ایمیلی برای ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از برند یک روش عالی و مقرون به صرفه محسوب میشود. انجام یک کار خوب در بازاریابی ایمیلی میتواند به شرکتها کمک کند تا مشتریان بالقوه بیشتری جذب کنند و بر شهرت خود بیفزایند.
برخی از ابزارهای محبوب بازاریابی ایمیلی عبارتند از:
- HubSpot Email Marketing
- Omnisend
- Sender
- Sendinblue
انتخاب بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ
به عنوان یک صاحب کسب و کار، انتخاب ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مناسب برای تبلیغ محصولات یا خدمات شرکت شما امری ضروری است. با وجود گزینههای بسیار زیاد، انتخاب ابزار مناسب دشوار است. برای اینکه بتوانید ابزار مناسب را انتخاب کنید، باید به سوال زیر پاسخ دهید:
- آیا به دنبال جذب مخاطب جدیدی هستید؟
- آیا میخواهید ترافیک بیشتری را به وبسایت خود هدایت کنید؟
- آیا هدفتان افزایش آگاهی از برند است؟
- آیا میخواهید محصولات یا خدمات خود را بفروشید؟
هنگامی که اهداف خود را به خوبی درک کردید، اکنون باید در مورد ابزار مناسب تحقیق کنید. برای مثال، اگر میخواهید از طریق تولید محتوا برای وبلاگ سایت به دنبال مخاطبان هدف خود باشید و محصولات و خدماتتان را بفروشید، ابزارهایی مانند Semrush عالی خواهند بود. اما استفاده از چندین ابزار بازاریابی دیجیتال برای هر پلتفرم میتواند تاثیرگذاری بالایی داشته باشد. اگر وبسایت فروشگاهی دارید و در اینستاگرام نیز فعال هستید، ابزارهای زیر برای شما مفید خواهند بود:
- ابزارهای سئو
- ابزارهای بازاریابی محتوا
- ابزارهای بازاریابی شبکههای اجتماعی
- ابزارهای بازاریابی ایمیلی
- ابزارهای بازاریابی پیامکی
یکی از ابزارهایی که هم کاربردی و هم ارزان قیمت است، بازاریابی پیامکی نام دارد. شما با استفاده از خدمات پیامکی مدیانا میتوانید روند بازاریابی خود را دگرگون کنید و با مخاطبان خود ارتباطی قوی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.