صاحبان مشاغل همواره به دنبال روشی برای افزایش مشتری و فروش محصولات خود هستند. اگر کسبوکار خود را به تازگی راهاندازی کرده اید یا از میزان فروش خود رضایت ندارید، این مقاله مخصوص شماست. در این مقاله به 5 تکنیک اساسی برای افزایش مشتری می پردازیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
رصد بازار
اولین قدم برای افزایش تعداد مشتری، رصد بازار و مشخص کردن اهداف فروش است. مخاطبان کسب و کار شما چه افرادی هستند؟ در چه رده سنی قرار دارند؟ با دانستن پرسونای مخاطبان کسب و کار خود می توانید از تقاضای بازار و نیازمندی های حوزه ی کسب و کار آگاهی پیدا کنید و حرفه ای تر اقدام به جذب مخاطب کنید. به یاد داشته باشید مردم کالایی را خریداری می کنند که به آن نیاز دارند. با شناخت تقاضای بازارهدف می توان راحت تر احساس نیاز به کالا یا خدمات را در مشتریان به وجود آورد.
تمرکز به روی بازار هدف
پس از شناخت بازار، باید تمرکز خود را روی مخاطبان هدف خود قرار دهید. راه مناسب برای برقراری ارتباط با آن ها را پیدا کنید و کسب و کار خود را به آن ها معرفی کنید. راه ها و کانال های رسیدن به مشتریان را بررسی کنید. کدام روش تبلیغاتی مناسب کسب و کار شما است؟
روشی را برای تبلیغات کسب و کار خود انتخاب کنید که امکان تفکیک کردن مخاطبان را داشته باشد تا از این طریق با دقت بیشتری مشتریان خود را مورد هدف قرار دهید.
ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی یکی از روش های بازاریابی مدرن است که امکان تفکیک مخاطبان بر اساس سن و جنسیت، کدپستی، منطقه، مشاغل مختلف و… را برای شما فراهم می کند. با این روش می توانید تبلیغات کسب و کار خود را تنها به دست بازار هدف خود برسانید. این روش در مقایسه با سایر روش ها از هزینه کمتر و هدفمندی بیشتری برخوردار است.
یکی از اصول مهم در فروش و بازاریابی، خلاقیت در ارائه محصولات و خدمات است. جدا از تبلیغات، در بسته بندی محصولات و ارائه آن به مشتریان خلاقیت بیشتری را به خرج دهید.
بزرگ نمایی را در تبلیغات فراموش نکنید. پس از ایجاد حس نیاز در مشتری، تبلیغات را طوری ارائه دهید که تنها محصول شما می تواند نیاز مخاطبان را برطرف کند.
جلب رضایت
“فروش محصولات به مشتریان راضی، صد بار آسان تر از جذب مشتریان جدید است” این بخشی از صحبت های فیلیپ کاتلر درباره ی حفظ و جلب رضایت مشتریان است.
جدا ازافزایش مشتری نباید از تاثیر مشتریان فعلی و جلب رضایت آن ها در جذب مشتریان جدید غافل شد. این مشتریان سابق شما هستند که به برند و کسب و کار شما اعتبار می بخشند. تبدیل مشتریان معمولی به مشتریان وفادار برای هر کسب و کاری ضروری است. مشتریان وفادار، شما را به دوستان وآشنایان خود معرفی می کنند و به واسطه تبلیغات کلامی، مشتریان بیشتری را برای کسب و کار شما فراهم می کنند.
اعتمادسازی
یک کسب و کار برای اینکه در بازار رقابت باقی بماند و در طول زمان فعالیت خود مشتریان زیادی را جذب کند، در قدم اول باید کیفیت محصولات و خدمات خود را ارزیابی و به بالاترین حد ممکن ارتقا دهد. هیچ محصول و خدمت بی کیفتی تا به امروز نتوانسته در مقابل سایر رقبای خود پیروز شود. بالا بردن کیفیت خدمات و نشان دادن تغییرات روشی برای نشان دادن میزان اهمیت شما به مشتریان است. با نشان دادن تغییر در شیوه خدمت رسانی به مشتریان، می توانید بیشتر اعتماد مخاطبان خود جلب کنید.
تحقیق و جمعآوری آمار
یکی از نیازهای اصلی هر کسب و کاری تحقیق، آنالیز بازار ونظرسنجی از مشتریان است. دغدغه ها و بررسی نیازهای مشتریان باعث می شود تا به راحتی نقاط ضعف و کاستی های خدمات خود را بیابید و با بهینه کردن آن ها، تحول اساسی را در خدمت رسانی به مشتریان خود ایجاد کنید.
بررسی رقبا و بازار را دست کم نگیرید، نقاط ضعف رقبای خود را بیابید و برای آن راهکار ارائه دهید.
جمع بندی
در این مقاله به نکاتی که در زمینه افزایش مشتری و فروش باید به آن توجه کنید اشاره کردیم. بازاریابی پیامکی تاثیر زیادی در جذب مشتریان دارد و یک روش مناسب برای افزایش فروش و درآمد است. همچننی در مقاله ای به طور جداگانه درباره افزایش فروش در دوران رکود صحبت کرده ایم که مطالعه آن خالی از لطف نیست.
اگر شما هم صاحب کسبوکاری هستید یا میخواهید به تازگی وارد دنیای تجارت شوید، از تجربههایتان در این زمینه برایمان بنویسید.