پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM) چیست؟ + تکنیک

بازاریابی-شبکه-های-اجتماعی-(SMM)-چیست؟-+-تکنیک

نیمی از جمعیت جهان، یعنی چیزی در حدود 3.8 میلیارد نفر، از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند. مردم به طور روزانه بیش از 2 ساعت از وقت خود را در شبکه های اجتماعی می‌گذرانند. این آمارها نشان می‌دهند که چه بستر عظیمی برای بازاریابی و کسب درآمد در شبکه های اجتماعی نهفته است. به همین دلیل، بسیاری از کسب و کار از «بازاریابی شبکه های اجتماعی» استفاده می‌کنند تا بتوانند در زمین حاصلخیز رسانه های اجتماعی، محصولات خود را کشت کنند و به درآمدزایی برسند. در این بررسی به اهمیت و نحوه بازاریابی در شبکه های اجتماعی می‌پردازیم.

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (SMM)  به جذب مخاطبان هدف یا آگاهی از برند از طریق وبسایت‌ها یا اپلیکیشن شبکه های اجتماعی اشاره دارد. به عنوان مثال، توییتر یک پلتفرم اجتماعی است که به مردم اجازه می‌دهد پیام‌های کوتاه خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. اینستاگرام نیز پلتفرم دیگری است که امکان به اشتراک گذاری انواع محتوای تصویری (عکس و ویدئو) را فراهم می‌کند.

بسیاری از کسب و کارها از طریق راه‌های مختلف به دنبال جذب فالوور در شبکه‌های اجتماعی هستند. جذب مخاطبان در شروع بسیار دشوار است و شما باید اعتماد آنها را به خود جلب کنید. برای این کار می‌توانید روش‌های دیگر دیجیتال مارکتینگ را با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی ترکیب کنید. برای مثال، از ایمیل یا وبسایت خود به عنوان یک کانال تبلیغاتی برای معرفی شبکه‌های اجتماعی بهره ببرید.

بهترین روش که هم بسیار موثر است و هم ارزان قیمت، پیامک تبلیغاتی است. فرض کنید، شما یک رستوران در منطقه 5 تهران داشته باشید. پیج اینستاگرام خود را تازه راه اندازی کرده‌اید. همچنین به طور مدام در پیج خود انواع محتوا از جمله عکس و ویدئو را پست می‌کنید. شما از طریق ارسال پیامک انبوه می‌توانید ساکنان منطقه 5 را هدف قرار دهید و به آنها جهت معرفی رستوران و مشاهده شبکه اجتماعی خود اس ام اس ارسال کنید.

هدف از بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی بر سه هدف زیر متمرکز است:

  1. افزایش تعامل با کاربران
  2. بهبود آگاهی از برند
  3. دستیابی به مشتریان بیشتر

کسب و کارهای برای رسیدن به اهداف خود به تولید محتوای با کیفیت نیاز دارند. هر چه محتوا غنی‌تر و منحصر به فردتر باشد، کاربران بیشتری وارد پیج می‌شوند و محتواها را با دوستان خود به اشتراک می‌گذارند. بنابراین، بازاریابان با ارائه یک استراتژی تولید محتوای خوب می‌توانند در پلتفرم‌های مورد نظر خود فعالیت کنند و کاربران هدفشان را تحت تاثیر خود قرار دارند. این استراتژی چندین مزیت بالقوه را دارد که در ادامه شرح می‌دهیم:

  • تولید، برنامه ریزی و پست کردن محتوا در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر است.
  • در مقایسه با بازاریابی سنتی (تلویزیون و چاپ) هزینه کمتری دارد.
  • قابل اندازه گیری و تحلیل است (تعداد فالوورها، تعداد لینک‌ها، کامنت‌ها و سایر موارد)
  • احتمال انجام یک اقدام توسط کاربر بالاست (خرید محصول یا اشتراک گذاری محتوا)
  • تعامل مستقیم و سریع را با مخاطبان فراهم می‌کند.
  • به دست آوردن اطلاعات شخصی، جمعیتی و جغرافیایی کاربران راحت‌تر است.
  • مخاطبان مناسب را هدف قرار می‌دهد، به این خاطر که فالوورهای یک پیج با یکدیگر وجه اشتراک دارند (مثلاً همه آنها عاشق غذا هستند).
  • امکان برآورد هزینه، زمان و تلاش‌های مورد نیاز در کمپین‌های بازاریابی SMM آسان‌تر است.

تکنیک بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی-شبکه-های-اجتماعی-(SMM)-چیست؟-+-تکنیک

قبل از شروع راه اندازی کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، اهداف کسب و کار خود را در نظر بگیرید. با بررسی اهداف خود می‌توانید از استراتژی و تکنیک‌های مناسب استفاده کنید. نداشتن استراتژی درست به مانند پرسه زدن در یک جنگل بدون نقشه است! پس هنگام تعیین اهداف بازاریابی خود، به چند سوالی که در ادامه مطرح می‌شوند پاسخ دهید:

  • چرا در شبکه های اجتماعی حضور دارید؟
  • مخاطبان هدفتان چه کسانی هستند؟
  • چه پیامی را می‌خواهید به مخاطبان هدف خود منتقل کنید؟
  • مخاطبان هدف شما از کدام شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند؟
  • چقدر بودجه دارید؟

اما مهمترین سوال این است: «آیا کسب و کار من، مناسب شبکه های اجتماعی است یا خیر؟» درحقیقت، حوزه کاری شرکت می‌تواند به شما نوع استراتژی که باید به کار بگیرید و دلیل حضورتان در رسانه‌های اجتماعی را دیکته کند. برای مثال، لینکدین یا توییتر معمولاً برای شرکت‌های B2B مناسب‌تر هستند اما اینستاگرام یا یوتیوب برای شرکت‌های B2C بهتر خواهند بود.

بگذارید وارد جزئیات شویم:

«اگر در حوزه تورهای مسافرتی فعال هستید، این امکان را دارید از طریق اینستاگرام، یوتیوب و فیس بوک برای کاربران هدف خود محتوای جذاب تهیه کنید. اگر کسب و کاری در حوزه ماشین آلات سنگین دارید و محصولات خود را به شرکت‌ها می‌فروشید، به احتمال زیادی نمی‌توانید در بیشتر پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی فعالیت کنید.»

استفاده از پنل پیامکی برای بازاریابی شبکه های اجتماعی

ممکن است از خود بپرسید که چطور می‌توان از پنل اس ام اس برای بازاریابی رسانه های اجتماعی استفاده کرد؟ بیایید برای پاسخ به این پرسش به یک مثال نگاهی بیندازیم. مثال ما در مورد یک رویداد یا ایونت است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

شما می‌خواهید برای معرفی محصولات آرایشی خود یک رویداد برگزار کنید. همچنین تعداد زیادی دنبال کننده در کانال‌های مختلف شبکه های اجتماعی خود دارید و از طریق محتوا به همه آنها گفتید که در رویداد حضور پیدا کنند. اما چطور می‌توانید مطمئن شوید که فالوورهای شما به رویداد می‌آیند؟ برای دریافت بازخورد می‌توانید از پنل پیامکی استفاده کنید و متن زیر را برای مخاطبان خود بفرستید:

نازنین عزیز، ما دوست داریم شما را در رویداد … ببینیم! ما قصد معرفی محصولات آرایشی جدید خود را داریم و به شما جهت حضور گرمتان هدیه می‌دهیم.

برای حضور در رویداد و دریافت آدرس روی لینک زیر کلیک کنید:

…»

پیام بالا لحنی شخصی دارد و باعث می‌شود گیرنده احساس ارزشمند بودن و احترام کند. همچین این پیامک دارای یک CTA (فراخوان برای اقدام) واضح و تحریک آمیز است. احتمال کلیک کردن روی لینک بالاست و کاربر بعد از ورود به صفحه، مشخصات خود را وارد می‌کند تا در رویداد حضور داشته باشد. شما از طریق این پیامک چندین مزیت دریافت می‌کنید که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • نسبت به حضور کاربران بازخورد دریافت می‌کنید.
  • شما می‌توانید کاربران وفادار خود را بشناسید.
  • مشخصات کاربران از جمله نام، سن، شماره تماس، ایمیل را جمع آوری می‌کنید.
  • این امکان را دارید براساس اطلاعاتی که به دست آورید، تغییراتی در رویداد خود اعمال کنید (بهینه سازی رویداد).
  • امکان فروش محصولات آرایشی را افزایش می‌دهید.

جمع بندی

شما برای رسیدن به اهداف بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به پیامک به عنوان یک برگ برنده نگاه کنید. حتی بعد از خرید محصولات این امکان را دارید از طریق پیامک با مشتریان خود در ارتباط باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پنل اس ام اس مدیانا با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .