جشنواره پاییزی مدیانا، ویژه پنل های پیامکی
مهلت استفاده تا 30 مهر 

بازاریابی B2C چیست؟

23-aban-بازاریابی-B2C-چیست؟

برندهای قوی به وفاداری مشتری اهمیت می‌دهند و به کاربران هدف خود کمک می‌کنند تا حداکثر تعامل را داشته باشند. فقط کافیست به برندهای بزرگ دنیا نگاه کنید و ببینید چگونه توانسته‌اند در تمام سال‌های فعالیت خود، ارتباط نزدیکی با مشتریان خود برقرار کنند. همه برندهای بزرگ ازاستراتژی‌های بازاریابی B2C برای ایجاد یک اثر ماندگار بر خریداران بهره برده‌اند. اما چطور می‌توان از این شیوه بازاریابی برای تحت تاثیر قراردادن مشتریان استفاده کرد؟ در این بررسی به طور کامل در مورد یکی از مهمترین انواع روش های بازاریابی یعنی B2C صحبت می‌کنیم.

بازاریابی B2C چیست؟

بازاریابی بیزینس به مشتری که معمولاً به عنوانB2C  شناخته‌ می‌شود، مجموعه‌ای از استراتژی‌ها، شیوه‌ها و تاکتیک‌هایی است که یک کسب و کار برای ارائه محصولات یا خدمات خود به مشتریان استفاده می‌کند. کمپین‌های B2C نه تنها بر سودمندی یا ارزش محصول تمرکز دارند بلکه به دریافت پاسخ احساسی از مشتری و بهبود تجربه کاربری نیز توجه دارند. به عبارت ساده: «بازاریابی B2C برای یک کسب و کار بدین معناست که آنها محصولات و خدمات خود را به طور مستقیم به مشتریان می‌فروشند و واسطه‌ای در کار نیست!»

تفاوت بین بازاریابی B2B و B2C

همانطور که بیان کردیم، شرکت‌های B2C مستقیماً به مصرف کنندگان می‌فروشند. از طرف دیگر شرکت‌های B2B محصولات خود را به کسب و کارهای دیگر می‌فروشند. برخی از تفاوت‌های کلیدی این روش به به فرآیند خرید و فروش، طرفین درگیر و هزینه خرید مربوط می‌شوند. شرکت‌هایی که بر بازاریابی B2C تمرکز می‌کنند، از نزدیک روند بازار را دنبال می‌کنند، عادات خرید مشتریان خود را مطالعه می‌کنند و استراتژی‌های رقبا را به دقت زیر نظر می‌گیرند. اما بازاریابی B2B به طور عمده بر نیازهای مختلف کسب و کارها متمرکز است.

اهمیت بازاریابی B2C

23-aban-dakheli-بازاریابی-B2C-چیست؟

B2C برای هر کسب و کاری که محصولات یا خدمات می‌فروشد ضروری است. این کسب و کارها شامل رستوران‌ها، داروخانه‌ها، شرکت‌های نرم افزاری، فروشگاه‌های مواد غذایی و سایر موارد می‌شوند. با این حال، امروزه اینترنت به محبوب‌ترین کانال برای برندهای B2C جهت تبلیغ محصولات یا خدمات خود به مشتریان تبدیل شده است. تقریباً همه شرکت‌های B2C می‌خواهند در بازار تجارت الکترونیک جهانی 2.3 تریلیون دلاری شرکت کنند و تجارت خود را به صورت آنلاین تبدیل کنند.

B2C به دلایل زیر مفید است:

  • کمپین‌های B2C برای ترغیب مشتریان بالقوه ایجاد می‌شوند تا از وبسایت شما بازدید کنند تا درباره برندتان اطلاعات بیشتری کسب نمایند.
  • وقتی تعداد مشتریان بالقوه بازدیدکننده از وبسایت شرکت افزایش می‌یابد، تعداد مشتریان جدید نیز افزایش پیدا می‌کنند.
  • شرکت‌های  B2Cمی‌توانند با شناخت مخاطبان هدف، پیام‌های خاص‌تری را در لحظات استراتژیک ارسال کنند.
  • یک وبسایت می‌تواند با استفاده از کلمات کلیدی خاص جایگاه خود را در نتایج جستجو افزایش دهد. در نتیجه، کاربران احتمال بیشتری برای یافتن کسب و کار شما دارند.

بهترین استراتژی‌های بازاریابی B2C

در ادامه به محبوب‌ترین استراتژی‌های B2C را اشاره می‌کنیم:

1- رسانه‌های اجتماعی

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، یوتیوب و فیس‌ بوک همچنان به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای دسترسی مستقیم به مشتریان شناخته می‌شود. درواقع، 68 درصد از کاربران می‌گویند که شبکه‌های اجتماعی به آنها اجازه می‌دهند تا با برندهایی که دوستشان دارند ارتباط برقرار کنند.

تولید و به اشتراک گذاری محتوا در این پلتفرم‌ها نه تنها به شما امکان می‌دهد محصولات خود را تبلیغ کنید بلکه می‌تواند به بهبود سئوی سایت شما نیز کمک کنند. همچنین انتظار می‌رود در سال‌های آتی، اینفلوئنسر مارکتینگ تا 72.5 درصد رشد کند زیرا بلاگرها تاثیر زیادی بر فالوورهای خود دارند.

3- بازاریابی ایمیلی هدفمند

تعداد ایمیل‌ها از سال 2020 تا 2021 94 درصد افزایش یافته است. کارشناسان پیش ‌بینی می‌کنند که در سال‌های آینده نیز این روند افزایشی خواهد بود. در سال 2020، ارزش بازار ایمیل 7.5 میلیارد دلار بود و پیش بینی می‌شد تا سال 2027 به 17.9 میلیارد دلار افزایش یابد.

بازاریابانی که به استراتژی‌های بازاریابی ایمیلی B2C ادامه می‌دهند باید بر پیشنهادات ویژه تمرکز کنند. درحقیقت، ایمیل بهترین راه برای برقراری ارتباط با مشتریان است. از طریق ایمیل می‌توانید محصولات و حتی محتوای آموزشی وبلاگ خود را در ایمیل ارسالی خود قرار دهید.

3- اس ام اس مارکتینگ

تحقیقات نشان می‌دهند که اس ام اس مارکتینگ نسبت به سایر کانال‌های بازاریابی نرخ پاسخ دهی بالاتری دارد. بخشی از این موضوع بدین دلیل است که ایمیل اکنون مملوء از هرزنامه است. از 300 میلیارد ایمیل ارسالی روزانه، تقریبا نیمی از آنها در حال حاضر اسپم هستند.

میانگین نرخ باز شدن ایمیل‌ها اکنون حدود 20 درصد است اما برای پیام‌های متنی، میانگین نرخ باز شدن 98 درصد است. شاید قوی‌ترین جنبه پیام‌های متنی این باشد که امکان ارتباط انسانی از طریق فناوری را فراهم می‌کند. از مهمتر اینکه، بازاریابی پیامکی ارزان‌تر از هر روش دیگر بازاریابی است.

کلام آخر

استراتژی‌های مربوط به بازاریابی B2C سعی بر این دارند تا مصرف کننده نهایی را به روشی کارآمد برای خرید متقاعد کنند. این روش مارکتینگ بر تعامل مستقیم با مصرف کنندگان نهایی تمرکز دارد. مشتریان با برندهای B2C می‌توانند تماسی شخصی‌تر داشته باشند. پس اگر شما هم یک کسب و کار مبتنی بر B2C هستید، این امکان را دارید از طریق «پنل اس ام اس» مدیانا با مشتریان خود شخصی‌ترین ارتباطات را ایجاد کنید و آنها تحت تاثیر محصولات و خدمات خود قرار دهید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جهت ورود پنل‌ مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

پنل اصلی

امکان ارسال‌های متنوع‌تری خواهید داشت.

پنل جدید (نسخه آزمایشی)

تجربه کاربری بهتری خواهید داشت.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .