پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی B2B چیست؟+ استراتژی‌های بازاریابی

13-AZAR-بازاریابی-B2B-چیست؟+-استراتژی‌های-بازاریابی

بازاریابی B2B به طور خاص بر شرکت‌ها، فروشندگان یا مشتریان عمده تمرکز دارد. به به عبارتی، محصولات یا خدماتی یک شرکت خاص به شرکت دیگری فروخته می‌شود در بخش B2B قرار می‌گیرد. از آنجایی که گروه‌های هدف نسبتاً کوچک هستند، نحوه تعامل و ارتباط شما با شرکا از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین معنا که شما به جای شناخت نیازهای مصرف‌کننده باید خواسته‌های شرکت‌ها را درک کنید. در این بررسی به طور کل در مورد بازاریابی B2B صحبت می‌کنیم.

بازاریابی B2B چیست؟

بازاریابی تجارت به تجارت (Business-to-Business) فرآیندی است که شامل فروش یک محصول خاص تولید شده توسط یک شرکت به شرکتی دیگر است. همچنین، برای هر کسب و کاری که می‌خواهد خدمات خود را به سازمان‌های دیگری ارائه دهد، از این روش بازاریابی استفاده می‌شود. غالباً بازاریابی B2B برمشاغل تولیدکننده محصولات خاص مانند پلاستیک، فولاد، پارچه یا ارائه خدمات مختلف از جمله مدیریت پروژه یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) استوار است.

بگذارید یک مثال بیاوریم:

«شما تولید کننده محصولات پلاستیکی مانند ظروف آشپزخانه هستید، از طریق پنل اس ام اس و ارسال پیامک انبوه به تمامی فروشندگان منطقه خاصی از تهران یا حتی مشاغلی مثل صاحبان کترینگ ها پیامک می‌دهید. محتوای پیامک شما می‌تواند حاوی این موضوع باشد که شما تامین‌کننده هستید و محصولات خود را با قیمت و شرایط ویژه در اختیار فروشندگان قرار خواهید داد. کاری که شما انجام می‌دهید بازاریابی B2B نام دارد.»

مطلب پیشنهادی: بازاریابی B2C چیست؟

مزایای بازاریابی B2B

برخی از مزایای B2B برای خریداران و فروشندگان شامل موارد زیر هستند:

13-azar-dakheli-بازاریابی-B2B-چیست؟+-استراتژی‌های-بازاریابی

  • فروش راحت تر: در حالی که شرکت‌ها می‌توانند از طریق ویترین فروشگاه خود محصول بفروشند یا از طریق تلفن معاملات خود را انجام دهند، تجارت B2B اغلب به صورت آنلاین انجام می‌شود. به این صورت وبسایت‌ها یک پلتفرم برای فروشندگان ایجاد می‌کنند تا آنها محصولات خود از طریق وب سایت مربوطه به مصرف‌کننده ارائه دهند. برای مثل، «دیجی کالا» یک وبسایت B2B محسوب می‌شود.
  • سود بیشتر: شرکت‌های B2B معمولاً اقلام خود را به مقدار عمده به فروش می‌رسانند تا خریداران بتوانند معامله خوبی را با قیمت مناسب به دست آورند. تعداد سفارشات بزرگ‌تر منجر به فروش بیشتر و درآمد بالاتر برای فروشندگان می‌شود. در عین حال، سهولت تبلیغات برای سایر مشاغل از طریق وبسایت‌های B2B می‌تواند به کاهش هزینه‌های بازاریابی و افزایش نرخ تبدیل کمک کند.
  • پتانسیل عظیم بازار: از نرم‌افزارهای تجاری و خدمات مشاوره‌ای گرفته تا مواد فله ای و ماشین آلات تخصصی، فروشندگان B2B می‌توانند بازار بزرگی از شرکت‌ها را در سراسر صنایع هدف قرار دهند. همچنین این شرکت‌ها می‌توانند در یک زمینه خاص مانند فناوری تخصص پیدا کنند و در آن به رهبر بازار تبدیل شوند.
  • امنیت بهتر: از آنجا که قراردادها بخش مهمی در تجارت B2B محسوب می‌شوند، این نوع بازاریابی امنیت زیادی هم برای خریداران و هم برای فروشندگان فراهم می‌کنند. از آنجا که فروش معمولاً به صورت دیجیتالی پیگیری می‌شود و از این نظر که فروشندگان می‌توانند وضعیت مالی خود را ردیابی و بر آنها نظارت کنند، بازاریابی B2B از امنیت بیشتری برخوردار است.

استراتژی‌های بازاریابی B2B

بسیاری از استراتژی‌های بازاریابی B2B وجود دارند که در صورت استفاده صحیح از آنها می‌توانید نتایج چشمگیری به دست آورید. در زیر می‌توانید با محبوب‌ترین‌های روش‌های مارکتینگ در B2B آشنا شوید:

1-بازاریابی پیامکی

طبق گزارش‌ها، تبلیغات پیامکی 98 درصد نرخ باز شدن دارند. با توجه به چنین آمار چشمگیری، شکی نیست که شما باید یک استراتژی بازاریابی پیامکی را در برنامه خود پیاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از داده‌های شخصی مشتریان خود مانند نام، جنسیت، موقعیت مکان و سایر موارد، پیام‌های متنی شخصی برای آنها ارسال کنید. با استفاده از این استراتژی، می‌توانید شرکای خود را در مورد تخفیف‌ها یا رویدادهای ویژه سازمان خود مطلع کنید. همچنین ارسال پیامک ارزان‌ترین راه در انواع روش های بازاریابی محسوب می‌شود.

2-بازاریابی ایمیلی

ارسال ایمیل فرصتی عالی برای دستیابی به مشتریان است. اگر می‌خواهید با شرکای خود ارتباط برقرار کنید و آنها را در مورد اخبار و معاملات خود مطلع سازید، به یک ایمیل احتیاج دارید. آمارها نشان می‌دهند که حدود 93 درصد از متخصصان بازاریابی B2B از این استراتژی برای ایجاد روابط تجاری جدید استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که نامه‌های الکترونیکی شما باید شامل اطلاعات مفیدی باشند تا دلایل شروع همکاری با شرکا را شرح دهد.

3-بازاریابی محتوا

اگر می‌خواهید نیازهای شرکای خود را برآورده کنید، بهتر است محتوای مفید را با سئو ترکیب کرده تا مشتریان بتوانند شما را از طریق صفحه نتایج گوگل پیدا کنند. اکثر مشتریان ترجیح می‌دهند از طریق مقالات به تخصص و خدمات شما دسترسی یابند. به همین دلیل، ایجاد یک وبلاگ با موضوعات مرتبط با صنعتی که در آن مشغول به کار هستید، تصمیمی عاقلانه خواهد بود. به این ترتیب شما نه تنها اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهید بلکه محصولات خود را نیز از این طریق تبلیغ می‌کنید.

4-بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

رسانه‌های اجتماعی بخشی جدایی ناپذیر از تجارت مدرن هستند. در حال حاضر، بیش از 70 درصد از مشتریان B2B از شبکه‌های اجتماعی برای خرید استفاده می‌کنند. با کمک بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM) می‌توانید تعداد مشتریان خود را افزایش دهید و روابط تجاری خوبی برقرار کنید. برای مثال، ممکن است یک حساب در لینکدین باز کنید تا شرکت‌ها بتوانید اطلاعاتی درباره شرکت و دستاوردهای تجاری شما به دست آورند. البته، این روش فرصتی عالی برای افزایش سطح تعامل با شرکای بالقوه است.

کلام آخر

اگرچه B2B و بازاریابی B2C اغلب از روش‌های مشابه پیروی می‌کنند اما تفاوت‌های اساسی بین این دو اصطلاح وجود دارند. داشتن شناخت کامل از هردوی این روش‌ها باعث بهبود تجارت، جذب مشتری جدید و افزایش درآمد خواهد شد. شما می‌توانید برای فروش محصولات و ارائه خدمات به شرکت‌های فعال در زمینه تخصصی خود، از خدمات اس ام اس مارکتینگ مدیانا بهره مند شوید.

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .