یکی از مهمترین مسائل در حوزه تجارت برای صاحبان کسبوکار، مشتریان هستند. این مشتریان هستند که باعث رشد مشاغل میشوند و برند شما را به دیگران میشناسانند، از این رو نحوه برخورد با مشتری و ارتباط با او بسیار ضروری است.
در صورتی که میخواهید کسبوکار موفقی داشته باشید، ابتدا باید چگونگی صحبت کردن با مشتری را بیاموزید و از تکنیکهای موجود در این حوزه استفادهکنید. به خاطر این اهمیت و برای اینکه بتوانید بهترین ارتباط را با مشتریان خود داشته باشید، قصد داریم در این مطلب نکات مهمی را ذکر کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
هنر برقراری ارتباط با مشتریان
در صورتی که قادر به برقراری ارتباط عالی باشید و بدانید کجا باید چگونه عمل کنید، میتوان گفت شما فرد موفقی هستید. نحوه صحبت کردن در حوزه تجارت به ویژه با مشتریان یک مهارت اساسی است که تمام افراد شاغل در این حوزه باید از آن برخودار باشند تا بتوانند تجارت موفقی داشته باشند.
در ادامه به ذکر نکاتی در این مورد میپردازیم تا با رعایت آنها بتوانید رضایت مشتریان خود را جلب کنید.
به لحن خود توجه کنید
فرض کنید مشتری نزد شما آمده و خرید کرده است، در آخر میخواهید بدانید چیز دیگری لازم دارد یا خیر؟ اینجا به دو گونه میتوانید سؤال خود را مطرح کنید:
1. چیز دیگری نیاز ندارید؟
2. مورد دیگری هست که بتوانم به شما کمک کنم؟
با نگاه کردن به این دو جمله چه احساساتی در شما به وجود میآید؟ مشخص است که سؤال اول بسیار جدی و کمی تلخ پرسیده شده است؛ به طوریکه انگار فروشنده از روی اجبار آن را مطرح کرده، اما مورد دوم با لحن دوستانه و کاملاً حرفهای قصد راهنمایی مشتری را دارد.
از بیان مثبت استفاده کنید
اگر میخواهید در بین مشتریانتان برند محبوب باشید، همواره هنگام صحبت کردن با مشتری از لحن مثبت استفاده کنید. به این مثال توجه کنید؛ فرض کنید مشتری نیازمند محصولی است که شما در حال حاضر آن را ندارید، اما میتوانید تا ماه آینده آن را ارائه دهید، حال به دو شیوه میتوانید آن را به مشتری اطلاع دهید:
توافق با مشتری
منفی:
در حال حاضر این محصول را نداریم، میتوانید چند هفته صبر کنید تا بتوانیم مجددا این محصول را بیاوریم.
مثبت:
محصول از ماه بعد مجددا قابلخرید است. من میتوانم الان برای شما ثبت سفارش کنم و به محض رسیدن کالا به انبار از ارسال آن برای شما مطمئن شوم.
با توجه به جملات بالا متوجه خواهید شد که مشتریان به عدم توانایی شما در انجام کارها اهمیتی نمیدهند، آنها میخواهند بدانند چه کاری میتوانید برای آنها انجام دهید.
از نام مشتریان خود استفاده کنید
بهتر است هنگام ارسال پیامهای تبریک و اخباری در خصوص محصولاتتان از نام مشتریان استفاده کنید. روانشناسی ارتباط با مشتری در این باره میگوید: «نام افراد برای خودشان مهمترین و شیرینترین صدا است.»
بنابراین با آگاهی به این موضوع میتوانید ارتباطتان با مشتریان را قویتر کنید و کاری کنید آنها همیشه به یادتان باشند.
مراقب شوخیها باشید
از مهمترین نکات برخورد با مشتری، لحن مکالمه با مشتری و نحوه صحبت کردن با مشتری است. شاید فکر کنید شوخی باعث میشود صمیمیت مشتری با شما بیشتر شود، اما در این مورد خیلی باید دقت کنید و از شوخیها و کنایهها حدالامکان استفاده نکنید یا سنجیده استفادهکنید.
از اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید
با مشتریانتان مانند دیگر افراد عادی صحبت کنید. لازم نیست از اصطلاحات تخصصی مربوط به صنعت کسبوکارتان بهره ببرید تا آنها را تحتتأثیر قرار دهید. شاید فکر کنید اینگونه صحبتکردن ممکن است شما را فردی آگاه نشان دهد، اما برعکس است.
درواقع زمانی که شما از چیزی صحبت میکنید که مشتری اطلاعی از آن ندارد، ممکن است مشتری احساس تحقیر از ناآگاهی خود کند و این امر سبب دوری او از شما میشود. پس بدانید هر چه با واژگان معمولی صحبت کنید، بهتر میتوانید مشتری را برای خرید از خود قانع کنید.
نکات برقراری ارتباط در قالب پیامک با مشتریان
بسیاری از مشاغل به ویژه مشاغل فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیشترین ارتباطشان با مشتریان از طریق پیامک و به واسطه پنل اس ام اس است؛ بنابراین توجه به نکاتی در این زمینه نیز حائز اهمیت است.
آغازکننده پیامها باشید
برای حفظ ارتباط با مشتریان این شما هستید که باید پا پیش بگذارید. پیامک یک راهکار عالی برای ریتنشن مارکتینگ و باز گرداندن مشتریان به کسب شماست. شما همچینین می توانید با ارسال پیامک تشکر از خرید از ابتدا همراهی با شما با آن ها در ارتباط باشید. این امر نشان میدهد شما به آنها توجه میکنید و سبب میشود ارتباط به شکل قویتری شکل بگیرد.
لحن برند خود را حفظ کنید
پیش تر به این موضوع اشاره کردیم اما به یاد داشته باشید متن پیامک شما باید متناسب با لحن برند شما باشد
پیگیری را فراموش نکنید
ممکن است مشتریانی داشته باشید که به محصولات شما علاقهمند میشوند اما کمتر اقدام به خرید میکنند. با پیگیری و ارسال پیامهای شارژ مجدد، تخفیف یا اطلاعرسانی در مورد محصولات آنها به سمت خرید سوق دهید.
مشتریان را منتظر نگذارید
هنگام صحبت کردن با مشتری یادتان باشد حدالامکان آنها را منتظر نگذارید، تمام مشتریان به دنبال دریافت پشتیبانی فوری هستند همین موضوع باعث شده تا پیامک بهترین راهکار برای ارتباط کسب و کارها باشد. این امر میتواند بسیار بر برند شما تأثیر بگذارد.
مزایای استفاده از تلفن ابری در برقراری ارتباط با مشتریان
از دیگر تکنولوژیهایی که در زمینه تجارت الکترونیک بهکار گرفته میشود تلفن ابری است که بسیار قابلاعتماد است و در هر نوع و اندازهای میتوان از آن استفاده کرد. تلفن ابری تفاوت خیلی زیادی با تلفنهای معمولی ندارد اما امکانات بیشتری را برای شما فراهم می کند. از جمله مزایای تلفن ابری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- نصب سریع و استفاده آسان
- بدون نیاز به زیرساخت
- ارائه ارتباطات باکیفیت
- افزایش بهرهوری
- تضمین فعالیت به موقع
- صرفهجویی در وقت
- امنیت بالا
- بهروزرسانی خودکار
نتیجهگیری
از مهمترین مواردی که صاحبان کسبوکار با آن در ارتباط هستند و کسبوکارشان براساس آنها شکل میگیرد مشتریان هستند. مشتریان نقش کلیدی در هر کسب کاری دارند، بنابراین آگاهی از نحوه صحبت کردن با مشتری سبب میشود ارتقای کسب و کار و افزایش فروش سریعتر اتفاق بیفتد. اگر برای ارتباط با مشتریان خود به دنبال سریع ترین راهکار می گردید همین الان پنل پیامکی خود را از سایت مدیانا به رایگان دریافت کنید.