پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

ریتنشن مارکتینگ چیست؟ تعریف، کاربردها و مزایا + مثال

ریتنشن مارکتینگ چیست + نمونه متن پیامک ریتنشن

ریتنشن مارکتینگ چیست؟ بیایید قبل از پاسخ به این سوال، به سوال دیگری بپردازیم. این مقاله را با یک سوال ساده شروع می کنیم: شما از چه روشي برای حفظ ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنید؟ آیا لزومی به حفظ ارتباط با مشتریان سابق خود می بینید؟ در این مقاله قصد داریم تا به اهمیت بازگشت مشتری بپردازیم، بازاریابی بازگشتی را به شما معرفی و برای استفاده شما نمونه متن پیامک ریتنشن ارائه دهیم. با مدیانا همراه باشید.

جذب یا حفظ مشتری؟

بیاید با مثالی ساده شروع کنیم فرض کنید به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید و هزینه زیادی را صرف جذب مشتریان کرده اید. آن ها با کسب و کار شما آشنا شده اند و برای یکبار از شما خرید کرده اند. برای بازگرداندن مشتریان سابق برای دریافت مجدد محصولات خود چه برنامه ای دارید؟

جذب مشتریان جدید برای هر کسب و کاری ضروری است اما اين روش به تنهايي موفقيت اميز نخواهد بود. هزینه جذب مشتری جدید، 5 برابر حفظ مشتریان سابق شما است. به یاد داشته باشید این مشتریان سابق شما هستند که به برند سازی و هویت بخشیدن کسب و کار کمک می کنند. از این رو وفادارسازی و بازگشت مشتریان اهمیت ویژه ای برای هر کسب و کاری دارد.

ریتنشن یا بازگشت مشتريان چیست؟

بازگشت مشتریان یا ریتنشن مارکتینگ، یکی از انواع روش های بازاریابی در جهت حفظ تعامل و نگهداری مشتریان و ترغیب آن ها به تکرار خرید یا دریافت مجدد خدمات کسب و کارها است.

بیاید نگاهی به مراحل فروش کنیم و عمیق تر فرایند قیف فروش و مراحل آن را بررسی کنیم.

Brand Awareness: مرحله اول قیف فروش، آگاهی از برند است، اینکه طیف گسترده ای از مخاطبان را با کسب و کار خود آشنا کنید.

Consideration: مرحله دوم حضور کسب و کار شما به عنوان گزینه ای در ذهن مشتریان در کنار سایر رقبای شما است

Acquisition: مرحله سوم جذب مشتریان است اینکه مشتریان خدمات و یا محصولات کسب و کار شما را خریداری کنند و به اصطلاح اولین خریدشان را انجام دهند.

Retention: این مرحله همین موضوعی است که به آن می پردازیم اینکه چگونه مشتریانی را که یک بار از ما خرید کردند ترغیب به خرید مجدد کنیم و به نوعی آن ها را به کسب و کار خود برگردانیم. 

Loyality: انتهای قیف مشتری و آخرین مرحه فروش وفادارسازی مشتریان است. اینکه در ذهن مشتریان به عنوان گزینه اول کسب و کار خود تبدیل شوید و مشتریان معرفی کسب و کار شما را به دوستان و آشنایان خود معرفي كنند. اگر تمایل دارید به صورت دقیق تر به وفادارسازی مشتریان خود بپردازید وبلاگ وفادارسازی مشتریان را مطالعه کنید.

ریتنشن مارکتینگ چیست؟

ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) یک استراتژی در حوزه بازاریابی است که هدف آن حفظ و تقویت ارتباط با مشتریان فعلی است تا آنها را در طولانی‌ مدت به مشتریان وفادار تبدیل کند. در واقع، ریتنشن مارکتینگ بر این اصول تمرکز دارد که حفظ مشتریان فعلی و افزایش میزان تعامل آنها با برند، اهمیت اساسی دارد و موجب کاهش نرخ انتقال مشتریان (Churn Rate) به مشتریان رقیب می‌شود.

در فرآیند ریتنشن مارکتینگ، تمام تلاش‌ها برای ارتقاء رضایت مشتریان، تقویت ارتباطات با آنها، ارائه ارزش بیشتر به آنها و تشویق آنها به تجربه مداوم محصولات یا خدمات شما انجام می‌شود. به جای تمرکز فقط بر جذب مشتریان جدید، ریتنشن مارکتینگ به حفظ و توسعه روابط با مشتریان فعلی توجه می‌کند تا آنها در طولانی‌مدت مشتریان وفاداری برای برند شما باشند.

استراتژی‌های ریتنشن مارکتینگ ممکن است شامل ارسال پیام‌های یادآوری، ارائه تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه به مشتریان فعلی، ارائه محتوای مفید و آموزشی، ایجاد برنامه‌های وفاداری و پاداش‌ها برای مشتریان، بهبود تجربه کاربری و خدمات پس از فروش، و تحلیل دقیق اطلاعات مشتری به منظور درک بهتر نیازها و ترجیحات آنها، شامل می‌شود.

به طور کلی، ریتنشن مارکتینگ به عنوان یک راهبرد مؤثر در بازاریابی تمرکز بر حفظ مشتریان فعلی دارد و از طریق ارتقاء وفاداری مشتریان به برند، به افزایش درآمد و ارزش اقتصادی در طولانی‌مدت کمک می‌کند.

این روش بازاریابی که با نام دیگر بازاریابی بازگشتی شناخته می‌شود، بر مشتریان فعلی کسب‌وکارها تمرکز دارد. این شیوه بازاریابی به برندهای مختلف کمک می‌کند، مشتریان فعلی خود را به مشتریان همیشگی تبدیل کنند؛ برای انجام این کار نیز از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کند. در ادامه بیشتر درباره این روش بازاریابی و مزایای آن صحبت می‌کنیم.

جایگاه ریتنشن مارکتینگ در بازاریابی چرخه عمر مشتریان

چرخه عمر مشتریان توسط دو روش بازاریابی تکمیل می‌شود. ابتدای این چرخه عمر، بازاریابی جذبی روی کار می‌آید و در انتها بازاریابی بازگشتی یا همان ریتنشن مارکتینگ روند چرخه عمر مشتریان را کامل می‌کند. بازاریابی بازگشتی در چرخه عمر مشتریان چند هدف را دنبال می‌کند.

اولین هدف بازگرداندن، خریداران واقعی به چرخه فروش است. درواقع این روش بازاریابی کمک می‌کند تا مشتریانی که از طریق بازاریابی جذبی به یک برند و محصول جذب شده‌اند، دوباره از آن خرید کنند.

هدف دوم آن نیز تبدیل این افراد به مشتریان دائمی برند مورد نظر است. سه نتیجه‌ای که ریتنشن مارکتینگ در چرخه عمر مشتریان می‌خواهد به آن‌ها دست یابد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش میزان بازگشت مشتریان قدیمی به چرخه خرید سایت
  • کاهش نرخ ریزش مشتریان و حفظ کردن مشتری‌های فعلی در چرخه خرید
  • افزایش تعداد دفعات خرید مشتریان و تحریک آن‌ها به خرید بیشتر

مزایای ریتنشن مارکتینگ چیست؟

هرچند که جذب مشتریان جدید، اهمیت بالایی دارد؛ اما حفظ مشتریان قدیمی و تبدیل آن‌ها به مخاطبان همیشگی یک کسب‌وکار مهم‌تر است. تنها راهکاری که می‌تواند در این زمینه به برندها و کسب‌وکارهای مختلف کمک کند، ریتنشن مارکتینگ است. این روش می‌تواند احتمال خرید دوباره مشتریان قبلی را تا 9 برابر بالا ببرد. از طرفی بازاریابی بازگشتی، روشی بسیار مقرون‌به‌صرفه است. یعنی هزینه‌هایی که برندها برای این شیوه صرف می‌شود، در برابر نتایجی که برای آن‌ها دارد، تقریبا ناچیز است. بازاریابی بازگشتی بزرگ‌ترین لطف را در حق بیزنس‌ها می‌کند، زیرا باعث می‌شود، خریدارانشان به مشتریان وفادار و همیشگی آن‌ها تبدیل شوند.

علت اهمیت ریتنشن مارکتینگ چیست؟

در بخش قبل به قیف مشتریان پرداختیم رها کردن مشتریان در هر بخش از اين قيف باعث شکست کسب و کار شما خواهد شد و شما را متحمل هزینه های سنگینی خواهد کرد. هزینه جذب مشتری جدید از حاشیه سود اولین خرید آن بسيار بیشتر است. از این رو تبديل مشتریان جدید به مشتري هميشگي و ترغیب آن ها به خرید دوم، سوم و… برای هر کسب وکاری ضروری است تا در نهايت منجر به سود دهی شود.

استراتژی های بازاریابی بازگشتی

استراتژی کلی این شیوه بازاریابی، تبدیل مشتریان قدیمی به مشتریان وفادار است؛ با این حال برای عملی کردن این هدف از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کند. در ادامه بعضی از آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

ارائه تخفیفات و کوپن‌های روزانه

این روش، یکی از بهترین استراتژی‌های بازاریابی بازگشتی است که مشتریان قدیمی را به خرید دوباره از بیزینس‌ها ترغیب می‌کند.

ایجاد انحصار (Exclusivity)

یکی دیگر از روش‌های بازاریابی بازگشتی ایجاد یک ویژگی انحصاری برای مشتریان است، این ویژگی احساس خاص بودن را به مشتریا القا کند. این روش نیز در تبدیل مشتریان قبلی به مشتریان وفادار نقش عمیق دارد.

معرفی ابزارهای ریتنشن

در بازایابی بازگشتی از ابزارهای متنوعی برای انجام استراتژی‌ها استفاده می‌شود. ما در ادامه بعضی از پرکاربرترین آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن پیامی مشابه پیام کوتاه است با این تفاوت که در سرویس هایی مانند مرورگر وب، اپلیکیشن و.. پیاده سازی می شود. در این ابزار اطلاعاتی از مشتریان دریافت نمی شود و صرفا کاربران با عضویت در سرویس پوش پیام های ارسالی را دریافت می کنند. پس اگر جمع آوری و حفظ شماره تماس مشتریان برای شما اهمیتی ندارد این ابزار مناسب شما است.

اگر تمایل دارید که بازگشت مشتریان خود را تضمین کنید به یاد داشته باشید که جمع آوری شماره تماس  و اطلاعات کاربران راه مناسبی برای انجام ریتنشن مارکتینگ است.

ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ راهی برای مستحکم کردن ارتباط کسب و کار شما با مشتریان است. از این ابزار به راحتی می توانید برای بازگشت مشتريان به کسب و کار خود استفاده کنید. افرادی که از طریق دریافت ایمیل مجددا تصمیم به خرید می گیرند 138% بیشتر از کسانی که ایمیل دریافت نمی کنند در هزینه های خود صرف جویی می کنند. این موضوع نشان دهنده ی موفقیت کسب و کارهایی است که برای بازگشت مشتریان خود از این ابزار استفاده می کنند.

ایمیل مارکتینگ یکی از متداول‌ترین ابزارهای بازاریابی بازگشتی است. کسب‌وکارها با استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌توانند به مشتریان خود پیام بدهند و از آن‌ها برای خرید دوباره محصولاتشان دعوت کنند.

اگر تصمیم دارید از ايميل ماركتينگ استفاده کنید به یاد داشته باشید که برگزاری کمپین های ریتنشن وابسته به زمان مناسب این ابزار نیست. به طور معمول مشتریان هفته ای یک بار ایمیل خود را چک میکنند پس اگر تمایل دارید تا سریعا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید این ابزار مناسب شما نیست.

ریتنشن مارکتینگ چیست

ارسال اس‌ام‌اس انبوه از طریق پنل پیامکی

یکی از بهترین راهکار‌های جذب دوباره مشتریان قدیمی، استفاده از پنل پیامکی است. پنل‌های پیامکی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند، بدون هیچ محدودیتی در هر روز به هر تعدادی که لازم است برای مشتریان خود اس‌ام‌اس ارسال کنند. بیزینس‌ها می‌توانند در این اس‌ام‌اس‌ها از مشتریان برای خرید دوباره از محصولاتشان دعوت کنند. پیشنهاد ما این است که از طریق یک پلتفرم مناسب مانند مدیانا این پنل‌های پیامکی را دریافت کرده و به بهانه تبریک مناسبت‌‌های مختلف، برای مشتریان قدیمی خود اس‌ام‌اس‌ها ارسال کنید.

ارسال پیامک در مقایسه با سایر روش های ارتباط با مشتری و بازاریابی بازگشتی، ساده، تاثیرگذار و ماندگار است. این روش می تواند تضمین کند که پیام کسب و کار شما در کسری از ثانیه در دستان مشتریان است و هیچگونه مزاحمتی برای ان ها ایجاد نمی کند. ارسال پیامک به مشتریان شما در مقایسه با سایر روش های ارتباطی زمان کمتری میگیرد و محدودیت زمانی و مكاني ندارد و امکان اجرای تبلیغات هدفمند، ریتگارگتینگ، اجرای کمپین های پیامکی، اطلاع رسانی را برای کسب و کار شما فراهم می کند. هزینه استفاده از این ابزار در مقایسه با سایر ابزارها کمتر است و روش بصرفه و کم هزینه ای برای شما خواهد بود.

صندوق های پیام

در سایت و اپلیکیشن خود صندوق پیام دارید؟ صندوق های پیام راهی برای ارسال کد تخفیف و اطلاع رسانی به مشتریان شما است. اما بازدید از صندوق پیام وابسته به حضور مشتریان در سایت و اپلیکیشن شما است. اگر آن ها از سایت و یا اپلیکیشن شما استفاده نکنند ارسال به صندوق پیام بی فایده خواهد بود.

پنل پیامک مدیانا ابزاری مناسب برای ریتنشن مارکتینگ

ما در این مقاله به شما گفتیم که ریتنشن مارکتینگ چیست و چرا تا این حد اهمیت دارد. مدیانا یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ایرانی است که یکی از مهم‌ترین ابزارهای ریتنشن مارکتینگ، یعنی پنل ارسال پیام کوتاه انبوه را به کسب‌وکارها ارائه می‌کند. این پلتفرم با تدوین پیام‌هایی مناسب برای کسب‌وکارها به آن‌ها کمک می‌کند از طریق ابزارهایی مانند پیام صوتی و پنل پیامک انبوه، مشتریان قدیمی خود را به مشتریان وفادار تبدیل کنند. مزیت استفاده از پنل مدیانا این است که امکانات پیشرفته‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید مخاطبان خود را بر اساس معیارهای مختلف، دسته‌بندی کرده و پیام‌های انبوه به آن‌ها ارسال کنید.

هدف مدیانا تمرکز بر روی حفظ مشتریان فعلی و تعامل با آن ها است. ارائه جزئیات، تحلیل رفتار مشتری، بررسی داده ها و انتخاب زمان مناسب برای اجرا که امکان ویژه از سوی تیم مارکتینگ مدیانا است که در کنار سایر کاربرد های پنل اس ام اس امکان تجریه کمپین های پیامکی موفق رو برای شما فراهم می کند.

با اس ام اس مارکتینگ چه موقعیتی هایی برای شما فراهم میکنیم ؟

 

اهمیت اس ام اس مارکتینگ

 

انواع کمپین های ریتنشن مارکتینگ چیست؟

روش ها متفاوتی برای اجرای ریتنشن مارکتینگ برای کسب و کار شما وجود دارد. در ادامه به انواع کمپین های ریتنشن مارکتینگ می پردازیم.

کمپین‌های فعال سازی کاربران (Activation Campaigns)

هدایت مشتریان از هر مرحله به مرحله بعدی در قیف فروش روشی برای فعالسازی مشتریان در هر مرحله و هدایت آن ها به مرحله بعد قیف فروش است.

کمپین‌های آن‌بوردینگ (Onboarding Campaigns)

همانطور که از نام این دسته از کمپین ها پیدا است هدایت کاربران در زمان خرید و آشنا کردن کاربران با محصولات و نحوه کار با محصولات شما است.

کمپین‌های تعامل مجدد (Re- Engagement Campaigns)

پیدا کردن مشتریان سابق که شما را رها کرده اند و ایجاد ارتباط با آن ها راهی برای بازگرداندن آن ها و خرید مجدد است.

در متن پیامک ریتنشن چی ارائه دهیم؟

تا اینجا آموختیم که ریتنشن مارکتینگ چیست، اکنون باید بیاموزیم که در پیامک ریتنشن چه چیزی باید ارائه کنیم.

پیگیری و ارائه خدمات پس از فروش

پس از خرید و یا سفارش مشتریان خود را رها نکنید! حفظ ارتباط با مشتریان دقیقا بعد از خرید اتفاق می افتد با ارسال پیامک نظر سنجی، فایل راهنما و.. نشان دهید که در کنار مشتری هستید و خدمات و محصولات خود را پشتیبانی کنید.

ارائه تخفیف و پیشنهادات جذاب

یکی از موارد موثر برای بازگرداندن مشتریان به کسب و کار شما و خرید مجدد، ارائه تخفیف و پیشنهادات جذاب به مشتریان است. در برخی از مواقع مشتریان به فکر خرید دوباره نیستند و یا کسب و کار شما را فراموش کرده اند ولی با ارسال پیامک های مناسبتی، تولد و در نظر گرفتن تخفیفات می توان آن ها را تشویق به خرید مجدد کرد.  در قسمت نمونه متن پیامک ریتشن به مدل های این دسته از پیامک ها می پردازیم.

همکاری در فروش

در صورتی که کسب و کار بزرگی دارید می توانید از همکاری در فروش برای بازگرداندن مشتریان و جذب مخاطبان جدید استفاده کنید. در این روش به مشتریان خود اعلام می کنید با فروش محصولات و یا معرفی خدمات شما به دوستان درصدی از فروش یا تخفیف برای آن ها در نظر می گیرید. این کار در کنار ترغیب و بازگشت مشتریان باعث جذب مخاطبین جدید و برندسازی برای کسب و کار شما می شود.با این روش می توانید هزینه تبلیغات خود را به صورت چشمگیری کاهش دهید.

نسخه رایگان و هدایا

یکی از راه های برندسازی و ریتنشن در نظر گرفتن نسخه های رایگان و هدایا برای مشتریان است. اگر امکان قرار دادن نسخه رایگان برای خدمات شما وجود دارد آن را در اختیار مشتریان و مخاطبین خود قرار دهید تا با طرز کار و محیط آن آشنا شوند.

بر مثال مدیانا طی اقدامی تصمیم گرفت تا پنل اس ام اس خود را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهد تا آن ها را از خرید پنل پیامکی بی نیاز کند و مشتریان به محیط پنل به راحتی دسترسی پیدا کنند و با آن آشنا شوند.

ریتنشن مارکتینگ چیست | نمونه متن پیامک ریتنشن

این پست اینستاگرام پریسا را تا ۳ ساعت دیگه لایک کن و کامنت بزار تا به قید قرعه از همین پچ زیر چشم برنده بشی.

لینک

***

برای بهترین زندگیت بهترین هدیه رو از لارا بخر!

تا ۵۰٪ تخفیف در شعب و وب‌سایت لارا

تا ۲۶ فروردین

‏www.laras…

‏https://www.instagram.com/lara…/

شعبه پاسداران22…

شعبه ایران‌مال4767…

***

یه خبر مهم دارم برات!

از امروز میتونی کلی فیلم و سریال باحال رو تو فیلیمو “رایگان” ببینی!

بزن رو لینک زیر 👇

***

… عزیز

با انتشارات جنگل به پیشواز بهار بروید💚

فقط تا ۲۰ اسفند فرصت دارید که روی تمام کتاب‌ها تا 50% تخفیف بگیرید.

سفارش‌‌های بیش از 150 هزار تومان ارسال رایگان

مشاهده و خرید: link

***

امروز، همه سفرهایتان با تپسی تخفیف دارد!

با استفاده از کد زیر، برای تمام سفرهایتان ۳۰۰۰ تومان تخفیف بگیرید.

کد: E4UBB3

***

دوست عزیز سلام

پیشنهاد ویژه‌ی امروز ما به شما، وبینار برگزیده در حوزه‌ی بازاریابی:

وبینار همایش یا مرگ یادیجیتال مارکتینگ CTA2022 همزمان با جایزه دیجیتال مارکتینگ استاد محمدکریم فضلی

ثبت‌نام از طریق لینک زیر:

ایسمینار

***

با وبینار هالیدی مارکتینگ (Holiday Marketing) خودتونو برای تعطیلات آماده کنید.

زمان شروع وبینار: دوشنبه 9 اسفند ساعت 19:00

ثبت نام رایگان از طریق لینک زیر👇

***

لیمومی:

…عزیز تولدت مبارک

یه فروردین ماهی، اول به سلامتیش فکر میکنه😎

هدیه ویژه لیمومی برای تولد تو:

با لینک زیر از امروز تا یک هفته می‌تونی 3دوره رژیم رو بجای 225 هزار تومان، فقط با 99 هزار تومان دریافت کنی.

ریتنشن مارکتینگ چیست | نمونه متن پیامک ریتنشن 2

کم پیدا شدی! 😉

پاشو بیا فیلیمو که قسمت جدید جوکر،ساخت ایران ۳، جیران و … رو آوردیم براتون 🥳

***

نماوا دلتنگ شماست!

شما می‌توانید همین حالا با یک کد تخفیف ویژه، اشتراک یک و سه ماهه خود را با بیش از 60 درصد تخفیف تمدید کنید.

✅ اشتراک یک ماهه با 70 درصد تخفیف

✅ اشتراک سه ماهه با 60 درصد تخفیف

کد تخفیف ویژه شما: SHMNDD304UHH

لینک

مهلت استفاده: تنها 3 روز

***

… عزیز

نماوا تخفیف می‌ده تا شما اشتراک سه ماهه را با ۴۰ درصد تخفیف بزنید.

کد تخفیف: bahar

مهلت استفاده: بسیار محدود

لینک

این فرصت استثنایی را از دست ندید!

***

… عزيز،

نظرسنجي به منظور ارزيابي رضايت شما از سامانه پیام کوتاه مديانا اس ام اس تنظيم شده است. خواهشمنديم تا با اختصاص دادن دقايقي از وقت خود به سوالات زیر پاسخ دهيد.

شروع پاسخگويي:

لینک

***

عمرتون صد شب یلدا

15% تخفیف همراه با 100 هزار تومان کارت خرید از دنیلی

مهلت تخفیف تا شب چله

02188335051

خرید آنلاین

***

… عزیز

نوبرشو آوردیم!

تا 20% تخفیف ویژه سفارش میوه های نوبرانه از اسنپ فود

فقط امروز

مشاهده میوه فروشی ها:

***

سفارش شما با موفقیت ثبت شد.

پیگیری لحظه‌ ای: ….

***

۵۰٪ تخفیف ارسال بسته تا سقف ۲۰ هزار تومان برای ۵ درخواست با سرویس «باکس» اسنپ!

«ازخونه به کار و بارت برس!»

کد تخفیف: ‌MBAT-50

اعتبار: تا ۳۰ اردیبهشت

از خانه به کارهایتان برسید و ارسال کالا، بسته و بار را به اسنپ بسپارید.

کافی است در سوپراپلیکیشن اسنپ، سرویس «باکس» را انتخاب کنید.

***

فرصت شما برای برنده شدن یک اتریوم (بدون قرعه‌کشی) تا ۲۱ خرداد تمدید شد!

جزئیات جشنواره بزرگ برکت:

***

با ویژگی جدید اکسکوینو مارکت بدون تتر یا ریال ترید کنید. اطلاعات بیشتر:…

***

….جان

تو فروردین ماه ازت بی خبر بودیم! حواسمون همیشه بهت هست و دلمون برات تنگ شده!

هنری برای رفع این دلتنگی، روی خرید بعدیت ۳۰ هزار تومان تخفیف ویژه در نظر گرفته که از همین حالا تا ۲۰ اردیبهشت میتونی ازش استفاده کنی.

کد تخفیف: fn4

4.8/5 - (11 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .