پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

لذت جا نماندن از یک پیشنهاد فوق العاده!

بازاریابی FOMO

این مقاله را با یک مثال شروع میکنیم: مدتهاست تصمیم دارید که هاردی را خریداری و اطلاعاتتان را به آن منتقل کنید اما هنوز برای خرید آن اقدام نکرده اید تا با پیامک : تنها 10 عدد از هارد اکسترنال 3 ترا با قیمت قدیم در انبار دیجی کالا موجود است! رو به رو می شوید. اقدام بعدی شما چیست؟ آیا از این پیشنهاد محدود ترغیب کننده صرف نظر یا خرید می کنید؟ لذت جا نماندن از یک پیشنهاد شگفت انگیز، روشی شگفت فوق العاده در تبلیغات است که به آن بازاریابی FOMO می گویند. اگر تصمیم دارید از این نوع تبلیغات به ویژه در بازاریابی پیامکی خود استفاده کنید با ما در این مقاله همراه باشید. 

آمارها نشان می دهد بازاریابی FOMO یکی از اصلی ترین روش های تبلیغات است که کمپانی ها و سایت های بزرگ سالانه از طریق آن سود کلانی را به دست می آورند. برای درآمدزایی از این روش بازاریابی، لازم است که نکات و مراحل اجرای آن را به‌خوبی بدانید! در ادامه به نکات و نحوه اجرای بازاریابی فومو می پردازیم. 

بازاریابی FOMO به چه چیزی اشاره دارد؟

FOMO در واقع مخفف عبارت Fear of Missing out است که به ترس از دست دادن اشاره دارد است. همانطور که از معنای این عبارت پیداست، ایجاد حس از دست دادن در مخاطبان یک روش رایج برای بازاریابی است.

همانطور که در ابتدای مقاله عنوان شد ارائه پیشنهادات فوق العاده و محدود از طریق کانال های ارتباطی مانند پنل اس ام اس، سایت ، ایمیل و… می توان مخاطبان را ترغیب کرد تا فرصتی که در اختیارشان داده اید را از دست ندهند. 

حسی که این روش بازاریابی ایجاد می‌کند به این صورت است که مخاطب با خود فکر می‌کند اگر در این شرایط خدمات یا کالای مورد نظر را تهیه نکند، برای همیشه یک چیز ارزشمند را از دست داده است! مخاطبان در این شرایط تلاش می‌کنند تا به هر نحوی شده از فرصت پیش آمده استفاده کنند، درنتیجه میزان فروش و درآمد مجموعه و برندهایی که از این روش استفاده می کنند افزایش پیدا می‌کند.

یک نمونه بارز استفاده از تکنیک فومو در شرکت‌های بزرگ، روش استار باکس برای معرفی برخی از نوشیدنی‌های جدید خود است. این شرکت با تولید یک نوشیدنی جدید اعلام می‌کند که فقط یک یا دو روز در سال آن آیتم جدید را عرضه خواهد کرد، در نتیجه، مخاطبان به‌خاطر از دست دادن این فرصت محدود، در روزهای عرضه صف می‌کشند تا خدای ناکرده آن نوشیدنی جدید را از دست ندهند!

چرا از تکنیک فومو استفاده کنیم؟

بسیاری از افرادی که در دیجیتال مارکتینگ تازه‌کار هستند، بازاریابی فومو را دست کم می‌گیرند. اما این شرایط تنها به‌خاطر اطلاع نداشتن در این زمینه است. بیایید برای درک اهمیت استفاده از این تکنیک چند نمونه آمار را مرور کنیم:

  • 60 درصد مواقع، خریداران هیچ نیازی به خرید یک محصول ندارند اما برای احساس نیاز که در آن ها ایجاد شده، محصولات را خریداری می‌کنند!
  • 56 درصد از افراد به سندروم فومو شبکه‌های اجتماعی دچار هستند، به عبارت دیگر بسترهای اجتماعی می‌توانند یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از تکنیک فومو باشند.
  • 69 درصد از مردم به‌طور روزانه ترس از دست دادن را تجربه می‌کنند!

این آمار درست به‌نظر می‌رسند چرا که تکنیک فومو سه اثر روانشناختی اضطرار، کمبود و اثبات اجتماعی را مورد هدف قرار می‌دهد. اضطرار به شرایطی گفته می‌شود که برای انجام کاری وقت و فرصت کمی وجود دارد، بدون شک در این شرایط اولویت‌ها تغییر پیدا می‌کنند. به‌طوری که کاری که مهلت کمتری دارد، در اولویت بالاتری قرار می‌گیرد. مورد دیگر ایجاد محدودیت است که تقاضای محصول را افزایش می‌دهد و همچنین بر اولویت‌بندی تاثیرگذار است. در نهایت اثبات اجتماعی به عرف اجتماع اشاره دارد که تا حد بسیار زیادی بر تصمیم‌گیری‌های ما تاثیر می‌گذارد. این سه مورد در مجموع تکنیک فومو را به یک ابزار قدرتمند در بازاریابی تبدیل می‌کنند.

مزایای بازاریابی FOMO چیست؟

 9-aban-dakheli-لذت-جا-نماندن-از-یک-پیشنهاد-فوق-العاده!.jpg

هرچقدر که تکنیک فومو برای مخاطبان احساس نیاز و اضطرار ایجاد می کند، برای بازاریابان مفید واقع می‌شود! این روش یکی از بهترین تکنیک‌ها برای فروش محصولات و خدمات در کمپین‌های بازاریابی است. اگر دقت کرده باشید روزانه با کمپین‌های متنوعی روبه‌رو می‌شوید که حس خرید را در شما ایجاد می کنند.  ساده‌ترین مثال آن شرکت دیجی‌کالا است که هر چند مدت کمپین فروش یک گروه از محصولات خاص در یک بازه زمانی محدود را برگزار می‌کند. در این شرایط مخاطب حتی فرصت فکر کردن ندارد که آیا محصولی که ارائه می‌شود ارزشش را دارد، یا آیا او به این محصول نیاز دارد یا خیر؟ 

علاوه‌بر آن، برگزاری تخفیفات و کمپین‌های بازاریابی به شناخت بیشتر شرکت شما هم کمک می‌کنند. در این شرایط مخاطبان، دوستان و آشنایان خود را از این فرصت طلایی که شما در اختیارشان گذاشته‌اید باخبر می‌کنند( بازاریابی دهان به دهان)، در نتیجه افراد بیشتری با شرکت، محصولات یا خدمات شما آشنا می‌شوند.

نحوه استفاده از تکنیک FOMO

قدم بعدی درک کامل تکنیک فومو، این است که روش‌های مختلف اجرای این تکنیک را بشناسید. چند مورد از کارآمدترین روش‌های اجرای تکنیک فومو شامل این موارد می‌شوند:

برگزاری تخفیفات در بازه‌های زمانی محدود!

کافیست یک نگاه به اینستاگرام داشته باشید! در این پلتفرم استوری‌ها به‌دلیل محدودیت زمانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند، به‌طوری که کاربران ترجیح‌ می‌دهند ابتدا آنها را مشاهده کنند، سپس به‌سراغ پست و قابلیت‌های دیگر بروند. این تکنیک برای اجرای فومو هم کاربرد دارد. شما می‌توانید با استفاده از تخفیفاتی که دارای مدت زمان محدود هستند، مخاطبان خود را برای خرید ترغیب کنید. در این شرایط مخاطبان احساس می‌کنند که اگر الان اقدام به خرید نکنند، بعدها باید همان کالا یا خدمات را با قیمت بیشتری تهیه کنند. درنتیجه، به‌سرعت برای خرید اقدام می‌کند تا محدوده زمانی به اتمام نرسد.

جملات خود را با دقت انتخاب کنید!

استفاده از جملاتی که مخاطبان را برای خرید تشویق کنند، یک بخش مهم در تکنیک فومو است. شما نباید تاثیر کلمات روی مخاطبان را دست کم بگیرید، انتخاب کلمه و جمله درست می‌تواند مخاطب را برای خرید تشویق کند، هیچ حسی در او ایجاد نکند یا بدتر از همه، حس منفی به او بدهد! 

موجودی محصولات را به نمایش بگذارید!

موجودی انبار خود را زمانی‌که محصولات رو به پایان هستند به نمایش بگذارید تا اثر فومو به حداکثر برسد! در خیلی از مواقع استفاده از این شیوه به خرید منجر می‌شود. در زمینه خدمات هم از این روش استفاده کنید، برای مثال، یک شرکت گردشگری می‌تواند با نشان دادن تعداد ظرفیت خالی، مخاطبان را برای خرید هرچه زودتر ترغیب کند.

  نظرات کاربران را به اشتراک بگذارید.

آمار محصولات پست شده یا نظرات خریداران در مورد آنها را با مخاطبان خود به‌ اشتراک بگذارید. در این صورت حس بدی که نداشتن آن محصول در مخاطب ایجاد می‌کند او را برای خرید بلافاصله تشویق می‌کند. فراموش نکنید که نظرات واقعی کاربران می‌تواند یک سلاح قوی، حتی موثرتر از هر گونه تبلیغات برای جذب کاربران بیشتر باشد.

تعیین کف خرید برای ارسال رایگان!

در 90 درصد مواقع، ارسال رایگان انگیزه اصلی برای خرید آنلاین محسوب می‌شود! شرایطی ایجاد کنید که مخاطبان احساس کنند که با خرید نکردن به اندازه کافی، این گزینه را از دست می‌دهند. تعیین حداقل میزان مبلغ برای استفاده از ارسال رایگان می‌تواند بسیار موثر باشد.

فرصت‌های از دست رفته را یادآور شوید!

در پیام خود به مخاطبان، روی این موضوع تاکید کنید که فرصت خوبی برای خرید یک کالا یا خدمات وجود داشته اما آنها این فرصت را از دست داده‌اند! درعوض، فرصت دیگری برای آنها فراهم شده است تا جبران کنند. 

نمایش محصولات و خدمات پرفروش!

آگاهی از این موضوع که تعداد زیادی از افراد محصول یا خدمات خاصی را تهیه کرده‌اند، به خودی خود رقابت و از دست دادن را در کاربران ایجاد می‌کند. بدون شک وقتی کاربری یک محصول پرفروش‌ را می‌بیند برای خرید آن ترغیب می‌شود. با توجه به این موضوع بهتر است که موارد پرفروش در فروشگاه خود را در دید کاربران قرار دهید تا حس از دست دادن در آنها ایجاد شود.

جمع‌بندی

در دنیای امروز روش‌های بازاریابی با روانشناسی ترکیب شده‌ تا بیشترین نتیجه را حاصل کنند. یکی از این روش‌ها که در این مقاله در مورد آن توضیح دادیم، بازاریابی FOMO است. در این تکنیک، با ایجاد حس از دست دادن در مخاطبان، آنها را برای خرید ترغیب می‌کنید تا به فروش و درآمد بیشتر برسید. این تکنیک از روش‌های متنوع قابل اجرا است که در این مقاله برخی از آنها را معرفی کردیم. برای ما بنویسید که در دام این نوع روش بازاریابی افتاده اید؟ 

 

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .