بسیاری از مشتریان از تبلیغات مستقیم حس خوبی نمی گیرند و ترجیح میدهند خودشان برای پیدا کردن بهترین محصول و کسب اطلاعات از برندها جستجو کنند. اجرای بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم به صورت همزمان می تواند درصد خرید را افزایش دهد. پس اگر به غیر از بازاریابی و تبلیغات مستقیم، نیاز به روش دیگری برای مجاب کردن مشتریان بالقوه خود دارید با ما همراه باشید تا انواع روش های بازاریابی محتوایی را به شما معرفی کنیم.
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:
بازاریابی محتوایی چیست؟
کانتنت مارکتینگ یا بازاریابی محتوایی، مجموعه ای از روش ها است که بدون اصرار و اجبار، کاربران را تبدیل به مشتریان دائمی می کند. بازاریابی محتوایی راهکاری است که خود کاربر با احساس نیاز یا بازاریابی FOMO ترغیب به خرید محصول می شود.
ممکن است بپرسید چه روش هایی برای این نوع بازاریابی وجود دارد؟ برای پاسخ به این پرسش با ما همراه باشید.
انواع بازاریابی محتوایی
تمرکز بازاریابی محتوا در تحت تاثیر قرار دادن، جذب مخاطبان و تبدیل کاربران عادی به مشتریان وفادار است. این شیوه بازاریابی به طور خاص از طریق محتوای جذاب و با ارزش کار میکند. محتوای تولیدی شما میتواند در طیف وسیعی از کانالها به اشتراک گذاشته شود و مشتریان مختلف را به تعامل وادار کند.
روش های متفاوتی برای این روش جذاب بازاریابی وجود دارد که در ادامه به هر یک از آن می پردازیم:
1- محتوای وبلاگ
اگر میخواهید محتوای خاصی را برای شروع انتخاب کنید، بهتر است وبلاگ را انتخاب کنید. وبلاگها استراتژی بازاریابی محتوایی بسیار خوب و موثری هستند. فعالیت روی وبلاگ میتواند از طریق سئو برای وبسایت شما ترافیک ارگانیک بیاورد. همچنین بستر خوبی برای به اشتراک گذاری انواع مختلف محتوا هاست. برای مثال، محتوای متنی را میتوانید به همراه محتوای تصویری، ویدئویی و حتی اینفوگرافیک در وبسایت خود منتشر کنید.
آمارهای نشان میدهند کسب و کارهای که در وبسایت خود وبلاگ دارند، به طور متوسط 55 درصد بازدیدکنندگان بیشتر و 97 درصد لینکهای ورودی بیشتری از سایتهای بدون وبلاگ به دست میآورند. وبلاگها زمانی بیشترین تاثیر را دارند که بسیار فعال باشند. تحقیقات نشان دادهاند که انتشار حداقل 15 مقاله در وبسایت نسبت به سایتهایی که اصلاً وبلاگ ندارند، 3.5 برابر ترافیک ارگانیک بیشتری جذب میشود. همچنین در تولید محتوا برای وبلاگ ممکن است با مفاهیم مختلفی مانند «کپی رایتینگ» آشنا شوید.
کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؟
نوشتن کلمات متقاعدکننده که خوانندگان را به انجام عمل ترغیب میکند، کپی رایتینگ نامیده میشود. تنها هدف کپی رایتینگ این است که خواننده را وادار به انجام عمل مورد نظر کند. برای مثال، شما متنی چند خطی را مینویسید که مخاطب را برای کلیک کردن روی یک دکمه با پر کردن فرم ترغیب کند. مهم نیست کسب و کارهای چه موقعیتی در بازار دارد، کپی رایتینگ خوب میتواند تبدیل را افزایش دهد و درآمدزایی کند. کسی که مسئول نوشتن محتوای تبلیغاتی برای محصولات، خدمات یا معرفی برند است، «کپی رایتر» نامیده میشود.
3- محتوای ویدیویی
محتوای ویدئویی (بازاریابی ویدیویی) که یکی بهترین روش های بازاریابی محتوایی است، به عنوان آینده محتوای آنلاین شناخته میشود. متخصصان پیش بینی میکنند که تا پایان سال جاری، 82 درصد از کل ترافیک آنلاین از طریق ویدیو خواهد بود. کاربران محتوای ویدئویی را به سایر انواع محتوای وب ترجیح میدهند و کسب و کارها از این روش بازاریابی محتوایی برای تعامل با مشتری در سراسر کانالهای خود مارکتینگ خود استفاده میکنند. برای مثال، میتوانید ویدئوهای خود را در یوتیوب، شبکه های اجتماعی، وب سایت و سایر موارد قرار دهید.
انواع رایج محتوای ویدیویی عبارتند از:
- وبینارها: رویدادهای آنلاین پیرامون موضوعاتی که تخصص و خدمات برند و رهبران شرکت را نشان میدهند.
- محتوای آموزشی: موضوعات مختلف آموزشی را در قالب ویدئو ارائه میدهد.
- مصاحبه با مشتری: داستانهای موفقیت مشتری در دنیای واقعی را به نمایش بگذارید.
- نمایش محصول: ویژگیها، مزایا و راهنمای استفاده از محصول را نشان میدهد.
- نقد و بررسی: این نوع محتوای ویدئویی بر روی بررسی محصولات و خدمات مانور میدهد.
3- مطالعات موردی
تقیباً حدود 93 درصد از مشتریان قبل از خرید محصول به دنبال بررسی آنلاین هستند. مطالعات موردی (Case Studies) که داستانهای موفقیت مشتری را بیان میکنند، روشی قدرتمند برای اطمینان بخشی به مخاطبان هستند. مطالعات موردی نه تنها ارزش برند را از طریق نمونه کارهای واقعی نشان میدهند بلکه به افزایش اعتماد به برند نیز کمک میکند.
تحقیقات B2B نشان دادهاند که 83 درصد از مشتریان مایلند تجربیات مثبت خود را با برندها به اشتراک بگذارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از مشتریان خوشحال خود بپرسید که آیا مایل به مشارکت هستند یا خیر. در اغلب موارد، مشارکت مشتری در قالب مصاحبه با مشتری و پرسید نظرات آنها در محصول یا خدمات یک شرکت است. مطالعات موردی میتواند به صورت ویدئو یا متن (پرسش و پاسخ) باشد.
بهترین شیوهها برای تولید محتوای مطالعه موردی عبارتند از:
- مصاحبه مستقیم با مشتریان
- تمرکز بر مشکل حل شده یا نیاز برآورده شده مشتری
- به اشتراک گذاری نتایج در قالب اعداد یا آمار
- نقل قولها و توصیفات مستقیم از مشتریان
4- محتوای تعاملی
محتوای تعاملی یکی دیگر از انواع روش های بازاریابی محتوایی است. این روش به محتوایی اشاره دارد که مخاطب شما میتواند به طور فعال (به جای منفعلانه) با آن تعامل داشته باشد. در حالی که بیشتر محتواها مانند مقالات وبلاگ، اینفوگرافیکها و ویدیوها «ایستا» هستند، محتوای تعاملی پویا است زیرا مصرفکنندگان باید با آن درگیر شوند. کسب و کارها از محتوای تعاملی برای تولید سرنخ (با جمع آوری اطلاعات تماس مشتری) و بهبود استراتژی بازاریابی خود استفاده میکنند.
برای مثال، فرض کنید کتاب الکترونیکی دارید که میخواهید افراد بیشتری بخوانند. شما تصمیم میگیرید یک «تجربه پیش نمایش» برای افزایش تعامل و دانلودها ایجاد کنید. اینفوگرافیک می تواند راهی عالی برای جذب، اطلاع رسانی و سرگرمی بازدیدکنندگان باشد. در پایین اینفوگرافیک خود میتوانید یک CTA (فراخون برای اقدام) مانند دکمه قرار دهید که افراد را برای کسب اطلاعات بیشتر به کتاب الکترونیکی شما هدایت میکند.
5- اس ام اس مارکتینگ
بازاریابی پیامکی از متن سرویس پیام کوتاه برای ایجاد روابط و جلب رضایت مشتریان استفاده میکند. این شیوه مارکتینگ بر ارتباطات محترمانه و سازگار با مخاطبان هدف خود تمرکز دارد. از نظر استراتژیک، بازاریابی ایمیلی و پیامکی تقریباً مشابه هستند. اما نرخ تعامل اس ام اس در مقایسه با ایمیل نجومی است! به طوری که 90 درصد از پیامکها در عرض سه دقیقه پس از دریافت آنها خوانده میشوند.
همچنین 96 درصد از کسب و کارهایی از بازاریابی پیامکی استفاده میکنند،می گویند که این روش بازاریابی درآمد بیشتری برای آنها به همراه داشته است. همچنین اس ام اس مارکتینگ نسبت به دیگر روش های بازاریابی محتوایی ارزانتر است.
6- محتوای اینفوگرافیک
اینفوگرافیکها به صورت بصری مجموعهای از اطلاعات پیرامون یک موضوع خاص را نشان میدهند. این نوع روش بازاریابی محتوا به ویژه برای به اشتراک گذاشتن حجم زیاد یا اطلاعات پیچیده در یک قالب ساده و بصری مفید هستند. اینفوگرافیکها همچنین قابلیت اشتراک گذاری بالایی دارند؛ تقریباً سه برابر بیشتر از هر نوع محتوای دیگری در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشوند. اینفوگرافیکها همچین به طراحی گرافیک پیشرفته و نکات آماری دقیق نیاز دارند. بازاریابان از ترکیبی از موارد زیر برای بیان یک داستان غنی از داده با اینفوگرافیک استفاده میکنند:
- تصاویر
- نمادها
- دادهها
- متن
- نمودارها
- نمودارها
7- وایت پیپرها و کتابهای الکترونیکی
کتابهای الکترونیکی و وایت پیپرها انواع مشابهی از محتوا هستند، هر دو برای نشان دادن تخصص برند در یک موضوع ایجاد میشوند اما مخاطبان متفاوت دارند. کتابهای الکترونیکی معمولاً موضوعات را به صورت مقدماتی پوشش میدهند و مخاطبان عمومیتری را هدف قرار میدهند. از سوی دیگر، وایت پیپرها بیشتر آکادمیک و عمیقتر هستند.
وایت پیپرها مخاطبانی را هدف قرار میدهند که قبلاً در مورد یک موضوع خاص دانش سطحی داشتهاند. کتابهای الکترونیکی و وایت پیپرها نیز در مراحل مختلف استراتژی محتوایی استفاده میشوند. درواقع، کتابهای الکترونیکی در مراحل ابتدایی و وایت پیپرها در مراحل بعدی تصمیم گیری به کار گرفته خواهند شد. وایت پیپرها و کتابهای الکترونیکی به عنوان محتوای قابل دانلود با ارزش بالا شناخته میشوند که اغلب قفلدار هستند. اما چرا این نوع محتواها قفل دارند؟
محتوای قفل دار (Gated Content) چیست؟
محتوای قفلدار مطالب آنلاینی مانند وایت پیپرها، کتابهای الکترونیکی، برخی مقالات و ویدیوهلی خاص هستند که کاربران باید قبل از دسترسی به آنها فرمی را پر کنند. این فرم ممکن است فقط نام و آدرس ایمیل کاربر را بخواهد یا ممکن است جزئیات بیشتری را در نظر داشته باشد. هدف محتوای قفلدار تولید سرنخ از طریق دریافت اطلاعات از کاربران است. در نهایت سرنخ به جذب مشتریان بالقوه و تشویق آنها به خرید محصولات با استفاده از خدمات منجر میشود.
8- رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب و غیره نیز از انواع روش های بازاریابی محتوایی محسوب میشود. این رسانهها میتوانند دو هدف را در استراتژی محتوای شما داشته باشند، اول اینکه میتوانید محتوای اصلی را برای مثال در اینستاگرام از طریق پستها و استوریها کنید. دوم، این امکان را دارید محتوای خود را در پلتفرمهای دیگر رسانههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
محتوایی که در رسانههای اجتماعی تولید میشود بسیار قدرتمند هستند زیرا با رفتار طبیعی خریدار مطابقت دارند. تقریباً دو سوم بزرگسالان آمریکایی در حال حاضر در رسانههای اجتماعی حضور دارند. همچنین 90 درصد مردم از پیجها و صفحاتی که در شبکههای اجتماعی دنبال میکنند، خرید خود را انجام میدهند.
9- بازاریابی محتوا محور (Contextual Marketing) چیست؟
بازاریابی محتوا محور نوعی استراتژی بازاریابی آنلاین است که از اطلاعات کاربران استفاده میکند. این اطلاعات اغلب بر اساس فعالیتها، رفتارها، عبارات جستجو شده، تعداد لایکهای یک پست اینستاگرام و غیره به دست میآیند. برای مثال، کلمات یا عبارتی که اغلب مردم در وبسایت خاصی جستجو میکنند، نوع اطلاعات کاربری محسوب میشوند. حال ممکن است سوال کنید که انگیزه انجام این نوع بازاریابی چیست؟ صرفاً بازاریابی محتوا محور بدین دلیل انجام میشود که کسب و کار میتواند در راستای علایق و نیازهای مردم فعالیت کنند.
10- پادکستها
پادکستها فایلهای صوتی دیجیتالی هستند که به صورت آنلاین و معمولاً به صورت سریالی توزیع میشوند. مصرف کنندگان میتوانند فایلهای صوتی را دانلود کنند یا در وبسایت به آنها دسترسی داشته باشند. پادکست به کاربران امکان میدهد تا در هنگام رانندگی، پیاده روی یا آشپزی به یک فایل صوتی خاص گوش دهند.
کسب و کارها میتوانند از پادکستها برای ایجاد سرنخ و آگاهی برای برند خود استفاده کنند. پادکستها همچنین فرصتی عالی برای ایجاد جریانهای درآمدی جدید از طریق بازاریابی وابسته (افیلیت مارکتینگ) هستند. به این صورت که میتوانید از طریق پادکست، مشتری را به خرید و کلیک روی دکمه خرید تشویق کنید.
کلام آخر
یک بازاریاب ممکن است در مورد تولید محتوای ویدئویی در یوتیوب خود صحبت کند. دیگری شاید در مورد استراتژیهای سئو برنامهای داشته باشد، حتی برخی بهترین راه بازاریابی را استفاده از اس ام اس مارکتینگ میدانند. این موضوع نشان میدهد که بازاریابی محتوایی روشهای مختلفی دارد و استراتژیهای متفاوتی را شامل میشود. اما واقعیت این است که روش های بازاریابی محتوایی به قدری زیاد هستند که هر کدام مزایا و معایب منحصر به فرد خود را برای کسب و کارها را دارند.
پس درک هر روش و تطابق آن با نیازهای سازمانی خود راهی عالی برای انتخاب بهترین روش کانتنت مارکتینگ است. به شما توصیه میکنیم از «وب سرویس پیامک» مدیانا با مشتریان خود ارتباط سازنده برقرار کنید و از این طریق استراتژیهای بازاریابی خود را کمتری هزینه و تاثیرگذاری بالا تدوین کنید. شما از چه روشی برای بازاریابی محتوایی استفاده می کنید؟
2 پاسخ
من تصمیم دارم تازه برای سایتم بلاگ راه بندازم با هفته ای چند بلاگ شروع کنم؟ کارم فروش و نصب دوربین مدار بسته است
سلام دوست عزیز پیشهاد میدیم یک سرچی در این حوزه کنید و رقبای خودتون رو پیدا کنید و در وهله اول یک دور رفتار و فعالیت ان ها رصد کنید بعد دستتون میاد بنا بر گستردگی و زمینه های محتوایی برای بلاگتون مقاله بنویسید