پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی محاسبه‌ای (Computational Marketing) چیست؟

بازاریابی-محاسبه-ای-(Computational-Marketing)-چیست؟

«چه جالب! ببین من فقط دو تا فیلم آموزش زبان رو دیدم؛ الان اینستا همش داره به من، ویدئوها و پست های آموزش زبان نشون میده»، «چقدر خوب؟ اینجا خودش زیر این صفحه خرید لپ تاپ، لوازم جانبی ها را هم معرفی کرده». این ها نمونه جملاتی هستند که شما بارها به خود گفته‌اید. به این روش یعنی نمایش محصول، صفحات، خدمات و پست بر اساس تعامل و سابقه فعالیت شما، بازاریابی محاسبه‌ای می گویند؛ اما این نوع از بازاریابی چیست و چرا این روزها بیشتر از همه استفاده می شود؟ با ما در این مقاله همراه باشید. 

بازاریابی محاسبه‌ای چیست؟

بازاریابی محاسبه‌ای یا Computational Marketing نوعی از بازاریابی است که در آن بازاریابان از قدرت محاسبات برای تدوین استراتژی بازاریابی و نمایش تبلیغات استفاده می کنند. چی شد؟ راه ساده تری برای بیان آن وجود دارد؟ بله.

در این نوع مارکتینگ، بازاریاب تلاش می‌کند تا نوع تعامل کاربران با ابزارهای یک برند مانند وبسایت یا دیگر روش‌های تبلیغاتی را محاسبه کند. به عبارتی بازاریاب، اقدامات کاربر را از بدو ورود و نمایش صفحه یا تبلیغ و… را رصد و بررسی می‌کند. بعد بر اساس آن، محصولات یا خدمات مشابه را معرفی می‌کند. البته مواردی که مطمئن است کاربر به آن نیاز پیدا خواهد کرد. حتی شاید چیزی را معرفی نکند؛ بلکه استراتژی را به صورتی تدوین می‌کند تا بداند به آن کاربر در آینده، چه مواردی را در کجا و در چه زمانی معرفی کند.

مثالی از بازاریابی محاسبه‌ای

اجازه دهید تا یک مثال بزنیم: یکی از این ویژگی های متمایز سایت علی بابا، استفاده از بازاریابی محاسبه‌ای است. وقتی شما اقدام به جست وجوی بلیط قطار، هواپیما یا هتل در شهری را می‌کنید، بعد از چند وقت پیامکی با موضوع تور ویژه آن شهر ارسال کند. علی بابا خیلی راحت با رصد رفتار کاربران خود، متوجه علائق آن‌ها شده و سعی می‌کند تا دیگر خدمات را بر اساس سابقه فعالیت کند. سایت دکتر دکتر هم چنین قابلیتی دارد؛ وقتی شما وقت معاینه با پزشکی را رزرو می‌کنید، از طریق ارسال پیامک، دیگر پزشکان مرتبط را به شما معرفی خواهد کرد.

بازاریابی-محاسبه-ای-(Computational-Marketing)-چیست؟

ساده ترین راه بازاریابی محاسبه‌ای، معرفی دیگر کالاهای مشابه بر اساس جست وجوی شما در سایت است؛ همان نمونه‌ای که در بعضی سایت‌های فروشگاهی بزرگ مانند دیجی کالا تجربه کرده‌اید.

کاربرد بازاریابی محاسباتی

همانطور که در بالا هم نوشتیم، این نوع بازاریابی دیگر جدید نیست و شما بارها آن‌ها را مشاهده کرده اید؛ اما نام و از عملکرد آن اطلاعی نداشتید. مهم ترین و پرکاربردترین مثال‌های بازاریابی محاسباتی شامل موارد زیر است:

  •  نمایش محصولات یا خدمات مشابه بر اساس جست وجوی کاربر در سایت
  •  نمایش تبلیغات بر اساس نوع کلمه کلیدی و نوع صفحه ورودی کاربر به سایت
  •  ارسال پیامک تبلیغاتی بر اساس میزان تعامل کاربر با سایت یا محصولات فروشگاه و نوع خرید آن ها
  •  ارسال پیامک اطلاع رسانی در خصوص محصولات جدید بر اساس نوع و میزان خرید مشتری از سایت یا فروشگاه
  •  تحلیل رفتار مشتریان بر اساس نوع تعامل و خرید از فروشگاه (فیزیکی یا اینترنتی) و استفاده از نتایج آن در تدوین استراتژی اینترنتی

 تکنولوژی بازاریابی محاسباتی چیست؟

بازاریابی محاسباتی مثل یک کد ساده نیست که اگر کاربری روی محصول خاصی کلیک کرد، دسته دیگری از محصولات به او نشان داده شود یا هر مورد مشابه دیگر آن. بلکه باید بر اساس تعامل دقیق کاربر، این نوع مارکتینگ را انجام داد. این تعامل می‌تواند شامل نوع محصول یا خدمات مورد جست وجو، قیمت انتخابی، زمان فعالیت و غیره باشد.

نحوه اجرای بازاریابی محاسباتی

  • از تکنیک های بازیابی و بررسی اطلاعات و رفتار کاربر استفاده شود. این تکنیک ها می تواند شامل میزان کلیک کاربر بر محصولات خاص، تعداد تماس بعد از مشاهده تبلیغات و هر چیز دیگری باشد. دقت داشته باشید که اجرای هر یک نیاز به بخش فنی مورد نیاز را دارد.
  • یادگیری ماشین یا ماشین لرنینگ که به مدیران مارکتینگ کمک می کند تا با استفاده الگوریتم های خاص، رفتارهای گذشته کاربران و آینده احتمالی را بررسی و تحلیل کنند.
  • بهینه سازی سایت که به کاربران امکان پیدا کردن سریع محصول و خدمات را می دهد. این بهینه سازی می تواند شامل سئوسایت یا ساختار آن باشد.
  • شبکه های اجتماعی و تحلیل رفتار کاربران در آنجا که مدیران در شناخت و متوجه شدن جریان ترند نسبت به برند آگاهی لازم را می دهد. با استفاده از تعامل کاربران و کامنت ها و لایک های آن ها در شبکه‌های اجتماعی می تواند متوجه میزان ارتباط کاربران با برند شد.
  • مدل‌های بازاریابی خودکار که شامل استفاده از مدل های هوشمند برای پیش بینی رفتارهای آتی کاربران است.
  • باید از چندین پلتفرم برای تحلیل رفتار کاربران استفاده کرد. صرف تاکید و استفاده از یک منبع نمی‌تواند به مدیران در شناخت کاربران و تدوین برنامه ای برای آینده کمک کننده باشد. البته لازم نیست که حتی شرکت در تمامی پلتفرم‌ها فعال باشد؛ بلکه می‌توان از نتایج تحلیل دیگران هم برای پیشبینی فعالیت آینده خود استفاده کند.

چه افرادی از بازاریابی محاسباتی باید استفاده کنند؟

شرکت یا فروشگاه کوچک یا بزرگ است؛ هیچ تفاوتی نخواهد داشت. هر مدیری به افزایش فروش و رضایت مشتریان یا مخاطبان خود اهمیت می‌دهد، از این نوع بازاریابی می تواند استفاده کند. نکته دیگر اینکه به کار بردن تکنیک‌های بازاریابی فقط محدود به فروشگاه های اینترنتی نیست؛ بلکه دیگر انواع وبسایت ها مانند خبری هم می توانند از این نوع استفاده کنند. همچنین اینکه اجرای این نوع مارکتینگ فقط نیاز به بستر آنلاین ندارد؛ بلکه امکان پیاده سازی آن با استفاده از ابزارهای آفلاین هم وجود دارد.

مخاطبان اصلی این نوع مارکتینگ چه کسانی هستند؟

یکی از مزایای مارکتینگ محاسباتی نیاز نداشتن به حضور فیزیکی است. تیم فنی (برنامه نویسان سایت، کارمندان بخش بازاریابی و تبلیغات) می توانند فقط با استفاده از ابزارهای مخصوص این نوع بازاریابی را پیاده سازی کنند. نکته اصلی اینجاست که برای اجرای بازاریابی محاسباتی نیازی به حتی ابزارهای مخصوصی نیست؛ بلکه می‌توان با به کار بردن ابزارهای رایج می توانند آن را پیاده سازی کرد. البته اگر کد نویسی نیازی نباشد.

به هر حال، مخاطبان اصلی این نوع بازاریابی، کاربرانی هستند که به محصولات یا خدمات خود علاقه مند هستند یا حتی از قبل مشتری شما بوده اند. حال شما می توانند با کمی تغییر استراتژی و استفاده از چند تکنیک میزان رضایت آن ها و فروش خود افزایش دهید.

جمع بندی

بازاریابی محاسبه‌ای نوعی مارکتینگ جدید است که در آن قدم های بعدی بر اساس تعامل کاربران انتخاب می شود. به عبارتی بعد از تحلیل رفتار کاربران، می توان استراتژی بعدی را تنظیم کرد. از نتایج این نوع بازاریابی می توان در موارد زیادی از جمله ارسال پیامک هدفمند استفاده کرد. به این صورت می توانید شماره هایی که تعامل خاصی را در پنل اختصاصی ذخیره کرده و بر اساس برنامه خود، پیامک برای آن‌ها ارسال کنید.

 

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .