احتمال بیشتری وجود دارد که یک آگهی تبلیغاتی را در پیج اینستاگرام خود ببینید تا آن را در تلویزیون و لابه لای صفحات مجلهها! روشهای قدیمی مارکتینگ امروزه دیگر رنگ و روی خود را از دست دادهاند و مانند گذشته پرطرفدار نیستند. اما با ظهور رسانههای دیجیتال، کسب و کارها مجبور شدند خود را با محیط بازاریابی جدید وفق دهند. اینجاست که بازاریابی ابری به عنوان یکی از انواع روشهای بازاریابی وارد میدان میشود. در این بررسی در مورد این شیوه بازاریابی صحبت میکنیم.
آنچه در این مطلب مطالعه میکنید:
بازاریابی ابری چیست؟
وقتی مردم به کلمه ابر فکر میکنند، تا حدودی تصور میکنند که این اصطلاح با نوعی پلتفرم اشتراک گذاری و ذخیره سازی دیجیتال مرتبط است. بازاریابی ابری یا کلود (Cloud Marketing) بر تلاشهای تبلیغاتی دیجیتالی تمرکز دارد.
برای ارائه یک تعریف رسمی برای این اصطلاح، بازاریابی ابری که از انواع بازاریابی نوین است «تمام تلاشهای بازاریابی آنلاین یک شرکت را در بر میگیرد. کانالهای تبلیغاتی دیجیتالی راههای جدیدی را برای ارائه محصولات، تعامل با مشتریان و ارسال پیام برند به کاربران باز میکنند.»
کلود مارکتینگ فقط برای کمپینهای بازاریابی دیجیتال نیست. این مهم شامل راه حلهای یکپارچه برای مدیریت سفر مشتری، ایمیل، بازاریابی پیامکی ، تلفن همراه، شخصی سازی وب، تبلیغات، ایجاد و مدیریت محتوا و تجزیه و تحلیل دادهها است.
مزایای بازاریابی ابری
ایجاد کمپین دیجیتال مارکتینگ نیازمند استراتژی و برنامه ریزی است. یک کسب و کار باید بداند که میخواهد با چه کسی و چرا ارتباط برقرار کند. درحقیقت، یک سازمان باید صدای دیجیتال خود را به گوش مخاطبان هدفش برساند. مردم اصالت را دوست دارند، بنابراین تولید محتوای طنز ممکن است جالب به نظر برسد اما اگر رابطه با مخاطب از ابتدا برقرار نشود، ممکن است ناخوشایند باشد. اگر بتوانید بازاریابی کلود را براساس کاربران هدف خود برنامه ریزی کنید، مزایای زیر را به دست خواهید آورد:
- پاسخ و بازخورد فوری: پستهای رسانههای اجتماعی دارای ابزارهایی برای مشاهده بازخورد مخاطبان زنده از محتوا هستند. با استفاده از ابزارهای لایک، اشتراک گذاری و کامنتها، یک کسب و کار میتواند بلافاصله بداند که آیا تکنیکهای بازاریابی آن برای عموم مردم جذاب است یا خیر.
- استراتژی هدفمند: رسانههای آنلاین از طریق ردیابی و ویژگیهای تحلیلی، امکان هدف گذاری استراتژیک محتوای دیجیتال را فراهم میکند. اگر شخصی «مکانهایی برای غذا خوردن در نزدیکی میدان هفت تیر» را جستجو میکرد، رستورانهای محلی میتوانند محتوا را مستقیماً برای آن شخص و بر اساس سابقه جستجوی او ارسال کنند.
- قابلیت اعمال تغییرات: اگر اشتباهی به وجود آید یا واکنش خاصی نسبت به محتوای بازاریابی وجود داشته باشد، یک شرکت میتواند به سرعت آن را برطرف نمود. مشکلات را میتوان به همان سرعتی که رخ میدهند حل کرد.
- صرفه جویی در پول: استفاده از استراتژیهای بازاریابی ابری میتوانند باعث صرفه جویی زیادی در هزینهها شود. اگرچه رسانههای آنلاین دارای ابزارهای تبلیغاتی پولی هستند که کسبوکارها میتوانند از آنها برای دسترسی بیشتر استفاده کنند، اما آنها همچنین قابلیتهای رایگان بسیاری دارند.
برنامههای کاربردی برای بازاریابی ابری
همانطور که قبلاً گفته شد، بازاریابی ابری برای دسترسی به مشتری بر بسترهای دیجیتال متکی است. برای استفاده از بازاریابی ابری، کسب و کارهای میتوانند محصولات را به صورت آنلاین بازاریابی میکنند و از راههای کاربردی آنلاینی مانند وبسایتها، اپلیکیشنها، پورتالهای وب، پلتفرمهای رسانههای اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و غیره استفاده میکنند.
به این فکر کنید که بیشتر مردم چگونه از تلفنهای هوشمند استفاده میکنند تا از طریق اپلیکیشنها به پلتفرمهای رسانههای اجتماعی دسترسی پیدا نمایند. داشتن تبلیغات و کمپینهای سازگار با اپلیکیشن برای جلب توجه مخاطبان در عصر دیجیتال بسیار مهم است. در ادامه به برخی از برنامههای کاربردی برای استفاده از بازاریابی ابری اشاره میکنیم:
1- سلیس فورس (Salesforce)
پلتفرم «Salesforce Marketing Cloud» فعالیتها و پروفایلهای مشتری را ردیابی و ایجاد میکند. این برنامه به کسبوکارها کمک میکند تا کمپینهای بازاریابی ابری را در پلتفرمهای دیجیتال مختلف ایجاد، نظارت و تجزیه و تحلیل کنند.
2- اوراکل (Oracle)
برنامه اوراکل دارای ابزارهای ابری بازاریابی است که دادههای مصرف کننده را به صورت آنلاین ساده میکند تا به کسب و کارها کمک نماید تا یک کمپین بازاریابی کلود را سازماندهی کنند. اوراکل همچنین ابزارهایی را برای جنبههای مختلف بازاریابی بر روی یک پلتفرم واحد فراهم میکند.
3- ادوبی (Adobe)
ادوبی سرویسی به نام «Adobe Marketing Cloud» دارد که میتواند رفتار مشتری را پیش بینی کند. این پلتفرم به کسب و کارها اجازه میدهد تا استراتژیهای بازاریابی ابری را تنظیم کنند و در دنیای همیشه در حال تغییر رسانههای آنلاین جلوتر از رقبای خود باشند.
4- آی بی ام (IBM)
آی بی ام به نوآوریهای تکنولوژیکی معروف است. این پلفترم ابزاری برای بازاریابی ابری نیز دارد. راه حل بازاریابی تعاملی آی بی ام به کسبوکارها امتیازات تخصصی برای راهبردهای ورودی و خروجی میدهد تا به بهترین شکل با مشتریان ارتباط برقرار کنند.
کلام آخر
چه یک کسب و کار کوچک باشد یا یک شرکت بزرگ، بازاریابی ابری در تمام صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. مهم نیست که یک کسبوکار چه محصولاتی را میفروشد یا خدماتی را ارائه میکند، داشتن استراتژیهای دیجیتال برای دسترسی آنلاین عاملی است که یک کسبوکار میتواند کاربران هدف خود را جذب کند. هدف اصلی یک کسب و کار رشد است و نداشتن فعالیت در حوزه دیجیتالی به معنای رکود خواهد بود! در کنار بازاریابی کلود میتوانید از طریق پنل اس ام اس مدیانا، امور تبلبغاتی را با هزینههای کمتر و تاثیرگذاری بالا مدیریت کنید.
2 پاسخ
باسلام مرادی هستم یه سوال داشتم لطفا راهنمایی فرمایید . سوال من این است که من چگونه میتوانم به عنوان واسطه گر تبلیغاتی برای صاحبان کسب وکارهای و مردم خدمات تبلیغاتی به اجتماع بدهم . لطفا اگر در این خصوص تجربه و آگاهی لازم را دارید منابع یا فیلم یا مقالات آموزشی را در اختیار م قرار دهید تا من هم از تجربیاتتون استفاده نماییم .باتشکر فراوان
در حوزه اس ام اس با دریافت نمایندگی پنل اس ام اس می توانید هم با فروش پنل به کسب و کارها خدمات ارائه بدید هم با ارسال پیامک تبلیغاتی به صورت مستقیم خدمات تبلیغاتی داشته باشید. پیشنهاد میکنیم که صفحه نمایندگی پنل اس ام اس را مطالعه کنید و اگر نیاز به مشاوره هم دارید بفرمایید که باهاتون تماس بگیرند تیم مشاورانمان