پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

بازاریابی پیامکی چیست؟ راهنمای بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی چیست ؟

ارسال انبوه اس ام اس به شماره های زیاد؛ این تعریف بازاریابی پیامکی است که در دهه 80 تا اواسط دهه 90 در بین مردم رایج بود. البته نمی‌خواهیم بگوییم که این تعریف اشتباه است؛ برای اینکه یکی از انواع بازاریابی پیامکی، ارسال انبوه به شماره ‌های از پیش تعیین شده است. اما نوع ارسال آن مهم است. متاسفانه خیلی از نکات و چالش‌های این نوع بازاریابی هنوز به طور کامل بیان نشده و همین مسئله باعث بروز مشکلاتی در شناخت و اجرای این شیوه بازارابی شده است. برای همین در این مقاله مدیانا، به طور کامل در خصوص بازاریابی پیامکی توضیح داده‌ایم. اینکه چیست، چه مزایایی دارد و هر آنچه برای شناخت بیشتر نیاز دارید؛ پس در ادامه حتماَ این مقاله را مطالعه کنید.

بازاریابی پیامکی چیست؟

اگر بخواهیم تعریف آکادمیک مانندی از اس ام اس مارکتینگ داشته باشیم، می‌توانیم تعریف زیر را برای شما بنویسیم:

بازاریابی پیامکی روشی نوآورانه برای تعامل و ارتباط با مشتریان برای افزایش فروش و وفاداری به برند است. در واقع  یکی از انواع روش های بازاریابی که در آن فروشنده به‌طور مستقیم و از طریق پیامک با مشتری ارتباط برقرار می‌کند. این ارتباط با هدف مطلع کردن مخاطبان از محصولات، تخفیف‌ها، به‌روزرسانی‌ها و غیره صورت می‌گیرد. البته هدف اصلی، ایجاد ارتباط نزدیک با مشتری است.

این تعریفی است که شما همه جا می‌توانید پیدا کنید؛ اما در واقع باید گفت که این تعریف کلاسیک و قدیمی شده است و بیشتر در جلسه اول کلاس آموزشی گفته می‌شود. بیایید از دید دیگر به بازاریابی پیامکی نگاهی بیندازیم:

جهان حداقل 7 میلیارد جمعیت دارد و 50% آن ها هم گوشی هوشمند دارند. هرچند که در بحث اس ام اس مارکتینگ، هوشمند بودن یا نبودن مهم نیست و قابلیت دریافت پیامک اهمیت پیدا می‌کند.

البته مخاطب شما که 3 میلیارد نفر نیست؛ حتی اگر فیفا هم باشید، به این اندازه مخاطب ندارید! همه ما مالک یک کسب وکاری هستیم که مخاطب محدود با پرسونای مشخص و البته موثر خود را داریم و می‌خواهیم به این افراد، پیام تبلیغاتی و شعار و اعلانی را به آن‌ها برسانیم.

برای رساندن پیام چه روش‌هایی را می شناسید؟

  • تلفن کردن (اگر فروشگاهی مثل دیجی کالا یا رفاه با تعداد مشتریان زیادی داشته باشید، تماس گرفتن با این تعداد مشتری به صرفه و اصلاَ شدنی نیست.)
  • به روزرسانی کردن سایت (به نظرتان چند درصد سایت را مشاهده می‌کنند؟ کاربرانتان زمانی وارد سایت شما می‌شوند که به خدمات یا محصولاتتان نیاز داشته باشند؛ مگر اینکه سایت خبری داشته باشید. برای اینکه سایت خبری روزانه چک می‌شوند. پس با تمرکز بر سایت درصد بیشتری از کاربران، پیامتان را از دست خواهند داد.)
  • تبلیغات تلویزیونی یا بیلبوردی (این می‌تواند راه خوبی باشد؛ اما به شدت هزینه بر است و از همه مهم‌تر اینکه نمی‌توان بازخورد آن را اندازه‌گیری کرد.)

پس بهترین راه بازاریابی پیامکی است. بازاریابی پیامکی یعنی روشی که شما با استفاده از آن بتوانید پیام تبلیغاتی، اعلان مانند تخفیف یا شعار شرکت خود را به مخاطبان ارسال کنید. به عبارتی روشی است که می‌توانید با دسته مشتریان خود ارتباط تعاملی برقرار کنید.

بازاریابی پیامکی در برابر ارسال انبوه

بازاریابی پیامکی

برخی بازاریابی پیامکی را در برابر ارسال انبوه پیامک قرار می‌دهند. در صورتی که این مسئله همیشه درست نیست. دیدی که نسبت به این نوع بازاریابی در اوایل وجود داشت، این بود که اس ام اس تبلیغاتی را به تعداد شماره‌های زیاد ارسال کرد. مشکل این نوع ارسال، در نظر نگرفتن مواردی مانند زمان ارسال، پرسونای مخاطب و غیره بود و برای همین، نه تنها نتیجه ای نداشت، بلکه گاهی تاثیر منفی هم روی بازاریابی می گذاشت. همچنین اینکه ارسال انبوه پیامک به هر شماره ای به نوعی ورود به حریم شخصی افراد بدون اجازه از آن ها است. مطالعه مقاله آشنایی با حقوق کاربران در ارسال پیامک به شما دید بهتری نسبت به این مسئله می دهد.

ارسال انبوه در بازاریابی پیامکی هم وجود دارد؛ اما شما به مخاطبانی، تعداد زیاد پیامک ارسال می‌کنید که از قبل جزو کاربران اصلی شما هستند و به نوعی به شما هم اجازه دریافت پیامک تبلیغاتی هم داده بودند.

پیامک تبلیغاتی یا تعاملی

پیامک های ارسالی دو هدف اصلی دارند:

  • تعاملی که از شما درخواست نظر در خصوص موضوعی را می خواهد؛ مانند پیامک های ثبت شکایات در سامانه 1818 تهران. 
  • تبلیغاتی که کوپن تخفیفی برای افراد ارسال می شود. البته این پیامک ها به خریداران قبلی که شماره آن‌ها در سامانه اتوماسیون ذخیره شده است، باید ارسال شود.

البته پیامک‌ها با اهداف زیر هم دنبال شوند؛ اما در حالت کلی، در دو دسته بالا قرار می‌گیرند:

  • یادآوری تاریخ رویداد یا قرار ملاقات و غیره
  • اعلام نتیجه فعالیت خاص
  • هشدارهای مهم مانند هشدارهای پلیس فتا
  • تبریک یا تسلیت

البته شما می‌توانید پیامک‌هایی را به صورت خودکار تنظیم و ارسال کنید که بعضی از آن‌ها در قابلیت پیشرفته پنل پیامکی قرار می‌گیرند. برای مثال، شما می‌توانید تنظیمات پیامکی را به صورتی انجام دهید که به محض ثبت نام کاربر یا نزدیک شدن به زمان تمدید قرارداد، پیامک مربوطه ارسال شود. برای آشنایی بیشتر با امکانات پیشرفته پنل پیامکی، این صفحه را مشاهده کنید.

در تمامی این موارد، از پنل ارسال پیامک انبوه استفاده می‌شود؛ اما چون از قبل کاربران مشخص شده‌‌اند، از این رو، نتیجه بهتری برای کسب وکارها خواهد داشت. همانطور هم که در بالا هم نوشتیم، ارسال پیامک انبوه کاربرد دارد؛ البته به شرطی که به درستی استفاده شود. هرچند که بازاریابی پیامکی بر پایه ارسال انبوه است. این نوع ارسال دارای مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه، مدیریت بهتر و شخصی سازی است. در صفحه پنل اس ام اس شما می‌توانید با قابلیت‌ها و مزایای ارسال انبوه آشنا شوید.

مزایای بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی یک راه عالی برای دسترسی به تعداد زیادی از افراد در مدت زمان کوتاه است. در اینجا برخی از مزایای استفاده از بازاریابی پیامکی را برای شما عنوان کردیم:

  1. دسترسی: با پیامک می توانید به سرعت و به راحتی به تعداد زیادی از افراد دسترسی پیدا کنید. شما هیچ محدودیت مکانی ندارید. به عبارتی انگار که همه مخاطبین شما جلویتان هستند. این یکی از مقرون به صرفه‌ترین راه‌های دسترسی به مشتریان بالقوه است.
  2. انعطاف پذیری: بازاریابی پیامکی به شما این امکان را می‌دهد که در مورد نوع پیام‌هایی که ارسال می‌کنید، انعطاف پذیر باشید. در واقع شما می توانید انواع مختلفی از پیشنهادات تبلیغاتی، یادآوری ها، تخفیف‌ها و موارد دیگر را ارسال کنید.
  3. شخصی سازی: شما می‌توانید پیام‌ها را برای افراد شخصی سازی کنید و به آن‌ها احساس خاص بودن بدهید. این بهترین راهکار برای افزایش تعامل و وفاداری در بازاریابی است.
  4. مقرون به صرفه: بازاریابی پیامکی روشی مقرون به صرفه برای دستیابی به طیف گسترده‌ای از مشتریان بالقوه نسبت به روش‌های دیگر است.
  5. نرخ باز شدن بیشتر: پیامک‌ها نرخ باز شدن بالاتری نسبت به ایمیل‌ها دارند و باعث می‌شوند اثربخشی بیشتری داشته باشند. برخلاف تلویزیون یا دیگر روش ها که نمی توان نرخ بازگشت را اندازه گیری کرد
  6. بدون محدودیت زمانی: می‌توانید در هر زمانی از شبانه روز پیام ارسال کنید و به شما امکان می‌دهد تا به سرعت با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید. هرچند بهتر است که یک بازه زمانی مناسب را انتخاب کنید.
  7. ایجاد اعتماد: با ارسال پیام های منظم، می توانید اعتماد و وفاداری را با مشتریان خود ایجاد کنید.

بررسی جزئیات بیشتر مزایای بازاریابی پیامکی

اجازه دهید تا چند مزیت را ریزتر بررسی کنیم:

  • در حال حاضر همه افراد با هر سنی دارای گوشی موبایل هستند. با اینکه این مسئله نشان از افزایش استفاده از گوشی همراه دارد؛ اما همه آن‌ها کاربران اصلی شما نیستند. نیاز به دانلود هیچ اپلیکیشنی نیست؛ تمام تلفن‌های همراه چه هوشمند و چه غیرهوشمند امکان دریافت و ارسال پیامک را دارند. این امر دسترسی به مشتریان احتمالی را بیشتر می‌کند.
  • نرخ باز شدن اس ام اس 98 درصد است. در صورتی که همین نرخ برای ایمیل 20 درصد است.
  • محدوده جغرافیایی تبلیغ شما وسیع خواهد بود. شما در حالت سنتی باید به تک تک شهرها مراجعه و تبلیغ کنید. البته از تلویزیون یا برنامه های اینترنتی هم می توان استفاده کرد؛ اما خب هزینه بر است و قابل بررسی برای بازخورد نیست.
  • پیامک‌ها  در آن واحد دیده می‌شوند. بدون باز کردن صفحه نمایش یا وصل شدن به اینترنت یا حتی خارج شدن از برنامه‌ای به برنامه دیگر!
  • مشتری بدون تماس با فروشنده و در اختیار گذاشتن نیازهایش از جدیدترین محصولات باخبر می‌شود. این امر از طریق داده‌های دریافتی و فعالیت‌های فرد در صفحات وب و شبکه‌های مجازی در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد.
  • هزینه ارسال پیامک نسبت به روش های دیگر تبلیغات به صرفه تر است. اما اینکه هزینه ارسال اس ام اس چگونه محاسبه می شود، با مراجعه به صفحه خرید پنل پیامک بهتر متوجه خواهید شد. واقعیت این است که نمی توان گفت که شما در همان ابتدا باید چقدر هزینه بپردازید. برای اینکه به نوع پنل، تعداد پیامک، موقیعت جغرافیایی و دیگر موارد بستگی دارد؛ اما نسبت به بقیه روش های رایج، بسیار ارزان تر است.

چگونه بازاریابی پیامکی را اجرا کنیم؟

نحوه اجرای بازاریابی پیامکی

اجرای بازاریابی پیامکی دارای مراحلی است که باید انجام داد. البته این مراحل همانند مرحله های پیاده سازی یک سیستم نیست؛ بلکه نکات و اصولی که باید در قبل، حین و بعد از اجرا در نظر گرفت. این مراحل شامل موارد زیر هستند:

هدف خود را تعیین کنید

اول از همه باید هدف خود را تعیین کنید. اینکه اصلا چرا قصد ارسال پیامک انبوه یا اجرای بازاریابی پیامکی را دارید. یادآوری رویدادی یا تبلیغ محصول و خدمات جزو مهمترین دلایل و اهداف بازاریابی پیامکی است. به هیچ وجه بدون داشتن هدف و با امید اینکه حالا چه خواهد شد، ایمیل ارسال نکنید.

پنل اس ام اس انتخاب کنید

بهترین و تنها راه برای ارسال انبوه پیامک و اجرای برنامه بازاریابی پیامکی، استفاده از پنل اس ام اس است. یک پنل پیامکی باید دارای قدرت ارسال انبوه پیامک بدون هیچ مشکلی و قابلیت انعطاف پذیری بالا را داشته باشد. در مقاله بهترین ویژگی های پنل اس ام اس به شما گفته ایم که چگونه یک پنل برای هدف خود انتخاب کنید.

تعیین مشتریان

باید از قبل فهرستی از شماره های مورد مشتریان و کاربران خود را آماده کنید. روش های جمع آوری شماره تلفن سخت نیست؛ اما زمان بر است. در مقاله 7 روش را برای جمع آوری شماره مشتریان، به شما چند راهکار ساده و عالی را توضیح داده‌ایم.

آماده سازی متن پیامک

قصد نوشتن چه چیزی را در متن پیامک دارید؟ مسلماَ نوشتن پیامک باید با اهداف شما در ارتباط باشد؛ اما به هر حال، قبل از هر کاری، اول از همه متن مورد نظر خود را چند بار بنویسید و همچنین ویرایش کنید تا بتوانید بهترین متن را بنویسید. به این نکته دقت کنید که اگر پیامک را ارسال کنید، دیگر امکان ویرایش آن را ندارید. تنها راه ارسال پیامک معذرت خواهی است.

البته برای جلوگیری از بروز اشتباه، بهتر است که یکبار متن پیامک را برای خودتان ارسال کنید تا اگر مشکلی وجود داشت، سریع برطرف کنید.

اصولاَ متن های پیامک دارای موضوعات زیر است:

  • متن خوش آمدگویی برای افراد تازه ثبت نام کرده یا جدید
  • متن مربوط به اعلام تخفیف های فصلی یا دارای موضوعات خاص
  • اعلام خبر در خصوص تعطیلی فروشگاه، تغییر ساعت کاری یا هشدارهای امنیتی

دقت کنید که اگر به دنبال بازخورد قوی از ارسال پیامک هستید، تک تک این مراحل را به دست انجام دهید.

پنل پیامکی مدیانا چه ارزش‌هایی به برند شما اضافه می‌کند؟

اس ام اس برخلاف ایمیل یا پیام‌های شبکه‌های اجتماعی به محض دریافت خوانده می‌شود. حدوداً در کمتر از 3 دقیقه روی آنها کلیک می‌شود. پنل پیامکی حرفه‌ای مدیانا، حاوی محتوای نوشتاری جذاب و متناسب با نیاز دقیق مخاطب است. این محتوا نرخ تعامل و فروش شما را تا درصد قابل توجهی بالا می‌برد. پیامک‌های تبلیغاتی حرفه‌ای این حس را به مشتریان شما القا می‌کنند که ارائه خدماتتان طبق نیاز و سلیقه منحصربه‌فرد هر یک از آنهاست.

پنل پیامکی مدیانا با قابلیت‌های پیشرفته شما را در راه بازایابی اتوماسیون یاری می‌کند. پنل‌های پیامکی با تعداد اس ام اس‌های متفاوت، متناسب با بودجه شما وجود دارد. ما در مدیانا مخاطب هدف شما را برحسب جنسیت، سن، شغل، منطقه سکونت یا حتی کدپستی تفکیک می‌کنیم. در مرحله بعد با شناخت نیازها و علایق مشتریان متحوای مناسب جهت ورود به کمپین ها را فراهم می‌کنیم. یکی دیگر از مزایای مهم پنل پیامکی مدیا، انتخاب روش ارسال است. شما می‌توانید بر اساس نقشه، مشاغل، سن و جنسیت، منطقه، کد پستی، کلمه کلیدی و چند مورد دیگر، پیامک‌های خود را ارسال کنید. قابلیتی که به شما در دریافت بازخورد بهتر کمک خواهد کرد.

کلام آخر

برای هر شخص امکان ارسال و دریافت پیامک با تلفن همراه، در هر زمان و مکانی وجود ندارد. بازاریابی پیامکی چیزی است که به شما برای رسیدن به این هدف کمک خواهد کرد.در این مطلب سعی کردیم تا جزئیات مهم و اصلی بازاریابی پیامکی را بنویسیم؛ اما اجرای آن نیاز به فعالیت تخصصی دارد که مدیانا کنار شماست تا بتوانید بهترین بازخورد را دریافت کنید.

سوالات متداول

اس ام اس مارکتینگ از انواع بازاریابی افلاین است که از طریق اس ام اس اجرا می‌شود و برای کسب‌وکارهای آنلاین یا کسب‌وکارهای سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .