پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

معماری برند چیست؟

معماری برند چیست؟

آیا کنجکاو هستید بدانید معماری برند چیست و چه کاربردی دارد؟ بیایید پاسخ این سوال را با یک مثال بررسی کنیم. همانطور که یک ساختمان برای پیاده‌سازی و اجرا نیاز به معماری دارد، برند یک شرکت یا سازمان نیز برای موفقیت و پیشرفت، نیاز به یک معماری برند خواهد داشت.

معماری برند به نوعی یک تعیین استراتژی در جهت صحیح برای یک برند است که در نهایت باعث ساخت برندی قوی می‌شود. در این مقاله به صورت مفصل توضیح خواهیم داد که معماری برند چیست، چه انواع مختلفی دارد و چرا تا این حد مهم است. توصیه می‌کنیم به منظور آگاهی از معماری برند و انواع آن، تا پایان مقاله، با مدیانا همراه باشید.

معماری برند (Brand Architecture) چیست؟

معماری برند یا Brand Architecture یک استراتژی درون سازمان است که به منظور سازماندهی محصولات، خدمات و برندها، پیاده‌سازی می‌شود و هدف از آن، کمک به مخاطبین برای انتخاب برند است. یک معماری برند درست، به مصرف‌کننده کمک می‌کند که بتواند خصوصیات هر یک از اعضای خانواده برند یک شرکت را تشریح کرده و باعث شکل‌گیری فضای ذهنی مصرف‌کننده، به وسیله تعامل و آموزش در مورد تمام برندهای آن خانواده خواهد شد. امروزه برندهای مختلفی به رقابت با یکدیگر می‌پردازند. معماری برند خوب، می‌تواند یک راه مناسب برای پیروزی در این رقابت باشد؛ چرا که باعث بالا رفتن ارزش برند و گرفتن نتایج حداکثری از تلاش‌های سازمان و برندهای زیرمجموعه خواهد شد.

در تعریف معماری برند چیست به دو اصطلاح مهم برمی‌خوریم که در ادامه به توضیح مختصر آن‌ها می‌پردازیم.

برند اصلی (Master Brand)

برند اصلی، مهم‌ترین و بالاترین برند سازمانی است که دیگر برندهای خدمات و محصولات را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

تعمیم برند یا بسط برند (Brand Extension)

تعمیم برند، محصول یا خدمات جدید است که با نام یک برند شناخته شده به بازار معرفی می‌شود. محصول و خدماتی که تحت عنوان تعمیم برند تولید می‌شوند، در دسته‌بندی خاص و متفاوتی نسبت به سایر محصولات و خدمات شرکت مورد نظر قرار خواهند گرفت.

رقیق شدن برند (Brand Dilution)

رقیق شدن برند به این معناست که برند مورد نظر، قدرت و ارزش خود را در ذهن مخاطب از دست داده است.

انواع مدل‌های معماری برند کدامند؟

در این بخش از معماری برند چیست به متداول‌ترین انواع برند می‌پردازیم و در رابطه با هر کدام از آن‌ها توضیح مختصری خواهیم داد.

خانه برندی (Branded House)

یک شیوه بسیار منطقی جهت معرفی و مدیریت برندهای جدید است و برند اصلی در آن، همیشه معرفی می‌شود و حاضر خواهد بود. در خانه برندی، برند اصلی به تمام برندهای زیرمجموعه متصل است.

خانه برندها (House of Brands)

در معماری برند، شیوه‌ای برای محافظت برند اصلی از گزند برندهای زیرمجموعه تعبیه شده است که از آسیب برندهای زیرمجموعه به یکدیگر، جلوگیری می‌کند. خانه برندها به برند اصلی اجازه می‌دهد که برندهای زیرمجموعه نیز در یک بخش با یکدیگر به رقابت سالم بپردازند.

معماری برند ترکیبی (Hybrid or Endorsing Brand)

این شیوه، برای دسته‌بندی برندها زیر برند اصلی از انعطاف بیش‌تری برخوردار است. معماری برند ترکیبی کمک می‌کند که هر یک از برندها استراتژی مستقلی از یکدیگر داشته باشند و همچنین این امکان را دارند تا در برخی موارد از برند اصلی الگو بگیرند.

معماری برند

دلیل اهمیت معماری برند چیست؟

معماری برند اهمیت بالایی در دنیای کسب و کارها دارد که در این بخش به مهم‌ترین دلایل آن خواهیم پرداخت.

وفادار کردن مخاطبان و مشتریان

مخاطبان و مصرف‌کنندگان، برندهای معماری شده را به خوبی در ذهن نگه می‌دارند. در واقع، معماری برند بر ذهن یک مخاطب تاثیر خوب و ماندگار می‌گذارد. علاوه بر این، باعث می‌شود که مخاطبان اشتیاق بیشتری برای دریافت خدمات و محصولات بیش‌تر داشته باشند. این نوع معماری در برند یک سازمان باعث ایجاد یک انسجام در مجموعه می‌شود و مشتریان را مجاب می‌کند که از اکثر خدمات یک برند با ثبات و دارای ساختار، استفاده کنند.

انعطاف‌پذیری برند

وجود یک معماری برند در سازمان باعث می‌شود که هویت برند مادر، بار سنگینی بر روی دوش خود احساس نکند و این بار سنگین بر دوش خرده برندهای کوچک‌تر که زیرمجموعه آن هستند، تقسیم شود. افزایش انعطاف‌پذیری برند مادر باعث می‌شود که امکان توسعه برند و ایجاد تغییر در آن، راحت‌تر صورت گیرد.

هنگامی که در یکی از خرده خدمات یک سازمان، تغییر کوچکی ایجاد شود، ممکن است که در کلیت برند، تغییر یا پیشرفت بزرگی ایجاد کند. در حالی که ایجاد تغییر در برندهای ساختار نیافته و بدون معماری برند، چنین امری سخت و در برخی موارد غیرممکن خواهد بود.

توسعه بازار هدف

پس از این که آموختید معماری برند چیست و تصمیم به پیاده‌سازی آن گرفتید، باید بدانید که تعریف هر محصول یا خدماتی در معماری برند بزرگ، باعث می‌شود تا مخاطبان هدف جدیدی پیدا کنید. در نتیجه شرکت یا سازمان مورد نظر، به بازار هدف بزرگتری دسترسی پیدا می‌کند. همچنین بین مخاطبان جدید، ارتباط ایجاد شده و ساختار برند، مستحکم خواهد شد. با استحکام معماری برند در ذهن مشتری، جایگاه برند مورد نظر نیز در ذهن مخاطبان ارتقا پیدا می‌کند. با ادامه این روند، مشتریان بالقوه بیش‌تری به مشتریان برند تبدیل می‌گردند و چرخه جذب مشتری به همین شکل ادامه پیدا خواهد کرد.

معماری برند کمک می‌کند که یک سازمان فرصت این را داشته باشد تا استقبال از یک محصول جدید در بازار را بسنجد و عرضه محصولات مختلف را مورد آزمایش و بررسی قرار دهد. این امر حتی می‌تواند بدون نام بردن از برند مادر و استفاده از اعتبار آن انجام شود تا تست محصول و خدمات جدید، با دقت بالاتری انجام گیرد. بنابراین، یک سازمان با استفاده از معماری برند می‌تواند بدون ترس و نگرانی از بابت شکست و تخریب تصویر برند اصلی خود، علاقه مخاطب هدف را نسبت به محصولات یا خدمات جدید آزمایش کند.

جمع بندی: متمایز شدن و برتری نسبت به رقبا

معماری برند باعث می‌شود که برند شما نسبت به رقبایتان تمایز و برتر پیدا کند. برندهای مختلفی ممکن است محصولات مشابهی را به مخاطبان عرضه کنند، ولی برندی که معماری شده باشد، بر ذهنیت مشتریان خود تاثیر خوب می‌گذارد، در نهایت برنده خواهد بود. اگر در زمینه برندینگ سوالی دارید، در بخش نظرات، از ما بپرسید.

4/5 - (4 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .