موثرترین شعار تبلیغاتی: نمونه‌هایی عالی + ترفندهای موثر

شعار های تبلیغاتی تاثیر گذار

شعار تبلیغی یکی از ابزارهای موثر در انتخابات است که می‌تواند تاثیر زیادی بر رای‌دهندگان داشته باشد. در کشورهایی که انتخابات در آن‌ها به شکل حزبی برگزار می‌شود، احزاب برای انتخاب شعارهای انتخاباتی کمپین‌های بزرگی را اجرا می‌کنند. چون در این کشورها شعارها موتور محرکه برای پیشبرد کمپین اصلی است. در کشور ما نیز چند سالی است که اهمیت شعار هم برای احزاب و هم برنامه‌های کاندیداهای منفرد شناخته شده است. در این مقاله به اهمیت انتخاب شعار موثر، ارایه نکات مهم در ایجاد و انتخاب شعار و بیان نمونه‌هایی از شعارهای موثر تبلیغاتی می‌پردازیم.

چگونه یک شعار مناسب برای کمپین انتخاباتی‌مان ایجاد کنیم؟

یک شعار تبلیغات انتخاباتی یک عبارت کوتاه و جذاب است که هدف آن ارایه یک پیشنهاد یا معرفی یک ارزش به رای‌دهندگان است. یک شعار تبلیغات انتخاباتی خوب برای مجلس باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

شعار انتخاباتی باید ساده و روان باشد

شعار تبلیغی باید به زبان ساده و روان نوشته شود تا بتواند به راحتی در ذهن مخاطبان حک شود. شعارهای پیچیده و طولانی ممکن است مفهوم خود را از دست بدهند یا از توجه مخاطبان دور شوند. شعار باید خودمعرف باشد و نیاز به توضیحات تکمیلی نداشته باشد.

شعار انتخاباتی باید مشخص، شفاف و متمایز باشد

نحوه انتخاب شعار مناسب

شعار تبلیغی باید مشخص کند که نامزد یا لیست انتخابی چه برنامه، ایده، ارزش یا ویژگی خاصی دارد که از دیگران متمایز می‌شود. شعارهای کلی و مبهم ممکن است اثربخشی خود را از دست بدهند یا با شعارهای دیگر اشتباه گرفته شوند. شعار باید در نگاه نخست، پایگاه فکری و وجه تشخص و تفاوت کاندیدا را با رقبا نشان دهد.

شعار انتخاباتی باید نشانگر منافع و مطالبات رای‌دهندگان باشد

شعار تبلیغی باید منفعت و انگیزه‌ای را برای رای دهندگان ایجاد کند که باعث شود آن‌ها به نامزد یا لیست انتخابی اعتماد و از آن‌ها حمایت کنند. شعارهایی که فقط ادعا می‌کنند و برای مخاطبان هیچ فایده یا امیدی ارایه نمی‌دهند ممکن است بی‌تاثیر یا حتی منفی باشند.

شعار انتخاباتی باید احساسات را تحریک کند

شعار تبلیغی باید احساسات مثبت مانند امید، اعتماد، افتخار، وطن دوستی را در مخاطبان برانگیزد. شعارهایی که احساسات منفی را در مخاطبان تحریک کند حتما بازتاب منفی خواهد داشت و مخاطب را از رای دادن منصرف می‌کند.

شعار انتخاباتی باید با هویت حزب یا کاندیدا هماهنگ باشد

شعار تبلیغی باید نشانگر اصول و دیسیپلین حزب یا کاندیدا باشد. شعارهای قوم‌گرایانه برای احزابی که بر هویت ملی تاکید دارند، شعارهای چپ ساختارشکنانه برای کاندیداهای راست و محافظه‌کار بیش از هر چیز یک گاف بزرگ تبلیغاتی است. استفاده از اشعار شاعرانی که در پایگاه‌های فکری و سیاسی رقیب هستند نیز خبر از عدم درک واقعیت‌ها از سوی حزب یا کاندیدا دارد.

در شعار انتخاباتی می‌توان از ادبیات کلاسیک فارسی بهره گرفت

در ادبیات فارسی می‌توان ابیات و متن‌های جذابی درباره بیان احساسات مثبت یافت که از آن‌ها می‌توان در شعار انتخاباتی استفاده کرد. «طرحی نو دراندازیم»، «با دوستان مروت، با دشمنان مدارا»، «با خلق خدای کن نکویی» از جمله این متن‌هاست.

متناسب بودن شعار با حزب

استفاده از پنل اس ام اس یکی از ضروری‌ترین نیازهای تبلیغات انتخاباتی است که ستادهای تبلیغات باید در دسترس خود داشته باشند. ستادها می‌توانند از قابلیت‌های ویژه پنل‌ها در انتخاب جمعیت مورد نیاز و مخاطبان هدف خود استفاده کنند.

نمونه‌هایی از چند شعار موثر تبلیغات انتخاباتی

شعارها باید متناسب با نوع فهرست و سطح فعالیت احزاب و گروه‌ها انتخاب شود. یک فهرست منطقه‌ای و شهری بهتر است به مسائل کلی منطقه معطوف باشد. با وجود آن که نماینده مجلس باید نماینده کل ایرانیان باشد و کار او قانونگزاری و نظارت است، اما روشن است که او در قبال منطقه خود مسئولیت دارد. بنابراین شعارها باید هماهنگ با سطح فعالیت باشد.

شعارهایی برای تبلیغات انتخاباتی احزاب و فهرست‌ها در سطح کشور

  • مجلس قدرتمند، تجلی اراده مردم
  • ایران آباد، آزاد و توسعه‌یافته
  • امنیت، رفاه، آزادی
  • امنیت، عدالت، فسادستیزی
  • ایران فردا، خانه زیبای هر ایرانی
  • پیشرفت، توسعه اقتصادی، آزادی اجتماعی
  • به عمل کار برآید
  • اشتغال‌زایی، رفاه، آرامش فردا
  • انتخاب هدفمند برای اقتصاد پیشرفته
  • مجلسی در شان تاریخ و فرهنگ ایران

شعارهایی برای تبلیغات انتخاباتی در سطح منطقه‌ای و شهری

  • اراک پاک در سایه همت همگانی
  • ائتلاف زاینده‌رود برای اصفهان فردا
  • اهواز پیشرفته: توسعه اقتصادی، رشد زیرساخت‌ها
  • کرمانشاه زیبا، رشد گردشگری، توسعه پایدار
  • تبریز پیشرو: شهر جهانی و توسعه‌یافته

یکی از قابلیت‌های پنل پیامکی ارسال پیامک تبلیغاتی منطقه‌ای است که با استفاده از آن می‌توان یک منطقه و محدوده خاص را از روی نقشه و یا بر اساس کد پستی انتخاب کرد و برای ساکنان یا حاضران در آن محدوده پیامک تبلیغاتی ارسال کرد.

بررسی چند نمونه از شعارهای انتخاباتی پرکاربرد

چندین شعار پرکاربرد وجود دارد که در بسیاری از انتخابات‌ها با آن‌ها مواجه می‌شویم. هیچ چیز بدتر از شعاری شدن شعار نیست. شعاری که هر بار از آن استفاده شود و نتیجه‌ای به دنبال نداشته باشد، بر ضد خود عمل می‌کند. به عنوان مثال، شعارهای زیر را در نظر بگیرید:

برای ایران آباد: این شعار ساده و روان است و مشخص می‌کند که نامزد یا لیست انتخابی به دنبال توسعه و رفاه کشور است. این شعار منفعت و انگیزه را برای رای دهندگان ایجاد و احساس امید و افتخار را در آن‌ها تحریک می‌کند.

به سوی تغییر: این شعار نیز ساده و روان است، اما مشکل آن این است که مشخص نیست چه تغییری را مد نظر دارد و چه برنامه یا ایده‌ای برای آن دارد. این شعار منفعت و انگیزه را برای رای دهندگان ایجاد نمی‌کند و ممکن است با شعارهای دیگر اشتباه گرفته شود و در برخی مخاطبان احساس شک یا ترس را برانگیزد.

مبارزه با فساد: این شعار ساده و روان است و مشخص می‌کند که نامزد یا لیست انتخابی به دنبال حل چه مسئله‌ای است. اما این شعار هم ممکن است احساسات منفی را در برخی مخاطبان برانگیزد مانند نفرت، خشم یا ناامیدی.

تعدادی از شعارهای پراستفاده

یک قابلیت جذاب تبلیغاتی در سامانه پیامکی انتخاب سن و جنس افراد است. کاندیداها می‌توانند به عنوان نمونه، پیام‌های ویژه‌ای مختص زنان تهیه کنند و از طریق پنل، زنان ساکن یا حاضر در یک محدوده مشخص را مخاطب پیام خود قرار دهند و با ارسال پیامک انبوه برای آن‌ها، به شیوه هدفمند و موثری به تبلیغات بپردازند.

نکاتی درباره بهبود روند انتخاب شعار انتخاباتی

  • در انتخاب شعار سنگ بزرگ بر ندارید، باید مخاطبان بدانند که شما تجربه و اراده و صلاحیت انجام کار را دارید.
  • اگر برای انتخاب مجدد نامزد می‌شوید، باید تمرکز پیام خود را به پیشرفت‌های دوره قبل و نیاز به ادامه آن شتاب تغییر دهید.
  • شعارتان را با مطالبات و خواست اکثریت جامعه، یعنی طبقه متوسط رو به پایین هماهنگ کنید.
  • می‌توانید از طریق برگزاری یک نظرسنجی واکنش مخاطبان به شعار خود را بسنجید و قبل از رونمایی، آن را تست کنید.
  • شعار باید به آنچه که شما برای ایجاد تغییرات مثبت در ارتباط با رای دهندگان باید انجام دهید، توجه داشته باشد.
  • شعار کمپین باید نقاط قوت شما را در مقابل نقاط ضعف حریف قرار دهد.
  • شعار باید رای‌دهندگان را متقاعد کند، نه اینکه فقط آنها را با اطلاعات جدید آشنا سازد.
  • اگر رقیب قدرتمندی دارید در شعار خود مهم‌ترین سیاست رقیب را نقد کنید.

این مقاله بیشتر به انتخابات مجلس معطوف است و مخاطبان می‌توانند برای دیدن متن‌های مناسب برای کاندیداهای انتخابات شوراهای شهر و روستا متن برای کاندیدای شورا را بخوانند.

هیچ کاندیدایی تنها با انتخاب یک شعار خوب به مجلس نرفته است، اما داشتن شعار مناسب چیزی است که به رای‌دهندگان اطمینان می‌دهد که کاندیدا با برنامه و هدف روشن به میدان آمده است. انتخاب شعار نکته‌ای است که دغدغه‌ها و اهداف کاندیدا را برای مردم روشن می‌کند و یک شناخت پیشینی به رای‌دهندگان می‌دهد. در این مقاله به اهمیت انتخاب شعار انتخاباتی و بیان نمونه‌ها و نکاتی در این باره پرداختیم.

آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .