آیا نوشتن پیامک سخت است؟ اگر از ما بپرسید، میگوییم که در حال حاضر و با توجه به تغییر نسل کاربران و هزاران تغییرات دیگر، بله خیلی سخت است. اینکه بین تمامی پیامکهای ارسال شده به یک کاربر، اس ام اس شما باز شود و او را ترغیب به عکس العمل کند، یعنی شما توانستهاید قله اورست را فتح کنید. احتمالاَ هم میدانید که به دلیل استفاده نادرست از این روش بازاریابی، نگاه بدی به پیام کوتاههای تبلیغاتی وجود دارد. پس باید چه کار کرد؟ چگونه متن پیامک را نوشت که بعد از باز شدن آن، بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد؟ در این مطلب، قصد داریم تا شما را با آموزش تولید محتوای پیامکی آشنا کنیم. اینکه به چه نکات مهمی در نوشتن و ارسال پیامک باید دقت کنید.
8 نکته مهم تولید محتوای پیامکی
برای دانستن چگونگی تولید محتوای پیامکی باید این مراحل را طی کنید و سپس با چگونگی پیادهسازی محتوا توسط سامانه پیامکی آشنا شوید:
1. مشخص کردن موضوع
هر شخص یا کسب وکاری، هدف مشخصی در ارسال اس ام اس دارد: تبلیغ کردن محصول یا خدمات یا برقرار و حفظ ارتباط با مشتریان؟ در حقیقت باید از خود بپرسید که چرا می خواهید به کاربران یا مشتریان خود پیامکی را ارسال کنید؟ خوش آمدید بگویید؟ کمپینی را اجرا کنید؟ یادآوری برای دوره یا کلاس و غیره؟ دقیقاَ مشخص کنید. منظورمان از دقیقاَ یعنی اینکه اگر مدیر مجموعه از شما در خصوص موضوع اصلی پرسید، یک عبارت کلی را نگویید.
در کنار موضوع، دو نکته زیر را هم در نظر بگیرید:
- قرار نیست که در متن پیامک موضوع را بنویسید. البته تا به حال هم شاهد چنین اتفاقی نبودهایم؛ بلکه متن شما باید به سبکی نوشته شود که خود کاربر متوجه شود.
- چندین موضوع را در پیامک ترکیب نکنید. در حالت کلی، اعلام موضوعی مانند تبریک یا خوش آمدگویی با تخفیف همراه است؛ اما اینکه شما بخواهید در کنار همه اینها، کاربران را به چند کار تشویق کنید یا هر چیز دیگری، مطمئناَ خود پنل پیامکی را هم سردرگم خواهد کرد. برای مثال، ترکیب کد تخفیف یا در کنار یک پیامک آموزشی (همان اس ام اس هایی که از بیشتر از سمت پلیس فتا ارسال میشود)، یک نوع نامناسب به حساب میآید.
- اگر قصد تبلیغات دارید، باید از سرویس ارسال پیامک تبلیغاتی استفاده کنید. مطالعه مقاله چگونگی نگارش پیامک تبلیغاتی را پیشنهاد میکنیم.
- اگر قصد اطلاع رسانی یا ارتباط دارید، ارسال پیامک با قالب اطلاع رسانی مانند پیامک اطلاع رسانی تعطیلی را باید ارسال کنید؛ اما اگر برای ارتباط با مشتریان است، میتوانید از ماژول ارسال پیامک خودکار استفاده کنید.
به طور خلاصه بر اساس هدفتان باید یک قالب مرتبط را استفاده کنید.
2. پرسونا چیست؟
حالا که موضوع و هدف مشخص شده است، باید پرسونا مخاطبان را تعیین کنید. اینکه گیرندگان پیامک شامل چه گروهی هستند؟ سن، موقعیت تحصیلی و جغرافیایی، جنسیت، شغل و هر آنچه باعث میشود تا شناخت شما نسبت به گروه هدفتان بیشتر شود را باید مشخص کنید.
دقت کنید که شما نمیتوانید همه ویژگیها را در نظر بگیرید؛ برای اینکه کاربران هدفتان، کل جمعیت کشور خواهند شد. پس هرچه محدودتر کنید، بازخورد بهتری خواهید گرفت؛ البته نه اینکه کاربرانتان فقط 10 نفر باشند.
- بهترین استراتژی شخصی سازی متن پیامک است. برای هر گروه یک پیام اختصاصی بنویسید. با این روش، علاوه بر اینکه بازخورد بهتری دریافت خواهید کرد، در بسیاری از هزینهها صرفه جویی خواهید کرد.
- ویژگی هر گروه را دقیق مشخص کنید. به عبارتی، هر گروه را بر اساس ویژگی خاصی تقسیمبندی کنید. برای مثال، برای آنهایی که از طریق فضای اینترنتی وارد سایت شما شدهاند و اطلاعات آنها را جمع آوری کردهاید، نوع و سبک پیامک باید مجزا باشد. برای عدهای که به صورت حضوری شمارهشان را دریافت کردهاید، باید از یک سبک دیگر استفاده کنید. به هر حال، چگونگی به دست آوردن شماره به شما در تقسیم بندی و چگونگی نگارش و شناخت بیشتر کمک زیادی خواهد کرد.
- برای اینکه بهتر بتوانید بازخورد کاربر با پیامک را بهتر به دست بیاورید، از لینک ترکر استفاده کنید. لینک ترکر به شما میگوید که آیا کاربر با اس م اس ارسالی ارتباطی برقرار کرده است یا خیر.
3. مشخص کردن سبک متن پیامک
برای هر پرسونا باید یک سبک پیامک تعیین کنید. رستوران ها از مراکزی هستند که انواع شخصیت های مختلف مشتریانشان هستند؛ برای همین چندین دسته پرسونا تعریف کردهاند. از این رو، بهتر است که برای هر دسته، یک سبک محتوا تعیین کنید. برای مثال، سبکی که شما برای گروه خانواده ها ارسال می کنید، مسلماَ باید با سبکی که برای پسران و دختران جوان ارسال می کنید، تفاوت داشته باشد؛ از هر لحاظی که فکرش را بکنید.
البته به یک نکته مهم دقت باشید:
هر کسب وکاری برای خود دارای لحن برند اختصاصی است. لحن نگارش هر پیامک نباید متفاوت با لحن برند باشد. اگر چنین چیزی را از قبل تعیین نکردهاید، پس باید در ابتدا و پیش از تولید محتوای پیامکی آن را مشخص کنید.
4. نکات نگارش متن را یاد بگیرید
آموزش تولید محتوای پیامکی به معنای چگونگی نگارش آن نیست. برای نوشتن پیامک شما باید اصولی را بدانید که مهمترین آن شامل خلاصه نوشتن، استفاده نکردن از کلمات خاص و تشویق کاربران به انجام کاری است. البته همه اصول در نوشتن مهم هستند و باید به آنها توجه کنید. در مقاله نگارش متن پیامک تبلیغاتی، می توانید تمام اصول مهم را مطالعه کنید. هر چند در بالا هم به آن اشاره کردیم.
- جمله شروع اهمیت زیادی دارد. این جمله که همانند قلاب است، در صورت نوشتن درست، به راحتی میتواند کاربر را به تشویق به باز کردن و مطالعه اس ام اس کند.
- طول متن اس ام اس فارسی بهتر است که حداکثر 70 کاراکتر باشد. دقت کنید که کاربران این روزها حوصله خودشان هم را ندارند؛ چه برسد که به بخواهند متن بلندی را هم بخوانند. آنها فقط میخواهند بدانند که شما چه چیزی میخواهید بگویید.
5. نکات استفاده از ایموجی در پیامک
ایموجی فقط برای ارسال پیام در تلگرام یا دیگر شبکههای ارتباطی کاربرد ندارد؛ بلکه در اس ام اس هم کاربرد دارد. البته خیلی مهم است که چگونگی در ایموجی در متن پیام کوتاه استفاده کنید. برای آشنایی بهتر با جزئیات و چگونگی استفاده و دیگر موارد آن، بهتر است که مقاله نکات استفاده از ایموجی در پیامک را مطالعه کنید.
6. ساختار را قالب بندی کنید
قالب بندی ساختار در خود دل نکات نگارش است؛ اما به دلیل اهمیت بالا، ما به عنوان یک نکته جدا آورده ایم. یک پیامک خوب دارای ساختار زیر است:
- بخش اولیه که با جمله ای ترغیب کننده کاربر شروع می شود.
- متن اصلی
- بخش انتهایی که شامل CTA برای ترغیب کاربر به انجام کاری است. این بخش می تواند شامل لینک، شماره تماس یا حداقل لغو باشد.
قالب بندی از اصول مهم در آموزش تولید محتوای پیامکی است که باید از قبل تعیین شود. البته یک قالب کلی وجود دارد و بعد بر اساس هر دسته پرسونا، باید تغییرات جزئی در قالب به وجود بیاورید تا منحصر به فردتر شود.
7. انتهای پیام را مشخص کنید
متاسفانه یکی از ضعف ها اس ام اس های تبلیغاتی، نداشتن پایان بندی است. نکتهای که در تولید محتوای پیامکی هم کمتر به آن توجه میشود. در انتها شما باید کاربر را تشویق به کاری کنید
یکی از پیامک های تبلیغاتی که پایان بندی جالبی ندارد، SMS ارسالی از فروشگاه های زنجیره ای است. اینکه فکر میکنند تا نوشتن چند تخفیف بزرگ، مشتری را تشویق به انجام کاری می کنند؛ اشتباه بزرگی است.
به عبارتی کاربر بعد از خواندن متن اس ام اس نباید به خود بگوید که «خب، که چه؟»
8. بازنویسی کنید
یک متن پیامک را بارها بخوانید.فقط به خودتان اکتفا نکنید؛ بلکه بدهید تا بقیه همکارانتان هم مطالعه کنند. البته بهتر است تا به همکارانی بدهید که اصلاَ در باغ آن موضوع پیامک نیستند تا بازخوردشان را ببینید.
همچنین پیشنهاد میکنیم که قبل از ارسال اصلی، از طریق پنل اس ام اس برای خودتان، آن را ارسال کنید تا اگر ایرادی وجود داشت، آن را برطرف کنید.
جمع بندی
نکات نوشتن محتوای پیامکی فقط ده درصدش نگارش است؛ بقیه اش، نکاتی است که در این مقاله برای شما نوشتیم. به هرحال نوشتن پیامک جذاب واقعا تجربه می خواهد. تجربه ای که ما در مدیانا در اختیار شما قرار می دهیم تا بتوانید بهترین متن را بر اساس پرسونا و غیره بنویسید. پس با ما تماس بگیرید.