ارسال پیامک درست و به موقع از روشهای مهم بازاریابی محتوایی است. با اینکه بیشتر مدیران شرکتها و فروشگاهها و همچنین تعداد زیادی از مدیران و کارشناسان بازاریابی این مسئله را میدانند؛ اما اینکه چرا هنوز چنین روشی به درست پیاده سازی نمیشود، جای بسی سوال است. برای همین ما در این مقاله قصد داریم تا سه نکته مهم را برای استفاده درست از سامانه پیامک در بازاریابی محتوایی را برای شما بنویسیم. نکاتی که حاصل تجربه چندین ساله شرکت ما و همچنین متخصصان این حوزه است. پس در ادامه همراه ما باشید.
آنچه در این مطلب میخوانید:
دلایل نادرست استفاده از سامانه پیامکی در بازاریابی محتوا
اگر بخواهیم که صادقانه دلایل پاسخ نگرفتن از اس ام اس در کانتنت مارکتینگ را بیان کنیم، بهترین راه بررسی آخرین پیامکهایی است که به شما ارسال شده است. کدام یک از پیام کوتاهها توانسته نظر شما را جلب کند؟ اصلاَ شما چند درصد SMS گوشی خود را باز میکنید؟ البته اگر شمارههای تبلیغاتی را جزو بلک لیست نکرده باشید. پیادهسازی بازاریابی محتوایی در پیامک نیازمند رعایت اصولی است که در این مقاله به قواعد کلی آن پرداختیم؛ برای آموزش تولید محتوای پیامکی نکات بیشتری از جمله نحوه استفاده از ایموجی، انتخاب کال تو اکشن مناسب، لحن نگارش اس ام اس باید رعایت شود.
به هر حال، مهمترین دلایل شکست این مساله شامل موارد زیر است:
- نداستن اهمیت و جایگاه اس ام اس
- استفاده از روش سنتی برای ارسال یا همان بدون برنامه ارسال پیامک کردن
- عدم شناخت کاربران
- فکر کردن فقط به ارسال و بررسی نکردن بازخوردها
و از همه مهم تر اینکه اصلاَ به این فکر نمی کنند که آیا کاربرانشان به پیامک اهمیت میدهند یا خیر؟ اصلاَ آیا از قبل اجازه برای ارسال گرفته اند یا خیر؟
اما حالا روشهای درست چیست؟ پیش از شروع این مقاله نگاهی به نقش ارسال پیامک در بازاریابی محتوا بیندازید.
روش های استفاده از سامانه پیامک در بازاریابی محتوایی
در این مطلب قصد نداریم تا به شما بگوییم که چه نکاتی را باید رعایت کنید. برای اینکه شما قبل از مطالعه این مطلب باید با چنین روشهایی آشنا شوید. برای همین، در دو مقاله مجزا، نکات نگارش پیامک و نکات ارسال پیامک را از قبل برای شما نوشتهایم. در این مطلب، چگونگی روشهای استفاده را برای شما نوشتهایم:
یک لیست درست تهیه کنید
مگر هدف بازاریابی محتوایی جز این نیست که پیام شما در کانالهای درست به کاربران هدف برسد تا بتواند حداقل درگیری را حفظ کند؟ چرا باید همه شهروندان هر شهر یا کسانی که اصلاَ به حوزه کاری شما هیچ ارتباطی ندارند، پیامک تبلیغاتی شما را دریافت کنند؟ چرا باید یک آقا، پیامک تبلیغات فروشگاه لباس زنانه دریافت کند و به یک نجار یا دانشجو ساکن یک شهر در دل کویر، پیامک اقامت در سواحل جزایر قناری ارسال شود؟ اینکه شاید روزی بخواهند استفاده کنند؟ آن وقت سوال این است که چند درصد این شایدها به واقعیت تبدیل میشود؟
پس یک فهرست درست از شماره های کاربران خود تهیه و فقط به آن ها پیامک های خود را ارسال کنید.
البته در این فهرست باید ویژگی های زیر را در نظر بگیرید:
- اولین کار بخش بندی بازار است. بخش بندی به معنای تفکیک مشتریانتان است. این مسئله به شما در شناخت هر دسته و چگونگی ارسال پیامک و نگارش متن آن کمک زیادی خواهد کرد.
- برای هر دسته تاریخ ارسال تنظیم کنید. اینکه در چه روزهایی از سال باید به این گروه پیامک مرتبط ارسال شود.
- به دنبال بیشتر کردن این فهرست نباشید. بلکه یاد بگیرید تا چگونه از همین تعداد شماره حتی محدود شده، بهترین استفاده را بکنید.
با کمپین پیش بروید
در حال حاضر، برای هر مشتری در هنگام ثبت نام یا خرید، پیامکی از طرف شرکت یا فروشگاه ارسال میشود. اما دقت داشته باشید که برای بقیه برنامه های مربوط به ارسال پیام کوتاه باید کمپین داشته باشید. اجرای کمپین بدون برنامه و فقط ارسال به شماره های محدود هیچ بازخوردی ندارد و حتی میتواند تاثیر منفی روی کسب و کار شما قرار دهد. در اس ام اس مارکتینگ، کمپین بیشترین بازخورد را دارد؛ اما چگونه باید اجرا کرد؟ برای آشنایی و چگونگی اجرا، مطالعه مقاله راهنمای اجرای کمپین پیامکی موفق را پیشنهاد می کنیم.
البته دو نوع کلی کمپین وجود دارد:
- کمپین تبلیغاتی
- کمپین تعاملی و ترغیب احساس
در نوع تبلیغاتی شما از طریق پیامک، کاربران خود را تشویق به خرید محصول یا استفاده از خدمات خود میکنید. این مسئله با استفاده از تخفیف یا بن و غیره انجام میشود.
در نوع دوم، پیامک در پاسخ به یک رویداد ارسال میشود. برای مثال، زمانی که خریدتان را در سایتی ثبت میکنید، پیامک تایید دریافت خواهید کرد. همچنین وقتی در دوره ای ثبت نام میکنید، از چند روز و چند ساعت قبل، برایتان اس ام اسی ارسال خواهد شد.
البته دقت کنید که هدف کمپین فقط فروش نیست؛ بلکه بیشتر درگیر کردن کاربران و همچنین ایجاد احساس اطمینان در گروه مرتبط خود است.
بعد از بخش بندی کاربران، شما باید به فکر چگونگی پیاده سازی پیامک باشید.
یک پنل حرفه ای تهیه کنید
خوشبختانه کمتر مدیری به این فکر میکند که از شماره موبایل خودشان برای ارسال پیامک استفاده کند. البته شاید در ابتدای ورود این نوع مارکتینگ، چنین تفکراتی وجود داشت؛ اما در حال حاضر، شاهد چنین رویدادی نیستیم. به هر حال، برای ارسال پیامک باید از یک پنل حرفهای استفاده کنید؛ اما این پنل چه ویژگی باید داشته باشد؟
اینکه به شما اجازه انتشار و نوشتن پیامک و ارسال خودکار آن بر اساس برنامه ریزی شما را بدهد. همچنین اینکه بتوانید بازخوردی از پیامک ها دریافت کنید که با استفاده از لینک ترکر میتوانید این کار را انجام دهید. شما فقط با یک پنل پیامکی است که میتوانید روی اس ام اس در بازاریابی محتوایی حساب باز کنید.
جمع بندی
در این مقاله سه نکته مهم که باید در بازاریابی محتوایی با استفاده از پیامک رعایت کنید، برای شما نوشتهایم. تهیه فهرست، تدوین کمپین و استفاده از پنل حرفهای متاسفانه سه موردی هستند که بیشتر شرکتها بدون در نظر گرفتن آن ها اقدام به ارسال پیامک میکنند.
برای اینکه شما بتوانید از این قابلیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنید، با کارشناسان مدیانا تماس بگیرید. ما در کنار شما هستیم تا بهترین و مناسبترین جواب را دریافت کنید.