خطوط تلفن ثابت در ایران که به ساختمانهای مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار میگیرند، نیاز به کابلکشی دارند. برای تماس با این خطوط 8 رقمی در داخل استان نیاز به شمارهگیری کد نیست و در خارج استان باید کد استانی را شمارهگیری کنیم.
از حدود سال 1394 با راهاندازی سرشماره کشوری که با کد 094 شروع میشود، شاهد گسترش خطوط تلفن مجازی شدیم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
آشنایی با سرشماره کشوری 094
این شماره تلفنها بدون محدودیت جغرافیایی هستند و با کد 094 شروع شده و 3 رقم بعدی کد اپراتور را نشان میدهد و 5 رقم انتهایی شمارۀ مشترک است. راهاندازی این تلفنها بر بستر اینترنت، موجب شده تا دیگر نیازی به کابلکشی نداشته باشیم.
از آنجایی که کد 094 برای تمام کشور مورد استفاده قرار میگیرد به شماره کشوری 094 معروف شده است. سرشماره کشوری مانند خطوط تلفن ابری در تمامی کشور قابل ارائه هستند و به علت اینکه شمارهگیری آنها نیازی به کد استانی ندارد، کار با آنها بسیار ساده است.
مزایای سرشماره کشوری
سرشماره کشوری 094 دارای مزایای زیر است:
- سرشماره کشوری 094 یک بستر مناسب برای ایجاد تلفن مجازی است که بر پایه اینترنت راهاندازی میشود؛
- امکان برقراری تماس بدون نیاز به کد استانی وجود دارد؛
- با کمک این خطوط میتوان به برقراری تماسهای دو طرفه پرداخت؛
- هیچگونه محدودیت جغرافیایی برای سرشماره کشوری 094 وجود ندارد، بنابراین در هر مکان یا هر زمانی امکان استفاده از این خطوط اینترنتی وجود دارد؛
- برای برقراری تماس داخلی استانی یا خارج استانی نیاز به شمارهگیری کد دارید. در واقع کار با سرشماره کشوری همانند گوشی تلفن همراه است؛
- در حال حاضر سه اپراتور آسیاتک، رسپینا و مبیننت به واگذاری خطوط کشوری میپردازند؛
- از آنجایی سرشماره کشوری 094 بدون نیاز به سیمکشی و بر بستر اینترنت برقرار میشود در صورت جابهجایی دفتر کار میتوان آنها را جابه جا کرد. به همین دلیل این خطوط به خط مجازی یا تلفن اینترنتی نیز مشهور هستند.
- با سرشماره کشوری 094 امکان راهاندازی یک مرکز تلفن وجود دارد. با کمک سیستم VoIP امکان برقراری ارتباط پندین نفر بهصورت همزمان با این سرشماره وجود دارد.
چرا از سرشماره کشوری باید استفاده کنیم؟
همانطور که گفتیم استفاده از سرشماره کشوری محدودیتهای جغرافیایی را کاهش میدهد و با استفاده از بستر اینترنت و بدون توجه به مکان فیزیکی امکان برقراری ارتباط با مشتریان وجود دارد.
این ویژگی برای کسب و کارهایی که دارای دفتر ثابت نیستند بسیار کاربردی است. همچنین امکان راهاندازی یک مرکز تلفن ورودی یا مرکز تلفن خروجی با کمک سرشماره کشوری 094 فراهم میشود.
استفاده از مرکز تلفن و پنل اس ام اس برای بازاریابی تلفنی و بازاریابی پیامکی در کسب و کارها کاربرد زیادی دارد.
تفاوت سرشماره کشوری با تلفن ابری
هر چند که در ایران تلفن مجازی (سرشماره کشوری 094) را در بسیاری از مواقع با تلفن ابری یکسان میدانند، اما در واقعیت این دو با یکدیگر تفاوت دارند.
سرشماره کشوری:
در سرشماره کشوری با استفاده از پروتکل SIP تماسها با یک PBX منتقل و از طریق سرورهای VoIP تماس برقرار میشود.
تمامی تجهیزات سختافزاری از جمله دستگاه PBX و سرورها باید در محل سازمان نگهداری شوند. هر کسب و کار خود وظیفۀ حفظ این تجهیزات را برعهده دارد. از طرفی دیگر شرکت ارائهدهنده پروتکل SIP به ازای هر یک دقیقه تماس خروجی، مبلغی را از کسب و کار دریافت میکند. هر چند که این هزینه از تعرفه مخابرات کمتر است اما به نسبت هزینۀ بالایی است.
استفاده از سرشماره کشوری برای کسب و کارهایی توجیهپذیر است که یک متخصص VoIP در سازمان خود دارند و به دنبال دسترسی کامل به تجهیزات خود هستند.
تلفن ابری:
در طرف مقابل، تلفنهای ابری بدون نیاز به هیچ سختافزاری در دفاتر شرکتها راهاندازی میشوند. این تلفن بر روی ابرهای PBX عرضه میشوند. در تلفن ابری امکان توسعه تعداد تلفنهای داخلی برحسب نیاز وجود دارد. این تلفن نسبت به تلفن رومیزی و سرشماره کشوری 094 هزینه کمتری دارد.
تبلیغات در سرشماره کشوری 094
بر روی سرشماره کشوری 094 امکان نصب تجهیزات VoIP: وجود دارد، بسیاری از افراد تصور میکنند که این پیش شماره تبلیغاتی است. این تصور غلط بوده و کسب و کارهایی که با راهاندازی مراکز تلفن با این پیش شماره میپردازند باید با ارسال پیامک، اطلاعرسانی لازم را به مخاطبان خود انجام دهند.
سخن پایانی
سرشماره کشوری 094 با خطوط ثابت، تلفنهای ابری و خطوط تلفن همراه تفاوتهای اساسی دارد. با استفاده از این شمارهها، امکان انتقال صدا از طریق شبکه اینترنت فراهم میشود. راهاندازی یک مرکز تماس خروجی با این سرشماره بهسادگی امکانپذیر است.