تبریک میگوییم. شما متوجه اهمیت خط VoIP شدهاید و حالا به دنبال راهی برای راه اندازی تلفن ویپ هستید. با اینکه بستر این نوع خط بر پایه اینترنت است؛ اما به هر حال اصولی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. در واقع به همین صورت نیست که فقط باید اینترنت داشته باشید؛ چندین مرحله را باید با موفقیت پشت سر بگذارید و همچنین چند وسیله در صورت نیاز تهیه کنید، تا بتوانید ارتباطات را از طریق این تلفن ایجاد کنید. در ادامه راهنمای راه اندازی ویپ برای کسب وکارها را برای شما نوشتهایم.
آنچه در این مطلب میخوانید:
مراحل راه اندازی تلفن VoIP
در ادامه مراحل نصب ویپ را توضیح دادهایم:
مشخص کردن تعداد کاربران
اول از همه باید تعداد کاربرانی که قصد استفاده از نرم افزار را دارند، مشخص کنید. دقت کنید منظور کارمندانی هستند که ویژگیهای مورد نیاز برای آنها تعریف میشود و مشتریان جزو این گروه از افراد نیستند. چرا باید مشخص کرد؟ برنامه ریزی، استراتژِی استفاده، تخمین هزینه و تعداد وسایل سخت افزاری مورد نیاز را باید قبل از راه اندازی مشخص کرد. تمامی این دادهها به شما کمک میکند تا چه سرویس VoIP و چه نوع اینترنتی را تهیه کنید.
بررسی سرویس اینترنت
مرحله بعدی بررسی کیفیت سرویس اینترنت است؛ اینکه آیا اینترنت شما جوابگوی تماس صوتی و تصویری و آن هم برای چند کاربر زیاد به صورت همزمان را دارد یا خیر؟ این مسئله باید از شرکت عرضه کننده خدمات اینترنتی خود بپرسید.
بررسی بودجه
راه اندازی ویپ هزینه دارد. این هزینه شامل دریافت خود خدمات، اینترنت، دستگاههای سخت افزار و غیره است. البته نسبت به حالت تلفن آنالوگ معمولی هزینه کمتری روی دوش شرکتهای بزرگ خواهد گذاشت. تعیین بودجه برای شرکتهایی که تعداد کارمندان زیادی دارند، مهم است؛ برای اینکه میتوانند محدودیتها به ویژه امکان نصب ویژگی را تعیین کنند.
انتخاب قابلیت یا ویژگی مورد نیاز
تعیین قابلیت یا ویژگی مورد از مهمترین مراحل راه اندازی تلفن ویپ است. نرم افزارهای مربوط به VoIP دارای چندین قابلیت هستند. روتر خودکار، برقراری جلسه کنفرانس، ضبط تماس و منشی گویا از جمله ویژگیهایی هستند که هر شرکت میتواند میزان دسترسی و استفاده از آن را برای کارمندان خود مشخص کند. البته بعضی از این قابلیتها به صورت پیشفرض روی سیستم وجود دارند؛ اما برای استفاده از تعدادی هم باید هزینه پرداخت کرد.
انتخاب سرویس تلفنی VoIP
برای استفاده از تلفن ویپ باید از شرکتهایی سرویس خط اینترنتی و ویپ یا همان سرور اصلی را بگیرید. مخابرات و چندین شرکت دیگر هستند که این خدمات را عرضه میکنند که باید بررسی کنید. هر یک هم مراحل مختلفی برای نصب دارند که البته خود کارشناسان آنجا شما را به طور کامل راهنمایی خواهند کرد.
خرید سخت افزار
برای استفاده از ویپ باید سرور تهیه کنید. برای استفاده از این سرور نیاز به سخت افزار است؛ به ویژه اینکه اگر شما بخواهید از دستگاه تلفن برای اتصال کنید. در این حالت باید از آداپتورهای مخصوص و تبدیل استفاده کرد. نکته بعد اینکه برای استفاده از تمامی ویژگیهای VoIP باید تلفن تحت شبکه خریداری کنید. هزینه خرید این نوع تلفن کم نیست. البته امکان به کار بردن نرم افزار و نصب آن در سیستم وجود دارد. اما به هر حال، این بخشی است که باید در نظر بگیرید.
تنظیم و پیکربندی
مهمترین مرحله، تنظیم و پیکربندی راه اندازی سیستم ویپ است. سروری که شما خریداری میکنید باید به طور کامل پیادهسازی شود. حتی با وجود نرم افزار مدیریت آن، نیاز به پیاده سازی دارد. چگونگی اتصال، نوع صوت و تنظیم آن و غیره نیاز به کار دارد. البته انجام تمامی این مراحل طولانی و سخت نیست.
آیا راه راحتتری وجود دارد؟
برای راه اندازی ویپ باید تمامی مراحل بالا را به ترتیب از اول انجام دهید؛ اما راه سادهتری هم وجود دارد. شما میتوانید از خدمات تلفن ابری استفاده کنید. تلفن ابری خدمات ویژهای است که مدیانا به مشتریان خود عرضه میکند. پایه تلفن ابری همانند ویپ اینترنت است؛ اما شما دیگر نیاز به پرداخت هزینه سنگین سرور را ندارید. همچنین اینکه دغدغه وصل بودن اینترنت را هم ندارید. این مسئله باعث کاهش هزینه راه اندازی این سیستم و بدون داشتن دغدغه و حتی داشتن دانش تخصصی در خصوص چگونگی راه اندازی خواهد بود. فقط کافی است تا پنل خود را ماهیانه شارژ کنید.
جمع بندی
تلفن ابری باعث میشود تا شما بتوانید سیستم مدیریت تماس داخلی، ورودی و خروجی شرکت خود را بهینه کنید. البته بهینه بودن فقط در تکنولوژی نیست؛ بلکه کاهش هزینه را هم به دنبال خواهد داشت. مدیانا برای راه اندازی این سیستم در کنار شماست. فقط کافی است تا با شرکت تماس بگیرید تا کارشناسان شما را در خرید و راه اندازی مشاوره دهند.