پیام صوتی
حرفه‌ای تر با مشتریان خود ارتباط بگیرید
10% تخفیف با کد: medianav 

نام تجاری خود را فراتر از لوگوی خود گسترش دهید

گسترش برند

گسترش برند یک راه مناسب برای افزایش فروش و محبوبیت نام تجاری است. این روند اگرچه زمان‌بر و سخت به‌نظر می‌رسد؛ اما مهم‌ترین بخش کار است و نباید از آن ساده بگذرید. شما برای شروع گسترش برند، به تحقیق و راهنمایی نیاز دارید و نباید بی‌گدار به آب بزنید؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا این موضوع را به‌طور کامل بررسی کنیم و هر چیزی که نیاز دارید را در اختیارتان بگذاریم. با ما همراه باشید.

توسعه برند چیست؟

اگر مالک یک برند هستید یا خدماتی عرضه می‌کنید، احتمالا با واژه برندینگ آشنایی دارید. برندینگ به معنای گسترش نام تجاری است؛ یعنی یکسری فعالیت‌ها که انجام آن‌ها باعث شناخته‌شدن برند می‌شود را دنبال می‌کنید. گسترش برند یک فرایند ادامه‌دار است و هیچ‌وقت به اتمام نمی‌رسد. در هر مرحله از توسعه برند، از استراتژی متفاوتی استفاده می‌شود. شاید محصول جدیدی به بازار عرضه کنید و شاید صرفا کیفیت را بالا ببرید. در هر صورت توسعه برند یک فرایند استراتژیک است که برای محبوبیت نام تجاری و فروش بیشتر دنبال می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر، توصیه می‌کنیم مقاله برندینگ را مطالعه کنید.

مزایای توسعه نام تجاری

  • با برندسازی نام شما در ذهن مشتری ماندگار می‌شود و احتمال این که دوباره برای خرید برگردد، بیشتر می‌شود.
  • توسعه برند به شرکت شما امکان رقابت می‌دهد. طبق قوانین، برند می‌تواند تا حدودی از شرکت حمایت کند و اگر شرکت‌های رقیب دست به تخلف بزنند امکان پیگیری وجود دارد.

معایب توسعه برند

  • گسترش نام تجاری هزینه زیادی روی دست شما می‌گذارد و این احتمال که شکست بخورید وجود دارد.
  • برندسازی تغییر را سخت می‌کند. نام شرکت و برند شما بین مشتریان شناخته می‌شود و اگر اشتباهی مرتکب شوید یا حاشیه ایجاد شود، آن‌ها موضوع را با نام برند به خاطر می‌سپارند. در این شرایط نام و برند شرکت قابل تغییر است اما به هزینه و زمان نیاز دارد.

چرا باید به فکر گسترش نام تجاری باشیم؟

گسترش برند مزایا و معایب خودش را دارد. این فرایند به شرکت کمک می‌کند تا زودتر بین مردم شناخته شود و مشتریان خودش را پیدا کند. برندینگ یک ریسک است و همیشه به نتیجه نمی‌رسد؛ اما برای ادامه فعالیت شرکت ضروری است. با این اوصاف، بهتر است با شرایط و مراحل برندسازی کاملا آشنا باشید و بعد نسبت به انجام آن اقدام کنید.

مسیر توسعه برند

مراحل توسعه برند معمولا مرحله‌به‌مرحله نیستند و استراتژی شما مدام تغییر می‌کند. با این وجود یک‌سری اقدامات اساسی در مسیر گسترش نام برند وجود دارند که همیشه در نظر گرفته می‌شوند. در ادامه به بررسی ۶ مرحله اصلی توسعه نام تجاری می‌پردازیم.

هدف شما از برندسازی چیست؟

قبل از هرکاری باید هدفتان را مشخص کنید. داشتن تصویر مشخصی از هدف به شما در تصمیم‌گیری کمک زیادی می‌کند. هنگام تعیین هدف، به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. موقعیت برند شما نسبت به رقبا چگونه است؟
  2. مخاطبین نسبت به برند چه نظری دارند و تا چه اندازه‌ای راضی هستند؟
  3. قصد دارید با برندسازی به چه جایگاهی برسید؟

مخاطب هدف را بشناسید

مخاطب هدف شما کیست؟ اگر پاسخ شما به این سوال “همه افراد” است، باید تمام موارد را از اول بررسی کنید. حتی اگر محصول شما برای تمام مردم مناسب باشد، باز هم باید یک قشر را به‌عنوان مخاطب هدف در نظر بگیرید و ویژگی‌های این قشر را خوب بشناسید.

یک تصویر واضح از برند را تعریف کنید

تعریف برند از این مرحله شروع می‌شود. شما باید نام، لوگو و شعار داشته باشید و ویژگی‌های برند را به خوبی بشناسید. این کار به شما کمک می‌کند تا برند را در ذهن مردم ثبت کنید و هرچه سریع‌تر به نتیجه برسید.

در فضای مجازی فعالیت داشته باشید

این مرحله در برندسازی اهمیت بالایی دارد. بسیاری از شرکت‌ها تاثیر فضای مجازی را دست‌کم می‌گیرند. همین موضوع برای شما یک فرصت مناسب است. برای گسترش برند خود از سایت و شبکه‌های مجازی استفاده کنید و به معرفی محصولات و خدماتتان بپردازید.

گسترش نام تجاری - توسعه برند

انواع توسعه برند

گسترش نام برند انواع مختلفی دارد. بعضی از شرکت‌ها کیفیت خدمات و محصولاتشان را افزایش می‌دهند و با معرفی آن‌ها برندسازی می‌کنند. در حالی که بعضی دیگر ترجیح می‌دهند که یک زیرمجموعه جدید ایجاد کنند. همان‌طور که گفته شد، الزامات توسعه برند یکسان است اما استراتژی شما هر لحظه تغییر می‌کند. بنابراین باید هوشیار باشید و از نیروی متخصص کمک بگیرید. در ادامه چهار استراتژی اصلی گسترش نام تجاری را بررسی می‌کنیم.

  1. استراتژی گسترش خط تولید

گسترش خط تولید زمانی انجام می‌شود که محصول جدید در همان دسته قبل توسط برند عرضه می‌شود. با این استراتژی برندها نیاز به تعریف دسته جدید ندارند و هزینه کم‌تری نیاز است؛ اما تاثیرگذاری کم‌تری هم دارد. افزودن طعم جدید آبمیوه، یک مثال از استراتژی گسترش خط تولید است.

  1. استراتژی گسترش برند

در این استراتژی، برندی که از قبل فعالیت داشته و شناخته شده، در یک بازار دیگر شروع به فعالیت می‌کند. نتیجه این روند به تثبیت برند اصلی بستگی است؛ بنابراین باید بررسی‌های لازم را انجام دهید.

  1. استراتژی برند جدید

استراتژی برند جدید زمانی استفاده می‌شود که یک نام کاملا مستقل با محصولات و خدمات متفاوت توسط همان شرکت عرضه شود. معمولا برند جدید در بازار متفاوت با برند قبلی فعالیت می‌کند.

  1. استراتژی برندهای چندگانه

این استراتژی شبیه به گسترش خط تولید است؛ با این تفاوت که محصولات قبلی با نام جدید به بازار عرضه می‌شوند. در واقع شرکت همان محصولات قبلی را این بار با یک نام دیگر می‌فروشد.

جمع بندی: گسترش برند

گسترش برند یک فرایند ادامه‌دار است و باید همیشه هوشیار باشید. شما احتمالا استراتژی و برنامه خاص خودتان را دارید؛ اما این نکته را در نظر بگیرید که همه‌چیز تغییر می‌کند و احتمالا با چالش‌های پیش‌بینی نشده روبه‌رو می‌شوید. برای پیشرفت سریع کار بهتر است از نیروی متخصص و باتجربه در تمام مراحل کمک بگیرید. به قول معروف، کار را باید به کاردان سپرد! مدیانا در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند.

5/5 - (1 امتیاز)
آیا این مقاله برایتان مفید بود؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مشاوره با کارشناس حرفه‌ای مدیانا
پس از ثبت درخواست مشاوران ما با شما تماس خواهند گرفت.
Hidden
MM slash DD slash YYYY
این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .